REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Seacie Ibiza IV i Volkswagenie Polo III. Samochody są podobne konstrukcyjnie dlatego wymiana oleju przebiega tak samo.

Tradycyjnie wymianę oleju zalecamy przeprowadzić co roku o tej samej porze. Jeśli chodzi o dystans, wymianę przeprowadzamy też co 20 000 kilometrów. Jeśli chodzi o zakup filtrów są one identyczne dla każdego z tych modeli. Różnią się tylko w zależności od wersji silnikowej. Jego cena to około 30 złotych. W przypadku oleju zalecamy wybrać taki sam jaki był użyty wcześniej. Częste i przypadkowe zmiany oleju nie wpływają korzystnie na silnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola skrzyni biegów

W celu przeprowadzenia naszej pracy będą nam potrzebne następujące przyrządu i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz taśmowy do filtrów
  • Klucz nasadowy do filtrów
  • Podnośnik lub kanał
  • Puste naczynie o pojemności około 7 litrów
  • Olej
  • Filtr oleju
  • Czyste szmatki

Na początku przedstawimy ile oleju potrzeba dla każdej wersji silnikowej:

REKLAMA

  • Silnik benzynowy 1.2 – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.4 – 3.2L
  • Silnik benzynowy 1.4 FSI – 3.5L
  • Silnik Diesla 1.4 – 4.2L (AMF), 3.8L (BAY)
  • Silnik Diesla 1.9 TDI i SDI – 4.3L

Przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy, że silnik musi być rozgrzany do temperatury roboczej. Ułatwi to nam zlanie całego oleju. Pierwszy krok to uniesienie auta lub wjechanie na kanał. Wymianę można wykonać z pozycji tradycyjnego podnośnika jednak jest to bardzo ryzykowne a do tego wymiana jest stosunkowo utrudniona. W silniku wysokoprężnym musimy na początku wykręcić śrubę mocującą obudowę filtru. Wszystko po to, żeby olej mógł spłynąć do miski olejowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. Nie jest to trudne zadanie. Kiedy się dokładnie przyjrzymy zobaczymy jej wszystkie mocowania. Następnie podsuwamy pusty pojemnik pod korek spustowy i go odkręcamy. Podczas tej czynności musimy bardzo uważać, pierwszy wypływ oleju następuje z dużym impetem. Jest on rozgrzany przez co może dojść do poparzenia skóry. Czekamy do momentu aż spłynie cały olej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Warto przyjrzeć się w jakim jest stanie. W przypadku stwierdzenia dużej ilości metalowych opiłków możemy stwierdzić, że nasz silnik nie pracuje prawidłowo. Jest to efekt ścierania się niektórych elementów. Taką usterkę powinniśmy naprawić w warsztacie trudniącym się silnikami samochodowymi. Na koniec powinni wykonać dokładnie płukanie kanałów i przewodów olejowych.

Wkręcamy korek spustowy używając nowego pierścienia uszczelniającego i przystępujemy do wymiany filtru oleju.  Operację tą podzielimy na poszczególne grupy silnikowe. Zaczynamy os silnika benzynowego 1.4 (oznaczenie AUA, AUB, BBY, BBZ). Na początku musimy poluzować sam filtr. Łapiemy go od doły za pomocą klucza płaskiego 30. W tym momencie chwytamy go ręką i odkręcamy. Wyciekający olej wycieramy za pomocą szmatki.

Czyścimy dokładnie kołnierz filtru na kadłubie silnika. Używajmy do tego szmatki niepozostawiające włókien. Jeżeli pozostały resztki uszczelki to należy ją bezwzględnie usunąć. W tym momencie przechodzimy do montowania nowego wkładu. Najpierw nawilżamy dokładnie uszczelkę nowego filtru olejem silnikowym. Wystarczy tylko cienka warstwa. Teraz dokręcamy go ręką. Obserwujemy dokładnie kiedy uszczelka zetknie się z silnikiem. Wtedy należy obrócić go jeszcze o ½ obrotu. Pamiętajmy, żeby był prawidłowo zamontowany.

Zobacz też: Seat Ibiza III: wymiana żarówek

Pozostajemy dalej w temacie silników benzynowych. Teraz zajmiemy się jednostkami 1.2 i 1.4 o oznaczeniu AWY, AZQ oraz silnikiem 1.4 FSI o sygnaturze AXU. Pierwszy krok to odkręceniu górnej pokrywy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykonaniu tej czynności demontujemy pokrywę. Należy mieć przy sobie czystą szmatkę w celu wytarcia wypływającego oleju.

Wyjmujemy stary wkład i ściągamy stary pierścień. Czyścimy dokładnie miejsce uszczelnienia na silniku za pomocą czystej szmatki. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający, wkładamy nowy filtr i dokręcamy górną pokrywę.

Kolejną grupą silników będą jednostki wysokoprężne. Zaczniemy od silnika 1.9 SDI o oznaczeniu ASY. Na początku należy odkręcić pokrywę od obudowy filtru. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza taśmowego. Zdejmujemy ją i wyjmujemy stary wkład razem z pierścieniami uszczelniającymi. Czyścimy powierzchnię styku, montujemy nową uszczelkę wraz z filtrem i dokręcamy górną obudowę.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola cieczy chłodzącej

Na końcu pozostają nam silniki 1.4 TDI (AMY, BAY) oraz 1.9 TDI ATD, AXR, ASZ). Pierwszy krok to odkręcenie pokrywy. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykręceniu wyjmujemy pokrywę razem z wkładem filtru. Wypływający olej należy wytrzeć za pomocą szmatki. Jeżeli pozostał pierścień uszczelniający to musimy go zdjąć. Czyścimy dokładnie powierzchnie przylegania i zakładamy nową uszczelkę.

Wkładamy nowy filtr i zakręcamy pokrywę. Po zmianie filtru przyszedł czas na zalanie silnika nowym olejem. Stosujemy taką ilość oleju jaka została podana na początku tego poradnika. Zalecamy wlać ok. ¾ nominalnej objętości i uruchomić silnik i pozwolić mu popracować na luzie. Po 3 minutach sprawdzamy stan oleju i dolewamy ewentualną różnicę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA