Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę układu kierowniczego i zawieszenia przedniego proponujemy wykonać co 20 000 km. Po takim dystansie nie powinno być żadnych uszkodzeń, jednak warto się upewnić czy nie ma żadnych nieprawidłowości. Pierwszy krok to będą zewnętrzne oględziny. Ustawiamy koła do jazdy na wprost i wyłączamy silnik. Zaczynamy obracać kierownicą w obie strony. Jeśli wyczuwamy nadmierny luz w układzie powodów może być kilka. Najprawdopodobniej są to łożyska piast kół przednich, przeguby napędowe lub tuleje dolnych wahaczy.
REKLAMA
Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla
REKLAMA
Przechodzimy do przeglądów wymagających uniesienia samochodu. Możemy skorzystać z podnośnika warsztatowego lub lewarka z podstawkami. Przy tej drugiej opcji nie zapominamy o podłożeniu zabezpieczeń pod tylne koła. Na początku najłatwiejsza kontrola do wykonania, czyli wzrokowa. Sprawdzamy dokładnie osłony przegubów. Nie mogą być, pęknięte, przerwane lub rozczepione. Należy pamiętać, że każde zabrudzenie pogarsza smarowanie i prowadzi do bardzo szybkiego zużycia przegubu.
Teraz przechodzimy do przejrzenia elastycznych przewodów olejowych. Na początku sprawdzamy czy nie są przetarte lub nie noszą śladów zużycia. Lokalizujemy ewentualne ślady wycieku oleju. Najczęściej pojawiają się w okolicy gumowych osłon ochronnych przekładni kierowniczej.
Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana płynu hamulcowego
REKLAMA
Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie zawieszenia. Pierwszorzędnie sprawdzamy stan amortyzatorów. Opieramy się o narożnik auta i uginamy go. Wykonujemy tą czynność kilka razy, jeżeli samochód nie wraca do swojego normalnego położenia oznacza to uszkodzenie amortyzatorów. Słuchamy również, czy pozostałe elementy zawieszenia nie wydają dziwnych dźwięków. Pamiętajmy, że amortyzatory wymieniamy parami.
Do tej pracy również potrzebujemy, żeby nasz samochód był uniesiony. Nie koniecznie cały wystarczy tylko przód auta. Oglądamy dokładnie amortyzatory, czy nie ma na nich żadnych wycieków. Za pomocą łyżki metalowej sprawdzamy elementy metalowo – gumowe zawieszenia. Wystarczy je lekko odgiąć i sprawdzić ich stan. Łapiemy oburącz koło i poruszamy nim. Jeżeli jest wyczuwalny luz może to świadczyć o wybiciu drążków. Kiedy korzystamy z kanału możemy poprosić drugą osobę, żeby zaczęła kręcić kierownicą w jedną i w drugą stronę. Mamy wtedy okazję sprawdzić jak pracują elementy naszego zawieszenia. Pamiętajmy, że wszelkie wymiany w zawieszeniu najlepiej wykonywać po obu stronach.
REKLAMA
REKLAMA