REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!
Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Recepta na popularny silnik? Musi oferować przyzwoitą moc, rozsądne spalanie i przede wszystkim być… trwały! Na dzisiejszej liście pojawiają się takie legendy jak 1.9 TDI, 1.2 8v, 1.6 HDI, 1.0 VVT-i czy 1.9 MultiJet.

1.9 TDI VAG

1.9 TDI octavia

Skoda

1.9 TDI jest oznaczeniem, bez którego to zestawienie nie mogłoby się obejść. Doładowany diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa przez lata dominował ofertę najważniejszych marek Grupy Volkswagena, a w tym Volkswagena, Audi, Seata i Skody. Diesel miał serię zalet. Oferował dobrę dynamikę, oszczędnie obchodził się z olejem napędowym, a do tego był tytanicznie trwały. 500 tysięcy kilometrów bez remontu? Dla 1.9 TDI to żaden problem. Motor początkowo korzystał z pompy rotacyjnej. Z czasem ta została zamieniona na niemiecki wynalazek - pompowtryskiwacze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Oznaczenia silników 1.9 TDI. Wszystkie wersje legendy!

1.1/1.2 Fire Fiat

Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Fiat

Historia fiatowskich silników z rodziny FIRE zaczęła się jeszcze w latach osiemdziesiątych! Pierwszy motor o pojemności 1.1 litra ujrzał światło dzienne w roku 1983, a 1.2 litra dekadę później. Zalety? Do tych bez wątpienia zaliczyć można prostotę konstrukcji. Benzyniak ma 4 cylindry i 8 zaworów, a do tego rozsądnie wykalkulowaną moc. W wersji 1.1 i w modelu Seicento oferował np. 55 koni mechanicznych. W zamian idealnie nadawał się do zasilania gazem oraz miał bezkolizyjny pasek rozrządu. Po zerwaniu napędu kierowca zakładał nowy pasek i kontynuował jazdę. Wady? Główna dotyczyła alternatora. Z uwagi na niefortunne umieszczenie pękała jego obudowa.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

REKLAMA

1.4 16v Ecotec Opel

1.4 Ecotec Opel

1.4 Ecotec Opel

Materiały prasowe Opel

W latach dziewięćdziesiątych Opel zaprezentował silnik 1.4 Ecotec. Ten wyróżniał się m.in. 16-zaworową głowicą i mocą 90 koni mechanicznych. A w tamtym czasie obydwie wartości dawały mu prym w wyścigu technologicznym. Szczególna popularność? Tą jednostka z Niemiec zdobyła za sprawą Corsy B i Astry II. I na szczęście koniec sprzedaży tych modeli, nie oznaczał końca historii silnika. Bo był on wielokrotnie modernizowany. W ten sposób powstała m.in. jednostka 1.4 Twinport. Benzyniak Opla cieszył się popularnością, bo oferował przyzwoite osiągi. Co więcej, przypadł do gustu kierowcom w Polsce, bo był konstrukcją, która dobrze znosiła zasilanie LPG. Kolejne zalety? Silnik 1.4 16v Ecotec bez większych problemów pokonywał 400 - 500 tysięcy kilometrów bez poważniejszych napraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.0 VVT-i Toyota

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Toyota

Silnik 1.0 VVT-i wszedł do oferty Toyoty w okolicy roku 2005. Motor z miejsca stał się osią sprzedaży w przypadku takich modeli jak Yaris II oraz Aygo pierwszej generacji (również bliźniaczy Citroen C1 i Peugeot 107). Benzyniak ma tylko litr pojemności, 3 cylindry, zmienne fazy rozrządu i 69 koni mechanicznych. I choć dane techniczne nie brzmią imponująco, to nie one świadczą o klasie tego motoru. O klasie świadczy tytaniczna wręcz wytrzymałość! Pomijając problemy z łożyskiem oporowym sprzęgła i nieszczelnościami pompy wody jednostki te potrafiły z przedstawicielami handlowymi za kierownicą i przy zasilaniu LPG pokonywać setki tysięcy kilometrów. A to jedna z najlepszych rekomendacji!

Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

1.6 HDI PSA

Diesel 1.6 HDi PSA Ford

Materiały prasowe Citroen

Lista legendarnych diesli nie byłaby pełna bez francuskiego silnika 1.6 HDI. Motor ma rozsądną pojemność, 4 cylindry, precyzyjny wtrysk common rail i był montowany nie tylko w Peugeotach i Citroenach, ale też Fordach czy Volvo. Głównym problemem diesla jest zapychający się przewód olejowy. Jeżeli jednak kierowca będzie pamiętał o jego czyszczeniu, będzie w stanie pokonać nawet 500 tysięcy kilometrów bez generalnego remontu. A na tym nie koniec, bo podczas jazdy właściciel auta zaoszczędzi sporo gotówki za sprawą naprawdę niskiego spalania. Przykład? Słyszeliśmy historię modelu 307, który w warszawskich korkach potrafił spalić 5,5 - 6 litrów oleju napędowego. A to wartość, która często nie jest dostępna nawet dla współczesnych jednostek!

Zobacz również: Silnik 1.6 HDi PSA - awarie, problemy, opinie

1.6 MPI VAG

1.6 MPI VAG

1.6 MPI VAG

Materiały prasowe Volkswagen

Pomijając wpadkę z jednostką 2.5 TDI V6, lata dziewięćdziesiąte upłynęły dla Niemców pod znakiem silnikowej hossy. Grupa Volkswagena miała w tym czasie serię hitów sprzedaży, do których bez wątpienia należał 8-zaworowy motor 1.6 MPI. Jednostka w zależności od wersji oferowała 101 lub 102 konie mechaniczne. I prostota konstrukcji oraz jej niewysilenie stanowiły podstawową zaletę. Czemu? Benzyniak był trzonem sprzedaży w przypadku chociażby Golfa. A jego kierowcy cenili sobie trwałość, rozsądne osiągi i niskie koszty eksploatacji. Tak, silnik 1.6 MPI nie był mocno oszczędny. Ale łatwo i tanio można go było przerobić na zasilanie LPG. A wtedy koszt zakupu paliwa spadał o połowę.

Zobacz również: Oznaczenia silników Audi A3 8L. Diesel czy benzyna?

1.9 MultiJet Fiat

silnik 1.9 JTD 16V 150 KM

Alfa Romeo

Fiat był pionierem na rynku samochodowych silników diesla zasilanych układem common rail. System zadebiutował w motorze 2.4 JTD. Jednostka o pojemności 1.9 litra pojawiła się niewiele później. Na dużo dłużej zapisała się jednak w świadomości kierowców. Powód? Diesel choć zaawansowany, potrafił pokonać 400 - 500 tysięcy kilometrów bez generalnego remontu. A do tego oferował niskie spalanie i dobre osiągi. Długa lista zalet włoskiego silnika sprawiła, że MultiJet trafił nie tylko do szerokiej gamy włoskich samochodów z logo Fiata, Alfy Romeo czy Lancii na masce. Pojawiał się też m.in. w Oplach, Suzuki czy Saabach.

1.6 serii K Renault

Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Renault

Materiały prasowe Renault

Silnik 1.6 16v z serii K Renault pojawił się na rynku pod koniec lat dziewięćdziesiątych. I choć wtedy był zarezerwowany przede wszystkim dla modeli pokroju Laguny, dość szybko trafił do reszty gamy francuskiej marki. Był montowany w hitowym Megane, Scenicu, Kangoo, Clio, a nawet Twingo! I gdy w nowym millenium wszystkim wydawało się, że Renault zrezygnuje z wolnossącego benzyniaka, na rynku odrodziła się marka Dacia. A takie modele jak Logan, Sandero czy Duster dały silnikowi 1.6 z serii K nowe życie. Czemu Francuzi postawili na benzyniaka podczas tworzenie gamy rumuńskiej marki? Bo był tani w produkcji, pokonywał nawet 400 - 500 tysięcy kilometrów bez poważnych napraw, a do tego nadawał się do zasilania LPG. A oszczędzanie na każdym kilometrze było tym, czego szukali kierowcy Dacii.

Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

1.8 Turbo VAG

1.8 Turbo VAG

1.8 Turbo VAG

Materiały prasowe Volkswagen

Latach dziewięćdziesiąte upłynęły dla topowych modeli Volkswagena, Seata i Skody pod znakiem legendarnego już motoru 1.8 Turbo. Ten miał 4 cylindry, ale 20 zaworów, a do tego doładowane i moc wynoszącą od 150 do przeszło 200 koni mechanicznych! Wady? Benzyniak choć wybitnie trwały, miał spore problemy z apetytem. W mieście 150-konny Passat potrafił "wypić" nawet 11 litrów benzyny. Na szczęście polscy kierowcy dość szybko odkryli receptę na paliwożerność niemieckiego silnika 1.8 Turbo i zaczęli montować w nim... gaz. A wtedy motor stał się złotym środkiem między dobrymi osiągami, a rozsądnie zarysowanymi kosztami eksploatacji.

Zobacz również: Oznaczenia silników Audi A4 B5 - jakie motory ma hit rynku wtórnego?

1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Materiały prasowe Toyota

Na przełomie XX i XXI wieku Toyota postanowiła zbudować nowoczesnego, małolitrażowego diesla. 4-cylindrowy motor początkowo otrzymał moc 75 koni mechanicznych i trafił pod maskę Yarisa pierwszej generacji. W tym modelu nie był jednak przesadnie popularny. Kariera rynkowa silnika 1.4 D-4D zaczęła się tak naprawdę od wersji 90-konnej oraz takich modeli jak Yaris II, Corolla czy Auris. To wtedy ropniak stał się ulubieńcem klientów flotowych. Powód? Jednostka miała symboliczny wręcz apetyt na paliwo. Poza tym diesel choć korzystał z nowoczesnych zdobyczy, miał ich dokładnie tyle, ile potrzebował. Początkowo były to wyłącznie wtryskiwacze common rail i doładowanie. Takie elementy jak chociażby filtr cząstek stałych były dokładane przez Japończyków z czasem i w związku z zaostrzającymi się normami emisji spalin.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA