REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!
Top 10: Nowoczesne silniki muszą być awaryjne? No właśnie nie!
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często mówi się o tym, że nowoczesność… psuje motoryzację. To na szczęście nie zawsze prawda. Dziś przygotowaliśmy listę silników, które choć zaawansowane, oferują więcej niż dobrą trwałość!

1.8 HSD Toyota

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

A zestawienie najbardziej trwałych, nowoczesnych jednostek zaczniemy od... hybrydy! Japończycy pod koniec lat dziewięćdziesiątych pokazali światu jak będzie wyglądać nowoczesność. I jednym z ważniejszych punktów tej historii stała się jednostka 1.8 Hybrid Synergy Drive. Motor jest hitem sprzedaży pod maską takich konstrukcji jak Prius, Auris czy C-HR. Rozwija 136 koni mechanicznych, a jednocześnie potrafi spalić tylko 3,5 litra benzyny w mieście. I tak, choć składa się z dość prostych elementów (benzyniak MPI, baterie niklowo-wodorkowe oraz prosty silnik elektryczny), mimo wszystko ma skomplikowane sterowanie.

REKLAMA

Jak zatem Japończycy zagwarantowali jednostce 1.8 HSD trwałość? Toyota wyeliminowała wszystkie te elementy, które w samochodach konwencjonalnych psują się najszybciej. W hybrydzie nie ma pasków napędowych, sprzęgła, alternatora, rozrusznika, koła dwumasowego czy precyzyjnych wtryskiwaczy.

Zobacz również: Używane: Toyota Hybrid - awarie nie są takie oczywiste!

1.2 PureTech Citroen/Peugeot

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe PSA

Downsizing nie musi być niczym złym. I Francuzi udowodnili to w roku 2014. Zaprezentowali motor o pojemności 1.2 litra, który może dysponować turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka sprawdza się nie tylko w autach miejskich, ale też kompaktach czy crossoverach. A to tego jest niezwykle chwalona przez użytkowników. Choć benzyniak ma rozrząd napędzany paskiem, kąpiel olejowa wydłuża jego trwałość nawet do 180 tysięcy kilometrów. Poza tym w wersji wolnossącej MPI idealnie nadaje się do zasilania tanim gazem LPG. Słabe punkty? Ten dotyczy głównie paska osprzętu - należy go wymieniać co drugi przegląd olejowy. W skrócie to zaledwie drobiazg!

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.2 TCe D4F Renault

Jak sprawdzić EGR

Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Renault

Materiały prasowe Renault

W pierwszej dekadzie XXI wieku Renault bardzo chętnie eksperymentowało z doładowaniem. A skutkiem tego działania stał się m.in. silnik 1.2 TCe. To klasyczny, 4-cylindrowy benzyniak z pośrednim wtryskiem MPi, który dla podniesienia mocy i momentu obrotowego otrzymał turbosprężarkę. Skutek? Francuzi stworzyli motor oszczędny, oferujący dobrą dynamikę jazdy, idealny do zasilania LPG oraz niezwykle trwały - bez remontu pokonuje nawet 400 tysięcy kilometrów! Ewentualne awarie? To drobiazgi. Z czasem wymiany może wymagać cewka zapłonowa czy sonda lambda. Co ważne, tej wersji jednostki nie można mylić z nowocześniejszą. 1.2 TCe produkowany od roku 2012 to tak naprawdę silnik Nissana 1.2 DIG-T. A ten nie jest już tak trwały - ma kosztowne problemy ze spalaniem oleju silnikowego.

Zobacz również: Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie

1.4 T-Jet Fiat

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Fiat

Fiat na początku nowego millenium potrzebował downsizingowanego benzyniaka. Odpowiedzią na tą potrzebę stała się jednostka 1.4 T-Jet. Choć motor wywodzi się z rodziny Fire znanej spod maski chociażby Pandy czy Punto I, oferuje od 105 do nawet 180 koni mechanicznych. A główną siłą sprawczą podczas podnoszenia mocy okazała się turbosprężarka. I choć korzysta ona również np. z kola dwumasowego przy sprzęgle, w tym samym czasie ma wtrysk pośredni. A to ogranicza ilość potencjalnych awarii i daje kierowcy możliwość montażu taniej w eksploatacji instalacji LPG. Wady? Znane są przypadku pękania obudowy sprężarki - usterki były naprawiane w ramach gwarancji. Poza tym kierowca powinien regularnie wymieniać filtr w układzie smarowania turbo oraz pogodzić się z drobnymi wyciekami płynów eksploatacyjnych. To wszystko!

Zobacz również: Silnik 1.4 T-Jet Fiat - awarie, problemy, opinie

2.0 TDI CR Grupa Volkswagena

Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

Historia z nowoczesnymi dieslami nie skończyła się najlepiej dla Grupy Volkswagena. Marka zaprezentowała bowiem diesla 2.0 TDI PD, który miewał problemy ze smarowaniem i pękaniem głowicy. Dziejowa wpadka dość szybko wykasowała zachwyt kierowców powodowany legendarnym 1.9 TDI. Na szczęście Niemcy już po kilku latach pozbierali się. Stworzyli jednostkę 2.0 TDI, która korzystała z układu wtryskowego typu common rail. I stała się ona strzałem w dziesiątkę. Odejście od pompowtryskiwaczy dało serię zalet. Po pierwsze diesel Grupy Volkswagena stał się oszczędniejszy - w trasie może spalić tylko 4,5 - 5 litrów oleju napędowego.

Po drugie zdecydowanie poprawiła się jego kultura pracy. Teraz na postoju w kabinie jest tak cicho jak w benzyniaku! Po trzecie nowocześniejsza wersja pokonuje bez żadnych większych remontów przebiegi oscylujące w granicy 350 tysięcy kilometrów. A to naprawdę dobry wynik.

Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

1.0 EcoBoost Ford

silnik 1.0 ecoboost

silnik 1.0 ecoboost

Ford

Ford

Silnik 1.0 EcoBoost z serii Fox to naprawdę nowoczesna jednostka. Ma tylko litr pojemności, 3 cylindry, wtrysk bezpośredni, zmienne fazy rozrządu i oczywiście doładowanie. W efekcie rozwija 100 lub 125 koni mechanicznych i pojawia się pod maską całej serii samochodów Forda - od Fiesty przez Focusa aż po Mondeo! Pierwsze egzemplarze miały poważny problem z układem chłodzenia - wypalała się nie tylko uszczelka pod głowicą, ale i dochodziło do odkształcenia głowicy. Problem dość szybko został jednak usunięty - jednostki obecne już na rynku wymieniano w ramach gwarancji, a w dopiero produkowanych wprowadzono szereg zmian projektowych. Dzięki temu dziś bez trudu można znaleźć egzemplarze pojazdów, które z silnikiem 1.0 EcoBoost pod maską bezawaryjnie pokonały 250 czy 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

1.6 GDI Kia/Hyundai

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

Materiały prasowe Kia

W roku 2010 do serii silników z rodziny Gamma dołączyła nowa konstrukcja - mowa o motorze 1.6 GDI. Benzyniak ma rozsądną pojemność, korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa i łańcucha rozrządu oraz może mieć turbosprężarkę. Moc? Ta waha się między wartością na poziomie 135 a 204 koni mechanicznych. Koreański benzyniak montowany w autach Kii i Hyundaia ma pewne wady. Główna dotyczy spalania - to wcale nie jest takie niskie. Z drugiej strony to niezwykle trwała konstrukcja. Dla przykładu w silniku 1.6 GDI nie słychać o przypadkach charakterystycznego dla bezpośredniego wtrysku zbierania się nagaru w głowicy.

Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie

2.0 Skyactiv-G Mazda

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

Fot. Mazda

Na pierwszy rzut oka wolnossący silnik Mazdy nie wydaje się szczególnie zaawansowany. To jednak wyłącznie pozory! Bo choć motor 2.0 Skyactiv-G spala benzynę, pracuje trochę jak diesel - a wszystko za sprawą wysokiego stopnia sprężania. Poza tym korzysta z cyklu Atkinsona - zupełnie jak hybrydy Toyoty, a do tego posiada dość zaawansowany system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Skutek? 2-litrowa jednostka z Japonii może mieć nawet 165 koni mechanicznych, oferuje dobrą dynamikę nawet modelowi 6, ale też jest oszczędna. Co ważne, przygotowując materiały do tego tekstu przejrzałem wpisy o tym benzyniaku na forach. I muszę przyznać, że nie brakuje informacji od kierowców, którzy eksploatują Mazdę z silnikiem 2.0 Skyactiv-G na dystansie 200 - 300 tysięcy kilometrów i do tej pory nie mieli żadnej usterki!

Zobacz również: Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

2.2 i-CTDi Honda

To może wydawać się nieco dziwne, ale jednostka 2.2 i-CTDi była pierwszym autorskim dieslem w historii Hondy! I trzeba przyznać, że Japończycy poszli po całości. Stworzyli bowiem motor, który korzystał praktycznie ze wszystkich zdobyty techniki - miał wtrysk typu common rail, doładowanie ze zmienną geometrią łopatek, zaawansowany EGR oraz kołu dwumasowe przy sprzęgle. Co ciekawe, Japończycy bardzo mocno musieli dopracować konstrukcję. W efekcie bezawaryjnie znosi ona zazwyczaj przebiegi dochodzące do 350 tysięcy kilometrów. Błędy? Tak naprawdę Honda popełniła jeden. Chodzi o zbyt dużą pojemność, która powoduje... wejście na poziom wyższej akcyzy.

Zobacz również: Wymiana łańcucha rozrządu - Honda Accord 2.2 i-CTDI (2.2 i-DTEC)

1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Materiały prasowe Toyota

Zestawienie zaczęliśmy od Toyoty i Toyotą skończymy. Początek nowego millenium nie był czasem najlepszym dla diesli japońskiej marki. Jednostki o pojemnościach 2.0 i 2.2 litra oferowały przede wszystkim... serię awarii. Całkowicie inaczej wygląda natomiast eksploatacja motoru 1.4 D-4D. Bo ten choć w ostatnich wersjach miał już wtryskiwacze piezoelektryczne, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek czy koło dwumasowe, dzielnie znosił trudy eksploatacji na przebiegu wynoszącym przeciętnie 300 - 350 tysięcy kilometrów. O największej klasie tej konstrukcji niech świadczy fakt, że nie poddawał się nawet w sytuacji, w której stawał się narzędziem pracy polskiego przedstawiciela handlowego. A to już prawdziwy wyczyn!

Zobacz również: Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA