REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III wymiana żarówek.
Seat Ibiza III wymiana żarówek.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek może okazać się bardzo problematyczna, zwłaszcza nocą. W poradniku tym dowiemy się jak samemu wymienić żarówki w Seacie Ibiza III.

Na początku warto wspomnieć, że dostęp do żarówek przedniej lampy jest zależny od modelu Ibizy. Bardzo możliwe, że będziemy musieli zdemontować całą lampę w celu wymiany. Stosowny dla takiego przypadku opis znajduje się w dalszej części poradnika. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wyłączenie zapłonu oraz przełącznika świateł. Unosimy przednią maskę i odłączamy ujemną klemę akumulatora. Nie jest to wymóg konieczny, jednak zalecamy to zrobić.

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana płynu hamulcowego

Światła mijania i drogowe

Zaczynamy od świateł mijania i drogowych. Na początku musimy zdemontować dużą osłonę reflektora. W tym celu dociskamy na zewnątrz klamry mocujące. Odpinamy złącze elektryczne od żarówki świateł mijania i drogowych. Następnie wciskamy spinki mocujące do przodu i do środka w celu zdjęcia blokady. Teraz odchylamy je i wyjmujemy starą żarówkę świateł „długich” lub „krótkich”. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Światła pozycyjne

Przystępujemy do wymiany świateł pozycyjnych. Pierwszy krok to zdjęcie małej obudowy ochronnej. W tym celu dociskamy w bok zaciski mocujące i zdejmujemy ją. Chwytamy za złącze wtykowe i wyjmujemy reflektor światła postojowego. Demontujemy z niego oprawkę i wyciągamy żarówkę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Kierunkowskaz przedni

Kolejnym punktem jest wymiana żarówki kierunkowskazu przedniego. Znajduje się ona pod małą obudową, która zamocowana jest za pomocą klamry. Dociskamy ją w bok i zdejmujemy osłonę. Następnie obracamy w lewo oprawkę i wyjmujemy ją razem z żarówką. Teraz wciskamy ją i przekręcamy w lewo. Wyjmujemy ją i instalujemy nową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Demontaż przedniego reflektora

Jak już wspominaliśmy na początku artykułu, może zdarzyć się tak, że chcąc wymienić żarówki będziemy musieli zdemontować przedni reflektor. W tym celu będziemy musieli zdemontować przedni zderzak. Na początku otwieramy przednią maskę i lokalizujemy 4 śruby w górnej części zderzaka. Znajdują się tam również dwa gumowe ograniczniki, które należy wyjąć.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana świec żarowych

REKLAMA

Teraz odkręcamy 3 śruby w każdym z nadkoli i odpinamy dolny spojler zderzaka. Kolejny krok to wykręcenie śrub w kratkach halogenów. Pamiętajmy o czujniku temperatury zewnętrznej, który znajduje się za kratką po lewej stronie. Jeżeli nasze auto wyposażone jest w światła przeciwmgielne to również musimy je wymontować. Każde z nich trzyma się na dwóch śrubach. Po odkręceniu ich wypinamy złącze elektryczne i wypychamy reflektor do przodu.

Na końcu odkręcamy śruby, które znajdują się za wykręconą kratką halogenów. W tym momencie możemy zdjąć zderzak. Będzie nam do tego potrzebna pomoc drugiej osoby. Chwytamy go po obu stronach i pociągamy delikatnie do siebie. Teraz możemy wymontować reflektor przedni. Zamocowany jest ona na 4 śrubach. Odkręcamy je wyciągamy go do przodu. Odpinamy złącze i możemy swobodnie wymienić żarówki.

Kierunkowskaz boczny

Przechodzimy do wymiany żarówki kierunkowskazu bocznego. W żadnym wypadku nie należy podważać go śrubokrętem - możemy doprowadzić do uszkodzenia lakieru. Co więcej istnieje duże ryzyko ułamania elementu sprężynującego. W celu wyjęcia wystarczy docisnąć kierunkowskaz i przesunąć go w prawo. Wyjmujemy go z błotnika i demontujemy oprawkę razem z żarówką. Wymieniamy żarówkę na nową.

Wkładamy nową żarówkę do oprawki wciskamy ją do obudowy. Wkładamy najpierw część z zaczepem i na końcu wciskamy drugą część na swoje miejsce. Zajmiemy się teraz wymianą żarówki światła przeciwmgielnego. Zasada postępowania taka sama jak przy demontażu zderzaka. Odkręcamy kratkę halogenu a następnie dwie śruby mocujące lampę przeciwmgielną. Wyjmujemy ją ze zderzaka i odpinamy złącze elektryczne.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola cieczy chłodzącej

Z tyłu znajduje się osłona, którą obracamy w lewo i zdejmujemy. Odpinamy znajdujące się na niej złącza a następnie odchylamy sprężyste mocowanie i wyjmujemy żarówkę. Nową wkładamy tak, żeby pasowała na swoje ustalone miejsce.

Trzecie światło hamowania

Przechodzimy do tyłu pojazdu. Na początku zajmiemy się dodatkowym światłem hamowania. W modelu Ibiza musimy otworzyć klapę bagażnika a następnie wyjąć gumową zatyczkę znajdującą się na środku w górnej części tylnej klapy.

REKLAMA

Teraz odpinamy złącze elektryczne i odkręcamy cztery śruby spojlera i oddzielamy go od klapy bagażnika. W jego tylnej części znajdują się mocowania trzeciego światła stopu. Wyjmujemy żarówkę i instalujemy nową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W przypadku wymiany żarówki światła tablicy rejestracyjnej jest znacznie łatwiej. Do przeprowadzenia tej operacji będą nam potrzebne dwa śrubokręty.

Jednym dociskamy sprężynę ustalającą a drugi wsadzamy pod jej zaczep i odpinamy ją. W ten sposób możemy zdjąć klosz lampy. Wymieniamy żarówkę na nowa i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.

Tylne światła

Na końcu pozostała nam tylna lampa. W przypadku Ibizy jest ona podzielona na dwie części. Pierwsza znajduje się w bocznej części bagażnika a druga na tylnej klapie. Najpierw zaczniemy od wymontowania lampy znajdującej się w bocznej części bagażnika. W tym celu otwieramy tylną kapę i odkręcamy dwie śruby mocujące. Teraz wypychamy ją delikatnie na zewnątrz i łapiemy w dolnej części.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola paska wieloklinowego

Ruszamy ją na boki i powoli wyjmujemy z otworu montażowego. Odpinamy złącze elektryczne i wyciągamy ją całkowicie na zewnątrz. Następnie wykręcamy śruby i wyjmujemy korpus z lampy. Teraz wciskamy żarówkę i obracamy w lewo. Możemy teraz zamontować nową. Po wymianie montujemy lampę na swoje miejsce. Robimy to w odwrotnej kolejności do demontażu.

Przechodzimy do wymontowania lampy w kapie bagażnika. Na początku unosimy ją i zdejmujemy klapkę ochronną i zsuwamy zabezpieczające korki gumowe (są z boku). Pod nimi znajdują się śruby, które musimy wykręcić. Teraz odkręcamy śrubę mocującą i wyjmujemy lampę. Pamiętajmy o wypięciu kostki elektrycznej. W przypadku wymiany tylnego światła wystarczy przekręcić w lewo oprawkę lampy i wyjąć razem z nią przepaloną żarówkę.

Światło przeciwmgielne

W przypadku światła przeciwmgielnego dodatkowo należy wykręcić dwie śruby w lampie i wyjąć korpus. Następnie wciskamy żarówkę i obracamy ją w lewo. Montujemy nową i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.  

Żarówki we wnętrzu

Teraz zajmiemy się wymianą żarówek we wnętrzu pojazdu. W przypadku tych żarówek możemy stosować różne kombinacje. Jeżeli podoba nam się światło diodowe możemy je zamontować. Oczywiście konieczność takich zmian musimy ocenić sami. W tym temacie zdania są podzielone i należy podjąć decyzję według własnego uznania. Zaczynamy od lampy oświetlenia wewnętrznego w przedniej części pojazdu.

Podkładamy śrubokręt do klosza i podważamy go. Wyjmujemy żarówkę i wkładamy nową. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podobnie postępujemy w przypadku tylnej lampki. Podważamy ją płaski śrubokrętem i wyjmujemy. Następnie przesuwamy w bok panel ochronny i wyjmujemy żarówkę. Tutaj również jest model rurkowy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Jak widać nie są to zbyt skomplikowane czynności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA