REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III wymiana żarówek.
Seat Ibiza III wymiana żarówek.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek może okazać się bardzo problematyczna, zwłaszcza nocą. W poradniku tym dowiemy się jak samemu wymienić żarówki w Seacie Ibiza III.

Na początku warto wspomnieć, że dostęp do żarówek przedniej lampy jest zależny od modelu Ibizy. Bardzo możliwe, że będziemy musieli zdemontować całą lampę w celu wymiany. Stosowny dla takiego przypadku opis znajduje się w dalszej części poradnika. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wyłączenie zapłonu oraz przełącznika świateł. Unosimy przednią maskę i odłączamy ujemną klemę akumulatora. Nie jest to wymóg konieczny, jednak zalecamy to zrobić.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana płynu hamulcowego

Światła mijania i drogowe

Zaczynamy od świateł mijania i drogowych. Na początku musimy zdemontować dużą osłonę reflektora. W tym celu dociskamy na zewnątrz klamry mocujące. Odpinamy złącze elektryczne od żarówki świateł mijania i drogowych. Następnie wciskamy spinki mocujące do przodu i do środka w celu zdjęcia blokady. Teraz odchylamy je i wyjmujemy starą żarówkę świateł „długich” lub „krótkich”. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Światła pozycyjne

Przystępujemy do wymiany świateł pozycyjnych. Pierwszy krok to zdjęcie małej obudowy ochronnej. W tym celu dociskamy w bok zaciski mocujące i zdejmujemy ją. Chwytamy za złącze wtykowe i wyjmujemy reflektor światła postojowego. Demontujemy z niego oprawkę i wyciągamy żarówkę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

REKLAMA

Kierunkowskaz przedni

Kolejnym punktem jest wymiana żarówki kierunkowskazu przedniego. Znajduje się ona pod małą obudową, która zamocowana jest za pomocą klamry. Dociskamy ją w bok i zdejmujemy osłonę. Następnie obracamy w lewo oprawkę i wyjmujemy ją razem z żarówką. Teraz wciskamy ją i przekręcamy w lewo. Wyjmujemy ją i instalujemy nową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Demontaż przedniego reflektora

Jak już wspominaliśmy na początku artykułu, może zdarzyć się tak, że chcąc wymienić żarówki będziemy musieli zdemontować przedni reflektor. W tym celu będziemy musieli zdemontować przedni zderzak. Na początku otwieramy przednią maskę i lokalizujemy 4 śruby w górnej części zderzaka. Znajdują się tam również dwa gumowe ograniczniki, które należy wyjąć.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana świec żarowych

Teraz odkręcamy 3 śruby w każdym z nadkoli i odpinamy dolny spojler zderzaka. Kolejny krok to wykręcenie śrub w kratkach halogenów. Pamiętajmy o czujniku temperatury zewnętrznej, który znajduje się za kratką po lewej stronie. Jeżeli nasze auto wyposażone jest w światła przeciwmgielne to również musimy je wymontować. Każde z nich trzyma się na dwóch śrubach. Po odkręceniu ich wypinamy złącze elektryczne i wypychamy reflektor do przodu.

Na końcu odkręcamy śruby, które znajdują się za wykręconą kratką halogenów. W tym momencie możemy zdjąć zderzak. Będzie nam do tego potrzebna pomoc drugiej osoby. Chwytamy go po obu stronach i pociągamy delikatnie do siebie. Teraz możemy wymontować reflektor przedni. Zamocowany jest ona na 4 śrubach. Odkręcamy je wyciągamy go do przodu. Odpinamy złącze i możemy swobodnie wymienić żarówki.

Kierunkowskaz boczny

Przechodzimy do wymiany żarówki kierunkowskazu bocznego. W żadnym wypadku nie należy podważać go śrubokrętem - możemy doprowadzić do uszkodzenia lakieru. Co więcej istnieje duże ryzyko ułamania elementu sprężynującego. W celu wyjęcia wystarczy docisnąć kierunkowskaz i przesunąć go w prawo. Wyjmujemy go z błotnika i demontujemy oprawkę razem z żarówką. Wymieniamy żarówkę na nową.

Wkładamy nową żarówkę do oprawki wciskamy ją do obudowy. Wkładamy najpierw część z zaczepem i na końcu wciskamy drugą część na swoje miejsce. Zajmiemy się teraz wymianą żarówki światła przeciwmgielnego. Zasada postępowania taka sama jak przy demontażu zderzaka. Odkręcamy kratkę halogenu a następnie dwie śruby mocujące lampę przeciwmgielną. Wyjmujemy ją ze zderzaka i odpinamy złącze elektryczne.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola cieczy chłodzącej

Z tyłu znajduje się osłona, którą obracamy w lewo i zdejmujemy. Odpinamy znajdujące się na niej złącza a następnie odchylamy sprężyste mocowanie i wyjmujemy żarówkę. Nową wkładamy tak, żeby pasowała na swoje ustalone miejsce.

Trzecie światło hamowania

Przechodzimy do tyłu pojazdu. Na początku zajmiemy się dodatkowym światłem hamowania. W modelu Ibiza musimy otworzyć klapę bagażnika a następnie wyjąć gumową zatyczkę znajdującą się na środku w górnej części tylnej klapy.

Teraz odpinamy złącze elektryczne i odkręcamy cztery śruby spojlera i oddzielamy go od klapy bagażnika. W jego tylnej części znajdują się mocowania trzeciego światła stopu. Wyjmujemy żarówkę i instalujemy nową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W przypadku wymiany żarówki światła tablicy rejestracyjnej jest znacznie łatwiej. Do przeprowadzenia tej operacji będą nam potrzebne dwa śrubokręty.

Jednym dociskamy sprężynę ustalającą a drugi wsadzamy pod jej zaczep i odpinamy ją. W ten sposób możemy zdjąć klosz lampy. Wymieniamy żarówkę na nowa i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.

Tylne światła

Na końcu pozostała nam tylna lampa. W przypadku Ibizy jest ona podzielona na dwie części. Pierwsza znajduje się w bocznej części bagażnika a druga na tylnej klapie. Najpierw zaczniemy od wymontowania lampy znajdującej się w bocznej części bagażnika. W tym celu otwieramy tylną kapę i odkręcamy dwie śruby mocujące. Teraz wypychamy ją delikatnie na zewnątrz i łapiemy w dolnej części.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola paska wieloklinowego

Ruszamy ją na boki i powoli wyjmujemy z otworu montażowego. Odpinamy złącze elektryczne i wyciągamy ją całkowicie na zewnątrz. Następnie wykręcamy śruby i wyjmujemy korpus z lampy. Teraz wciskamy żarówkę i obracamy w lewo. Możemy teraz zamontować nową. Po wymianie montujemy lampę na swoje miejsce. Robimy to w odwrotnej kolejności do demontażu.

Przechodzimy do wymontowania lampy w kapie bagażnika. Na początku unosimy ją i zdejmujemy klapkę ochronną i zsuwamy zabezpieczające korki gumowe (są z boku). Pod nimi znajdują się śruby, które musimy wykręcić. Teraz odkręcamy śrubę mocującą i wyjmujemy lampę. Pamiętajmy o wypięciu kostki elektrycznej. W przypadku wymiany tylnego światła wystarczy przekręcić w lewo oprawkę lampy i wyjąć razem z nią przepaloną żarówkę.

Światło przeciwmgielne

W przypadku światła przeciwmgielnego dodatkowo należy wykręcić dwie śruby w lampie i wyjąć korpus. Następnie wciskamy żarówkę i obracamy ją w lewo. Montujemy nową i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.  

Żarówki we wnętrzu

Teraz zajmiemy się wymianą żarówek we wnętrzu pojazdu. W przypadku tych żarówek możemy stosować różne kombinacje. Jeżeli podoba nam się światło diodowe możemy je zamontować. Oczywiście konieczność takich zmian musimy ocenić sami. W tym temacie zdania są podzielone i należy podjąć decyzję według własnego uznania. Zaczynamy od lampy oświetlenia wewnętrznego w przedniej części pojazdu.

Podkładamy śrubokręt do klosza i podważamy go. Wyjmujemy żarówkę i wkładamy nową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podobnie postępujemy w przypadku tylnej lampki. Podważamy ją płaski śrubokrętem i wyjmujemy. Następnie przesuwamy w bok panel ochronny i wyjmujemy żarówkę. Tutaj również jest model rurkowy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Jak widać nie są to zbyt skomplikowane czynności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA