REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana amortyzatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana amortyzatorów
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana amortyzatorów

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana amortyzatorów w Seacie Ibiza III i Volkswagenie Polo IV nie jest trudna i bez problemu można wykonać ją samemu.

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany przednich i tylnych amortyzatorów Polo i Ibizie. W przypadku tylnej osi nie ma z tym większych problemów. Z przodu jesteśmy zmuszeni do demontażu całek kolumny zawieszenia. Podejmując się takiej naprawy, musimy widzieć, że należy to zrobić po obu stronach. Wymiana amortyzatora tylko po jednej stronie nie jest wskazane. Niesie to za sobą duże ryzyko.

REKLAMA

Zaczniemy od przedniej części samochodu. Jak już wspomnieliśmy musimy wymontować przednią kolumnę zawieszenia. Na początku luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Wykorzystujemy do tego standardowy lewarek razem z podstawkami. Pamiętajmy, żeby zabezpieczyć tylne koła. Samochód musi stać stabilnie i nie poruszać się podczas wykonywania każdej czynności.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola paska wieloklinowego

REKLAMA

Teraz odkręcamy nakrętkę zewnętrzną mocowania półosi. Robimy to za pomocą klucza 19. Następnie odkręcamy górną i dolną śrubę łącznika drążka stabilizatora. Kolejnym krokiem jest odłączenie przewodu czujnika prędkości obrotowej kół od kolumny zawieszenia. Przechodzimy do demontażu końcówki drążka kierowniczego. W tym celu musimy wykręcić nakrętkę sześciokątną tak, żeby umożliwić sobie podejście ściągaczem.

Wypychamy go ze zwrotnicy za pomocą ściągacza. Jeżeli nie mamy do dyspozycji ściągacza możemy próbować delikatnie wybijać młotkiem jednak niesie to ze sobą ryzyko uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego. W tym momencie możemy podwiesić drążek kierowniczy do nadwozia. Najlepiej zrobić to za pomocą drutu. Następnie zaznaczamy umiejscowienie śrub mocujących na wahaczu i wykręcamy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest wyjęcie z wahacza obudowy łożyska koła razem z przegubem. Powoli zbliżamy się do końca operacji demontażu. Odchylamy kolumnę zawieszenia na zewnątrz samochodu. Musimy ją podeprzeć tak, żeby nie wróciła na swoje miejsce. Możemy w tym celu wykorzystać dowolny element, który ją utrzyma np. klocek drewniany lub duża cegła. Następnie wyjmujemy (wyciskamy ją) półoś z obudowy łożyska koła i podwieszamy w podobny sposób jak drążek.

Teraz łączymy ponownie przegub z wahaczem korzystając z wcześniej wykręconych śrub. W tym momencie będzie nam potrzebny drugi podnośnik. Podkładamy go pod obudowę łożyska koła. Odkręcamy mocowanie obudowy łożyska koła z kolumną zawieszenia i wyjmujemy śrubę. Pamiętajmy, żeby podczas montażu wymienić ją na nową. Możemy teraz docisnąć tarczę hamulca do kolumny zawieszenia. Jeżeli tego nie zrobimy to rura amortyzatora ustawi się pod kątem w obudowie łożyska co znacznie utrudni demontaż.

Wyciągamy do dołu obudowę łożyska koła z rury amortyzatora. Po tej czynności opuszczamy podnośnik tak, żeby zwisała swobodnie. Wyjmujemy wcześniej podłożony podnośnik i odkręcamy górne mocowania amortyzatora, które znajdują się pod maską. Teraz możemy swobodnie wyjąć całą kolumnę. Kolejnym krokiem będzie demontaż amortyzatora. Do tego będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn.

Nie jest to duży wydatek, na serwisach aukcyjnych jest dostępny za około 30 złotych. Mocujemy go w imadle i ustawiamy tak, aby solidnie objął zwoje sprężyny. Musimy być co do tego pewni. Jeżeli podczas tej pracy sprężyna wystrzeli może dojść do poważnego wypadku. Uderzenie w człowieka z tak dużą siłą może spowodować poważny uszczerbek na zdrowiu. Zaczynamy skręcać ściągacz. Widzimy jak sprężyna zaczyna się uginać.

Jeżeli widzimy, że wypada z uchwytów ściągających należy ją rozkręcić i ponownie zamontować w zaczepach. Po ściśnięciu jej odkręcamy nakrętkę kolumny zawieszenia. Zalecamy przytrzymać tłoczysko kluczem imbusowym 7. Wyjmujemy amortyzator i wkładamy nowy. Decydując się na wymianę sprężyn należy uwolnić starą ze ściągacza, wsadzić drugą i skręcić tak jak poprzednią.

Przechodzimy do złożenia całej kolumny. Wsadzamy nowy amortyzator do sprężyny i montujemy wszystkie elementy amortyzatora w taki sam sposób jak był na starym. Wszelkie odboje i łożyska powinny być zamontowane w tej samej kolejności. Zakręcamy górną śrubę mocującą amortyzator. Teraz powoli odpuszczamy ściągacz pozwalając na swobodne rozprężenie się sprężyny.

Mając przygotowaną kolumnę przechodzimy do zamontowania jej w samochodzie. Wkładamy ją na swoje miejsce i przykręcamy śrubami w górnym gnieździe mocującym. Następnie podkładamy podnośnik pod obudowę łożyska koła. Teraz wkładamy nie kolumnę zawieszenia. Odczepiamy wcześniej przywiązaną obudowę łożyska i podnosimy ją podnośnikiem do momentu aż będzie możliwe wsadzenie nowej śruby łączącej kolumnę zawieszenia razem z obudową.

W czasie tej operacji musimy dociskać tarczę hamulcową do kolumny zawieszenia. Zwróćmy szczególną uwagę na to, żeby rura amortyzatora nie było krzywo ustawiona. Teraz wkręcamy nakrętkę na śrubę łączącą kolumnę zawieszenia z obudową łożyska, robimy to momentem 60Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego czeka nas kręcenie na wyczucie. Wymaga to pewnego doświadczenia.

Kolejny krok to wykręcenie (wcześniej wkręcona podczas demontażu) śrub przegubu wahacza i wyjęcie obudowy łożyska koła razem z przegubem. Wkładamy półoś do łożyska koła. Robimy to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić osłony ochronnej. Następnie mocujemy przegub do wahacza. Najlepiej zastosować nowe śruby wraz z podkładkami zabezpieczającymi. Ustawiamy wszystko zgodnie z oznaczeniami naniesionymi podczas demontażu.

Przechodzimy do montażu końcówki drążka kierowniczego. Wkręcamy go na drążek licząc obroty (jeśli zanotowaliśmy podczas demontażu) lub wkręcamy końcówkę do oznaczenia na gwincie. Dociągamy nakrętkę kontrującą i ustawimy go do pozycji montażu w zwrotnicy. Wciskamy go w swoje miejsce i dokręcamy nową nakrętkę. Podczas tej operacji należy uważać, żeby przegub się nie obracał.

Pozostaje nam zamocować na swoje miejsce przewód czujnika prędkości obrotowej do kolumny i przykręcić łącznik stabilizatora. Na samym końcu dokręcamy nakrętkę półosi i zakładamy koło. Podobną operację przeprowadzamy po drugiej stronie samochodu. Amortyzatory wymieniamy tylko i wyłącznie parami.

Przystępujemy do wymiany tylnych amortyzatorów. Na początku musimy podnieść samochód. Podobnie jak w przypadku przednich amortyzatorów do tej operacji wystarczy zwyczajny podnośnik razem z podstawkami. Tym razem zabezpieczenia ustawiamy pod przednimi kołami. Będzie nam potrzebny drugi podnośnik, który podsuwamy pod amortyzator i podpieramy zawieszenie.

Jeżeli mamy wersję z ksenonami musimy dodatkowo odłączyć czujnik regulujący zasięg świateł. Zamocowany jest do belki tylnego zawieszenia. Następnie odkręcamy górne śruby amortyzatora i dolną nakrętkę. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć amortyzator z samochodu. Sprężyna jest mocowana oddzielnie więc nie ma potrzeby używania specjalnego ściągacza.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Przechodzimy do montażu. Wsadzamy amortyzator na swoje miejsce i dokręcamy górne mocowanie. W samochodach z ksenonami montujemy czujnik na swoje miejsce. Zwróćmy uwagę, żeby był ułożony tak jak to miało miejsce przed demontażem. Teraz dokręcamy dolną nakrętkę i możemy zakładać koło. Opuszczamy samochód i przechodzimy na drugą stronę auta i wykonujemy te same czynności.

Wszelkie śruby i nakrętki montażowe powinny być w zestawie razem z amortyzatorami. W innym przypadku musimy je dokupić oddzielnie. Stare amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy ich wyrzucać w przypadkowym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA