Używane: Seat Ibiza IV (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Seat Ibiza czwartej generacji został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w roku 2008. Tym samym model uzupełnił ofertę Grupy Volkswagena w segmencie B. Co można powiedzieć o modelu? Przede wszystkim urzeka designem! Ostre linie z jednej strony sprawiają, że miejski hatchback wygląda dynamicznie. Z drugiej wpisują go w gamę stylistyczną Seata. Zabieg okazał się trafiony, dzięki czemu Ibiza 6J mogła się podobać nie tylko zaraz po premierze, ale dobrze prezentuje się nawet dziś. Kto zadecydował o sukcesie? Auto zaprojektował Luc Donckerwolke - autor karoserii Lamborghini Murcielago i Gallardo.
REKLAMA
Używane: Seat Ibiza IV - różne wersje, różna uroda
REKLAMA
Hiszpanie zdecydowali się na stworzenie trzech wariantów nadwoziowych. Podstawę stanowi oczywiście Seat Ibiza IV w wersji 5-drzwiowej - to trzon sprzedaży w segmencie B w XXI wieku. Osobom młodszym dedykowana została wersja 3-drzwiowa. Ta charakteryzuje się m.in. niżej zarysowaną linią dachu i mniejszymi światłami z tyłu. Drobne zmiany spowodowały, że samochód stał się zgrabniejsza i jeszcze bardziej dynamiczny. Nieco gorzej wygląda kombi. W jego przypadku na rzecz praktyczności do gry wkroczyła niestety pewna dawka toporności.
Nie tylko nadwozie, ale i deska rozdzielcza używanego Seata Ibizy IV dobrze wpisuje się w ówczesne trendy stylistyczne hiszpańskiej marki. A to oznacza zegary schowane w tubach oraz wszechobecny minimalizm. Zalety? Ilość przycisków została ograniczona do absolutnego minimum, przez co obsługa jest naprawdę intuicyjna. Wady? Oczom kierowcy ukazują się połacie plastików - twardych, nieprzyjemnych w dotyku i momentami mocno trzeszczących. Fotele Ibizy dobrze trzymają ciała pasażerów na boki, a jakość tapicerki jest wysoka. Spora jest też przestrzeń. Kufer liczy w wersji 3d od 284 do 930 litrów, 5d od 292 do 938 litrów, a kombi od 430 do 1164 litrów.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 TSI VAG
Gama silnikowa używanego Seata Ibizy IV jest niezwykle szeroka. Kierowca wybierający model używany może zdecydować się na jeden z 10 motorów benzynowych i jednego z 9 diesli. Jednostki oczywiście nie były oferowane jednocześnie. Gama zmieniała się stopniowo w latach 2012 i 2015. Ofertę używanej Ibizy otwiera 3-cylindrowy silnik 1.2 MPI. Jednostka oferuje 60 lub 70 koni mechanicznych i w obydwu wersjach cierpi na chroniczny brak… siły! A to jeszcze nie koniec problemów. Uroda tego benzyniaka jest taka, że spala olej silnikowy. Jako że miska olejowa nie jest zbyt pojemna, ubytek może doprowadzić do uszkodzenia napinacza łańcucha rozrządu, ewentualnie zatarcia jednostki.
Używane: Seat Ibiza IV - 1.4 MPI i 1.6 MPI to ideały!
REKLAMA
Najlepszym wyborem są benzyniaki 1.4 MPI lub 1.6 MPI. Być może nie czynią z Ibizy demona prędkości, są jednak przykładnie trwałe, a do tego za sprawą pośredniego wtrysku paliwa idealnie nadają się do zasilania tanim LPG. Co z silnikami TSI? Przed rokiem 2012 borykały się z nagminnymi awariami łańcuchów rozrządu (np. 1.2 TSI 105 KM). Po roku 2012 zostały przeprojektowane. W wyniku tego łańcuch został zamieniony na pasek rozrządu (np. 1.2 TSI 90 KM).
Paletę używanego Seata Ibizy IV diesel otwiera jednostka 1.2 TDI. Tak, oferuje wybitną oszczędność. Niestety w tym samym czasie odstrasza przede wszystkim słabymi osiągami. Sprint do pierwszej setki zajmuje blisko 14 sekund! Podobny problem ma silnik 1.4 TDI zasilany pompowtryskiwaczami. 80-konna jednostka dodatkowo jest hałaśliwa oraz miewa problemy z nadmiernym luzem na wale korbowym. Dieslami godnymi polecenia są motory 1.6 TDI, 1.9 TDI i 2.0 TDI. Ostatni z ropniaków dysponuje stadem aż 143 koni mechanicznych. Jest jednak sporadycznie spotykany w wersjach FR.
Zobacz również: Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
W roku 2015 gama silnikowa Seata Ibizy IV została ostatecznie unowocześniona. W efekcie w sprzedaży pojawił się np. 75-konny silnik 1.0 MPI oraz 95- i 110-konny wariant doładowanego, 3-cylindrowego benzyniaka 1.0 TSI. Nowości stały się faktem również po stronie motorów wysokoprężnych. W gamie zadebiutował ropniak 1.4 TDI dysponujący wtryskiem typu common rail. Jednostka pojawia się pod maską Seatów Ibiza 6J w wersji o mocy na poziomie 75, 90 lub 105 koni mechanicznych. Czemu nie opowiadam szerzej o tych motorach? Na razie występują mocno sporadycznie na rynku wtórnym.
Używane: Seat Ibiza IV - zawieszenie jest prosta i trwałe
Używany Seat Ibiza IV nie oferuje specjalnego nowatorstwa w kwestii zawieszenia. Standardowo dla segmentu B przednia oś wspiera się na kolumnach McPhersona, a tylna na belce skrętnej. Różnice? W stosunku do Fabii czy nawet Polo nastawy są dużo sztywniejsze. Dzięki temu hatchback dobrze trzyma się drogi i jeszcze lepiej wchodzi w zakręty. Precyzja prowadzenia? Układ kierownicy nie jest jej mistrzem. Mimo wszystko pracuje z delikatnym oporem, który zwiększa poziom wyczucia wykonywanych manewrów. Resorowanie Ibizy pracuje głośno. W zamian jest dość trwałe.
Na ogół jako pierwsze przy przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów poddają się tanie w wymianie łączniki stabilizatora. Tuleje tylnej belki wytrzymują nawet 140 - 150 tysięcy kilometrów. Jeżeli chodzi o resztę konstrukcji, używany Seat Ibiza IV boryka się głównie z awariami drobiazgów. Psuje się panel automatycznej klimatyzacji, wariują sterowniki elektrycznych szyb oraz parują reflektory. Najpoważniejsza usterka dotyczy dwusprzęgłowej przekładni automatycznej DSG. Przy przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów może ona wymagać wymiany zestawu sprzęgieł, ewentualnie elektroniki sterującej.
Zobacz również: Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Pierwsze egzemplarze Seatów Ibiza IV trafiły na drogi przeszło dekadę temu. A to w segmencie B oznacza poważną utratę wartości. Najtańsze egzemplarze są dziś wyceniane na minimum 11 tysięcy złotych. W tej cenie hatchback może być jednak poobijany, ewentualnie w zły stanie technicznym. Za samochód 3-letni kupujący musi zapłacić jakieś 23 - 25 tysięcy złotych. Ilość ofert sprzedaży używanej Ibizy IV jest ogromna. Na rynku wtórnym nie brakuje zarówno egzemplarzy świetnie, jak i bardzo słabo wyposażonych. Ilość opcji w dużej mierze zależy od wersji silnikowej.
Używane: Seat Ibiza IV - podsumowanie:
Skoda to użyteczność, Volkswagen oznacza jakość w segmencie popularnym, Seatowi natomiast przypisana została rola marki sportowej. I w ten wymóg dość dobrze wpisuje się używany Seat Ibiza IV. Auto ma już swoje lata, mimo wszystko nadal może się podobać, a do tego dobrze się prowadzi. Co z trwałością? Wybór właściwego silnika - najlepiej wolnossącego MPI - sprawi, że kierowca będzie mógł latami cieszyć się z bezawaryjnej jazdy.
Używane: Seat Ibiza IV - dane techniczne producenta:
- Silniki benzynowe:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.2 MPI | 60 KM | 108 Nm | 15,9 s. | 155 km/h | 5,4 |
1.2 MPI | 70 KM | 112 Nm | 13,9 s. | 163 km/h | 5,4 |
1.2 TSI | 90 KM | 160 Nm | 10,7 s. | 184 km/h | 4,9 |
1.2 TSI | 105 KM | 175 Nm | 9,8 s. | 190 km/h | 5,3 |
1.4 MPI | 85 KM | 132 Nm | 11,9 s. | 180 km/h | 6,4 |
1.4 TSI | 150 KM | 220 Nm | 7,6 s. | 212 km/h | 6,3 |
1.6 MPI | 105 KM | 153 Nm | 10,1 s. | 189 km/h | 6,3 |
- Diesle:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.2 TDI | 75 KM | 180 Nm | 13,9 s. | 168 km/h | 3,8 |
1.4 TDI | 80 KM | 195 Nm | 12,9 s. | 170 km/h | 4,5 |
1.6 TDI | 90 KM | 230 Nm | 11,8 s. | 178 km/h | 4,2 |
1.6 TDI | 105 KM | 250 Nm | 10,5 s. | 188 km/h | 4,2 |
1.9 TDI | 105 KM | 235 Nm | 10,2 s. | 193 km/h | 4,8 |
2.0 TDI | 143 KM | 320 Nm | 8,2 s. | 210 km/h | 4,6 |
Używane: Seat Ibiza IV - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 31 zł
- filtr paliwa - od 53 zł
- filtr kabinowy - od 17 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 220 zł
- zestaw paska rozrządu - od 141 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 200 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 69 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 46 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 50 zł
- szczęki hamulcowe - od 65 zł
- bęben hamulcowy - od 75 zł
- łącznik stabilizatora - od 26 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 23 zł
- amortyzator - od 74 zł
- sprzęgło komplet - od 292 zł
- koło zamachowe - od 360 zł
- zawór EGR - od 469 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.