REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai
Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe wymogi stawiane silnikom wysokoprężnym od końca lat dziewięćdziesiątych tylko komplikowały ich osprzęt. Choć nie zawsze. Bo na rynku nie brakuje też np. diesli bez koła dwumasowego. Które to? Oto nasza lista

1.3 MultiJet Fiat

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Fiat

Diesel 1.3 MultiJet stanowi ciekawą propozycję z kilku powodów. Choć ma niewielką pojemność, oferuje co najmniej 70 koni mechanicznych. I choć posiada włoskie logo na pokrywie, tak naprawdę był produkowany w... Polsce! Jednostka była montowana w całej gamie samochodów koncernu FCA. W ciągu dekady produkcji dała się poznać jako konstrukcja w miarę niezawodna i wybitnie oszczędna. W których wersjach brakuje koła dwumasowego? Mowa przede wszystkim o wariancie 70- i 75-konnym montowanych m.in. w Pandzie, Grande Punto czy 500.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

1.4 HDI Citroen/Peugeot/Toyota

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Citroen

Diesel 1.4 HDI nie był szczytowym osiągnięciem francuskich konstruktorów. A decydowały o tym przede wszystkim... osiągi. Tak, jednostka posiadała wtrysk typu common rail i potrafiła jeździć na przysłowiowej kropelce. Z drugiej strony moc na poziomie 68 koni mechanicznych nie była w stanie zagwarantować osiągów nawet takiemu mikrusowi jak Toyota Aygo czy Citroen C1! Ograniczony poziom skomplikowania do minimum przyniósł jednostce jednak pewną zaletę. A tą jest brak koła dwumasowego. Skutek? Podczas wymiany sprzęgła kierowca jest o dobre kilkaset złotych do przodu.

Zobacz również: Eksploatacja silników 1.4 HDI

REKLAMA

1.4 TDI Volkswagen/Skoda/Audi

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Volkswagen

Na początku nowego millenium jasne stało się to, że Grupa Volkswagena potrzebuje małolitrażowego diesla. Skutek? Inżynierowie wzięli świetnie znany motor 1.9 TDI, a następnie pozbawili go jednego cylindra. Zabieg poskutkował stworzeniem oszczędnego, ale i śmiesznie brzmiącego ropniaka, który dość szybko trafił pod maski takich hitów sprzedaży jak Polo, Fabia czy Ibiza. Duża zaleta tej konstrukcji? Podczas jej projektowania twórcy nie zdecydowali się na zastosowanie koła dwumasowego. To obniża koszty ewentualnej obsługi. Dotyczy to wszystkich wersji - o mocy od 70 do 80 koni mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: Skoda Fabia 1.4 TDI BNM, BNV, BMS

1.4 D-4D Toyota

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Toyota

Toyota raczej nigdy nie przepadała za silnikami diesla. Jej inżynierowie szczególnie ukochali sobie benzyniaki! To jednak jeszcze nie oznacza, że nie potrafili stworzyć świetnej jednostki wysokoprężnej. A najlepszy dowód na poparcie tezy stanowi motor 1.4 D-4D. Małolitrażowy silnik otrzymał wtrysk typu common rail, doładowanie ze zmienną geometrią łopatek oraz intercooler. Do roku 2008 nie był jednak wyposażany w filtr cząstek stałych, a do tego nie posiada koła dwumasowego. 90-konna jednostka oferuje nie tylko dobre osiągi i jest wybitnie oszczędna. Potrafi też bezawaryjnie pokonywać kilometry. Do tego była montowana w takich hitach jak Yaris, Corolla czy Auris.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

1.5 dCi Renault/Nissan/Dacia

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Dacia

Silnika 1.5 dCi produkowanego przez Renault raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. To małolitrażowy motor, który jest stosunkowo mocny, a do tego niezwykle oszczędny. Niewątpliwą zaletą jednostki jest też fakt, że słabsze warianty nie były wyposażane w skomplikowane sprzęgło połączone z kołem dwumasowym. Brak dwumasy to cecha wersji o mocy poniżej 90 koni mechanicznych. W jakich autach można je spotkać? Mowa przede wszystkim o modelach z logo Renault i Dacii. 1.5 dCi to mimo wszystko wybór podwyższonego ryzyka - z uwagi na obracające się panewki.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

1.6 HDI Citroen/Peugeot/Ford

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Ford

Koncern PSA jest znany przede wszystkim z uwagi na dwa silniki wysokoprężne. I obydwa znajdują się na tej liście! Pierwszym jest motor 1.6 HDI. Jednostka choć nowoczesna, zaskakiwała trwałością. Poza tym oferowała właściwą moc, dobre osiągi i rozsądne spalanie. Francuzi podczas prac konstrukcyjnych dbali o to, aby nie komplikować konstrukcji diesla na siłę. Dlatego warianty o mocy do 90 koni mechanicznych nie były wyposażane w koło dwumasowe. Choć silnik 1.6 jest znany głównie pod oznaczeniem HDI, występował też pod maską wielu innych modeli. Przykład? Ford Fiesta V, Ford Focus II, Mazda 3, MINI czy Suzuki SX4.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

1.6 CRDi Kia/Hyundai

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Hyundai

Generacja hatchbacków segmentu C na miarę XXI wieku postawiła przed Koreańczykami całkowicie nowe wymogi. Co to oznacza? Nowoczesny Cee`d i i30 musiały zostać wyposażone w nowoczesny silnik diesla. Podczas tworzenia ropniaka Azjaci poszli jednak dość nietypową drogą. Najpierw ograniczyli jego pojemność do 1.6 litra, a później... pozbawili konstrukcję zbędnego elementu w postaci koła dwumasowego. Proste sprzęgło otrzymują wszystkie wersje o mocy, która nie przekracza 116 koni mechanicznych. Według mechaników to jeden z najmocniejszych ropniaków, które nie są wyposażane w tłumik drgań skrętnych. Brak dwumasy to jedno. Po drugie silnik 1.6 CRDi Kii i Hyundaia jest naprawdę udany. Bez większych awarii potrafi pokonać 350 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Kia Cee`d II (2012 - 2018) - opinie i typowe usterki

1.7 DTI Opel

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Opel

Inżynierowie Opla nie chcieli przemęczać się podczas prac nad dieslem. Dlatego zapożyczyli konstrukcję Isuzu, a następnie nieco ją zmodernizowali. Wersja DTI o mocy 75 koni mechanicznych korzysta z pompy rotacyjnej i doładowania. W wariancie CDTI o mocy 80 koni mechanicznych standardem stał się wtrysk typu common rail oparty o tanie w regeneracji wtryskiwacze Bosch. Wspólną zaletą obydwu układów napędowych jest... brak koła dwumasowego. Diesel bez koła dwumasowego był montowany w serii hitów sprzedaży z Russelsheim - mowa m.in. o Corsie C i Astrze II.

Zobacz również: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

1.9 TDI Volkswagen/Skoda/Audi

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Audi

A teraz czas na prawdziwą legendę rynku silników wysokoprężnych. Choć z dzisiejszego punktu widzenia silnik 1.9 TDI wydaje się być technologicznym dinozaurem, w latach dziewięćdziesiątych rozpalał wyobraźnię motomaniaków. Był całkiem oszczędny, dynamiczny i wybitnie trwały. Bez remontu pokonywał nawet 600 - 700 tysięcy kilometrów! A w tej perspektywie kto przejmowałby się potwornym hałasem generowanym podczas pracy. Dziś ciężko znaleźć zadbanego 1.9 TDI z początku produkcji. Motor o oznaczeniu 1Z miał jednak pewną potężną zaletę - nie posiadał koła dwumasowego, a koło sztywne. Mechanicy starali się montować je również w późniejszych wersjach.

Zobacz również: Wady i zalety silnika 1.9 TDI

2.0 HDI 90 KM Citroen/Peugeot

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Citroen

Francuski koncern PSA wprowadził co najmniej dwie legendy na rynek silników wysokoprężnych. We współczesnych realiach liczy się wcześniej wspomniany silnik 1.6 HDI oraz 2.0 HDI. Motor zaprezentowany w roku 1999 zachwycał wysoką kulturą pracy - to nie był typowy "klekot". A do tego oferował niskie spalanie oraz stosunkowo dobre osiągi. W przypadku wersji 90-konnej zalet było więcej. Bo w czasie eksploatacji i po usterce sprzęgła kierowcy przekonywali się, że jednostka nie posiada dwumasy. A to stanowiło zasadniczą ulgę finansową podczas wykonywania naprawy. Diesel bez koła dwumasowego pozwalał zaoszczędzić co najmniej kilkaset złotych.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 2.0 HDI

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA