REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

Skoda Octavia iV Style: czy czeski liftback rzeczywiście jest style?

Pierwsze wrażenie? Nowa Skoda Octavia jest majestatycznie wielka! Bo choć liftback wywodzi się z segmentu C, długość jego nadwozia sięga blisko 4,7 metra. To wartość o prawie 20 cm większa niż w przypadku pierwszej Octavii. Jednocześnie prawie taką samą długość ma… Volkswagen Passat B5. Ciekawe akcenty? W nowej Octavii strasznie podoba mi się przód z maską „odciętą” w okolicy nadkoli, nisko poprowadzonym grillem, nisko zadartym nosem i matrixowymi światłami (tak, w Octavii Style standardem są Matrixy!). Liftback nabiera w ten sposób nieco sportowego charakteru.

REKLAMA

Skoda Octavia Plug-in

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

REKLAMA

Na przednim błotniku testowej Octavii pojawia się wlew paliwa. Nie, to nie wynik fatalnej pomyłki czeskich inżynierów, a wynik tego, że mieliśmy do czynienia z Octavią iV, czyli hybrydą plug-in. Pod klapką ukrywa się zatem gniazdko do ładowania.

Kolejny plus dotyczy linii bocznej. Jest minimalistyczna, ale i przetłoczona. Mało skomplikowana, ale jednocześnie z charakterem - który wyłącznie uzupełniają 18-calowe felgi wykończone wzorem przypominającym łopatki silnika odrzutowego. Uwagi? Chyba największą mam do tyłu. Jest harmonijny i zrównoważony, ale mógłby być też nieco bardziej dynamiczny. Choć na uwagę i tak zasługuje spojler ładnie wtopiony w tylną klapę czy lampy posiadające dynamiczne kierunkowskazy.

Sportowe fotele w hybrydzie? Octavia plug-in ma świetne siedziska!

Nowa Skoda Octavia jest autem dorosłym i dojrzałym. I to widać nie tylko po nadwoziu, ale i wnętrzu. Fotele? Są masywne, mięsiste, wygodne, nieco sportowe i po dopłacie otrzymały elektryczne sterowanie. Ilość miejsca? Nawet czterech siatkarzy bez problemu znajdzie wygodną pozycję w tym aucie w czasie dalszego wyjazdu. Stylizacja? To minimalizm z odrobiną obłości. Najwięcej przycisków pojawia się na… kierownicy. Bo niemalże wszystkie funkcje ukrywają się w ekranie multimedialnym. Kolejny wyświetlacz zastępuje zegary, a skrzynią biegów steruje się za pomocą joysticka.

Skoda Octavia Plug-in

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Jednym z najładniejszych elementów w kabinie pasażerskiej nowej Skody Octavii są klamki. Zostały wygięte w dość ciekawy kształt. Jednym z najfajniejszych był zdecydowanie system audio Canton - oferuje więcej niż dobrą jakość dźwięku. A do tego idąc za nowymi trendami, na konsoli centralnej pojawia się materiałowa wstawka i pasażerowie tylnej kanapy mogą liczyć na obecność roletek ograniczających ilość promieni słonecznych wpadających do wnętrza. Uwagi? Jakość plastików użytych do wykonania przycisków na konsoli czy boczków drzwi mogłaby być nieco wyższa...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwa ramiona czy trzy? Ja wolałbym trzy w Octavii iV

Poza tym osobiście dopłaciłbym przeszło tysiąc złotych za trójramienną kierownicę - dwuramienna prezentuje się nieco dziwacznie i podpowiedziałbym Czechom, aby znaleźli bardziej fortunne miejsce dla przycisku odpalającego silnik - znajduje się na kolumnie kierowniczej. Drobne uwagi mam też do systemu multimedialnego - potrzebuje dłuższej chwili na płynne działanie po porannym rozruchu silnika oraz bagażnika - jest długi, ale przez obecność baterii trochę zbyt płytki (ma też o 150 litrów mniej niż wersja spalinowa).

Skoda Octavia Plug-in

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Skoda Octavia plug-in: benzyna, elektryk i baterie

REKLAMA

Do testu otrzymaliśmy Skodę Octavię iV. Dwie litery pojawiające się na końcu nazwy wcale nie mają w fantazyjny sposób określać generacji liftbacka, a wyrażać jego troskę o… ekologię. Bo pod maską auta pracowała hybryda plug-in. Motor składa się z 1.4-litrowego benzyniaka o mocy 150 koni, 116-konnego elektryka i zestawu baterii 13 kWh. Skutek? Po naładowaniu z gniazdka Skoda jest w sanie pokonać blisko 70 kilometrów na samym prądzie - i wynik naprawdę jest realny do osiągnięcia! Co stanie się po wyładowaniu akumulatora? Zacznie być klasyczną hybrydą. Klasyczną, czyli naprawdę oszczędną.

Ile trwa ładowanie 13 kWh baterii w Octavii iV? Przy użyciu standardowego gniazdka 5 godzin - ze sporym marginesem auto naładuje się zatem podczas nocnego postoju w garażu - tym samym rano kierowca znowu będzie miał 70 km zasięgu. Po zastosowaniu wallboxa czas ładowania spada do 3 godzin i 30 minut.

Skoda Octavia Plug-in

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Czy hybryda plug-in może być oszczędna? W Octavii tak!

Przez lata kierowcy zdążyli przyzwyczaić się do tego, że tylko Japończycy tworzyli oszczędne hybrydy. Teraz Czesi postanowili zmienić to przekonanie. I sprawdziłem to w teście. Ile w cyklu mieszanym paliła Skoda Octavia iV? Około 6 litrów benzyny. A to wynik, który na prawie 40-litrowym zbiorniku daje zasięg wynoszący ponad 700 kilometrów. Oczywiście hybrydowy nie znaczy… wolny! Bo Octavia była zaskakująco dynamiczna. Spalinowo-elektryczny układ napędowy dostarcza w sumie 204 konie. W efekcie liftback przyspiesza do pierwszej setki w 7,7 sekundy.

Zapał sprinterski Octavii nieco stygnie w trasie. Powód? Raczej nie chodzi o wyraźne braki mocy, a bardziej sporą wagę. Hybrydowa Skoda waży prawie 1700 kg - tym samym jest o 140 kg cięższa od wersji napędzanej 200-konnym dieslem. Z drugiej strony układ został sparowany z dwusprzęgłową przekładnią - a więc szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu redukcjami kolejnych przełożeń. Co jeszcze jest fajne w hybrydowej Octavii? Warknięcie, które towarzyszy uruchomieniu benzyniaka podczas jazdy. Poza tym uwagę zwraca mocna praca układu rekuperacji - podczas dojeżdżania do skrzyżowania prawie nie trzeba hamować.

Podczas jazdy Octavią iV czuć masę… baterii!

Nowa Octavia jest rodzinnym liftbackiem. Jak się zatem prowadzi? Niezwykle stabilnie zachowuje się na drodze, pewnie pokonuje zakręty i oferuje kierowcy możliwość współpracy z całkiem precyzyjnym układem kierowniczym. Mimo wszystko mówiąc o wrażeniach z jazdy, muszę wrócić do poruszanego już tematu. Skoda za sprawą masy baterii w układzie hybrydowym jest ciężka i czuć to w czasie niektórych manewrów - głównie hamowania i pokonywania progów spowalniających.

Skoda Octavia Plug-in

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Nowa Skoda Octavia plug-in - podsumowanie:

W nowej Octavii strasznie podobało mi się to, jak wygląda jej nadwozie, przypadł mi do gustu minimalizm jej wnętrza, a do tego jej fotele uznaję za naprawdę niesamowite. Poza tym nie jestem w stanie zbyt wiele złego powiedzieć o hybrydzie plug-in, szczególnie że pracuje intuicyjnie, gładko i… oszczędnie! Cena? No ta też właśnie nie jest przesadnie wysoka. Bo Skoda wyposażona tak dobrze jak konkurenci z segmentu premium, została wyceniona na rozsądne jak na plug-ina 178 tysięcy złotych. Gdzie zatem ukrywa się haczyk? Skodą jeździło mi się świetnie i choć jest lepsza od większości konkurentów, mnie oczarowała, ale tylko prawie...

Skoda Octavia iV Plug-in - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna + elektryczny
  • Pojemność silnika: 1395 cm3
  • Maksymalna moc - silnik benzynowy: 150 KM
  • Maksymalny moment obrotowy - silnik benzynowy: 250 Nm (przy 1550 - 3500 obr./min.)
  • Maksymalna moc - hybryda: 204 KM
  • Prędkość maksymalna: 220 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,7 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 39,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,0 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 5,7 litra
  • Długość: 4689 mm
  • Szerokość: 1829 mm
  • Wysokość: 1486 mm
  • Rozstaw osi: 2679 mm
  • Pojemność bagażnika: 450/1405 litrów
  • Cena: od 85 100 zł

Skoda Octavia Style iV Plug-in - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 178 700 zł,
  • Hill Hold Control - wspomaganie ruszania pod wzniesienia,
  • LANE ASSIST - asystent pasa ruchu,
  • FRONT ASSIST - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania,
  • Collision Avoidance Assist,
  • LIGHT AND RAIN ASSIST - czujnik zmierzchu i deszczu,
  • kamera cofania,
  • SMART LINK+ z połączeniem bezprzewodowym,
  • VIRTUAL COCKPIT - cyfrowy zestaw wskaźników,
  • KESSY FULL - bezkluczykowy system obsługi samochodu,
  • podgrzewane fotele przednie,
  • SUNSET - przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika,
  • reflektory główne LED Top Matrix,
  • 18-calowe felgi aluminiowe,
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL - aktywny tempomat do 210 km/h,
  • pakiet oświetlenia LED AMBIENTE,
  • bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika,
  • Sound System Canton,
  • wyświetlacz Head-up,
  • skórzana tapicerka foteli,
  • elektrycznie regulowane fotele z przodu z pamięcią,
  • Elektrycznie składane lusterka z pamięcią, lusterko wsteczne bezramkowe,
  • phone box.

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA