REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
DS
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie produkowana Skoda Octavia RS to najmocniejsza wersja Octavii, jaką kiedykolwiek wyprodukował czeski koncern. Niby to kompaktowe rodzinne auto, jednak z bardzo wyraźnym zacięciem sportowym, które na co dzień z jazdy daje wiele frajdy. Komu Skoda Octavia RS z 245-konnym silnikiem przypadnie do gustu?

DS

Skoda Octavia RS – historia modelu

Skoda Octavia produkowana jest nieprzerwanie od 1996 roku. Co prawda wcześniej również model Octavia był dostępny na rynku, jednak było to w latach 1959 – 1971. W 2000 r. przy okazji liftingu pierwszej generacji Octavii pojawił się model RS. Co interesujące, wówczas produkowany był wyłącznie w czterech kolorach: srebrnym, żółtym, czerwonym oraz czarnym. Od 2013 r. Skoda produkuje trzecią generację Octavii, która w 2016 r. doczekała się faceliftingu. Testowany egzemplarz Octavii 2.0 TSI 245 KM DSG, pochodzi z 2018 r. Do jego budowy użyto popularnej płyty podłogowej MQB znanej chociażby z Volkswagena Golfa i Jetty, Audi A3 czy Seata Leona.

REKLAMA

Skoda Octavia to świetnie się sprzedający model na naszym rynku. Przestronne, rodzinne, bezpieczne i komfortowe auto otrzymało sportowy charakter. Nic więc dziwnego, że wersja RS oraz RS 245 również cieszą się sporym zainteresowaniem.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wygląd zewnętrzny

Nie sposób pomylić testowaną wersję ze zwykłą Octavią. Sportowego charakteru Octavii RS 245 nadaje czarny grill z logotypem RS, czarne obudowy bocznych lusterek, specjalne czarne 19-calowe felgi Xtreme, (dedykowane wyłącznie do tej wersji) z przebijającymi się czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz tylna klapa wyposażona dodatkowo w spoiler i logotyp RS. Poniżej dwie błyszczące, sportowe i oczywiście czarne końcówki wydechu. Wymiary Skody Octavii RS 245 są następujące: 4685 mm długości, 1184 mm szerokości oraz 1449 mm wysokości. W stosunku do swojej poprzedniej wersji została obniżona o 15 mm.

Podzielone przednie lampy LED nie wszystkim klientom przypadły do gustu, ja również nie jestem ich wielkim fanem.

Skoda Octavia RS 245 nie jest sedanem, nie jest również hatchbackiem… To liftback, czyli nieco zmodyfikowany hatchback z klapą i zintegrowaną szybą w jednym. Kąt tylnej szyby jest na tyle płaski, że obecna tam wycieraczka jest zbędna i gdybym się czepiał, to moim zdaniem trochę psuje jej sportowy wygląd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wnętrze

REKLAMA

Już na pierwszy rzut oka widać, że również mamy do czynienia z wyjątkową wersją RS. Logo RS znajdziemy między innymi na kierownicy, wszystkich fotelach, dźwigni zmiany biegów i progach. W pierwszej kolejności na uwagę zasługują duże kubełkowe fotele zintegrowane z zagłówkami. Świetnie trzymają w zakrętach a przy tym są bardzo wygodne. Wykonane zostały z naturalnej skóry i alcantary. Oba przednie fotele z możliwością regulacji wysokości. Trójramienna kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach - wykonana jest z dobrej jakości, perforowanej skóry.

Centralna deska rozdzielcza została dobrze rozplanowana i wykonana z dobrej jakości materiałów. W jej centralnej części umieszczono 8-calowy wyświetlacz Maxi-DOT, który służy do obsługi większości systemów dostępnych w aucie. Pozbawiony został manualnych pokręteł, jednak system „czyta” nasze ruchy i gdy zbliżymy rękę do wyświetlacza, szybko pojawi się dodatkowe menu.

Poniżej wyświetlacza znajdują się manualne przyciski i pokrętła do sterowania między innymi klimatyzacją oraz podgrzewaniem foteli. Poniżej pokręteł umieszczono łatwo dostępny slot USB. I to miejsce jest zdecydowanie lepsze niż chociażby w schowku pod klapką, jak w przypadku Skody Superb.

Dużą zaletą każdej Octavii jest dużo miejsca, zarówno do kierowcy jak i pasażerów podróżujących z tyłu. Co prawda kubełkowe fotele zajmują nieco więcej miejsca niż zwykłe, jednak nikt z pasażerów nie powinien narzekać na brak miejsca. Skoda Octavia posiada ogromny bagażnik o pojemności 590 litrów, a po złożeniu tylnych foteli otrzymujemy przestrzeń aż 1580 litrów. Przemyślane podwójne haczyki i schowki pomagają utrzymać w nim porządek. W bagażniku zmieści się pełnowymiarowe koło. Do dyspozycji jest też gniazdo 12 V.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wyposażenie

Każda Octavia RS 245 posiada pakiet Black w standardzie, który nadaje jej zadziornego charakteru. W jego skład wchodzą: czarne listwy wokół okien, czarny grill, oraz czarne obudowy lusterek. W wersji kombi dodatkowo czarne relingi dachowe.

O nagłośnienie dba niezłe radio Bolero, sparowane standardowo z 8 głośnikami. Testowany model posiada nawigację Columbus (dopłata 5500 zł), oraz rozbudowany system audio niemieckiej firmy Canton wraz z 10 głośnikami i subwooferem.

Już w standardowej konfiguracji Skoda Octavia RS 245 wyposażona jest w ESP (stabilizacja toru jazdy), ABS (zapobieganie blokowaniu kół pod czas hamowania), MSR (optymalizacja przyczepności przy hamowaniu silnikiem), ASR (optymalizacja przyczepności podczas ruszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny wspomagacz awaryjnego hamowania), DSR (podpowiedź ruchu kierownicy), RBS (osuszanie tarcz hamulcowych), MKB (hamulec antykolizyjny), XDS+ (kompensacja podsterowności na zakręcie) 7 poduszek powietrznych oraz światła LED zarówno z przodu (z funkcją AFS) oraz z tyłu. 

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – prowadzenie

REKLAMA

Testowany egzemplarz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy. To bardzo dobry wynik. Przykładowo Seat Leon Cupra R przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy, ale ma aż o 65 KM więcej. Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI z tym samym silnikiem i skrzynią, potrzebuje 6,2 sekundy, aby rozpędzić się do 100 km/h, jest jednak nieco lżejszy. Ford Focus ST2 2.0 (250 KM) zrobi to o 1 sekundę szybciej, chodź od Octavii jest cięższy.

Skoda przede wszystkim jest autem komfortowym. Prowadzi się bardzo dobrze i co ważne jest dość ekonomiczna jak na moc, którą reprezentuje. Zawieszenie jest oczywiście sztywne, jednak bez przesady, bo nie jest to rasowy samochód sportowy. Autem podróżuje się dość przyjemnie. Nie sposób narzekać na wygodę. Dla maksymalnej przyjemności z podróżowania można eksperymentować z adaptacyjnym zawieszeniem. Do wyboru są tryby: Eco, Comfort, Normal, Sport oraz Individual. Testowany model posiada adaptacyjne zawieszenie, ale gdyby przyszło nam za nie zapłacić, to musielibyśmy dopłacić 3600 zł.

Najbardziej cieszą możliwości elektronicznego mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem VAQ. Dzięki tej technologii błyskawicznie Octavia wyjeżdża z każdego zakrętu. Dostarczanie mocy na koło o zmniejszonym tarciu jest ograniczane a dodatkowo przekazane na drugie napędzane koło. Powoduje to bardzo efektywny rozkład mocy.

Na pokładzie jest również aktywny tempomat, który wspomaga naszą podróż aż do 210 km/h. Taka przyjemność dodatkowo kosztuje 3900 zł, ale możemy wybrać tańszą wersję oczywiście do niższej prędkości.

Wsiadając do takiego samochodu każdy ma na myśli oczywiście jazdę w trybie Sport. I słusznie. Wówczas Octavia potrafi bardzo wiele. Układ kierowniczy staje się sztywniejszy, skrzynia reaguje niemal błyskawicznie zrzucając nawet o 3-4 biegi, kiedy potrzebujemy zapasu mocy. Usłyszymy też inny dźwięk silnika… Inny, to znaczy sztuczny, ale znacznie przyjemniejszy niż w BMW. Niestety producenci przyzwyczaili konsumentów do głosowego wspomagania silnika poprzez system audio, ale Skodzie można to wybaczyć, dźwięk nie jest przesadzony a co najważniejsze, można go wyłączyć.

Przy codziennym użytkowaniu w cyklu mieszanym, spalanie w mieście nie powinno przekroczyć 10 l na 100 km. Octavia potrafi być ekonomiczna. Najszybciej kierowca odczuje mniejsze zużycie paliwa w trybie Eco. Co prawda Octavia reaguje wolniej, niż w trybie Sport, ale nie można powiedzieć, że to ospały tryb jazdy. Spali za to około 6 litrów na 100 km co jest wynikiem dość satysfakcjonującym.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – ceny

Ceny Skody Octavii RS 245 zaczynają się od 130 tys. zł w wersji liftback, a za wersję kombi przyjdzie nam dopłacić około 5 tys. zł. Skoda Octavia RS z silnikiem 2.0 TSI (245 KM) z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów kosztuje 130 420 zł. Za ten sam model z automatyczną skrzynią (7-biegową) DSG musimy zapłacić 138 420 zł. 

Ceny tańszej wersji Octavii RS o mocy 230 km zaczynają się od 116 tys. (manualna skrzynia). Ten sam model z automatyczną skrzynią biegów (6-biegowa) DSG będzie kosztował 124 860 zł.

Dla osób, które ponad wszystko cenią sobie ekonomię, do rozważenia pozostaje zakup Octavii RS z silnikiem diesla. Skoda Octavia 2.0 TDI (184 KM) z 6-biegową, manualną skrzynią kosztuje 119 090 zł. Ten sam model ze skrzynią automatyczną (również 6-biegową) kosztuje 127 100 zł. Warty uwagi jest model z napędem 4x4 połączony z automatyczną skrzynią (6-biegowa) DSG za 135 750 zł.

Zarówno Skoda Octavia RS jak i Skoda Octavia RS 245 już w podstawowych wersjach są bardzo dobrze wyposażone. Za dodatki do obu wariantów zapłacimy co do zasady takie same kwoty (z nielicznymi wyjątkami). Niestety wraz z dodatkowym wyposażeniem, szybko będzie wzrastać cena wybranego modelu, co oczywiście powoduje konieczność porównania z konkurentami, którzy co prawda w wyższej cenie, ale również mają sporo do zaoferowania. Testowany egzemplarz został bardzo dobrze wyposażony. Jego cena wynosi 178 820 zł. To sporo, jednak niektóre dodatki można uznać za zbędne. Jest więc pole manewru, aby kupić Skodę Octavię RS 245 sporo taniej niż testowany egzemplarz.

Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – podsumowanie

Jeżeli od zawsze naszym marzeniem było posiadanie sportowego samochodu, ale jeszcze nie udało nam się go kupić mam dwa rozwiązania. Zbierać nadal pieniądze i z dużym prawdopodobieństwem go nie kupić lub zastanowić się nad zakupem Octavii RS.

Octavia RS 245 łączy zarówno zalety komfortowego, rodzinnego samochodu z szybkim, autem sportowym. Pamiętać trzeba, że jednak w tej sytuacji zawsze to będzie kompromis. Z jednej strony to auto, które świetnie spisze się w codziennej jeździe, z drugiej strony zapas mocy pozwala trochę poszaleć.

Skoda Octavia RS 245 KM – dane techniczne

Silnik Benzynowy R4 z turbo, 16V
Pojemność silnika 1984 cm3
Moc maksymalna 245 KM w zakresie 5000-6700 obr./min.
Maks mom. obrotowy 370 Nm w zakresie 1600-4300 obr./min.
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna (DSG)
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,3 l/5,3 l/6,4 l
Długość 4689 mm
Szerokość 1814 mm
Wysokość 1448 mm
Rozstaw osi 2680 mm
Masa 1445 kg
Pojemność bagażnika 590 l
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245 KM
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA