Używane: Peugeot 208 I (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Po nieco ociężałym i nudnawym 207, 208 pokazał że Francuzi cały czas są w stanie stworzyć ładnego hatchbacka segmentu B. Auto zaprezentowało dynamikę linii bocznej, wyjątkową wśród aut miejskich zgrabność, ale też i sporą dawkę charakteru. Dobrze wygląda np. króciutki przód - prezentuje się trochę jak nosek, z tyłu natomiast pojawiły się lampy, które są niejako „zahaczone” pazurem lwa. W Peugeocie 208 pierwszej generacji ważna jest jeszcze jedna rzecz. Auto wróciło do formy wagowej! Za sprawą platformy PF1 hatchback jest naprawdę lekki. Bazowa wersja waży tylko 975 kilogramów.
REKLAMA
Używane: Peugeot 208 I - i-Cocpit czyli co?
Peugeot 208 generacji A9 to też nowatorski design wnętrza. Na konsoli pojawił się dotykowy ekran, podczas gdy kierownica i zegary zostały przybrane w i-Cockpit. Co to oznacza? Małe koło, które po maksymalnie niskim ustawieniu sprawia, że w zasięgu wzroku kierowcy - niczym w układzie projekcyjnym - znajdują się zegary. Rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia, ale z czasem okazuje się całkiem intuicyjne. Peugeot 208 ma wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Poza tym choć na tylnej kanapie jest ciasnawo, oferuje sporą ilość miejsca w kufrze. Bagażnik w zależności od konfiguracji mieści od 285 do 1076 litrów.
Zobacz również: Peugeot i-Cockpit - jak będą wyglądały kokpity w przyszłości?
Główną wadą kabiny pasażerskiej używanego Peugeota 208 są braki w kwestii jakości. Nie dość, że plastiki bywają naprawdę twarde, a do tego nie wszędzie są dobrze spasowane, to jeszcze przeciętnie znoszą próbę czasu i trudy eksploatacji. Idealny przykład stanowi chociażby lakierowana na srebrno rączka w drzwiach. Imitujący aluminium materiał jest podatny na zarysowania. Niewiele lepiej spisuje się gałka zmiany biegów. Dość szybko łuszczy się na niej ekologiczna skóra.
Używane: Peugeot 208 I - 3 cylindry to… zaleta!
Paletę silników benzynowych w przypadku używanego Peugeota 208 pierwszej generacji otwierają motory 3-cylindrowe. Jednostka 1.0 VTI o mocy 68 koni mechanicznych zapożyczona z Toyoty jest oszczędna, ale niestety wyraźnie brakuje jej osiągów. Dlatego dużo lepszy wybór stanowi motor 1.2 PureTech - czy to w wersji wolnossącej 82 KM, czy doładowanej 110 KM. Jednostka oferuje zdecydowanie lepsze osiągi, nadal ma rozsądny apetyt, a do tego okazuje się trwała. Silniki VTI o pojemności 1.4 i 1.6 litra dobrze radzą sobie z napędzaniem hatchbacka i mają łańcuch rozrządu. Z drugiej strony potrafią spalić w ruchu miejskim nawet 9 litrów paliwa oraz mają problem ze zwiększonym zużyciem oleju silnikowego.
Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Używany Peugeot 208 był ulubieńcem flotowców. Nie ma się zatem co dziwić, że auto niezwykle często było wyposażane w 68-konnego diesla 1.4 HDI. Motor nie posiada zbędnego osprzętu w postaci np. koła dwumasowego, a do tego jeździ na kropelce i w zasadzie ma niewiele słabych punktów. Najpopularniejsza usterka dotyczy wycieków oleju napędowego spod uszczelniaczy wtryskiwaczy. Diesel 1.6 HDI był konfigurowany w czterech wariantach - do liftingu 91 i 115 KM, po liftingu 75 i 100 KM. To niezwykle oszczędna i trwała jednostka. Słabe punkty? Psują się przede wszystkim EGR-y oraz sterowniki świec żarowych. Reszta osprzętu spokojnie wytrzymuje 250 - 300 tysięcy kilometrów.
Peugeot 208 I - dane techniczne producenta:
- Silniki benzynowe:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.0 VTI | 68 KM | 95 Nm | 14,0 s. | 163 km/h | 4,3 |
1.2 PureTech | 82 KM | 118 Nm | 12,2 s. | 175 km/h | 4,5 |
1.2 PureTech | 110 KM | 205 Nm | 9,6 s. | 190 km/h | 4,6 |
1.4 VTI | 95 KM | 136 Nm | 10,5 s. | 188 km/h | 5,6 |
1.6 VTI | 120 KM | 160 Nm | 9,9 s. | 190 km/h | 5,8 |
- Diesle:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.4 HDI | 68 KM | 160 Nm | 13,5 s. | 163 km/h | 3,8 |
1.6 e-HDI | 92 KM | 230 Nm | 10,9 s. | 185 km/h | 3,8 |
1.6 e-HDI | 115 KM | 270 Nm | 9,7 s. | 190 km/h | 3,8 |
1.6 BlueHDI | 75 KM | 230 Nm | 13,3 s. | 163 km/h | 3,5 |
1.6 BlueHDI | 100 KM | 250 Nm | 10,7 s. | 187 km/h | 4,3 |
Eksperymenty stylistyczne poszły w parze z wykorzystaniem sprawdzonej technologii. Przykład? Używany Peugeot 208 pierwszej generacji korzysta z kolumn McPhersona na przedniej i belki skrętnej na tylnej osi. Zestrojenie daje autu wyważenie między komfortem, a dość dobrym prowadzeniem. Jeżeli chodzi o wady, prowadzący może odkryć przede wszystkim dwie. Układ kierowniczy mógłby być bardziej precyzyjny, a zawieszenie pracować nieco ciszej. Poza tym zdarza się że już po przekroczeniu przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów z zawieszenia zaczynają dobiegać pierwsze stuki.
Używane: Peugeot 208 I - przekładnia to główny problem
Używany Peugeot 208 pierwszej generacji nie jest źródłem zbyt wielu poważnych usterek. Najpoważniejsza dotyczy przypadków pojawienia się luzów w przekładni kierowniczej. Regeneracja mechanizmu może kosztować nawet 1000 złotych! Poza tym łuszczy się lakier, zawiesza się system multimedialny oraz niską trwałość mają łożyska przednich kół. Co niezwykle ważne, Peugeota w większości przypadków można naprawić naprawdę tanio. Auto daje szeroki dostęp do rozsądnie wycenionych zamienników. Poza tym konstrukcja nie jest mocno skomplikowana, a tym samym niższe są koszty obsługi mechanika.
Zobacz również: Nowy Peugeot 208 5d – który silnik i wersję wyposażeniową wybrać?
Pierwsze egzemplarze używanych Peugeotów 208 trafiły na rynek w roku 2012. To nie są zatem stare auta! Ile trzeba za nie zapłacić? Ceny startują już od 12,5 tysiąca złotych. Za tą kwotę dostępne są jednak głównie egzemplarze z silnikiem 1.4 HDI, które mają na liczniku więcej niż 250 tysięcy kilometrów. Francuski hatchback napędzany silnikiem benzynowym kosztuje minimum 16 - 17 tysięcy złotych, podczas gdy 3-letnie auto zostanie wycenione na co najmniej 26 tysięcy złotych.
Używane: Peugeot 208 I - podsumowanie:
Peugeot 208 I miał wszystko, co było w stanie zapewnić mu sukces na rynku. Prezentuje się dobrze, przyzwoicie się prowadzi, ma dynamiczne silniki i rozsądnie wykalkulowaną cenę. Czy wartości te przekładają się na rynek wtórny? Jak najbardziej. Szczególnie że nadal atrakcyjny design został uzupełniony wysokim wskaźnikiem trwałości. Z eksploatacyjnego punktu widzenia ciężko mieć zasadnicze zastrzeżenia do 208-ki. A to oznacza, że zadbany egzemplarz z niskim przebiegiem może być gratką dla kupującego.
Peugeot 208 I - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 13 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 14 zł
- filtr kabinowy - od 30 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 283 zł
- zestaw paska rozrządu - od 327 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 124 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 69 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
- szczęki hamulcowe - od 71 zł
- bębny hamulcowe - od 107 zł
- łącznik stabilizatora - od 24 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 44 zł
- amortyzator - od 134 zł
- sprzęgło komplet - od 320 zł
- koło dwumasowe - od 984 zł
- zawór EGR - od 584 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.