REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany przednich klocków i tarcz hamulcowych w Seacie Ibiza III i VW Polo IV. Dzięki temu zaoszczędzimy na lepszy zestaw tarcz i klocków.

Wymiana klocków hamulcowych w Volkswagenie Polo nie jest droga. Zakup klocków hamulcowych to wydatek około 100 złotych. Cena uzależniona jest od firmy na jaką się zdecydujemy. Lepiej skorzystać z produktów renomowanych producentów. Nie ma co oszczędzać na materiałach eksploatacyjnych hamulców. Niejednokrotnie metr drogi hamowania potrafi zaważyć na naszym bezpieczeństwie lub życiu.

REKLAMA

REKLAMA

Nie należy stosować żadnych kombinacji poprzez zamienianie wkładek miejscami lub wymian tylko i wyłącznie po jednej stronie. Jeżeli decydujemy się na wymianę klocków to tylko i wyłącznie w komplecie po każdej ze stron. Zaczniemy od Volkswagena Polo. Występują w nim dwa typy zacisków FS-II i FS-III Na początku podnosimy przód samochodu i podstawiamy „kobyłki”. Nie ma potrzeby korzystać z podnośnika warsztatowego. Z pozycji standardowego lewarka wykonamy to bez problemu.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana amortyzatorów

Zdejmujemy koło i przystępujemy do kolejnych kroków. Jeżeli mamy wskaźnik zużycia klocków hamulcowych to musimy go zdemontować. W tym celu wypinamy złącze wtykowe. Kolejnym krokiem jest zdjęcie zacisków hamulcowych. Zamocowane są one za pomocą dwóch śrub, które znajdują się w jego tylnej części. W celu ochrony przed zabrudzeniami zatkane są specjalnymi kapturkami ochronnymi.

REKLAMA

Teraz zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie np. do sprężyny. Niezalecane jest, żeby zwisał swobodnie na przewodzie hamulcowym. Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do wymontowania tarczy hamulcowej. Na początku proponujemy obejrzeć w jakim jest stanie. Jeżeli jest wyczuwalny duży rant, powyżej 1 – 2mm to kwalifikuje się ona do wymiany. W tym celu odkręcamy śrubę ustalający tarczę hamulcową i zdejmujemy ją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku problemów możemy uderzyć w tarcze kilka razy młotkiem. Wcześniej polecamy polać skorodowane miejsce WD40. Jeżeli chcemy ponownie montować te tarcze to uderzanie młotkiem jest niedopuszczalne. Czyścimy dokładnie miejsce przylegania tarczy. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Jeżeli powierzchnia będzie nierówna i pełna zabrudzeń może to ujemnie wpływać na pracę tarczy poprzez bicie podczas hamowania.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Przechodzimy do montażu klocków. Decydując się na nowe tarcze musimy zastosować nowe klocki. Montaż starych jest zabroniony. Tarcza ulegnie szybkiemu zniekształceniu. Na początku kontrolujemy gumowe osłony przeciwpyłowe. Nie mogą mieć żadnych pęknięć ani uszkodzeń. Pamiętajmy, żeby od momentu demontażu wkładek nie naciskać pedału hamulca. Doprowadzi do całkowitego wysunięcia tłoka.

Właśnie teraz przechodzimy do jego wciśnięcia. Robimy to za pomocą trzonka młotka. Uważamy przy tym, żeby nie uszkodzić osłony gumowej oraz sprawdzamy co jakiś czas czy nie ustawia się pod kątem. Wkładamy nowe klocki do zacisku. Tutaj jest pewne rozróżnienie jeśli chodzi o same zaciski. W przypadku FS-II większy klocek jest zamocowany po zewnętrznej stronie. W zacisku FS-III wkładkę z napisem „Kolbenseite” montujemy w tłoku.

Kolejne kroki są takie same dla każdego z zacisków. Montujemy go na swoje miejsce i przykręcamy śrubami. Na końcu zakładamy kapturki ochronne. Wpinamy złącze zużycia klocków i zakładamy koło. W taki sam sposób wymieniamy klocki i tarcze po drugiej stronie samochodu. Jeżeli mamy zacisk C54-II to zasada postępowania jest taka sama jak przy zacisku Lucas w Seacie Ibiza. Opis znajduje się poniżej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: demontaż rozrusznika

Jak już było wspomniane w Seacie Ibiza III zostały zastosowane zaciski firmy Lucas. Większość operacji jest podobna do modeli FS-II i FS-III. W opisie tym pokażemy na co zwrócić uwagę podczas demontażu. Zasada jest taka sama jak przy zaciskach w Polo IV. Zaczynamy od uniesienia samochodu i zdjęcia koła. Tutaj również zalecamy standardowy lewarek i podstawki.

Teraz odkręcamy dolną śrubę zacisku i odchylamy go do góry. Odpinamy złącze zużycia klocków i wyjmujemy zużyte klocki. Na końcu zdejmujemy sprężyny mocujące wkładki. Jeżeli wymieniamy tarczę postępujemy w ten sam sposób co w Polo. Dodatkowo musimy odkręcić górną śrubę zacisku. Następnie odkręcamy śrubę ustalający tarczę hamulcową i zdejmujemy ją.

W przypadku problemów możemy uderzyć w tarcze kilka razy młotkiem. Wcześniej polecamy polać skorodowane miejsce WD40. Jeżeli chcemy ponownie montować te tarcze to uderzanie młotkiem jest niedopuszczalne. Czyścimy dokładnie miejsce przylegania tarczy. Robimy to za pomocą szczotki drucianej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: sprawdzanie układu wydechowego

Po zamontowaniu tarczy zabieramy się za klocki hamulcowe. Na początku montujemy osłonę termiczną w tłoku tak, żeby wszystko pasowało. Jest ona dołączona do większości zestawów z klockami. Pamiętajmy, że wkładki cierne muszą pasować do otworu obudowy zacisku. Wkładamy nowe sprężyny mocujące oraz klocki hamulcowe. Przykręcamy zacisk i podpinamy czujnik zużycia klocków. Operację tą powtarzamy po drugiej stronie auta.

Zakładamy koło i opuszczamy samochód. Przed rozpoczęciem jazdy naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Przez pierwsze 300 – 400 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA