REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!

Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroen C4 wygląda nietuzinkowo! To trochę kompakt, a trochę crossover, który przyciąga spojrzenia. A od tego dopiero zaczynają się jego zalety.

Nowy Citroen C4: kompakt przebrany za crossovera

REKLAMA

Citroen C4 kojarzy się z segmentem kompaktowym. Francuski model w niczym nie przypomina jednak Golfa, Astry czy Focusa. Nie jest hatchbackiem, a bardziej liftbackiem. A do tego otrzymał strój mocno odwołujący się do rynku crossoverów. Bardzo ważne jest to, że Citroen C4 na zdjęciach wygląda na dużo większego niż jest w rzeczywistości. Tak naprawdę to typowy kompakt, któremu Francuzi sprytnie dodali charakterystyczne dla SUV-ów akcenty. Przez to auto jest ani duże, ani małe, a do tego bardzo zwinne w ruchu miejskim.

REKLAMA

Stylistyka? Francuzi poszli na całość. Przednie światła choć mają część klasyczną, za sprawą ukośnych LED-ów wyglądają wyjątkowo nowocześnie. W kształcie położonej litery V zbudowane są też tylne reflektory. Poza tym nowy Citroen C4 ma przetłoczoną maskę oraz zaznaczone nadkola i wcięcie w talii - wygląda zatem bardzo muskularnie. Ciekawym akcentem jest też spojler wtopiony w tylną szybę. Nadaje nadwoziu smaku, choć ma też pewne wady - za jego sprawą kierowca niewiele widzi we wstecznym lusterku.

Przy całym designerskim wysmakowaniu w tym nadwoziu są też elementy, które mogą dziwić. Przykład? Nowy Citroen C4 ma klasyczną antenę radia - szkoda, że w jej miejscu nie pojawiła się np. stosowana przez konkurencję „płetwa”.

Citroen C4: cztery dorosłe osoby i 380 litrów bagażu

REKLAMA

Nowy Citroen C4 ma rozstaw osi na poziomie 2670 mm. To wartość charakterystyczna dla współczesnych kompaktów. Charakterystyczna dla kompaktów jest też pojemność bagażnika - kufer mieści 380 litrów. Taka przestrzeń jest wystarczająca do rodzinnej jazdy na co dzień - szczególnie że w drugim rzędzie foteli odpowiednią przestrzeń na kolana otrzymają nie tylko dzieci, ale i dwójka dorosłych. Dodatkowo wnętrze jest świetnie doświetlone - w wersji testowej również za sprawą okna dachowego.

Projektanci Citroena podczas tworzenia designu wnętrza postawili na zestaw prostych linii. Prostota to jednak złe słowo w przypadku tej kabiny. Szczególnie że Francuzi pomyśleli o kilku bardzo miłych dodatkach, które tworzą ciekawy klimat. Skromny ekran zastosowany zamiast zegarów w nocy jest delikatnie podświetlony dwoma bocznymi ambientami, plastik w górnej części deski rozdzielczej jest przetłoczony, ale i miękki, kierownica jest niewielka, świetnie leży w dłoniach, a do tego wygląda jak designerski dodatek do dość prostej konsoli, podczas gdy na fotelach pojawiają się efektowne pikowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugie imię nowego C4 to… praktyczność!

Praktyczność? To jedna z tych sfer, w której Citroen lubi się szczególnie wykazywać. I nie inaczej było w C4. Kabina jest pełna skrytek. W tunelu centralnym schowek jest ukryty pod podłokietnikiem, a do tego kierowca otrzymuje mały i otwierany pojemniczek pod panelem klimatyzacji. Schowek na rękawiczki składa się z trzech części - klasycznego schowka, szuflady oraz punktu montażowego dla tabletu. Poza tym kieszenie pojawiają się w drzwiach oraz oparciach przednich foteli, a pod podłogą bagażnika ukrywa się płytka, ale duża szuflada.

Citroen modelem C4 bardzo wyraźnie powraca do korzeni. A to oznacza, że samochód jest wyjątkowo... komfortowy. Przepływa nad nierównościami to może za duże słowo, ale z pewnością bardzo miękko je resoruje. A to w połączeniu z mięsistym fotelem sprawia, że kierowca może się zrelaksować nie tylko w drodze z pracy do domu, ale też w trakcie dalszego wyjazdu. Oczywiście komfort pisany przez duże ka sprawia, że C4 nie przepada za szybko pokonywanymi łukami. Tylko czy to należy uznać za wadę? Citroen nie jest w końcu samochodem sportowym, a ma być wygodnym środkiem transportu dla rodziny.

Citroen C4 1.5 BlueHDi: dobry diesel czy zły?

Testowy Citroen C4 był napędzany 1.5-litrowym dieslem. Jednostka ma 4 cylindry i 130 koni mechanicznych mocy oraz współpracuje z 8-biegową skrzynią automatyczną. Zalety? 300 Nm momentu obrotowego jest dostępnych zaraz po starcie (przy 1750 obr./min.). Przez to auto w mieście jest mocno żwawe. W trasie z kolei ujawnia się moc dostępna już od 3700 obr./min. - dzięki niej kierowca bez problemu wyprzedzi ciężarówkę na drodze krajowej. Poza tym francuski diesel identycznie jak poprzednie motory wysokoprężne Citroena jest oszczędny. W czasie testu spalił średnio nieco ponad 5 litrów oleju napędowego.

8-biegowy automat montowany w nowym C4 przez Francuzów podczas przyspieszania pracuje bardzo gładko - zmienia biegi niezauważalnie. Z drugiej strony nie przepada za redukcjami przełożeń i potrzebuje chwili na reakcję po głębszym wciśnięciu pedału gazu w trasie. Jak już jednak wspominałem przy okazji zawieszenia - Citroen stawia na komfort. I to właśnie do niego dostosowane zostało oprogramowanie sterujące pracą przekładni. Wady? Silnik 1.5 BlueHDi dość głośno pracuje po rozruchu o poranku. Na szczęście szybko się rozgrzewa. Niższa kultura pracy szybko też zatem przemija.

Nowy Citroen C4: jak wygląda cennik?

Bazowa wersja Citroena C4 kosztuje blisko 75 tysięcy złotych - to naprawdę dobry próg startowy. Model testowy został wyceniony już na przeszło 124 tysiące złotych. Tak, dopłata jest solidna. Z drugiej strony w jej ramach kupujący otrzyma 130-konnego diesla ze skrzynią automatyczną, praktycznie kompletne wyposażenie oraz kilka dodatków stylistycznych (np. czerwone wstawki w zderzaku). Czy 124 tysiące złotych to dużo? Z pewnością kwota jest niemała. Mimo wszystko na tle rywali z segmentu C nie wydaje się wygórowana. Dla przykładu Ford Focus napędzany 150-konnym dieslem w wersji Titanium kosztuje co najmniej 118 tysięcy złotych.

Test: Citroen C4 1.5 BlueHDi Shine - podsumowanie:

Nie trzeba długo przeszukiwać historii Citroena, aby przypomnieć sobie rewolucyjne projekty takie jak DS 19 czy 2CV. I choć Francuzi na lata zeszli ze ścieżki oryginalności, za sprawą nowego C4 chcą na nią powrócić ze zdwojoną siłą. Czy to się udało? Bez wątpienia tak. Bo choć C4 jest kompaktem, wygląda jak crossover, bo choć wszyscy w segmencie C inspirują się zawieszeniami sportowymi, nowy Citroen stawia przede wszystkim na komfort. Poza tym model jest designerskim indywidualistą, i choć w nosie ma utarte schematy, rzuca się w oczy i przyciąga spojrzenia. Po teście nowego C4 jednego jestem pewien - ten samochód bez wątpienia znajdzie swoje miejsce na rynku.

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1499 cm3
  • Maksymalna moc: 130 KM (przy 3700 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 206 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,5 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 5,4 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 4,7 litra
  • Długość: 4360 mm
  • Szerokość: 1800 mm
  • Wysokość: 1520 mm
  • Rozstaw osi: 2670 mm
  • Pojemność bagażnika: 380/1250 litrów
  • Cena: od 74 800 zł

Citroen C4 1.5 BlueHDi Shine - cena i wyposażenie

  • cena wersji testowej: 124 500 złotych,
  • 18-calowe felgi aluminiowe,
  • Cyfrowa deska rozdzielcza,
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa,
  • Szyby tylne przyciemniane,
  • Fotel kierowcy z regulacją lędźwiową,
  • Bezkluczykowy dostęp i uruchamianie pojazdu,
  • Światła do jazdy dziennej LED z sygnaturą V,
  • Lusterka boczne sterowane elektrycznie, podgrzewane i składane,
  • Dachowe okno panoramiczne,
  • Asystent pasa ruchu,
  • Indukcyjna ładowarka do telefonu.

Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Test: Nowy Citroen C4 - awangarda i... komfort w jednym!
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA