REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana amortyzatorów

Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana amortyzatorów
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana amortyzatorów

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana amortyzatorów w Seacie Ibiza III i Volkswagenie Polo IV nie jest trudna i bez problemu można wykonać ją samemu.

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany przednich i tylnych amortyzatorów Polo i Ibizie. W przypadku tylnej osi nie ma z tym większych problemów. Z przodu jesteśmy zmuszeni do demontażu całek kolumny zawieszenia. Podejmując się takiej naprawy, musimy widzieć, że należy to zrobić po obu stronach. Wymiana amortyzatora tylko po jednej stronie nie jest wskazane. Niesie to za sobą duże ryzyko.

REKLAMA

Zaczniemy od przedniej części samochodu. Jak już wspomnieliśmy musimy wymontować przednią kolumnę zawieszenia. Na początku luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Wykorzystujemy do tego standardowy lewarek razem z podstawkami. Pamiętajmy, żeby zabezpieczyć tylne koła. Samochód musi stać stabilnie i nie poruszać się podczas wykonywania każdej czynności.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola paska wieloklinowego

REKLAMA

Teraz odkręcamy nakrętkę zewnętrzną mocowania półosi. Robimy to za pomocą klucza 19. Następnie odkręcamy górną i dolną śrubę łącznika drążka stabilizatora. Kolejnym krokiem jest odłączenie przewodu czujnika prędkości obrotowej kół od kolumny zawieszenia. Przechodzimy do demontażu końcówki drążka kierowniczego. W tym celu musimy wykręcić nakrętkę sześciokątną tak, żeby umożliwić sobie podejście ściągaczem.

Wypychamy go ze zwrotnicy za pomocą ściągacza. Jeżeli nie mamy do dyspozycji ściągacza możemy próbować delikatnie wybijać młotkiem jednak niesie to ze sobą ryzyko uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego. W tym momencie możemy podwiesić drążek kierowniczy do nadwozia. Najlepiej zrobić to za pomocą drutu. Następnie zaznaczamy umiejscowienie śrub mocujących na wahaczu i wykręcamy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest wyjęcie z wahacza obudowy łożyska koła razem z przegubem. Powoli zbliżamy się do końca operacji demontażu. Odchylamy kolumnę zawieszenia na zewnątrz samochodu. Musimy ją podeprzeć tak, żeby nie wróciła na swoje miejsce. Możemy w tym celu wykorzystać dowolny element, który ją utrzyma np. klocek drewniany lub duża cegła. Następnie wyjmujemy (wyciskamy ją) półoś z obudowy łożyska koła i podwieszamy w podobny sposób jak drążek.

Teraz łączymy ponownie przegub z wahaczem korzystając z wcześniej wykręconych śrub. W tym momencie będzie nam potrzebny drugi podnośnik. Podkładamy go pod obudowę łożyska koła. Odkręcamy mocowanie obudowy łożyska koła z kolumną zawieszenia i wyjmujemy śrubę. Pamiętajmy, żeby podczas montażu wymienić ją na nową. Możemy teraz docisnąć tarczę hamulca do kolumny zawieszenia. Jeżeli tego nie zrobimy to rura amortyzatora ustawi się pod kątem w obudowie łożyska co znacznie utrudni demontaż.

Wyciągamy do dołu obudowę łożyska koła z rury amortyzatora. Po tej czynności opuszczamy podnośnik tak, żeby zwisała swobodnie. Wyjmujemy wcześniej podłożony podnośnik i odkręcamy górne mocowania amortyzatora, które znajdują się pod maską. Teraz możemy swobodnie wyjąć całą kolumnę. Kolejnym krokiem będzie demontaż amortyzatora. Do tego będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn.

Nie jest to duży wydatek, na serwisach aukcyjnych jest dostępny za około 30 złotych. Mocujemy go w imadle i ustawiamy tak, aby solidnie objął zwoje sprężyny. Musimy być co do tego pewni. Jeżeli podczas tej pracy sprężyna wystrzeli może dojść do poważnego wypadku. Uderzenie w człowieka z tak dużą siłą może spowodować poważny uszczerbek na zdrowiu. Zaczynamy skręcać ściągacz. Widzimy jak sprężyna zaczyna się uginać.

Jeżeli widzimy, że wypada z uchwytów ściągających należy ją rozkręcić i ponownie zamontować w zaczepach. Po ściśnięciu jej odkręcamy nakrętkę kolumny zawieszenia. Zalecamy przytrzymać tłoczysko kluczem imbusowym 7. Wyjmujemy amortyzator i wkładamy nowy. Decydując się na wymianę sprężyn należy uwolnić starą ze ściągacza, wsadzić drugą i skręcić tak jak poprzednią.

Przechodzimy do złożenia całej kolumny. Wsadzamy nowy amortyzator do sprężyny i montujemy wszystkie elementy amortyzatora w taki sam sposób jak był na starym. Wszelkie odboje i łożyska powinny być zamontowane w tej samej kolejności. Zakręcamy górną śrubę mocującą amortyzator. Teraz powoli odpuszczamy ściągacz pozwalając na swobodne rozprężenie się sprężyny.

Mając przygotowaną kolumnę przechodzimy do zamontowania jej w samochodzie. Wkładamy ją na swoje miejsce i przykręcamy śrubami w górnym gnieździe mocującym. Następnie podkładamy podnośnik pod obudowę łożyska koła. Teraz wkładamy nie kolumnę zawieszenia. Odczepiamy wcześniej przywiązaną obudowę łożyska i podnosimy ją podnośnikiem do momentu aż będzie możliwe wsadzenie nowej śruby łączącej kolumnę zawieszenia razem z obudową.

W czasie tej operacji musimy dociskać tarczę hamulcową do kolumny zawieszenia. Zwróćmy szczególną uwagę na to, żeby rura amortyzatora nie było krzywo ustawiona. Teraz wkręcamy nakrętkę na śrubę łączącą kolumnę zawieszenia z obudową łożyska, robimy to momentem 60Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego czeka nas kręcenie na wyczucie. Wymaga to pewnego doświadczenia.

Kolejny krok to wykręcenie (wcześniej wkręcona podczas demontażu) śrub przegubu wahacza i wyjęcie obudowy łożyska koła razem z przegubem. Wkładamy półoś do łożyska koła. Robimy to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić osłony ochronnej. Następnie mocujemy przegub do wahacza. Najlepiej zastosować nowe śruby wraz z podkładkami zabezpieczającymi. Ustawiamy wszystko zgodnie z oznaczeniami naniesionymi podczas demontażu.

Przechodzimy do montażu końcówki drążka kierowniczego. Wkręcamy go na drążek licząc obroty (jeśli zanotowaliśmy podczas demontażu) lub wkręcamy końcówkę do oznaczenia na gwincie. Dociągamy nakrętkę kontrującą i ustawimy go do pozycji montażu w zwrotnicy. Wciskamy go w swoje miejsce i dokręcamy nową nakrętkę. Podczas tej operacji należy uważać, żeby przegub się nie obracał.

Pozostaje nam zamocować na swoje miejsce przewód czujnika prędkości obrotowej do kolumny i przykręcić łącznik stabilizatora. Na samym końcu dokręcamy nakrętkę półosi i zakładamy koło. Podobną operację przeprowadzamy po drugiej stronie samochodu. Amortyzatory wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Przystępujemy do wymiany tylnych amortyzatorów. Na początku musimy podnieść samochód. Podobnie jak w przypadku przednich amortyzatorów do tej operacji wystarczy zwyczajny podnośnik razem z podstawkami. Tym razem zabezpieczenia ustawiamy pod przednimi kołami. Będzie nam potrzebny drugi podnośnik, który podsuwamy pod amortyzator i podpieramy zawieszenie.

Jeżeli mamy wersję z ksenonami musimy dodatkowo odłączyć czujnik regulujący zasięg świateł. Zamocowany jest do belki tylnego zawieszenia. Następnie odkręcamy górne śruby amortyzatora i dolną nakrętkę. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć amortyzator z samochodu. Sprężyna jest mocowana oddzielnie więc nie ma potrzeby używania specjalnego ściągacza.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Przechodzimy do montażu. Wsadzamy amortyzator na swoje miejsce i dokręcamy górne mocowanie. W samochodach z ksenonami montujemy czujnik na swoje miejsce. Zwróćmy uwagę, żeby był ułożony tak jak to miało miejsce przed demontażem. Teraz dokręcamy dolną nakrętkę i możemy zakładać koło. Opuszczamy samochód i przechodzimy na drugą stronę auta i wykonujemy te same czynności.

Wszelkie śruby i nakrętki montażowe powinny być w zestawie razem z amortyzatorami. W innym przypadku musimy je dokupić oddzielnie. Stare amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy ich wyrzucać w przypadkowym miejscu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA