REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany tylnych klocków i okładzin hamulcowych. Cała operacja nie jest trudna i możemy wykonać ją we własnym zakresie.

W tylnych hamulcach Volkswagena Polo i Seata Ibizy były stosowane dwa układy - tarczowy i bębnowy. Zaczniemy od opisu jak wymienić okładziny w układzie bębnowym. Prace zaczynamy od uniesienia tylnej części auta. W tym celu możemy skorzystać ze zwyczajnego podnośnika razem z podstawkami. Blokujemy przednie koła i zdejmujemy koła. Teraz musimy cofnąć szczęki hamulcowe. Chcąc to zrobić musimy wsadzić śrubokręt przez otwór gwintowany w bębnie hamulca i naciskamy znajdujący się tam klin w górę.

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

Teraz odkręcamy śruby i zdejmujemy bęben hamulcowy. W praktyce może okazać się to dosyć trudne. Zazwyczaj jest on trudny do ściągnięcia. Jeżeli tak się stanie to najlepiej opukać go delikatnie młotkiem i podważyć śrubokrętem. Następny krok to demontaż miseczek sprężyn. Zdejmujemy ją ściskając znajdującą się pod nią sprężynę. Najlepiej zrobić to kluczem do rur a następnie obrócić o 90 stopni i wyjąć. W ten sam sposób postępujemy z pozostałymi.

Podważamy i wypychamy szczękę hamulcową przekręcając śrubokręt w lewo. Teraz odczepiamy dolną sprężynę odwodzącą i wyjmujemy szczęki. Odpinamy i wyjmujemy linkę hamulca ręcznego. Przechodzimy na imadło i mocujemy w nim szczęki. Odczepiamy sprężynę z klina i demontujemy sprężynę odwodzącą za pomocą szczypiec. Robimy to bardzo ostrożnie gdyż istnieje ryzyko skaleczenia.

Pozostaje nam odpiąć sprężynę dociskową oraz zdjąć element dociskowy razem z klinem. Przechodzimy do montażu. Na początku musimy ściągnąć osłony przeciwpyłowe z cylinderka rozpieracza. Nie ma potrzeby wyjmowania tłoczków. Sprawdzamy dokładnie stan bębna. Jeżeli jest wyczuwalny rant to należy go usunąć poprzez przetoczenie. Inną opcją może być zakup nowych. Pamiętajmy, że wymiany dokonujemy parami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Smarujemy dokładnie wszystkie ruchome elementy. Teraz zaczepiamy sprężynę dociskową za element dociskowy. W tym samym czasie montujemy klin. Chcąc mieć pewność, że zrobiliśmy to dobrze to musimy sprawdzić czy zgrubienie na klinie jest widoczne. Kolejny krok to montaż szczęki hamulcowej z dźwignią ręcznego na elemencie dociskowym. Montujemy wszystkie sprężyny poza tymi z miseczkami.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Zaczepiamy linkę hamulca ręcznego do dźwigni. Możemy teraz zamontować dolną sprężynę odwodzącą i zamocować szczękę hamulcową na dolnym podparciu. W tym momencie montujemy sprężyny znajdujące się na nich miseczki sprężyn. Dociskamy ją za pomocą szczypiec i obracamy o 90 stopni. Zakładamy bęben hamulcowy i wkręcamy śrubę mocującą. Podobnie postępujemy po drugiej stronie auta.

Kiedy przeprowadzimy całą wymianę to naciskamy kilka razy pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia szczęk. Musimy teraz wyregulować hamulec ręczny. W tym celu ciągniemy za hamulec ręczny do góry o 4 zęby. Przykręcamy nakrętkę regulacyjną do momentu aż nie będzie można obrócić tylnymi kołami. Powinna być wkręcana przez końcówkę cięgła.

Spuszczamy samochód z ręcznego i sprawdzamy dokładnie czy koła obracają się bez żadnych oporów. Sprawdzamy czy koła są dobrze zamocowane i po opuszczeniu auta naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Przechodzimy do systemu z hamulcami tarczowymi. Zasada działania jest podobna jak w przypadku hamulców tarczowych przednich. Na początku unosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Jeżeli mamy czujnik zużycia to wypinamy go. Teraz spuszczamy samochód z hamulca ręcznego i odpinamy klamrę mocującą linkę ręcznego.

Wciskamy dźwignię ręcznego i wypinamy linkę. Następnie wykręcamy śruby mocujące zacisk. Zdejmujemy go i podwieszamy go do nadwozia np. za pomocą drutu. Nie można dopuścić, żeby zacisk zwisał swobodnie na przewodzie hamulcowym. Doprowadzi to do jego uszkodzenia. Teraz demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami, które je mocują. Czyścimy dokładnie zacisk hamulca. Nie zalecamy do tego szczotki drucianej. Najlepiej zrobić to za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Przechodzimy do montażu nowych klocków. W tym celu musimy wepchnąć tylne tłoczki. Są one wkręcane, dlatego będzie nam do tego potrzebny specjalny przyrząd. Możemy go zastąpić dowolnym narzędziem, które pozwoli na obracanie tłoczka gdyż jest on wkręcany. Robimy to kręcąc nim zgodnie z ruchem wskazówek zegara jednocześnie dociskając go. Nie należy się szybko zniechęcać jest to bardzo czasochłonne zajęcie w przypadku braku narzędzia.

Teraz ściągamy folię ochronną z grzbietu płytki klocka hamulcowego. Montujemy sprężyny mocujące razem z wkładkami ciernymi. Odwiązujemy zacisk hamulcowy i mocujemy go na swoje miejsce. W tym celu wystarczy wkręcić dwie śruby mocujące. Teraz podłączamy linkę hamulca ręcznego uprzednio naciskając dźwignię, na której będzie się znajdowała. Na wsporniku montujemy klamrę mocującą linkę hamulca ręcznego.

Na końcu przechodzimy do regulacji ręcznego. Robimy to w taki sam sposób jak to miało miejsce w hamulcach bębnowych. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA