Używany Seat Ibiza: hiszpański wojownik
REKLAMA
REKLAMA
Mówiąc Seat, myślimy o Volkswagenie i jak się okazuje jest to dobry kierunek. Skoda Fabia, Seat Ibiza i Volkswagen Polo bazują na jednej i tej samej platformie Volkswagena A04. Seat Ibiza trzeciej generacji o sygnaturze 6L zadebiutował w 2002 roku. W 2005 roku został poddany niewielkiemu faceliftingowi, który zmienił delikatnie wygląd auta. Auto pozostaje nadal w małoseryjnej produkcji.
REKLAMA
Ibiza pośród konkurencji prezentuje się bardzo przyzwoicie. Wygląd zewnętrzny docenią zwłaszcza osoby młode, a pozostałych może zainteresować bogata paleta silników. Jednak jej wnętrze jest pewnym nieporozumieniem, nie pasuje do nowoczesnej stylizacji zewnętrznej. Niestety ślad po Volkswagenie musiał pozostać. Ibiza nie jest autem rodzinnym, bagażnik ma tylko 265 litrów pojemności. Dla jednej osoby jest w zupełności wystarczający.
Zobacz też: Opinie kierowców o Seacie Ibiza
REKLAMA
Chcąc mieć dobrze wyposażone auto niestety musimy trochę poszukać. Klimatyzacja nie jest w standardzie a powoli staje się wymogiem wśród aut używanych. Auta z Climatronic to prawdziwy luksus. Na rynku wtórnym jest bardzo duży wybór, najczęściej są to auta sprowadzane z Beneluksu. To właśnie na nie powinniśmy uważać, najczęściej są powypadkowe i mają zaniżone przebiegi.
Oferta zaczyna się już od około 11 000 złotych. Najdroższe a zarazem najmłodsze modele są wyceniane na około 32 000 – 38 000 złotych. Należy pamiętać, że tą górną granicę osiągają zazwyczaj modele Cupra z mocnymi silnikami.
Jaki silnik wybrać?
Silniki benzynowe
1.2 64/70KM – podstawowa jednostka benzynowa. Zapotrzebowanie na benzynę w granicach 6 – 7 litrów. Różnica w spalaniu pomiędzy tymi silnikami to około 0.5L. Przy takim spalaniu lepiej wybrać jednostkę 1.4, która dzięki większej mocy ma lepszą dynamikę.
1.4 75/85/100KM – dwa pierwsze silniki godne polecenia. Spalanie na poziomie 7 litrów. Moc rzędu 75 – 85KM daje możliwość sprawnego przemieszczania się zachowując spalanie na przyzwoitym poziomie. 100 konna jednostka ma znacznie większy „apetyt” na paliwo – około 8 litrów.
REKLAMA
1.8T 150KM – duża radość z jazdy. Przy takiej wadze samochód przyspiesza bardzo szybko. Zazwyczaj są to modele bardzo dobrze wyposażone. Silnik turbodoładowany daje duże możliwości tubingu, spalanie na poziomie 8 – 10 litrów. Na naszym rynku jest stosunkowo dobra oferta aut z tych silnikiem.
1.8T 180KM – rarytas na naszym rynku, auto rzadko spotykane. Auto nie dla spokojnych kierowców. Chiptuning daje możliwość przekroczenia 200KM. Polecamy miłośnikom szybkich aut, którzy nie zwracają uwagi na spalanie.
Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto
Silniki Diesla
1.4 TDI 70/75/85 KM – bardzo dobra oferta na rynku aut używanych. Spalanie na poziomie 5 litrów. Jeżeli znajdziemy zadbany egzemplarz to posłuży nam wiele lat. Zdecydowanie polecamy.
1.9 SDI 64KM – silnik legenda, idealna oferta dla osób, które szukają bezobsługowego auta. Jednostka ta poradzi sobie z każdym rodzajem paliwa. Spalanie – 5 litrów
1.9 TDI 100KM – sprawdzony silnik, spalanie na poziomie 5 – 5.5 litra. Dobra alternatywa dla 1.9 SDI, oferuje znacznie większa moc jednak należy zadbać o turbinę.
1.9 TDI 130KM – spalanie na poziomie 6 – 6.5 litra. Taka moc w silniku wysokoprężnym daje dużą frajdę z jazdy. Jeśli zależy nam na dobrej dynamice i małym spalaniu to jest to bardzo dobry wybór.
1.9 TDI 160KM – najmocniejszy Diesel w modelu Ibiza. Na naszym rynku nie jest wiele tych egzemplarzy jednak warto poszukać.
Usterki
Najczęściej zdarzają się usterki zawieszenia. Należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki. Uszkodzona turbina również jest bolączką Seata. W pierwszych modelach silnika 1.2 występował przeskakujący łańcuch rozrządu. Dużą wadą są również parujące lampy. Zdarzają się również wycieki z pompy wspomagania.
Jaką wersję wybrać?
Wśród silników benzynowych polecamy silniki 1.4 dla stosunkowo taniej i zwinnej jazdy. Dla amatorów mocnych silników proponujemy jednostkę 1.8T. Jeżeli zdecydujemy się na jednostkę wysokoprężną to warto wybrać 1.4 TDI w każdym wariancie mocy lub 1.9 SDI jeśli chcemy mieć silnik bezobsługowy. 1.9 TDI 100KM również jest dobrym wyborem.
Na co zwrócić uwagę?
Silnik: kontrolujemy pracę turbiny
Nadwozie: szukamy ognisk korozji
Zawieszenie: sprawdzamy stan amortyzatorów i wahaczy
Lampy: oglądamy dokładnie lampy, jeśli auto powypadkowe najczęściej ma zamontowane tanie zamienniki.
Ceny części
Filtr oleju – 20 złotych
Klocki hamulcowe – od 100 złotych
Przednia szyba – 200 złotych
Kompletny rozrząd 1.9 TDI – 500 złotych
Seat Ibiza 6L jest interesującą ofertą na rynku aut używanych. Wybierając pomiędzy Volkswagenem pozbawionym polotu a Seatem, zdecydowanie polecamy hiszpańską markę.
REKLAMA
REKLAMA