REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!
Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często mówi się o tym, że nowoczesność… psuje motoryzację. To na szczęście nie zawsze prawda. Dziś przygotowaliśmy listę silników, które choć zaawansowane, oferują więcej niż dobrą trwałość!

1.8 HSD Toyota

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

A zestawienie najbardziej trwałych, nowoczesnych jednostek zaczniemy od... hybrydy! Japończycy pod koniec lat dziewięćdziesiątych pokazali światu jak będzie wyglądać nowoczesność. I jednym z ważniejszych punktów tej historii stała się jednostka 1.8 Hybrid Synergy Drive. Motor jest hitem sprzedaży pod maską takich konstrukcji jak Prius, Auris czy C-HR. Rozwija 136 koni mechanicznych, a jednocześnie potrafi spalić tylko 3,5 litra benzyny w mieście. I tak, choć składa się z dość prostych elementów (benzyniak MPI, baterie niklowo-wodorkowe oraz prosty silnik elektryczny), mimo wszystko ma skomplikowane sterowanie.

REKLAMA

Jak zatem Japończycy zagwarantowali jednostce 1.8 HSD trwałość? Toyota wyeliminowała wszystkie te elementy, które w samochodach konwencjonalnych psują się najszybciej. W hybrydzie nie ma pasków napędowych, sprzęgła, alternatora, rozrusznika, koła dwumasowego czy precyzyjnych wtryskiwaczy.

Zobacz również: Używane: Toyota Hybrid - awarie nie są takie oczywiste!

1.2 PureTech Citroen/Peugeot

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe PSA

Downsizing nie musi być niczym złym. I Francuzi udowodnili to w roku 2014. Zaprezentowali motor o pojemności 1.2 litra, który może dysponować turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka sprawdza się nie tylko w autach miejskich, ale też kompaktach czy crossoverach. A to tego jest niezwykle chwalona przez użytkowników. Choć benzyniak ma rozrząd napędzany paskiem, kąpiel olejowa wydłuża jego trwałość nawet do 180 tysięcy kilometrów. Poza tym w wersji wolnossącej MPI idealnie nadaje się do zasilania tanim gazem LPG. Słabe punkty? Ten dotyczy głównie paska osprzętu - należy go wymieniać co drugi przegląd olejowy. W skrócie to zaledwie drobiazg!

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.2 TCe D4F Renault

Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Renault

Materiały prasowe Renault

W pierwszej dekadzie XXI wieku Renault bardzo chętnie eksperymentowało z doładowaniem. A skutkiem tego działania stał się m.in. silnik 1.2 TCe. To klasyczny, 4-cylindrowy benzyniak z pośrednim wtryskiem MPi, który dla podniesienia mocy i momentu obrotowego otrzymał turbosprężarkę. Skutek? Francuzi stworzyli motor oszczędny, oferujący dobrą dynamikę jazdy, idealny do zasilania LPG oraz niezwykle trwały - bez remontu pokonuje nawet 400 tysięcy kilometrów! Ewentualne awarie? To drobiazgi. Z czasem wymiany może wymagać cewka zapłonowa czy sonda lambda. Co ważne, tej wersji jednostki nie można mylić z nowocześniejszą. 1.2 TCe produkowany od roku 2012 to tak naprawdę silnik Nissana 1.2 DIG-T. A ten nie jest już tak trwały - ma kosztowne problemy ze spalaniem oleju silnikowego.

Zobacz również: Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie

1.4 T-Jet Fiat

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Fiat

Fiat na początku nowego millenium potrzebował downsizingowanego benzyniaka. Odpowiedzią na tą potrzebę stała się jednostka 1.4 T-Jet. Choć motor wywodzi się z rodziny Fire znanej spod maski chociażby Pandy czy Punto I, oferuje od 105 do nawet 180 koni mechanicznych. A główną siłą sprawczą podczas podnoszenia mocy okazała się turbosprężarka. I choć korzysta ona również np. z kola dwumasowego przy sprzęgle, w tym samym czasie ma wtrysk pośredni. A to ogranicza ilość potencjalnych awarii i daje kierowcy możliwość montażu taniej w eksploatacji instalacji LPG. Wady? Znane są przypadku pękania obudowy sprężarki - usterki były naprawiane w ramach gwarancji. Poza tym kierowca powinien regularnie wymieniać filtr w układzie smarowania turbo oraz pogodzić się z drobnymi wyciekami płynów eksploatacyjnych. To wszystko!

Zobacz również: Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

2.0 TDI CR Grupa Volkswagena

Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

Historia z nowoczesnymi dieslami nie skończyła się najlepiej dla Grupy Volkswagena. Marka zaprezentowała bowiem diesla 2.0 TDI PD, który miewał problemy ze smarowaniem i pękaniem głowicy. Dziejowa wpadka dość szybko wykasowała zachwyt kierowców powodowany legendarnym 1.9 TDI. Na szczęście Niemcy już po kilku latach pozbierali się. Stworzyli jednostkę 2.0 TDI, która korzystała z układu wtryskowego typu common rail. I stała się ona strzałem w dziesiątkę. Odejście od pompowtryskiwaczy dało serię zalet. Po pierwsze diesel Grupy Volkswagena stał się oszczędniejszy - w trasie może spalić tylko 4,5 - 5 litrów oleju napędowego.

Po drugie zdecydowanie poprawiła się jego kultura pracy. Teraz na postoju w kabinie jest tak cicho jak w benzyniaku! Po trzecie nowocześniejsza wersja pokonuje bez żadnych większych remontów przebiegi oscylujące w granicy 350 tysięcy kilometrów. A to naprawdę dobry wynik.

Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

1.0 EcoBoost Ford

silnik 1.0 ecoboost

Ford

Ford

Silnik 1.0 EcoBoost z serii Fox to naprawdę nowoczesna jednostka. Ma tylko litr pojemności, 3 cylindry, wtrysk bezpośredni, zmienne fazy rozrządu i oczywiście doładowanie. W efekcie rozwija 100 lub 125 koni mechanicznych i pojawia się pod maską całej serii samochodów Forda - od Fiesty przez Focusa aż po Mondeo! Pierwsze egzemplarze miały poważny problem z układem chłodzenia - wypalała się nie tylko uszczelka pod głowicą, ale i dochodziło do odkształcenia głowicy. Problem dość szybko został jednak usunięty - jednostki obecne już na rynku wymieniano w ramach gwarancji, a w dopiero produkowanych wprowadzono szereg zmian projektowych. Dzięki temu dziś bez trudu można znaleźć egzemplarze pojazdów, które z silnikiem 1.0 EcoBoost pod maską bezawaryjnie pokonały 250 czy 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

1.6 GDI Kia/Hyundai

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Kia

W roku 2010 do serii silników z rodziny Gamma dołączyła nowa konstrukcja - mowa o motorze 1.6 GDI. Benzyniak ma rozsądną pojemność, korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa i łańcucha rozrządu oraz może mieć turbosprężarkę. Moc? Ta waha się między wartością na poziomie 135 a 204 koni mechanicznych. Koreański benzyniak montowany w autach Kii i Hyundaia ma pewne wady. Główna dotyczy spalania - to wcale nie jest takie niskie. Z drugiej strony to niezwykle trwała konstrukcja. Dla przykładu w silniku 1.6 GDI nie słychać o przypadkach charakterystycznego dla bezpośredniego wtrysku zbierania się nagaru w głowicy.

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

2.0 Skyactiv-G Mazda

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

Fot. Mazda

Na pierwszy rzut oka wolnossący silnik Mazdy nie wydaje się szczególnie zaawansowany. To jednak wyłącznie pozory! Bo choć motor 2.0 Skyactiv-G spala benzynę, pracuje trochę jak diesel - a wszystko za sprawą wysokiego stopnia sprężania. Poza tym korzysta z cyklu Atkinsona - zupełnie jak hybrydy Toyoty, a do tego posiada dość zaawansowany system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Skutek? 2-litrowa jednostka z Japonii może mieć nawet 165 koni mechanicznych, oferuje dobrą dynamikę nawet modelowi 6, ale też jest oszczędna. Co ważne, przygotowując materiały do tego tekstu przejrzałem wpisy o tym benzyniaku na forach. I muszę przyznać, że nie brakuje informacji od kierowców, którzy eksploatują Mazdę z silnikiem 2.0 Skyactiv-G na dystansie 200 - 300 tysięcy kilometrów i do tej pory nie mieli żadnej usterki!

Zobacz również: Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

2.2 i-CTDi Honda

To może wydawać się nieco dziwne, ale jednostka 2.2 i-CTDi była pierwszym autorskim dieslem w historii Hondy! I trzeba przyznać, że Japończycy poszli po całości. Stworzyli bowiem motor, który korzystał praktycznie ze wszystkich zdobyty techniki - miał wtrysk typu common rail, doładowanie ze zmienną geometrią łopatek, zaawansowany EGR oraz kołu dwumasowe przy sprzęgle. Co ciekawe, Japończycy bardzo mocno musieli dopracować konstrukcję. W efekcie bezawaryjnie znosi ona zazwyczaj przebiegi dochodzące do 350 tysięcy kilometrów. Błędy? Tak naprawdę Honda popełniła jeden. Chodzi o zbyt dużą pojemność, która powoduje... wejście na poziom wyższej akcyzy.

Zobacz również: Wymiana łańcucha rozrządu - Honda Accord 2.2 i-CTDI (2.2 i-DTEC)

1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Materiały prasowe Toyota

Zestawienie zaczęliśmy od Toyoty i Toyotą skończymy. Początek nowego millenium nie był czasem najlepszym dla diesli japońskiej marki. Jednostki o pojemnościach 2.0 i 2.2 litra oferowały przede wszystkim... serię awarii. Całkowicie inaczej wygląda natomiast eksploatacja motoru 1.4 D-4D. Bo ten choć w ostatnich wersjach miał już wtryskiwacze piezoelektryczne, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek czy koło dwumasowe, dzielnie znosił trudy eksploatacji na przebiegu wynoszącym przeciętnie 300 - 350 tysięcy kilometrów. O największej klasie tej konstrukcji niech świadczy fakt, że nie poddawał się nawet w sytuacji, w której stawał się narzędziem pracy polskiego przedstawiciela handlowego. A to już prawdziwy wyczyn!

Zobacz również: Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA