REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!

Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!
Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Recepta na popularny silnik? Musi oferować przyzwoitą moc, rozsądne spalanie i przede wszystkim być… trwały! Na dzisiejszej liście pojawiają się takie legendy jak 1.9 TDI, 1.2 8v, 1.6 HDI, 1.0 VVT-i czy 1.9 MultiJet.

1.9 TDI VAG

1.9 TDI octavia

1.9 TDI octavia

Skoda

1.9 TDI jest oznaczeniem, bez którego to zestawienie nie mogłoby się obejść. Doładowany diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa przez lata dominował ofertę najważniejszych marek Grupy Volkswagena, a w tym Volkswagena, Audi, Seata i Skody. Diesel miał serię zalet. Oferował dobrę dynamikę, oszczędnie obchodził się z olejem napędowym, a do tego był tytanicznie trwały. 500 tysięcy kilometrów bez remontu? Dla 1.9 TDI to żaden problem. Motor początkowo korzystał z pompy rotacyjnej. Z czasem ta została zamieniona na niemiecki wynalazek - pompowtryskiwacze.

REKLAMA

Zobacz również: Oznaczenia silników 1.9 TDI. Wszystkie wersje legendy!

1.1/1.2 Fire Fiat

Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Fiat

Historia fiatowskich silników z rodziny FIRE zaczęła się jeszcze w latach osiemdziesiątych! Pierwszy motor o pojemności 1.1 litra ujrzał światło dzienne w roku 1983, a 1.2 litra dekadę później. Zalety? Do tych bez wątpienia zaliczyć można prostotę konstrukcji. Benzyniak ma 4 cylindry i 8 zaworów, a do tego rozsądnie wykalkulowaną moc. W wersji 1.1 i w modelu Seicento oferował np. 55 koni mechanicznych. W zamian idealnie nadawał się do zasilania gazem oraz miał bezkolizyjny pasek rozrządu. Po zerwaniu napędu kierowca zakładał nowy pasek i kontynuował jazdę. Wady? Główna dotyczyła alternatora. Z uwagi na niefortunne umieszczenie pękała jego obudowa.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

1.4 16v Ecotec Opel

1.4 Ecotec Opel

1.4 Ecotec Opel

1.4 Ecotec Opel

Materiały prasowe Opel

W latach dziewięćdziesiątych Opel zaprezentował silnik 1.4 Ecotec. Ten wyróżniał się m.in. 16-zaworową głowicą i mocą 90 koni mechanicznych. A w tamtym czasie obydwie wartości dawały mu prym w wyścigu technologicznym. Szczególna popularność? Tą jednostka z Niemiec zdobyła za sprawą Corsy B i Astry II. I na szczęście koniec sprzedaży tych modeli, nie oznaczał końca historii silnika. Bo był on wielokrotnie modernizowany. W ten sposób powstała m.in. jednostka 1.4 Twinport. Benzyniak Opla cieszył się popularnością, bo oferował przyzwoite osiągi. Co więcej, przypadł do gustu kierowcom w Polsce, bo był konstrukcją, która dobrze znosiła zasilanie LPG. Kolejne zalety? Silnik 1.4 16v Ecotec bez większych problemów pokonywał 400 - 500 tysięcy kilometrów bez poważniejszych napraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.0 VVT-i Toyota

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Toyota

Silnik 1.0 VVT-i wszedł do oferty Toyoty w okolicy roku 2005. Motor z miejsca stał się osią sprzedaży w przypadku takich modeli jak Yaris II oraz Aygo pierwszej generacji (również bliźniaczy Citroen C1 i Peugeot 107). Benzyniak ma tylko litr pojemności, 3 cylindry, zmienne fazy rozrządu i 69 koni mechanicznych. I choć dane techniczne nie brzmią imponująco, to nie one świadczą o klasie tego motoru. O klasie świadczy tytaniczna wręcz wytrzymałość! Pomijając problemy z łożyskiem oporowym sprzęgła i nieszczelnościami pompy wody jednostki te potrafiły z przedstawicielami handlowymi za kierownicą i przy zasilaniu LPG pokonywać setki tysięcy kilometrów. A to jedna z najlepszych rekomendacji!

Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

1.6 HDI PSA

Diesel 1.6 HDi PSA Ford

Diesel 1.6 HDi PSA Ford

Materiały prasowe Citroen

Lista legendarnych diesli nie byłaby pełna bez francuskiego silnika 1.6 HDI. Motor ma rozsądną pojemność, 4 cylindry, precyzyjny wtrysk common rail i był montowany nie tylko w Peugeotach i Citroenach, ale też Fordach czy Volvo. Głównym problemem diesla jest zapychający się przewód olejowy. Jeżeli jednak kierowca będzie pamiętał o jego czyszczeniu, będzie w stanie pokonać nawet 500 tysięcy kilometrów bez generalnego remontu. A na tym nie koniec, bo podczas jazdy właściciel auta zaoszczędzi sporo gotówki za sprawą naprawdę niskiego spalania. Przykład? Słyszeliśmy historię modelu 307, który w warszawskich korkach potrafił spalić 5,5 - 6 litrów oleju napędowego. A to wartość, która często nie jest dostępna nawet dla współczesnych jednostek!

Zobacz również: Silnik 1.6 HDi PSA - awarie, problemy, opinie

1.6 MPI VAG

1.6 MPI VAG

1.6 MPI VAG

1.6 MPI VAG

Materiały prasowe Volkswagen

Pomijając wpadkę z jednostką 2.5 TDI V6, lata dziewięćdziesiąte upłynęły dla Niemców pod znakiem silnikowej hossy. Grupa Volkswagena miała w tym czasie serię hitów sprzedaży, do których bez wątpienia należał 8-zaworowy motor 1.6 MPI. Jednostka w zależności od wersji oferowała 101 lub 102 konie mechaniczne. I prostota konstrukcji oraz jej niewysilenie stanowiły podstawową zaletę. Czemu? Benzyniak był trzonem sprzedaży w przypadku chociażby Golfa. A jego kierowcy cenili sobie trwałość, rozsądne osiągi i niskie koszty eksploatacji. Tak, silnik 1.6 MPI nie był mocno oszczędny. Ale łatwo i tanio można go było przerobić na zasilanie LPG. A wtedy koszt zakupu paliwa spadał o połowę.

Zobacz również: Oznaczenia silników Audi A3 8L. Diesel czy benzyna?

1.9 MultiJet Fiat

silnik 1.9 JTD 16V 150 KM

silnik 1.9 JTD 16V 150 KM

Alfa Romeo

Fiat był pionierem na rynku samochodowych silników diesla zasilanych układem common rail. System zadebiutował w motorze 2.4 JTD. Jednostka o pojemności 1.9 litra pojawiła się niewiele później. Na dużo dłużej zapisała się jednak w świadomości kierowców. Powód? Diesel choć zaawansowany, potrafił pokonać 400 - 500 tysięcy kilometrów bez generalnego remontu. A do tego oferował niskie spalanie i dobre osiągi. Długa lista zalet włoskiego silnika sprawiła, że MultiJet trafił nie tylko do szerokiej gamy włoskich samochodów z logo Fiata, Alfy Romeo czy Lancii na masce. Pojawiał się też m.in. w Oplach, Suzuki czy Saabach.

1.6 serii K Renault

Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Renault

Materiały prasowe Renault

Silnik 1.6 16v z serii K Renault pojawił się na rynku pod koniec lat dziewięćdziesiątych. I choć wtedy był zarezerwowany przede wszystkim dla modeli pokroju Laguny, dość szybko trafił do reszty gamy francuskiej marki. Był montowany w hitowym Megane, Scenicu, Kangoo, Clio, a nawet Twingo! I gdy w nowym millenium wszystkim wydawało się, że Renault zrezygnuje z wolnossącego benzyniaka, na rynku odrodziła się marka Dacia. A takie modele jak Logan, Sandero czy Duster dały silnikowi 1.6 z serii K nowe życie. Czemu Francuzi postawili na benzyniaka podczas tworzenie gamy rumuńskiej marki? Bo był tani w produkcji, pokonywał nawet 400 - 500 tysięcy kilometrów bez poważnych napraw, a do tego nadawał się do zasilania LPG. A oszczędzanie na każdym kilometrze było tym, czego szukali kierowcy Dacii.

Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

1.8 Turbo VAG

1.8 Turbo VAG

1.8 Turbo VAG

1.8 Turbo VAG

Materiały prasowe Volkswagen

Latach dziewięćdziesiąte upłynęły dla topowych modeli Volkswagena, Seata i Skody pod znakiem legendarnego już motoru 1.8 Turbo. Ten miał 4 cylindry, ale 20 zaworów, a do tego doładowane i moc wynoszącą od 150 do przeszło 200 koni mechanicznych! Wady? Benzyniak choć wybitnie trwały, miał spore problemy z apetytem. W mieście 150-konny Passat potrafił "wypić" nawet 11 litrów benzyny. Na szczęście polscy kierowcy dość szybko odkryli receptę na paliwożerność niemieckiego silnika 1.8 Turbo i zaczęli montować w nim... gaz. A wtedy motor stał się złotym środkiem między dobrymi osiągami, a rozsądnie zarysowanymi kosztami eksploatacji.

Zobacz również: Oznaczenia silników Audi A4 B5 - jakie motory ma hit rynku wtórnego?

1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Materiały prasowe Toyota

Na przełomie XX i XXI wieku Toyota postanowiła zbudować nowoczesnego, małolitrażowego diesla. 4-cylindrowy motor początkowo otrzymał moc 75 koni mechanicznych i trafił pod maskę Yarisa pierwszej generacji. W tym modelu nie był jednak przesadnie popularny. Kariera rynkowa silnika 1.4 D-4D zaczęła się tak naprawdę od wersji 90-konnej oraz takich modeli jak Yaris II, Corolla czy Auris. To wtedy ropniak stał się ulubieńcem klientów flotowych. Powód? Jednostka miała symboliczny wręcz apetyt na paliwo. Poza tym diesel choć korzystał z nowoczesnych zdobyczy, miał ich dokładnie tyle, ile potrzebował. Początkowo były to wyłącznie wtryskiwacze common rail i doładowanie. Takie elementy jak chociażby filtr cząstek stałych były dokładane przez Japończyków z czasem i w związku z zaostrzającymi się normami emisji spalin.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    REKLAMA

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    REKLAMA