REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza i Skoda Fabia są technologicznie spokrewnione z Volkswagenem Polo. Fot.Newspress
Seat Ibiza i Skoda Fabia są technologicznie spokrewnione z Volkswagenem Polo. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Seat Ibiza ma pewną pozycję wśród aut z segmentu B. Jest bardzo popularny i cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku aut używanych.

Mówiąc Seat, myślimy o Volkswagenie i jak się okazuje jest to dobry kierunek. Skoda Fabia, Seat Ibiza i Volkswagen Polo bazują na jednej i tej samej platformie Volkswagena A04. Seat Ibiza trzeciej generacji o sygnaturze 6L zadebiutował w 2002 roku. W 2005 roku został poddany niewielkiemu faceliftingowi, który zmienił delikatnie wygląd auta. Auto pozostaje nadal w małoseryjnej produkcji.

REKLAMA

Ibiza pośród konkurencji prezentuje się bardzo przyzwoicie. Wygląd zewnętrzny docenią zwłaszcza osoby młode, a pozostałych może zainteresować bogata paleta silników. Jednak jej wnętrze jest pewnym nieporozumieniem, nie pasuje do nowoczesnej stylizacji zewnętrznej. Niestety ślad po Volkswagenie musiał pozostać. Ibiza nie jest autem rodzinnym, bagażnik ma tylko 265 litrów pojemności. Dla jednej osoby jest w zupełności wystarczający.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seacie Ibiza

REKLAMA

Chcąc mieć dobrze wyposażone auto niestety musimy trochę poszukać. Klimatyzacja nie jest w standardzie a powoli staje się wymogiem wśród aut używanych. Auta z Climatronic to prawdziwy luksus. Na rynku wtórnym jest bardzo duży wybór, najczęściej są to auta sprowadzane z Beneluksu. To właśnie na nie powinniśmy uważać, najczęściej są powypadkowe i mają zaniżone przebiegi.

Oferta zaczyna się już od około 11 000 złotych. Najdroższe a zarazem najmłodsze modele są wyceniane na około 32 000 – 38 000 złotych. Należy pamiętać, że tą górną granicę osiągają zazwyczaj modele Cupra z mocnymi silnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki silnik wybrać?

Silniki benzynowe

1.2 64/70KM – podstawowa jednostka benzynowa. Zapotrzebowanie na benzynę w granicach 6 – 7 litrów. Różnica w spalaniu pomiędzy tymi silnikami to około 0.5L. Przy takim spalaniu lepiej wybrać jednostkę 1.4, która dzięki większej mocy ma lepszą dynamikę.

1.4 75/85/100KM – dwa pierwsze silniki godne polecenia. Spalanie na poziomie 7 litrów. Moc rzędu 75 – 85KM daje możliwość sprawnego przemieszczania się zachowując spalanie na przyzwoitym poziomie. 100 konna jednostka ma znacznie większy „apetyt” na paliwo – około 8 litrów.

REKLAMA

1.8T 150KM – duża radość z jazdy. Przy takiej wadze samochód przyspiesza bardzo szybko. Zazwyczaj są to modele bardzo dobrze wyposażone. Silnik turbodoładowany daje duże możliwości tubingu, spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Na naszym rynku jest stosunkowo dobra oferta aut z tych silnikiem.

1.8T 180KM – rarytas na naszym rynku, auto rzadko spotykane. Auto nie dla spokojnych kierowców. Chiptuning daje możliwość przekroczenia 200KM. Polecamy miłośnikom szybkich aut, którzy nie zwracają uwagi na spalanie.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Silniki Diesla

1.4 TDI 70/75/85 KM – bardzo dobra oferta na rynku aut używanych. Spalanie na poziomie 5 litrów. Jeżeli znajdziemy zadbany egzemplarz to posłuży nam wiele lat. Zdecydowanie polecamy.

1.9 SDI 64KM – silnik legenda, idealna oferta dla osób, które szukają bezobsługowego auta. Jednostka ta poradzi sobie z każdym rodzajem paliwa. Spalanie – 5 litrów

1.9 TDI 100KM – sprawdzony silnik, spalanie na poziomie 5 – 5.5 litra. Dobra alternatywa dla 1.9 SDI, oferuje znacznie większa moc jednak należy zadbać o turbinę.

1.9 TDI 130KM – spalanie na poziomie 6 – 6.5 litra. Taka moc w silniku wysokoprężnym daje dużą frajdę z jazdy. Jeśli zależy nam na dobrej dynamice i małym spalaniu to jest to bardzo dobry wybór.

1.9 TDI 160KM – najmocniejszy Diesel w modelu Ibiza. Na naszym rynku nie jest wiele tych egzemplarzy jednak warto poszukać.

Usterki

Najczęściej zdarzają się usterki zawieszenia. Należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki. Uszkodzona turbina również jest bolączką Seata. W pierwszych modelach silnika 1.2 występował przeskakujący łańcuch rozrządu. Dużą wadą są również parujące lampy. Zdarzają się również wycieki z pompy wspomagania.

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy silniki 1.4 dla stosunkowo taniej i zwinnej jazdy. Dla amatorów mocnych silników proponujemy jednostkę 1.8T. Jeżeli zdecydujemy się na jednostkę wysokoprężną to warto wybrać 1.4 TDI w każdym wariancie mocy lub 1.9 SDI jeśli chcemy mieć silnik bezobsługowy. 1.9 TDI 100KM również jest dobrym wyborem.

Na co zwrócić uwagę?

Silnik: kontrolujemy pracę turbiny

Nadwozie: szukamy ognisk korozji

Zawieszenie: sprawdzamy stan amortyzatorów i wahaczy

Lampy: oglądamy dokładnie lampy, jeśli auto powypadkowe najczęściej ma zamontowane tanie zamienniki.

Ceny części

Filtr oleju – 20 złotych

Klocki hamulcowe – od 100 złotych

Przednia szyba – 200 złotych

Kompletny rozrząd 1.9 TDI – 500 złotych

Seat Ibiza 6L jest interesującą ofertą na rynku aut używanych. Wybierając pomiędzy Volkswagenem pozbawionym polotu a Seatem, zdecydowanie polecamy hiszpańską markę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA