REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany przednich klocków i tarcz hamulcowych w Seacie Ibiza III i VW Polo IV. Dzięki temu zaoszczędzimy na lepszy zestaw tarcz i klocków.

Wymiana klocków hamulcowych w Volkswagenie Polo nie jest droga. Zakup klocków hamulcowych to wydatek około 100 złotych. Cena uzależniona jest od firmy na jaką się zdecydujemy. Lepiej skorzystać z produktów renomowanych producentów. Nie ma co oszczędzać na materiałach eksploatacyjnych hamulców. Niejednokrotnie metr drogi hamowania potrafi zaważyć na naszym bezpieczeństwie lub życiu.

REKLAMA

REKLAMA

Nie należy stosować żadnych kombinacji poprzez zamienianie wkładek miejscami lub wymian tylko i wyłącznie po jednej stronie. Jeżeli decydujemy się na wymianę klocków to tylko i wyłącznie w komplecie po każdej ze stron. Zaczniemy od Volkswagena Polo. Występują w nim dwa typy zacisków FS-II i FS-III Na początku podnosimy przód samochodu i podstawiamy „kobyłki”. Nie ma potrzeby korzystać z podnośnika warsztatowego. Z pozycji standardowego lewarka wykonamy to bez problemu.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana amortyzatorów

Zdejmujemy koło i przystępujemy do kolejnych kroków. Jeżeli mamy wskaźnik zużycia klocków hamulcowych to musimy go zdemontować. W tym celu wypinamy złącze wtykowe. Kolejnym krokiem jest zdjęcie zacisków hamulcowych. Zamocowane są one za pomocą dwóch śrub, które znajdują się w jego tylnej części. W celu ochrony przed zabrudzeniami zatkane są specjalnymi kapturkami ochronnymi.

REKLAMA

Teraz zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie np. do sprężyny. Niezalecane jest, żeby zwisał swobodnie na przewodzie hamulcowym. Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do wymontowania tarczy hamulcowej. Na początku proponujemy obejrzeć w jakim jest stanie. Jeżeli jest wyczuwalny duży rant, powyżej 1 – 2mm to kwalifikuje się ona do wymiany. W tym celu odkręcamy śrubę ustalający tarczę hamulcową i zdejmujemy ją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku problemów możemy uderzyć w tarcze kilka razy młotkiem. Wcześniej polecamy polać skorodowane miejsce WD40. Jeżeli chcemy ponownie montować te tarcze to uderzanie młotkiem jest niedopuszczalne. Czyścimy dokładnie miejsce przylegania tarczy. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Jeżeli powierzchnia będzie nierówna i pełna zabrudzeń może to ujemnie wpływać na pracę tarczy poprzez bicie podczas hamowania.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Przechodzimy do montażu klocków. Decydując się na nowe tarcze musimy zastosować nowe klocki. Montaż starych jest zabroniony. Tarcza ulegnie szybkiemu zniekształceniu. Na początku kontrolujemy gumowe osłony przeciwpyłowe. Nie mogą mieć żadnych pęknięć ani uszkodzeń. Pamiętajmy, żeby od momentu demontażu wkładek nie naciskać pedału hamulca. Doprowadzi do całkowitego wysunięcia tłoka.

Właśnie teraz przechodzimy do jego wciśnięcia. Robimy to za pomocą trzonka młotka. Uważamy przy tym, żeby nie uszkodzić osłony gumowej oraz sprawdzamy co jakiś czas czy nie ustawia się pod kątem. Wkładamy nowe klocki do zacisku. Tutaj jest pewne rozróżnienie jeśli chodzi o same zaciski. W przypadku FS-II większy klocek jest zamocowany po zewnętrznej stronie. W zacisku FS-III wkładkę z napisem „Kolbenseite” montujemy w tłoku.

Kolejne kroki są takie same dla każdego z zacisków. Montujemy go na swoje miejsce i przykręcamy śrubami. Na końcu zakładamy kapturki ochronne. Wpinamy złącze zużycia klocków i zakładamy koło. W taki sam sposób wymieniamy klocki i tarcze po drugiej stronie samochodu. Jeżeli mamy zacisk C54-II to zasada postępowania jest taka sama jak przy zacisku Lucas w Seacie Ibiza. Opis znajduje się poniżej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: demontaż rozrusznika

Jak już było wspomniane w Seacie Ibiza III zostały zastosowane zaciski firmy Lucas. Większość operacji jest podobna do modeli FS-II i FS-III. W opisie tym pokażemy na co zwrócić uwagę podczas demontażu. Zasada jest taka sama jak przy zaciskach w Polo IV. Zaczynamy od uniesienia samochodu i zdjęcia koła. Tutaj również zalecamy standardowy lewarek i podstawki.

Teraz odkręcamy dolną śrubę zacisku i odchylamy go do góry. Odpinamy złącze zużycia klocków i wyjmujemy zużyte klocki. Na końcu zdejmujemy sprężyny mocujące wkładki. Jeżeli wymieniamy tarczę postępujemy w ten sam sposób co w Polo. Dodatkowo musimy odkręcić górną śrubę zacisku. Następnie odkręcamy śrubę ustalający tarczę hamulcową i zdejmujemy ją.

W przypadku problemów możemy uderzyć w tarcze kilka razy młotkiem. Wcześniej polecamy polać skorodowane miejsce WD40. Jeżeli chcemy ponownie montować te tarcze to uderzanie młotkiem jest niedopuszczalne. Czyścimy dokładnie miejsce przylegania tarczy. Robimy to za pomocą szczotki drucianej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: sprawdzanie układu wydechowego

Po zamontowaniu tarczy zabieramy się za klocki hamulcowe. Na początku montujemy osłonę termiczną w tłoku tak, żeby wszystko pasowało. Jest ona dołączona do większości zestawów z klockami. Pamiętajmy, że wkładki cierne muszą pasować do otworu obudowy zacisku. Wkładamy nowe sprężyny mocujące oraz klocki hamulcowe. Przykręcamy zacisk i podpinamy czujnik zużycia klocków. Operację tą powtarzamy po drugiej stronie auta.

Zakładamy koło i opuszczamy samochód. Przed rozpoczęciem jazdy naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Przez pierwsze 300 – 400 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA