Używane: Hyundai i20 I (2008-2014) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Hyundai i20 pierwszej generacji powtórzył sprzedażowy sukces poprzednika - modelu Getz. Czemu? Bo u jego podstaw leżała ta sama filozofia - mały hatchback powstał z myślą o Europie i europejskim kierowcy. Przykład? Getz był nieco kwadratowy. W przypadku nadwozia i20 pierwszej generacji mocno zagościły obłości. Maska choć płaska, jest otoczona uśmiechniętym grillem i dość szeroko rozstawionymi reflektorami. Na linii bocznej pojawia się silnie zaakcentowana linia, która podwija się ku dołowi w tylnej części. To posty element stylizacji, który mimo wszystko nadał charakteru miejskiemu hatchbackowi.
REKLAMA
Używane: Hyundai i20 I - przestrzeń i dominacja… czerni!
Tendencją dominującą w kabinie pasażerskiej zdecydowanie jest minimalizm. To wyraża się nie tylko na poziomie designerskim, ale też kolorystycznym. Wnętrze jest zdominowane przez czerń, rozjaśnioną ewentualnie srebrnymi wstawkami na desce rozdzielczej. Używany Hyundai i20 I ma wysoki poziom ergonomii. Urządzenia pokładowe obsługuje się z dużą łatwością i intuicyjnie. Nieco gorzej wypada kwestia materiałów wykończeniowych. Plastiki są twarde, nie zawsze dobrze spasowane, a do tego zimą potrafią dość mocno trzeszczeć. Używany i20 I mieści czterech pasażerów. Bagażnik ma pojemność wynoszącą od 295 do 1060 litrów.
Zobacz również: Test Hyundai i20 Active 1.0 GDI 100 KM
Paleta silników benzynowych występujących pod maską używanego Hyundaia i20 I składa się z trzech motorów. Cennik otwierała wersja 1.2 16v o mocy 78 lub 86 koni mechanicznych. Jednostka oferuje przyzwoitą dynamikę i rozsądne spalanie. Nawet w mieście zapotrzebowanie na paliwo można utrzymać poniżej 7 litrów. Oczko wyżej plasuje się 101-konny benzyniak 1.4 litra oraz 126-konny 1.6 16v. Wszystkie motory mają łańcuch rozrządu - wyjątkowo trwały warto dodać! Poza tym dobrze współpracują z instalacjami LPG. Awarie? W benzyniakach z Korei zdarzają się głównie drobne wycieki oleju.
Używane: Hyundai i20 I - diesel też brzmi atrakcyjnie?
Inżynierowie zatrudnieni w centrum projektowym w Russelsheim doskonale wiedzieli o tym, że jeżeli hatchback ma odnieść sukces w Europie, potrzebuje też palety silników diesla. Na tą składają się trzy jednostki. Bazowa - i chyba najpopularniejsza wśród klientów flotowych - ma pojemność zaledwie 1,1 litra. Motor CRDi był montowany w Hyundaiu od 2012 roku i oferuje 3-cylindrową głowicę oraz 75 koni mechanicznych. Nie, nie jest demonem prędkości. Z drugiej strony poza miastem potrafi spalić nieco ponad 3 litry oleju napędowego. Alternatywę stanowi 75- lub 90-konny diesel 1.4 CRDi, ewentualnie 116-konna jednostka 1.6 CRDi.
Zobacz również: Silnik 1.4 MPi G4FA Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
Problemy koreańskich diesli? Tych na szczęście nie ma zbyt wielu. Używany Hyundai i20 I napędzany silnikiem wysokoprężnym na ogół bez większych awarii wytrzymuje przebiegi oscylujące w granicy 250 tysięcy kilometrów. Gdy egzemplarz jest eksploatowany głównie w mieście, wcześniej może się skończyć życie sprzęgła (na szczęście na ogół bez koła dwumasowego). Poza tym wtryskiwacze nie znoszą paliwa złej jakości oraz przekleństwem kierowcy może się stać filtr cząstek stałych typu suchego. Warto pamiętać o wymaganiach eksploatacyjnych stawianych przez osadnik.
Używane: Hyundai i20 I - dane techniczne producenta:
- Silniki benzynowe:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.2 16v | 78 KM | 119 Nm | 12,9 s. | 165 km/h | 5,2 |
1.2 16v | 86 KM | 121 Nm | 12,7 s. | 168 km/h | 4,9 |
1.4 16v | 101 KM | 137 Nm | 11,6 s. | 181 km/h | 5,6 |
1.6 16v | 126 KM | 157 Nm | 9,5 s. | 190 km/h | 6,1 |
- Diesle:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.1 CRDi | 75 KM | 180 Nm | 15,7 s. | 158 km/h | 3,6 |
1.4 CRDi | 75 KM | 220 Nm | 16,0 s. | 163 km/h | 4,4 |
1.4 CRDi | 90 KM | 220 Nm | 13,5 s. | 171 km/h | 4,2 |
1.6 CRDi | 116 KM | 260 Nm | 10,7 s. | 190 km/h | 4,4 |
Podczas projektowania zawieszenia Hyundaia i20 pierwszej generacji inżynierowie poszli sprawdzonym torem. Przednie koła zostały wyposażone w kolumny McPhersona. Tylne zostały wsparte na belce skrętnej. Zawieszenie pracuje dość głośno, a auto momentami podskakuje na nierównościach. Z drugiej strony jest też naprawdę trwałe. Na ogół pierwsze wymiany tulei czy łącznika nie zdarzają się przed przekroczeniem przebiegu na poziomie 160 - 170 tysięcy kilometrów. Precyzja prowadzenia? W tej przeszkadza zbyt mocne wspomaganie układu kierowniczego.
Używane: Hyundai i20 I - awarie? Na razie to drobiazgi
Używany Hyundai i20 I nie jest źródłem zbyt wielu problemów technicznych. Kierowcy skarżą się np. na zapiekające się zaciski tylnych hamulców, sporadyczne problemy z łożyskami tylnych kół czy kluczykami, które mogą przestać komunikować się z autem. Potencjalnym problemem jest też korozja. Jak na razie ta pojawia się głównie w okolicy tylnej klapy i dotyczy przede wszystkim egzemplarzy pochodzących z indyjskiego montażu wyprodukowanych po 2010 roku. Podczas serwisowania i20 I ważne są jeszcze dwie rzeczy. Mowa o prostocie konstrukcji oraz rozsądnych cenach części zamiennych.
Używany Hyundai i20 pierwszej generacji z początku produkcji zostanie wyceniony już na 9 tysięcy złotych. Za egzemplarz w przyzwoitym stanie technicznym lepiej jednak liczyć nieco ponad 10 tysięcy złotych. Najdroższe modele dostępne na polskim rynku wtórnym - tj. wersje po liftingu i z dobrym wyposażeniem - potrafią mieć cenę oscylującą w granicy 28 tysięcy złotych. Wśród ofert sprzedaży zdecydowanie dominują silniki benzynowe. Diesel pojawia się zaledwie w jednej ósmej ogłoszeń i ma przede wszystkim z poflotową historię.
Zobacz również: Test: Hyundai i30N Performance 2.0 T-GDI 275 KM
Używane: Hyundai i20 I - podsumowanie:
Być może Hyundai i20 nie działa na emocje, być może nie prowadzi się jak po sznurku i ma pewne braki w kwestii jakości. To jednak nie miał być samochód, który powinien poruszać serca. To miał być rozsądny pojazd do codziennej jazdy w ruchu miejskim. A w tej roli - i to pomimo upływu lat - spisuje się naprawdę dobrze. Jego główne zalety? Spora ilość przestrzeni, ciekawe wzornictwo oraz wysoki wskaźnik bezawaryjności i samej konstrukcji, i silników.
Używane: Hyundai i20 I - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 12 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 26 zł
- filtr kabinowy - od 24 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 486 zł
- pasek wielorowkowy - od 37 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 67 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 74 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 40 zł
- łącznik stabilizatora - od 26 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 30 zł
- amortyzator - od 91 zł
- sprzęgło komplet - od 230 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA