Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym dokonamy kontroli przekładni manualnej i automatycznej. Na samym początku zbadamy przekładnię pod kątem wycieków. Najpierw postaramy się zlokalizować ewentualne wycieki. Unosimy samochód i oglądamy dokładnie całą skrzynie. Jeżeli są duże wycieki to będą widoczne, ale trudno będzie nam ustalić gdzie leży problem z racji zabrudzonej obudowy. Jednak można zastosować dosyć skuteczną metodę. Myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.
REKLAMA
Zobacz też: Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów
REKLAMA
Miejsca, które są najbardziej narażone na nieszczelności to: połączenie silnika ze skrzynią biegów, półosie bezpośrednio przy skrzyni biegów, korek spustowy i wlewowy. Kiedy mamy ten punkt kontrolny za sobą przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w przekładni. Zaczynamy od manualnej skrzyni biegów. Oznaczenie znajduje się na tabliczce znamionowej i na obudowie skrzyni biegów (jest kilka typów skrzyń). Pierwszy krok to demontaż dolnej osłony silnika.
Sposób postępowanie jest taki sam. Różnica polega na umiejscowieniu korka spustowego. Odkręcamy go i sprawdzamy poziom oleju palce. Jeśli jest niewyczuwalny to należy zrobić sobie z drutu próbnik poprzez zagięcie go w kształcie litery „L”. Jeżeli stan jest niższy niż do dolnej krawędzi otworu to musimy dolać oleju. Jeśli chodzi o tą skrzynię to nie wymaga ona wymiany oleju. Jest to konieczne w przypadku naprawy lub wymiany przekładni.
Zobacz też: Test Volkswagen Touran - prorodzinny
Przechodzimy do przekładni automatycznej. Na początku musimy doprowadzić do rozgrzania skrzyni – 30 stopni. Temperatura taka panuje już po krótkiej jeździe. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów położenie „P” i odkręcamy korek u dołu skrzyni biegów z jej przedniej części. Uprzednio podkładamy puste naczynie na olej. Będzie on spływał kroplami z rurki przelewowej.
Nie gasimy silnika i czekamy aż osiągnie wyższą temperaturę. Jeśli będzie wypływał kroplami to znak, że jego stan jest prawidłowy. W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji należy dolać oleju. wyżej znajduje się korek wlewowy zabezpieczony zatyczką ochronną. Zdejmujemy go i wlewamy go do momentu aż zacznie wypływać z rurki przelewowej. Po zakończeniu zakręcamy go i zakładamy nową zatyczkę. To samo tyczy się wszystkich uszczelnień każdego korka.
REKLAMA
REKLAMA