REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: sprawdzenie układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Seat Ibiza. Fot.Newspress
Seat Ibiza. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym opiszemy jak sprawdzić układu hamulcowego w Seacie Ibiza III i Volkswagenie Polo IV.

Kontrolę układu hamulcowego wykonujemy przy okazji innych przeglądów i napraw. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, proponujemy wykonać tą czynność minimum raz na rok. Niewymagane są żadne specjalistyczne narzędzia. Zaczynamy od uniesienia auta do góry. W tym celu będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy. Dobrym rozwiązaniem jest też skorzystanie z kanału. Jeśli chodzi o lewarek i podstawki jest to dosyć ryzykowna opcja.

REKLAMA

Zaczynamy od umycia przewodów hamulcowych. Jeśli dokładnie się im przyjrzymy to zauważymy, że pokryte są warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. W tym przypadku nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego, ponieważ dojdzie do uszkodzenia warstwy ochronnej. Za pomocą lampy sprawdzamy przewody od pompy hamulcowej do cylinderków poszczególnych kół.

Zobacz też: Test Seat Altea XL: urodziwy i praktyczny

REKLAMA

W przypadku znalezienia jakiegoś uszkodzenia należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. Te również są podatne na uszkodzenia. W celu sprawdzenia chwytamy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć. Na koniec kręcimy kołem kierownicy w prawo i lewo sprawdzając, czy nie ocierają o żadne części samochodu. Wszystkie przewody elastyczny lub sztywne nie powinny być pozaginane ani poskręcane

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie płynu hamulcowego. Zbiornik płynu hamulcowego znajduje się pod przednią maską. Zakręcony jest korkiem, który ma po środku odpowietrznik. Nie powinien być ona zatkany. Poziom płynu powinien zawierać się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”. Oczywiście zbyt niski stan zostanie nam oznajmiony poprzez kontrolkę na tablicy rozdzielczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test: Volkswagen Golf VI: co dziś znaczy 1,4?

W przypadku kiedy będzie go zbyt mało to należy uzupełnić brakującą ilość świeżym płynem DOT4. Jednak należy brać pod uwagę zużycie klocków hamulcowych. Efektem tego jest niższy stan płynu w zbiorniczku. W takim przypadku nie ma potrzeby dolewki. Jeżeli ubytki są duże i występują w krótkich odcinkach czasu może to świadczyć o wyciekach płynu. W takiej sytuacji należy jak najszybciej znaleźć nieszczelność.

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenia grubości klocków hamulcowych i tarcz. Jeżeli mamy na wyposażeniu alufelgi to możemy dokonać wzrokowej kontroli. Przez ich ramiona można zobaczyć zacisk wraz z klockiem. Jeżeli grubość jest ponad 7mm (razem z płytką) to nie ma konieczności wymiany. Podobnie robimy z tarczą, dotykam ją i sprawdzamy czy jest wyczuwalny rant. Jeśli nie jest zbyt duży możemy się wstrzymać z wymianą.

W przypadku bębnów musimy zdjąć koło. Na bębnie jest specjalny otwór kontrolny po jego tylnej części. Można przyświecić latarką i ocenić stan. Jednak dla lepszego rozeznania proponujemy zdjąć bęben i wykonać dokładną kontrolę. Graniczna grubość okładziny to 2.5 mm, pomijając szczękę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA