Używane: Peugeot 208 I (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

REKLAMA
REKLAMA
Po nieco ociężałym i nudnawym 207, 208 pokazał że Francuzi cały czas są w stanie stworzyć ładnego hatchbacka segmentu B. Auto zaprezentowało dynamikę linii bocznej, wyjątkową wśród aut miejskich zgrabność, ale też i sporą dawkę charakteru. Dobrze wygląda np. króciutki przód - prezentuje się trochę jak nosek, z tyłu natomiast pojawiły się lampy, które są niejako „zahaczone” pazurem lwa. W Peugeocie 208 pierwszej generacji ważna jest jeszcze jedna rzecz. Auto wróciło do formy wagowej! Za sprawą platformy PF1 hatchback jest naprawdę lekki. Bazowa wersja waży tylko 975 kilogramów.
REKLAMA
REKLAMA
Używane: Peugeot 208 I - i-Cocpit czyli co?
Peugeot 208 generacji A9 to też nowatorski design wnętrza. Na konsoli pojawił się dotykowy ekran, podczas gdy kierownica i zegary zostały przybrane w i-Cockpit. Co to oznacza? Małe koło, które po maksymalnie niskim ustawieniu sprawia, że w zasięgu wzroku kierowcy - niczym w układzie projekcyjnym - znajdują się zegary. Rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia, ale z czasem okazuje się całkiem intuicyjne. Peugeot 208 ma wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Poza tym choć na tylnej kanapie jest ciasnawo, oferuje sporą ilość miejsca w kufrze. Bagażnik w zależności od konfiguracji mieści od 285 do 1076 litrów.
Zobacz również: Peugeot i-Cockpit - jak będą wyglądały kokpity w przyszłości?
Główną wadą kabiny pasażerskiej używanego Peugeota 208 są braki w kwestii jakości. Nie dość, że plastiki bywają naprawdę twarde, a do tego nie wszędzie są dobrze spasowane, to jeszcze przeciętnie znoszą próbę czasu i trudy eksploatacji. Idealny przykład stanowi chociażby lakierowana na srebrno rączka w drzwiach. Imitujący aluminium materiał jest podatny na zarysowania. Niewiele lepiej spisuje się gałka zmiany biegów. Dość szybko łuszczy się na niej ekologiczna skóra.
REKLAMA
Używane: Peugeot 208 I - 3 cylindry to… zaleta!
Paletę silników benzynowych w przypadku używanego Peugeota 208 pierwszej generacji otwierają motory 3-cylindrowe. Jednostka 1.0 VTI o mocy 68 koni mechanicznych zapożyczona z Toyoty jest oszczędna, ale niestety wyraźnie brakuje jej osiągów. Dlatego dużo lepszy wybór stanowi motor 1.2 PureTech - czy to w wersji wolnossącej 82 KM, czy doładowanej 110 KM. Jednostka oferuje zdecydowanie lepsze osiągi, nadal ma rozsądny apetyt, a do tego okazuje się trwała. Silniki VTI o pojemności 1.4 i 1.6 litra dobrze radzą sobie z napędzaniem hatchbacka i mają łańcuch rozrządu. Z drugiej strony potrafią spalić w ruchu miejskim nawet 9 litrów paliwa oraz mają problem ze zwiększonym zużyciem oleju silnikowego.
Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Używany Peugeot 208 był ulubieńcem flotowców. Nie ma się zatem co dziwić, że auto niezwykle często było wyposażane w 68-konnego diesla 1.4 HDI. Motor nie posiada zbędnego osprzętu w postaci np. koła dwumasowego, a do tego jeździ na kropelce i w zasadzie ma niewiele słabych punktów. Najpopularniejsza usterka dotyczy wycieków oleju napędowego spod uszczelniaczy wtryskiwaczy. Diesel 1.6 HDI był konfigurowany w czterech wariantach - do liftingu 91 i 115 KM, po liftingu 75 i 100 KM. To niezwykle oszczędna i trwała jednostka. Słabe punkty? Psują się przede wszystkim EGR-y oraz sterowniki świec żarowych. Reszta osprzętu spokojnie wytrzymuje 250 - 300 tysięcy kilometrów.
Peugeot 208 I - dane techniczne producenta:
- Silniki benzynowe:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.0 VTI | 68 KM | 95 Nm | 14,0 s. | 163 km/h | 4,3 |
1.2 PureTech | 82 KM | 118 Nm | 12,2 s. | 175 km/h | 4,5 |
1.2 PureTech | 110 KM | 205 Nm | 9,6 s. | 190 km/h | 4,6 |
1.4 VTI | 95 KM | 136 Nm | 10,5 s. | 188 km/h | 5,6 |
1.6 VTI | 120 KM | 160 Nm | 9,9 s. | 190 km/h | 5,8 |
- Diesle:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.4 HDI | 68 KM | 160 Nm | 13,5 s. | 163 km/h | 3,8 |
1.6 e-HDI | 92 KM | 230 Nm | 10,9 s. | 185 km/h | 3,8 |
1.6 e-HDI | 115 KM | 270 Nm | 9,7 s. | 190 km/h | 3,8 |
1.6 BlueHDI | 75 KM | 230 Nm | 13,3 s. | 163 km/h | 3,5 |
1.6 BlueHDI | 100 KM | 250 Nm | 10,7 s. | 187 km/h | 4,3 |
Eksperymenty stylistyczne poszły w parze z wykorzystaniem sprawdzonej technologii. Przykład? Używany Peugeot 208 pierwszej generacji korzysta z kolumn McPhersona na przedniej i belki skrętnej na tylnej osi. Zestrojenie daje autu wyważenie między komfortem, a dość dobrym prowadzeniem. Jeżeli chodzi o wady, prowadzący może odkryć przede wszystkim dwie. Układ kierowniczy mógłby być bardziej precyzyjny, a zawieszenie pracować nieco ciszej. Poza tym zdarza się że już po przekroczeniu przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów z zawieszenia zaczynają dobiegać pierwsze stuki.
Używane: Peugeot 208 I - przekładnia to główny problem
Używany Peugeot 208 pierwszej generacji nie jest źródłem zbyt wielu poważnych usterek. Najpoważniejsza dotyczy przypadków pojawienia się luzów w przekładni kierowniczej. Regeneracja mechanizmu może kosztować nawet 1000 złotych! Poza tym łuszczy się lakier, zawiesza się system multimedialny oraz niską trwałość mają łożyska przednich kół. Co niezwykle ważne, Peugeota w większości przypadków można naprawić naprawdę tanio. Auto daje szeroki dostęp do rozsądnie wycenionych zamienników. Poza tym konstrukcja nie jest mocno skomplikowana, a tym samym niższe są koszty obsługi mechanika.
Zobacz również: Nowy Peugeot 208 5d – który silnik i wersję wyposażeniową wybrać?
Pierwsze egzemplarze używanych Peugeotów 208 trafiły na rynek w roku 2012. To nie są zatem stare auta! Ile trzeba za nie zapłacić? Ceny startują już od 12,5 tysiąca złotych. Za tą kwotę dostępne są jednak głównie egzemplarze z silnikiem 1.4 HDI, które mają na liczniku więcej niż 250 tysięcy kilometrów. Francuski hatchback napędzany silnikiem benzynowym kosztuje minimum 16 - 17 tysięcy złotych, podczas gdy 3-letnie auto zostanie wycenione na co najmniej 26 tysięcy złotych.
Używane: Peugeot 208 I - podsumowanie:
Peugeot 208 I miał wszystko, co było w stanie zapewnić mu sukces na rynku. Prezentuje się dobrze, przyzwoicie się prowadzi, ma dynamiczne silniki i rozsądnie wykalkulowaną cenę. Czy wartości te przekładają się na rynek wtórny? Jak najbardziej. Szczególnie że nadal atrakcyjny design został uzupełniony wysokim wskaźnikiem trwałości. Z eksploatacyjnego punktu widzenia ciężko mieć zasadnicze zastrzeżenia do 208-ki. A to oznacza, że zadbany egzemplarz z niskim przebiegiem może być gratką dla kupującego.
Peugeot 208 I - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 13 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 14 zł
- filtr kabinowy - od 30 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 283 zł
- zestaw paska rozrządu - od 327 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 124 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 69 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
- szczęki hamulcowe - od 71 zł
- bębny hamulcowe - od 107 zł
- łącznik stabilizatora - od 24 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 44 zł
- amortyzator - od 134 zł
- sprzęgło komplet - od 320 zł
- koło dwumasowe - od 984 zł
- zawór EGR - od 584 zł



REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA