REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany tylnych klocków i okładzin hamulcowych. Cała operacja nie jest trudna i możemy wykonać ją we własnym zakresie.

W tylnych hamulcach Volkswagena Polo i Seata Ibizy były stosowane dwa układy - tarczowy i bębnowy. Zaczniemy od opisu jak wymienić okładziny w układzie bębnowym. Prace zaczynamy od uniesienia tylnej części auta. W tym celu możemy skorzystać ze zwyczajnego podnośnika razem z podstawkami. Blokujemy przednie koła i zdejmujemy koła. Teraz musimy cofnąć szczęki hamulcowe. Chcąc to zrobić musimy wsadzić śrubokręt przez otwór gwintowany w bębnie hamulca i naciskamy znajdujący się tam klin w górę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Teraz odkręcamy śruby i zdejmujemy bęben hamulcowy. W praktyce może okazać się to dosyć trudne. Zazwyczaj jest on trudny do ściągnięcia. Jeżeli tak się stanie to najlepiej opukać go delikatnie młotkiem i podważyć śrubokrętem. Następny krok to demontaż miseczek sprężyn. Zdejmujemy ją ściskając znajdującą się pod nią sprężynę. Najlepiej zrobić to kluczem do rur a następnie obrócić o 90 stopni i wyjąć. W ten sam sposób postępujemy z pozostałymi.

Podważamy i wypychamy szczękę hamulcową przekręcając śrubokręt w lewo. Teraz odczepiamy dolną sprężynę odwodzącą i wyjmujemy szczęki. Odpinamy i wyjmujemy linkę hamulca ręcznego. Przechodzimy na imadło i mocujemy w nim szczęki. Odczepiamy sprężynę z klina i demontujemy sprężynę odwodzącą za pomocą szczypiec. Robimy to bardzo ostrożnie gdyż istnieje ryzyko skaleczenia.

REKLAMA

Pozostaje nam odpiąć sprężynę dociskową oraz zdjąć element dociskowy razem z klinem. Przechodzimy do montażu. Na początku musimy ściągnąć osłony przeciwpyłowe z cylinderka rozpieracza. Nie ma potrzeby wyjmowania tłoczków. Sprawdzamy dokładnie stan bębna. Jeżeli jest wyczuwalny rant to należy go usunąć poprzez przetoczenie. Inną opcją może być zakup nowych. Pamiętajmy, że wymiany dokonujemy parami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Smarujemy dokładnie wszystkie ruchome elementy. Teraz zaczepiamy sprężynę dociskową za element dociskowy. W tym samym czasie montujemy klin. Chcąc mieć pewność, że zrobiliśmy to dobrze to musimy sprawdzić czy zgrubienie na klinie jest widoczne. Kolejny krok to montaż szczęki hamulcowej z dźwignią ręcznego na elemencie dociskowym. Montujemy wszystkie sprężyny poza tymi z miseczkami.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Zaczepiamy linkę hamulca ręcznego do dźwigni. Możemy teraz zamontować dolną sprężynę odwodzącą i zamocować szczękę hamulcową na dolnym podparciu. W tym momencie montujemy sprężyny znajdujące się na nich miseczki sprężyn. Dociskamy ją za pomocą szczypiec i obracamy o 90 stopni. Zakładamy bęben hamulcowy i wkręcamy śrubę mocującą. Podobnie postępujemy po drugiej stronie auta.

Kiedy przeprowadzimy całą wymianę to naciskamy kilka razy pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia szczęk. Musimy teraz wyregulować hamulec ręczny. W tym celu ciągniemy za hamulec ręczny do góry o 4 zęby. Przykręcamy nakrętkę regulacyjną do momentu aż nie będzie można obrócić tylnymi kołami. Powinna być wkręcana przez końcówkę cięgła.

Spuszczamy samochód z ręcznego i sprawdzamy dokładnie czy koła obracają się bez żadnych oporów. Sprawdzamy czy koła są dobrze zamocowane i po opuszczeniu auta naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Przechodzimy do systemu z hamulcami tarczowymi. Zasada działania jest podobna jak w przypadku hamulców tarczowych przednich. Na początku unosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Jeżeli mamy czujnik zużycia to wypinamy go. Teraz spuszczamy samochód z hamulca ręcznego i odpinamy klamrę mocującą linkę ręcznego.

Wciskamy dźwignię ręcznego i wypinamy linkę. Następnie wykręcamy śruby mocujące zacisk. Zdejmujemy go i podwieszamy go do nadwozia np. za pomocą drutu. Nie można dopuścić, żeby zacisk zwisał swobodnie na przewodzie hamulcowym. Doprowadzi to do jego uszkodzenia. Teraz demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami, które je mocują. Czyścimy dokładnie zacisk hamulca. Nie zalecamy do tego szczotki drucianej. Najlepiej zrobić to za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Przechodzimy do montażu nowych klocków. W tym celu musimy wepchnąć tylne tłoczki. Są one wkręcane, dlatego będzie nam do tego potrzebny specjalny przyrząd. Możemy go zastąpić dowolnym narzędziem, które pozwoli na obracanie tłoczka gdyż jest on wkręcany. Robimy to kręcąc nim zgodnie z ruchem wskazówek zegara jednocześnie dociskając go. Nie należy się szybko zniechęcać jest to bardzo czasochłonne zajęcie w przypadku braku narzędzia.

Teraz ściągamy folię ochronną z grzbietu płytki klocka hamulcowego. Montujemy sprężyny mocujące razem z wkładkami ciernymi. Odwiązujemy zacisk hamulcowy i mocujemy go na swoje miejsce. W tym celu wystarczy wkręcić dwie śruby mocujące. Teraz podłączamy linkę hamulca ręcznego uprzednio naciskając dźwignię, na której będzie się znajdowała. Na wsporniku montujemy klamrę mocującą linkę hamulca ręcznego.

Na końcu przechodzimy do regulacji ręcznego. Robimy to w taki sam sposób jak to miało miejsce w hamulcach bębnowych. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA