Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana świec żarowych
REKLAMA
REKLAMA
Poprawny stan świec żarowych jest w silniku Diesla bardzo ważny. W okresie letnim praktycznie tego nie odczujemy. Problemy zaczyną się zimą, kiedy trzeba odpalić auto przy temperaturze poniżej zera. Wtedy moduł grzania świec jest odpowiedzialny za ich podgrzewanie. Słabe świece nie zostaną dostatecznie rozgrzane.
REKLAMA
Zobacz też: Seat Ibiza ST: polowanie na promocję
REKLAMA
Zakup świec do silnika wysokoprężnego to wydatek rzędu 100 – 150 złotych. Jedna sztuka to koszt około 30 złotych. Oczywiście są droższe i tańsze modele. My skłanialiśmy się ku tym sprawdzonym. Do wymiany będzie nam potrzebny klucz do świec oraz 4 świece żarowe. Na rynku jest bardzo dozy wybór. Możemy zdecydować się na zakup w sklepie motoryzacyjnym lub serwisach aukcyjnych. Nie zależnie, które miejsce wybierzemy to proponujemy podać sprzedawcy dane auta. Mamy pewność, że będą dobrze dobrane.
Całą pracę należy przeprowadzać przy zimnym silniku. Ewentualnie może być taka temperatura, która pozwoli nam na swobodne dotykanie silnika. Pamiętajmy również, że podczas wykręcenia świecy na gorącym silniku może doprowadzić do uszkodzenia gwintu w głowicy. W silniku Diesla mamy znacznie mniej pracy niż w modelach z jednostką benzynową.
Na początku musimy zdjąć z nich nasadki. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Pamiętajmy, że nie możemy ciągnąć za przewody. W tym momencie przechodzimy do wykręcania świec żarowych. Na początku proponujemy wyczyścić dokładnie okolice świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza. Jeżeli nie mamy dostępu do kompresora to możemy skorzystać z odkurzacza. Nie możemy dopuścić do wprowadzenia ewentualnych zanieczyszczeń w otwory po świecach.
Zobacz też: Test Volkswagen Polo 1.2 TSI: Uroczy… Volkswagen?
REKLAMA
W przypadku świec żarowych mamy utrudnione zadanie. Ulegają one łatwemu uszkodzeniu. Przyłożenie zbyt dużej siły skutkuje tym, że ukręcamy świece. W ten sposób generujemy sobie dodatkowe koszty około 150 – 350 złotych w zależności od warsztatu i miejsca zamieszkania. Uwaga ta tyczy się zarówno montażu i demontażu. Teraz przechodzimy do montażu świec.
Wkręcamy je momentem 15Nm. Jeżeli nie mamy klucza dynamometrycznego to musimy to zrobić na wyczucie. Jednak potrzeba do tego pewnego doświadczenia. Dokręcanie na siłę do oporu jest zabronione. Praca na świecach żarowych jest dosyć precyzyjna i mimo wszystko zalecamy wykonywać za pomocą klucza dynamometrycznego.
REKLAMA
REKLAMA