REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki

Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
SEAT

REKLAMA

REKLAMA

Był obecny na rynku prawie dekadę! A to oznacza dużą ilość wersji wyposażenia i silnikowych. Czy jednak używany Seat Ibiza IV jest godny uwagi? To właśnie sprawdziliśmy.

Seat Ibiza czwartej generacji został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w roku 2008. Tym samym model uzupełnił ofertę Grupy Volkswagena w segmencie B. Co można powiedzieć o modelu? Przede wszystkim urzeka designem! Ostre linie z jednej strony sprawiają, że miejski hatchback wygląda dynamicznie. Z drugiej wpisują go w gamę stylistyczną Seata. Zabieg okazał się trafiony, dzięki czemu Ibiza 6J mogła się podobać nie tylko zaraz po premierze, ale dobrze prezentuje się nawet dziś. Kto zadecydował o sukcesie? Auto zaprojektował Luc Donckerwolke - autor karoserii Lamborghini Murcielago i Gallardo.

REKLAMA

REKLAMA

Używane: Seat Ibiza IV - różne wersje, różna uroda

Hiszpanie zdecydowali się na stworzenie trzech wariantów nadwoziowych. Podstawę stanowi oczywiście Seat Ibiza IV w wersji 5-drzwiowej - to trzon sprzedaży w segmencie B w XXI wieku. Osobom młodszym dedykowana została wersja 3-drzwiowa. Ta charakteryzuje się m.in. niżej zarysowaną linią dachu i mniejszymi światłami z tyłu. Drobne zmiany spowodowały, że samochód stał się zgrabniejsza i jeszcze bardziej dynamiczny. Nieco gorzej wygląda kombi. W jego przypadku na rzecz praktyczności do gry wkroczyła niestety pewna dawka toporności.

Nie tylko nadwozie, ale i deska rozdzielcza używanego Seata Ibizy IV dobrze wpisuje się w ówczesne trendy stylistyczne hiszpańskiej marki. A to oznacza zegary schowane w tubach oraz wszechobecny minimalizm. Zalety? Ilość przycisków została ograniczona do absolutnego minimum, przez co obsługa jest naprawdę intuicyjna. Wady? Oczom kierowcy ukazują się połacie plastików - twardych, nieprzyjemnych w dotyku i momentami mocno trzeszczących. Fotele Ibizy dobrze trzymają ciała pasażerów na boki, a jakość tapicerki jest wysoka. Spora jest też przestrzeń. Kufer liczy w wersji 3d od 284 do 930 litrów, 5d od 292 do 938 litrów, a kombi od 430 do 1164 litrów.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 TSI VAG

REKLAMA

Gama silnikowa używanego Seata Ibizy IV jest niezwykle szeroka. Kierowca wybierający model używany może zdecydować się na jeden z 10 motorów benzynowych i jednego z 9 diesli. Jednostki oczywiście nie były oferowane jednocześnie. Gama zmieniała się stopniowo w latach 2012 i 2015. Ofertę używanej Ibizy otwiera 3-cylindrowy silnik 1.2 MPI. Jednostka oferuje 60 lub 70 koni mechanicznych i w obydwu wersjach cierpi na chroniczny brak… siły! A to jeszcze nie koniec problemów. Uroda tego benzyniaka jest taka, że spala olej silnikowy. Jako że miska olejowa nie jest zbyt pojemna, ubytek może doprowadzić do uszkodzenia napinacza łańcucha rozrządu, ewentualnie zatarcia jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane: Seat Ibiza IV - 1.4 MPI i 1.6 MPI to ideały!

Najlepszym wyborem są benzyniaki 1.4 MPI lub 1.6 MPI. Być może nie czynią z Ibizy demona prędkości, są jednak przykładnie trwałe, a do tego za sprawą pośredniego wtrysku paliwa idealnie nadają się do zasilania tanim LPG. Co z silnikami TSI? Przed rokiem 2012 borykały się z nagminnymi awariami łańcuchów rozrządu (np. 1.2 TSI 105 KM). Po roku 2012 zostały przeprojektowane. W wyniku tego łańcuch został zamieniony na pasek rozrządu (np. 1.2 TSI 90 KM).

Paletę używanego Seata Ibizy IV diesel otwiera jednostka 1.2 TDI. Tak, oferuje wybitną oszczędność. Niestety w tym samym czasie odstrasza przede wszystkim słabymi osiągami. Sprint do pierwszej setki zajmuje blisko 14 sekund! Podobny problem ma silnik 1.4 TDI zasilany pompowtryskiwaczami. 80-konna jednostka dodatkowo jest hałaśliwa oraz miewa problemy z nadmiernym luzem na wale korbowym. Dieslami godnymi polecenia są motory 1.6 TDI, 1.9 TDI i 2.0 TDI. Ostatni z ropniaków dysponuje stadem aż 143 koni mechanicznych. Jest jednak sporadycznie spotykany w wersjach FR.

Zobacz również: Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

W roku 2015 gama silnikowa Seata Ibizy IV została ostatecznie unowocześniona. W efekcie w sprzedaży pojawił się np. 75-konny silnik 1.0 MPI oraz 95- i 110-konny wariant doładowanego, 3-cylindrowego benzyniaka 1.0 TSI. Nowości stały się faktem również po stronie motorów wysokoprężnych. W gamie zadebiutował ropniak 1.4 TDI dysponujący wtryskiem typu common rail. Jednostka pojawia się pod maską Seatów Ibiza 6J w wersji o mocy na poziomie 75, 90 lub 105 koni mechanicznych. Czemu nie opowiadam szerzej o tych motorach? Na razie występują mocno sporadycznie na rynku wtórnym.

Używane: Seat Ibiza IV - zawieszenie jest prosta i trwałe

Używany Seat Ibiza IV nie oferuje specjalnego nowatorstwa w kwestii zawieszenia. Standardowo dla segmentu B przednia oś wspiera się na kolumnach McPhersona, a tylna na belce skrętnej. Różnice? W stosunku do Fabii czy nawet Polo nastawy są dużo sztywniejsze. Dzięki temu hatchback dobrze trzyma się drogi i jeszcze lepiej wchodzi w zakręty. Precyzja prowadzenia? Układ kierownicy nie jest jej mistrzem. Mimo wszystko pracuje z delikatnym oporem, który zwiększa poziom wyczucia wykonywanych manewrów. Resorowanie Ibizy pracuje głośno. W zamian jest dość trwałe.

Na ogół jako pierwsze przy przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów poddają się tanie w wymianie łączniki stabilizatora. Tuleje tylnej belki wytrzymują nawet 140 - 150 tysięcy kilometrów. Jeżeli chodzi o resztę konstrukcji, używany Seat Ibiza IV boryka się głównie z awariami drobiazgów. Psuje się panel automatycznej klimatyzacji, wariują sterowniki elektrycznych szyb oraz parują reflektory. Najpoważniejsza usterka dotyczy dwusprzęgłowej przekładni automatycznej DSG. Przy przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów może ona wymagać wymiany zestawu sprzęgieł, ewentualnie elektroniki sterującej.

Zobacz również: Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Pierwsze egzemplarze Seatów Ibiza IV trafiły na drogi przeszło dekadę temu. A to w segmencie B oznacza poważną utratę wartości. Najtańsze egzemplarze są dziś wyceniane na minimum 11 tysięcy złotych. W tej cenie hatchback może być jednak poobijany, ewentualnie w zły stanie technicznym. Za samochód 3-letni kupujący musi zapłacić jakieś 23 - 25 tysięcy złotych. Ilość ofert sprzedaży używanej Ibizy IV jest ogromna. Na rynku wtórnym nie brakuje zarówno egzemplarzy świetnie, jak i bardzo słabo wyposażonych. Ilość opcji w dużej mierze zależy od wersji silnikowej.

Używane: Seat Ibiza IV - podsumowanie:

Skoda to użyteczność, Volkswagen oznacza jakość w segmencie popularnym, Seatowi natomiast przypisana została rola marki sportowej. I w ten wymóg dość dobrze wpisuje się używany Seat Ibiza IV. Auto ma już swoje lata, mimo wszystko nadal może się podobać, a do tego dobrze się prowadzi. Co z trwałością? Wybór właściwego silnika - najlepiej wolnossącego MPI - sprawi, że kierowca będzie mógł latami cieszyć się z bezawaryjnej jazdy.

Używane: Seat Ibiza IV - dane techniczne producenta:

  • Silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.2 MPI 60 KM 108 Nm 15,9 s. 155 km/h 5,4
1.2 MPI 70 KM 112 Nm 13,9 s. 163 km/h 5,4
1.2 TSI 90 KM 160 Nm 10,7 s. 184 km/h 4,9
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 9,8 s. 190 km/h 5,3
1.4 MPI 85 KM 132 Nm 11,9 s. 180 km/h 6,4
1.4 TSI 150 KM 220 Nm 7,6 s. 212 km/h 6,3
1.6 MPI 105 KM 153 Nm 10,1 s. 189 km/h 6,3
  • Diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.2 TDI 75 KM 180 Nm 13,9 s. 168 km/h 3,8
1.4 TDI 80 KM 195 Nm 12,9 s. 170 km/h 4,5
1.6 TDI 90 KM 230 Nm 11,8 s. 178 km/h 4,2
1.6 TDI 105 KM 250 Nm 10,5 s. 188 km/h 4,2
1.9 TDI 105 KM 235 Nm 10,2 s. 193 km/h 4,8
2.0 TDI 143 KM 320 Nm 8,2 s. 210 km/h 4,6

Używane: Seat Ibiza IV - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 31 zł
  • filtr paliwa - od 53 zł
  • filtr kabinowy - od 17 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 220 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 141 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 200 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 69 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 46 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 50 zł
  • szczęki hamulcowe - od 65 zł
  • bęben hamulcowy - od 75 zł
  • łącznik stabilizatora - od 26 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 23 zł
  • amortyzator - od 74 zł
  • sprzęgło komplet - od 292 zł
  • koło zamachowe - od 360 zł
  • zawór EGR - od 469 zł

Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
SEAT
Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
SEAT
Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
SEAT
Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
SEAT
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA