REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik

Robert Kuśpiel
Seat Ibiza i Skoda Fabia są technologicznie spokrewnione z Volkswagenem Polo. Fot.Newspress
Seat Ibiza i Skoda Fabia są technologicznie spokrewnione z Volkswagenem Polo. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Seat Ibiza ma pewną pozycję wśród aut z segmentu B. Jest bardzo popularny i cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku aut używanych.

Mówiąc Seat, myślimy o Volkswagenie i jak się okazuje jest to dobry kierunek. Skoda Fabia, Seat Ibiza i Volkswagen Polo bazują na jednej i tej samej platformie Volkswagena A04. Seat Ibiza trzeciej generacji o sygnaturze 6L zadebiutował w 2002 roku. W 2005 roku został poddany niewielkiemu faceliftingowi, który zmienił delikatnie wygląd auta. Auto pozostaje nadal w małoseryjnej produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Ibiza pośród konkurencji prezentuje się bardzo przyzwoicie. Wygląd zewnętrzny docenią zwłaszcza osoby młode, a pozostałych może zainteresować bogata paleta silników. Jednak jej wnętrze jest pewnym nieporozumieniem, nie pasuje do nowoczesnej stylizacji zewnętrznej. Niestety ślad po Volkswagenie musiał pozostać. Ibiza nie jest autem rodzinnym, bagażnik ma tylko 265 litrów pojemności. Dla jednej osoby jest w zupełności wystarczający.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seacie Ibiza

Chcąc mieć dobrze wyposażone auto niestety musimy trochę poszukać. Klimatyzacja nie jest w standardzie a powoli staje się wymogiem wśród aut używanych. Auta z Climatronic to prawdziwy luksus. Na rynku wtórnym jest bardzo duży wybór, najczęściej są to auta sprowadzane z Beneluksu. To właśnie na nie powinniśmy uważać, najczęściej są powypadkowe i mają zaniżone przebiegi.

REKLAMA

Oferta zaczyna się już od około 11 000 złotych. Najdroższe a zarazem najmłodsze modele są wyceniane na około 32 000 – 38 000 złotych. Należy pamiętać, że tą górną granicę osiągają zazwyczaj modele Cupra z mocnymi silnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki silnik wybrać?

Silniki benzynowe

1.2 64/70KM – podstawowa jednostka benzynowa. Zapotrzebowanie na benzynę w granicach 6 – 7 litrów. Różnica w spalaniu pomiędzy tymi silnikami to około 0.5L. Przy takim spalaniu lepiej wybrać jednostkę 1.4, która dzięki większej mocy ma lepszą dynamikę.

1.4 75/85/100KM – dwa pierwsze silniki godne polecenia. Spalanie na poziomie 7 litrów. Moc rzędu 75 – 85KM daje możliwość sprawnego przemieszczania się zachowując spalanie na przyzwoitym poziomie. 100 konna jednostka ma znacznie większy „apetyt” na paliwo – około 8 litrów.

1.8T 150KM – duża radość z jazdy. Przy takiej wadze samochód przyspiesza bardzo szybko. Zazwyczaj są to modele bardzo dobrze wyposażone. Silnik turbodoładowany daje duże możliwości tubingu, spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Na naszym rynku jest stosunkowo dobra oferta aut z tych silnikiem.

1.8T 180KM – rarytas na naszym rynku, auto rzadko spotykane. Auto nie dla spokojnych kierowców. Chiptuning daje możliwość przekroczenia 200KM. Polecamy miłośnikom szybkich aut, którzy nie zwracają uwagi na spalanie.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Silniki Diesla

1.4 TDI 70/75/85 KM – bardzo dobra oferta na rynku aut używanych. Spalanie na poziomie 5 litrów. Jeżeli znajdziemy zadbany egzemplarz to posłuży nam wiele lat. Zdecydowanie polecamy.

1.9 SDI 64KM – silnik legenda, idealna oferta dla osób, które szukają bezobsługowego auta. Jednostka ta poradzi sobie z każdym rodzajem paliwa. Spalanie – 5 litrów

1.9 TDI 100KM – sprawdzony silnik, spalanie na poziomie 5 – 5.5 litra. Dobra alternatywa dla 1.9 SDI, oferuje znacznie większa moc jednak należy zadbać o turbinę.

1.9 TDI 130KM – spalanie na poziomie 6 – 6.5 litra. Taka moc w silniku wysokoprężnym daje dużą frajdę z jazdy. Jeśli zależy nam na dobrej dynamice i małym spalaniu to jest to bardzo dobry wybór.

1.9 TDI 160KM – najmocniejszy Diesel w modelu Ibiza. Na naszym rynku nie jest wiele tych egzemplarzy jednak warto poszukać.

Usterki

Najczęściej zdarzają się usterki zawieszenia. Należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki. Uszkodzona turbina również jest bolączką Seata. W pierwszych modelach silnika 1.2 występował przeskakujący łańcuch rozrządu. Dużą wadą są również parujące lampy. Zdarzają się również wycieki z pompy wspomagania.

Jaką wersję wybrać?

Wśród silników benzynowych polecamy silniki 1.4 dla stosunkowo taniej i zwinnej jazdy. Dla amatorów mocnych silników proponujemy jednostkę 1.8T. Jeżeli zdecydujemy się na jednostkę wysokoprężną to warto wybrać 1.4 TDI w każdym wariancie mocy lub 1.9 SDI jeśli chcemy mieć silnik bezobsługowy. 1.9 TDI 100KM również jest dobrym wyborem.

Na co zwrócić uwagę?

Silnik: kontrolujemy pracę turbiny

Nadwozie: szukamy ognisk korozji

Zawieszenie: sprawdzamy stan amortyzatorów i wahaczy

Lampy: oglądamy dokładnie lampy, jeśli auto powypadkowe najczęściej ma zamontowane tanie zamienniki.

Ceny części

Filtr oleju – 20 złotych

Klocki hamulcowe – od 100 złotych

Przednia szyba – 200 złotych

Kompletny rozrząd 1.9 TDI – 500 złotych

Seat Ibiza 6L jest interesującą ofertą na rynku aut używanych. Wybierając pomiędzy Volkswagenem pozbawionym polotu a Seatem, zdecydowanie polecamy hiszpańską markę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA