Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola cieczy chłodzącej
REKLAMA
REKLAMA
Zbyt niski poziom płynu chłodniczego doprowadza do nieprawidłowej pracy silnika. Jeżeli są to niewielkie ubytki nie powinno być większych problemów. W przypadku widocznych nie należy zwlekać z dolewką, sprawdzeniem układu lub wymianę płynu chłodniczego. Prawidłowy stan powinien być kontrolowany regularnie np. co miesiąc. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju.
REKLAMA
Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola paska wieloklinowego
REKLAMA
W przypadku wyraźnego ubytku w celu kontynuacji jazdy, w okresie letnim możemy użyć wody. Przy zimnym silniku poziom cieczy chłodzącej powinien się znajdować na wysokości oznaczenia MAX. W innym przypadku konieczne jest dolanie brakującej ilości.
Na początku przeprowadzamy zewnętrzne oględziny. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Bardzo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania. W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Najlepiej wybrać taki, który specjalizuje się w układach chłodzenia.
Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.
- Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
- Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
- Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.
Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla
REKLAMA
W przypadku dużych ubytków należy pamiętać, żeby nie dolewać płynu na rozgrzany silnik. Może to doprowadzić do jego uszkodzenia. Jeżeli podejrzewamy nasz układ o nieszczelność, najpierw zalecamy znaleźć usterkę a potem pomyśleć o wymianie płynu. Zalecamy produkty sprawdzonych firm. Możemy się zdecydować na zakup gotowego płynu lub koncentratu – jeżeli zamierzamy przeprowadzić wymianę. Do uzupełnienia braku powinno nam wystarczyć litrowe opakowanie.
Jeśli chodzi o wymianę płynu chłodzącego to należy to wykonywać co 2 lata. Zaleca się wówczas przepłukanie całego układu czystą, miękką wodą. Do kupienia w hipermarketach w dużych i małych opakowaniach.
REKLAMA
REKLAMA