REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik

Robert Kuśpiel
Seat Ibiza i Skoda Fabia są technologicznie spokrewnione z Volkswagenem Polo. Fot.Newspress
Seat Ibiza i Skoda Fabia są technologicznie spokrewnione z Volkswagenem Polo. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Seat Ibiza ma pewną pozycję wśród aut z segmentu B. Jest bardzo popularny i cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku aut używanych.

Mówiąc Seat, myślimy o Volkswagenie i jak się okazuje jest to dobry kierunek. Skoda Fabia, Seat Ibiza i Volkswagen Polo bazują na jednej i tej samej platformie Volkswagena A04. Seat Ibiza trzeciej generacji o sygnaturze 6L zadebiutował w 2002 roku. W 2005 roku został poddany niewielkiemu faceliftingowi, który zmienił delikatnie wygląd auta. Auto pozostaje nadal w małoseryjnej produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Ibiza pośród konkurencji prezentuje się bardzo przyzwoicie. Wygląd zewnętrzny docenią zwłaszcza osoby młode, a pozostałych może zainteresować bogata paleta silników. Jednak jej wnętrze jest pewnym nieporozumieniem, nie pasuje do nowoczesnej stylizacji zewnętrznej. Niestety ślad po Volkswagenie musiał pozostać. Ibiza nie jest autem rodzinnym, bagażnik ma tylko 265 litrów pojemności. Dla jednej osoby jest w zupełności wystarczający.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seacie Ibiza

Chcąc mieć dobrze wyposażone auto niestety musimy trochę poszukać. Klimatyzacja nie jest w standardzie a powoli staje się wymogiem wśród aut używanych. Auta z Climatronic to prawdziwy luksus. Na rynku wtórnym jest bardzo duży wybór, najczęściej są to auta sprowadzane z Beneluksu. To właśnie na nie powinniśmy uważać, najczęściej są powypadkowe i mają zaniżone przebiegi.

REKLAMA

Oferta zaczyna się już od około 11 000 złotych. Najdroższe a zarazem najmłodsze modele są wyceniane na około 32 000 – 38 000 złotych. Należy pamiętać, że tą górną granicę osiągają zazwyczaj modele Cupra z mocnymi silnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki silnik wybrać?

Silniki benzynowe

1.2 64/70KM – podstawowa jednostka benzynowa. Zapotrzebowanie na benzynę w granicach 6 – 7 litrów. Różnica w spalaniu pomiędzy tymi silnikami to około 0.5L. Przy takim spalaniu lepiej wybrać jednostkę 1.4, która dzięki większej mocy ma lepszą dynamikę.

1.4 75/85/100KM – dwa pierwsze silniki godne polecenia. Spalanie na poziomie 7 litrów. Moc rzędu 75 – 85KM daje możliwość sprawnego przemieszczania się zachowując spalanie na przyzwoitym poziomie. 100 konna jednostka ma znacznie większy „apetyt” na paliwo – około 8 litrów.

1.8T 150KM – duża radość z jazdy. Przy takiej wadze samochód przyspiesza bardzo szybko. Zazwyczaj są to modele bardzo dobrze wyposażone. Silnik turbodoładowany daje duże możliwości tubingu, spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Na naszym rynku jest stosunkowo dobra oferta aut z tych silnikiem.

1.8T 180KM – rarytas na naszym rynku, auto rzadko spotykane. Auto nie dla spokojnych kierowców. Chiptuning daje możliwość przekroczenia 200KM. Polecamy miłośnikom szybkich aut, którzy nie zwracają uwagi na spalanie.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Silniki Diesla

1.4 TDI 70/75/85 KM – bardzo dobra oferta na rynku aut używanych. Spalanie na poziomie 5 litrów. Jeżeli znajdziemy zadbany egzemplarz to posłuży nam wiele lat. Zdecydowanie polecamy.

1.9 SDI 64KM – silnik legenda, idealna oferta dla osób, które szukają bezobsługowego auta. Jednostka ta poradzi sobie z każdym rodzajem paliwa. Spalanie – 5 litrów

1.9 TDI 100KM – sprawdzony silnik, spalanie na poziomie 5 – 5.5 litra. Dobra alternatywa dla 1.9 SDI, oferuje znacznie większa moc jednak należy zadbać o turbinę.

1.9 TDI 130KM – spalanie na poziomie 6 – 6.5 litra. Taka moc w silniku wysokoprężnym daje dużą frajdę z jazdy. Jeśli zależy nam na dobrej dynamice i małym spalaniu to jest to bardzo dobry wybór.

1.9 TDI 160KM – najmocniejszy Diesel w modelu Ibiza. Na naszym rynku nie jest wiele tych egzemplarzy jednak warto poszukać.

Usterki

Najczęściej zdarzają się usterki zawieszenia. Należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki. Uszkodzona turbina również jest bolączką Seata. W pierwszych modelach silnika 1.2 występował przeskakujący łańcuch rozrządu. Dużą wadą są również parujące lampy. Zdarzają się również wycieki z pompy wspomagania.

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy silniki 1.4 dla stosunkowo taniej i zwinnej jazdy. Dla amatorów mocnych silników proponujemy jednostkę 1.8T. Jeżeli zdecydujemy się na jednostkę wysokoprężną to warto wybrać 1.4 TDI w każdym wariancie mocy lub 1.9 SDI jeśli chcemy mieć silnik bezobsługowy. 1.9 TDI 100KM również jest dobrym wyborem.

Na co zwrócić uwagę?

Silnik: kontrolujemy pracę turbiny

Nadwozie: szukamy ognisk korozji

Zawieszenie: sprawdzamy stan amortyzatorów i wahaczy

Lampy: oglądamy dokładnie lampy, jeśli auto powypadkowe najczęściej ma zamontowane tanie zamienniki.

Ceny części

Filtr oleju – 20 złotych

Klocki hamulcowe – od 100 złotych

Przednia szyba – 200 złotych

Kompletny rozrząd 1.9 TDI – 500 złotych

Seat Ibiza 6L jest interesującą ofertą na rynku aut używanych. Wybierając pomiędzy Volkswagenem pozbawionym polotu a Seatem, zdecydowanie polecamy hiszpańską markę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA