REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Seacie Ibiza IV i Volkswagenie Polo III. Samochody są podobne konstrukcyjnie dlatego wymiana oleju przebiega tak samo.

Tradycyjnie wymianę oleju zalecamy przeprowadzić co roku o tej samej porze. Jeśli chodzi o dystans, wymianę przeprowadzamy też co 20 000 kilometrów. Jeśli chodzi o zakup filtrów są one identyczne dla każdego z tych modeli. Różnią się tylko w zależności od wersji silnikowej. Jego cena to około 30 złotych. W przypadku oleju zalecamy wybrać taki sam jaki był użyty wcześniej. Częste i przypadkowe zmiany oleju nie wpływają korzystnie na silnik.

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola skrzyni biegów

W celu przeprowadzenia naszej pracy będą nam potrzebne następujące przyrządu i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz taśmowy do filtrów
  • Klucz nasadowy do filtrów
  • Podnośnik lub kanał
  • Puste naczynie o pojemności około 7 litrów
  • Olej
  • Filtr oleju
  • Czyste szmatki

Na początku przedstawimy ile oleju potrzeba dla każdej wersji silnikowej:

  • Silnik benzynowy 1.2 – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.4 – 3.2L
  • Silnik benzynowy 1.4 FSI – 3.5L
  • Silnik Diesla 1.4 – 4.2L (AMF), 3.8L (BAY)
  • Silnik Diesla 1.9 TDI i SDI – 4.3L

REKLAMA

Przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy, że silnik musi być rozgrzany do temperatury roboczej. Ułatwi to nam zlanie całego oleju. Pierwszy krok to uniesienie auta lub wjechanie na kanał. Wymianę można wykonać z pozycji tradycyjnego podnośnika jednak jest to bardzo ryzykowne a do tego wymiana jest stosunkowo utrudniona. W silniku wysokoprężnym musimy na początku wykręcić śrubę mocującą obudowę filtru. Wszystko po to, żeby olej mógł spłynąć do miski olejowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. Nie jest to trudne zadanie. Kiedy się dokładnie przyjrzymy zobaczymy jej wszystkie mocowania. Następnie podsuwamy pusty pojemnik pod korek spustowy i go odkręcamy. Podczas tej czynności musimy bardzo uważać, pierwszy wypływ oleju następuje z dużym impetem. Jest on rozgrzany przez co może dojść do poparzenia skóry. Czekamy do momentu aż spłynie cały olej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Warto przyjrzeć się w jakim jest stanie. W przypadku stwierdzenia dużej ilości metalowych opiłków możemy stwierdzić, że nasz silnik nie pracuje prawidłowo. Jest to efekt ścierania się niektórych elementów. Taką usterkę powinniśmy naprawić w warsztacie trudniącym się silnikami samochodowymi. Na koniec powinni wykonać dokładnie płukanie kanałów i przewodów olejowych.

REKLAMA

Wkręcamy korek spustowy używając nowego pierścienia uszczelniającego i przystępujemy do wymiany filtru oleju.  Operację tą podzielimy na poszczególne grupy silnikowe. Zaczynamy os silnika benzynowego 1.4 (oznaczenie AUA, AUB, BBY, BBZ). Na początku musimy poluzować sam filtr. Łapiemy go od doły za pomocą klucza płaskiego 30. W tym momencie chwytamy go ręką i odkręcamy. Wyciekający olej wycieramy za pomocą szmatki.

Czyścimy dokładnie kołnierz filtru na kadłubie silnika. Używajmy do tego szmatki niepozostawiające włókien. Jeżeli pozostały resztki uszczelki to należy ją bezwzględnie usunąć. W tym momencie przechodzimy do montowania nowego wkładu. Najpierw nawilżamy dokładnie uszczelkę nowego filtru olejem silnikowym. Wystarczy tylko cienka warstwa. Teraz dokręcamy go ręką. Obserwujemy dokładnie kiedy uszczelka zetknie się z silnikiem. Wtedy należy obrócić go jeszcze o ½ obrotu. Pamiętajmy, żeby był prawidłowo zamontowany.

Zobacz też: Seat Ibiza III: wymiana żarówek

Pozostajemy dalej w temacie silników benzynowych. Teraz zajmiemy się jednostkami 1.2 i 1.4 o oznaczeniu AWY, AZQ oraz silnikiem 1.4 FSI o sygnaturze AXU. Pierwszy krok to odkręceniu górnej pokrywy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykonaniu tej czynności demontujemy pokrywę. Należy mieć przy sobie czystą szmatkę w celu wytarcia wypływającego oleju.

Wyjmujemy stary wkład i ściągamy stary pierścień. Czyścimy dokładnie miejsce uszczelnienia na silniku za pomocą czystej szmatki. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający, wkładamy nowy filtr i dokręcamy górną pokrywę.

Kolejną grupą silników będą jednostki wysokoprężne. Zaczniemy od silnika 1.9 SDI o oznaczeniu ASY. Na początku należy odkręcić pokrywę od obudowy filtru. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza taśmowego. Zdejmujemy ją i wyjmujemy stary wkład razem z pierścieniami uszczelniającymi. Czyścimy powierzchnię styku, montujemy nową uszczelkę wraz z filtrem i dokręcamy górną obudowę.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola cieczy chłodzącej

Na końcu pozostają nam silniki 1.4 TDI (AMY, BAY) oraz 1.9 TDI ATD, AXR, ASZ). Pierwszy krok to odkręcenie pokrywy. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykręceniu wyjmujemy pokrywę razem z wkładem filtru. Wypływający olej należy wytrzeć za pomocą szmatki. Jeżeli pozostał pierścień uszczelniający to musimy go zdjąć. Czyścimy dokładnie powierzchnie przylegania i zakładamy nową uszczelkę.

Wkładamy nowy filtr i zakręcamy pokrywę. Po zmianie filtru przyszedł czas na zalanie silnika nowym olejem. Stosujemy taką ilość oleju jaka została podana na początku tego poradnika. Zalecamy wlać ok. ¾ nominalnej objętości i uruchomić silnik i pozwolić mu popracować na luzie. Po 3 minutach sprawdzamy stan oleju i dolewamy ewentualną różnicę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA