REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Skoda Fabia III (2014 – 2022) - opinie i typowe usterki

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jest uwielbiana przez floty, łączy prostotę i nowoczesny charakter, a do tego jest niezwykle popularna na rynku wtórnym. Oto używana Skoda Fabia trzeciej generacji.

Trzecia generacja Skody Fabii została zaprezentowana w roku 2014. I samochód ten był Europejczykiem w pełnym wymiarze! Tak, to model noszący czeskie logo na masce i produkowany w Czechach, mimo wszystko po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w Paryżu, a został zaprojektowany przez Jozefa Kabana - Słowaka związanego m.in. z BMW i Rolls-Royce`m. Podstawą do budowy Fabii III stała się platforma PQ26. To ta sama płyta, która pojawiła się m.in. w poliftingowym Polo V oraz która czerpie rozwiązania z nowej platformy Grupy Volkswagena o oznaczeniu MQB. Za jej sprawą Skoda odchudziła hatchbacka aż o 65 kilogramów!

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe zastrzeżenie dotyczące Skody Fabii II odnosiło się do kwestii stylistyki. Ta była… nijaka! Tego samego nie da się na szczęście powiedzieć o trzeciej odsłonie auta. Bo choć nie jest ona wybitnie wysmakowana i stawia na prostotę, jednocześnie za sprawą takich akcentów jak mocne przetłoczenie idące od przedniego błotnika aż po tylne nadkole, wydaje się dynamiczna i nowoczesna. Bardzo ważnym elementem stylizacji są duże lampy z przodu i czarne oprawy świateł tylnych. Skoda Fabia III w roku 2018 przeszła delikatny lifting. Ten zmienił m.in. kształt świateł przednich oraz poprawił właściwości aerodynamiczne pasa przedniego.

 

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki

Infor.pl

Używane: Skoda Fabia III - nawet 330 litrów w bagażniku!

Używana Fabia III nie jest dużo większa od swojego poprzednika. Mimo wszystko inżynierowie zmienili sposób planowania kabiny pasażerskiej. Skutek? Pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mogą liczyć na większą ilość miejsca na nogi - a wszystko za sprawą rozstawu osi sięgającego teraz 2470 mm. A to nie koniec, bo spory jest też bagażnik. W przypadku hatchbacka kufer zabiera od 330 do 1150 litrów. To oznacza, że w konfiguracji 5-osobowej czeski hatchback mieści aż o 30 litrów bagażu więcej od poprzednika. W przypadku kombi pojemność jest jeszcze większa - wynosi od 530 do 1395 litrów.

Zobacz również: Test Skoda Fabia 1.2 TSI 110 KM Monte Carlo

REKLAMA

Poprawiła się również jakość Skody. Tak, Fabia nadal nie jest Volkswagenem Polo - a to oznacza, że plastiki nadal są twarde i potrafią potrzaskiwać podczas jazdy. Z drugiej strony widziałem jednak auta eksploatowane przez przedstawicieli handlowych na dystansie przeszło 200 tysięcy kilometrów, które nie miały ani poprzecieranej kierownicy, ani tapicerki na fotelach. I choć trwałość wykończeń bez wątpienia stanowi dobrą informację dla kupujących używaną Fabię III, powinna też wzmóc uwagę podczas oglądania pojazdów dostępnych na rynku wtórnym. Przez nią trudniej ocenić realność przebiegu deklarowanego przez sprzedającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoda Fabia III 1.0 MPI LPG - flotowy hit sprzedaży

Na paletę silnikową Skody Fabii III składają się cztery jednostki napędowe. Ofertę otwiera motor 1.0 MPI. Benzyniak ma 60 lub 75 koni mechanicznych i nawet w wariancie mocniejszym jego osiągi są dramatycznie słabe. Z drugiej strony ma inną zaletę - za sprawą wtrysku wielopunktowego idealnie współpracuje z instalacją LPG. A jazda na gazie oznacza groszowe wydatki na paliwo. Skutek? Fabia 1.0 MPI LPG z miejsca stała się ulubieńcem klientów flotowych. A oszczędność to dopiero pierwsza z twarzy 3-cylindrowego benzyniaka. Bo motor jest też wyjątkowo trwały i w zasadzie nie ma słabych punktów.

 

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki

Infor.pl

Do roku 2018 Skoda montowała pod maską hatchbacka również 4-cylindrowy silnik 1.2 TSI - o mocy 90 lub 110 koni mechanicznych. Oznaczenie 1.2 TSI nie kojarzy się najlepiej. Kierowcy pamiętają problemy z nagminnie rozciągającym się łańcuchem rozrządu czy układem smarowania. W Fabii III montowana była jednak wersja zmodernizowana. A ta ma np. pasek rozrządu i tak właściwie jest wolna od większych wad. Kierowcy wspominają jedynie np. o możliwości uszkodzenia uszczelki pod przepustnicą - jej wymiana jest niezwykle tania. Dodatkowo benzyniak 1.2 TSI jest dość oszczędny i oferuje wystarczającą dynamikę.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPI VAG - awarie, problemy, opinie

Używana Fabia III TSI - awarie nie są częste

W roku 2018 miejsce motor 1.2 TSI zajął nowy 3-cylindrowec 1.0 TSI. Jednostka jest doładowana i ma bezpośredni wtryska paliwa. I choć oferuje podobną dynamikę jak poprzednik, okazuje się sporo oszczędniejsza. Nowocześniejsze TSI występuje w dwóch wersjach mocy - 95 lub 110 koni mechanicznych. Jak na razie silnik nie ma charakterystycznych usterek. Paletę domyka diesel 1.4 TDI - dostępny wyłącznie do liftingu. 3-cylindrowy ropniak korzysta z wtrysku typu common rail, ma standardowo montowany filtr cząstek stałych DPF oraz oferuje 90 lub 105 koni mechanicznych. Awarie? W dieslu 1.4 TDI znane są przypadki zacinających się pomp wody.

Motory TSI i TDI to nowoczesne konstrukcje. I choć są trwałe, przy przebiegu 250 - 300 tysięcy kilometrów osprzęt w postaci precyzyjnych wtryskiwaczy, turbosprężarki czy koła zamachowego zacznie sprawiać problemy. Wszystkie silniki stosowane w używanej Skodzie Fabii III posiadają pasek rozrządu. I choć pasek nie kojarzy się z dużą trwałością, tutaj napęd jest w stanie wytrzymać nawet 240 tysięcy kilometrów. Jak inżynierowie to osiągnęli? Pasek w silnikach 1.0 MPI, 1.0 TSI, 1.2 TSI i 1.4 TDI pracuje w tzw. kąpieli olejowej. Wcześniej warto go wyłącznie kontrolować wzrokowo - szczególnie w modelach eksploatowanych głównie w mieście.

 

Skoda Fabia Style 1.0 MPi

INFOR

Używane: Skoda Fabia III - dane techniczne producenta:

SilnikMocMoment obrotowyPrzyspieszenie 0 - 100 km/hPrędkość maksymalnaŚrednie spalanie w litrach na 100 km
1.0 MPI60 KM95 Nm15,7 s.160 km/h4,7
1.0 MPI75 KM95 Nm14,7 s.172 km/h4,8
1.0 TSI95 KM160 Nm10,6 s.183 km/h4,3
1.0 TSI110 KM200 Nm9,5 s.196 km/h4,4
1.2 TSI90 KM160 Nm10,9 s.182 km/h4,7
1.2 TSI110 KM175 Nm9,4 s.196 km/h4,8
1.4 TDI90 KM230 Nm11,1 s.182 km/h3,4
1.4 TDI105 KM250 Nm10,1 s.193 km/h3,5

Używana Skoda Fabia III korzysta z prostej konstrukcji zawieszenia. Przednie koła są zamocowane do kolumn McPhersona. Tyłem steruje z kolei belka skrętna. Wspomaganie? To jest realizowane przez układ elektrohydrauliczny. W ten sposób koło kierownicy kręci się bez większego oporu podczas parkingowych manewrów, ale z drugiej strony traci na precyzji podczas szybszych manewrów. Tylko czy to właściwie przeszkadza? Nie bardzo. Szczególnie że Fabia III nie jest typem sportowca. To spokojne auto do spokojnej jazdy. Z tego powodu lepiej unikać egzemplarzy z dodatkowym, sportowym resorowaniem. To jest zbyt sztywne i mocno pogarsza komfort podróżowania!

Zobacz również: Silnik 1.0 TSI VAG - awarie, problemy, opinie

Skoda Fabia III - proste zawieszenie, dobre prowadzenie

W konstrukcji podwozia używanej Fabii III przeszkadza natomiast inna rzecz. Bazowe wersje posiadały tylne hamulce bębnowe. Szkoda że Czesi nie zdecydowali się zainwestować w skuteczniej hamujące tarcze. To raz. Dwa bębny potrafią hałasować w czasie jazdy. W takim przypadku konieczne jest ich czyszczenie. Resorowanie zastosowane przez Skodę w Fabii III nie jest problematyczne. Na ogół elementy w postaci tulei, łączników czy końcówek wytrzymują przebiegi grubo przekraczające 200 tysięcy kilometrów. Co z pozostałymi awariami? Tych także nie ma zbyt wielu. Znane są usterki sterowania radia oraz problemy ze sterowaniem pracą skrzyni DSG.

Najczęstszy problem? Kierowcy eksploatujący używaną Fabię III 1.0 MPI skarżą się na szarpanie podczas zmiany biegów. Podłoża tej usterki są różne. Część mówi o szybko zużywającej się tarczy sprzęgła, część o niskiej trwałości kołach zębatych przekładni, a część o takiej urodzie mechanizmu. Poza tym z czasem problemem mogą się stać np. śniedziejące styki w lampach. Słabsze przewodzenie prądu sprawia, że przestaje działać jedno ze świateł, a na komputerze pojawia się komunikat ostrzegawczy. Po ponownym rozruchu wszystko wraca do normy.

 

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki

Infor.pl

Używane: Skoda Fabia III - rynek wtórny pełen aut!

Ceny używanej Skody Fabii III startują od niespełna 17 tysięcy złotych. W tej cenie kupujący musi się jednak liczyć z tym, że samochód będzie miał poflotową przeszłość, ponad 200 tysięcy kilometrów przebiegu oraz pod maską silnik diesla lub zagazowany 1.0 MPI. Auta z rąk prywatnych są sporo droższe - na ogół kosztują co najmniej 23 - 25 tysięcy złotych. Polski rynek wtórny ma potężny wybór używanych Fabii III. Ponad 1100 ogłoszeń sprawia, że kupujący może zarówno poszukiwań tańszych wersji bazowych, jak i droższych, świetnie wyposażonych i posiadających przekładnię DSG.

Filozofia Skody Fabii od roku 1999 jest jedna. To auto ma być tanie! I takie jest do dziś. Ma atrakcyjną cenę w salonie, a przez to niedrogie są i egzemplarze używane. Tania nie jest jednak jakość czeskiego hatchbacka. Bo choć auto walczy o klientów w segmencie B, odznacza się imponującym wręcz poziomem trwałości. Trudy eksploatacji znosi nie tylko prosty silnik 1.0 MPI, ale również skomplikowane jednostki TSI i TDI. A na tym jeszcze nie koniec, bo psuć się nie chce nawet zawieszenie. A to dobra wróżba dla kupujących.

Używane: Skoda Fabia III - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 34 zł
  • filtr paliwa - od 43 zł
  • filtr kabinowy - od 17 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 265 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 171 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 75 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 41 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 38 zł
  • szczęka hamulcowa - od 60 zł
  • bęben hamulcowy - od 68 zł
  • łącznik stabilizatora - od 23 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 37 zł
  • amortyzator - od 129 zł
  • sprzęgło komplet - od 915 zł
  • koło zamachowe - od 672 zł

 

Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Używane: Skoda Fabia III (od 2014) - opinie i typowe usterki
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA