REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai
Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe wymogi stawiane silnikom wysokoprężnym od końca lat dziewięćdziesiątych tylko komplikowały ich osprzęt. Choć nie zawsze. Bo na rynku nie brakuje też np. diesli bez koła dwumasowego. Które to? Oto nasza lista

1.3 MultiJet Fiat

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Fiat

Diesel 1.3 MultiJet stanowi ciekawą propozycję z kilku powodów. Choć ma niewielką pojemność, oferuje co najmniej 70 koni mechanicznych. I choć posiada włoskie logo na pokrywie, tak naprawdę był produkowany w... Polsce! Jednostka była montowana w całej gamie samochodów koncernu FCA. W ciągu dekady produkcji dała się poznać jako konstrukcja w miarę niezawodna i wybitnie oszczędna. W których wersjach brakuje koła dwumasowego? Mowa przede wszystkim o wariancie 70- i 75-konnym montowanych m.in. w Pandzie, Grande Punto czy 500.

REKLAMA

Zobacz również: Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

1.4 HDI Citroen/Peugeot/Toyota

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Citroen

Diesel 1.4 HDI nie był szczytowym osiągnięciem francuskich konstruktorów. A decydowały o tym przede wszystkim... osiągi. Tak, jednostka posiadała wtrysk typu common rail i potrafiła jeździć na przysłowiowej kropelce. Z drugiej strony moc na poziomie 68 koni mechanicznych nie była w stanie zagwarantować osiągów nawet takiemu mikrusowi jak Toyota Aygo czy Citroen C1! Ograniczony poziom skomplikowania do minimum przyniósł jednostce jednak pewną zaletę. A tą jest brak koła dwumasowego. Skutek? Podczas wymiany sprzęgła kierowca jest o dobre kilkaset złotych do przodu.

Zobacz również: Eksploatacja silników 1.4 HDI

1.4 TDI Volkswagen/Skoda/Audi

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Volkswagen

Na początku nowego millenium jasne stało się to, że Grupa Volkswagena potrzebuje małolitrażowego diesla. Skutek? Inżynierowie wzięli świetnie znany motor 1.9 TDI, a następnie pozbawili go jednego cylindra. Zabieg poskutkował stworzeniem oszczędnego, ale i śmiesznie brzmiącego ropniaka, który dość szybko trafił pod maski takich hitów sprzedaży jak Polo, Fabia czy Ibiza. Duża zaleta tej konstrukcji? Podczas jej projektowania twórcy nie zdecydowali się na zastosowanie koła dwumasowego. To obniża koszty ewentualnej obsługi. Dotyczy to wszystkich wersji - o mocy od 70 do 80 koni mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: Skoda Fabia 1.4 TDI BNM, BNV, BMS

1.4 D-4D Toyota

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Toyota

Toyota raczej nigdy nie przepadała za silnikami diesla. Jej inżynierowie szczególnie ukochali sobie benzyniaki! To jednak jeszcze nie oznacza, że nie potrafili stworzyć świetnej jednostki wysokoprężnej. A najlepszy dowód na poparcie tezy stanowi motor 1.4 D-4D. Małolitrażowy silnik otrzymał wtrysk typu common rail, doładowanie ze zmienną geometrią łopatek oraz intercooler. Do roku 2008 nie był jednak wyposażany w filtr cząstek stałych, a do tego nie posiada koła dwumasowego. 90-konna jednostka oferuje nie tylko dobre osiągi i jest wybitnie oszczędna. Potrafi też bezawaryjnie pokonywać kilometry. Do tego była montowana w takich hitach jak Yaris, Corolla czy Auris.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

1.5 dCi Renault/Nissan/Dacia

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Dacia

Silnika 1.5 dCi produkowanego przez Renault raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. To małolitrażowy motor, który jest stosunkowo mocny, a do tego niezwykle oszczędny. Niewątpliwą zaletą jednostki jest też fakt, że słabsze warianty nie były wyposażane w skomplikowane sprzęgło połączone z kołem dwumasowym. Brak dwumasy to cecha wersji o mocy poniżej 90 koni mechanicznych. W jakich autach można je spotkać? Mowa przede wszystkim o modelach z logo Renault i Dacii. 1.5 dCi to mimo wszystko wybór podwyższonego ryzyka - z uwagi na obracające się panewki.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

1.6 HDI Citroen/Peugeot/Ford

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Ford

Koncern PSA jest znany przede wszystkim z uwagi na dwa silniki wysokoprężne. I obydwa znajdują się na tej liście! Pierwszym jest motor 1.6 HDI. Jednostka choć nowoczesna, zaskakiwała trwałością. Poza tym oferowała właściwą moc, dobre osiągi i rozsądne spalanie. Francuzi podczas prac konstrukcyjnych dbali o to, aby nie komplikować konstrukcji diesla na siłę. Dlatego warianty o mocy do 90 koni mechanicznych nie były wyposażane w koło dwumasowe. Choć silnik 1.6 jest znany głównie pod oznaczeniem HDI, występował też pod maską wielu innych modeli. Przykład? Ford Fiesta V, Ford Focus II, Mazda 3, MINI czy Suzuki SX4.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

1.6 CRDi Kia/Hyundai

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Hyundai

Generacja hatchbacków segmentu C na miarę XXI wieku postawiła przed Koreańczykami całkowicie nowe wymogi. Co to oznacza? Nowoczesny Cee`d i i30 musiały zostać wyposażone w nowoczesny silnik diesla. Podczas tworzenia ropniaka Azjaci poszli jednak dość nietypową drogą. Najpierw ograniczyli jego pojemność do 1.6 litra, a później... pozbawili konstrukcję zbędnego elementu w postaci koła dwumasowego. Proste sprzęgło otrzymują wszystkie wersje o mocy, która nie przekracza 116 koni mechanicznych. Według mechaników to jeden z najmocniejszych ropniaków, które nie są wyposażane w tłumik drgań skrętnych. Brak dwumasy to jedno. Po drugie silnik 1.6 CRDi Kii i Hyundaia jest naprawdę udany. Bez większych awarii potrafi pokonać 350 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Kia Cee`d II (2012 - 2018) - opinie i typowe usterki

1.7 DTI Opel

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Opel

Inżynierowie Opla nie chcieli przemęczać się podczas prac nad dieslem. Dlatego zapożyczyli konstrukcję Isuzu, a następnie nieco ją zmodernizowali. Wersja DTI o mocy 75 koni mechanicznych korzysta z pompy rotacyjnej i doładowania. W wariancie CDTI o mocy 80 koni mechanicznych standardem stał się wtrysk typu common rail oparty o tanie w regeneracji wtryskiwacze Bosch. Wspólną zaletą obydwu układów napędowych jest... brak koła dwumasowego. Diesel bez koła dwumasowego był montowany w serii hitów sprzedaży z Russelsheim - mowa m.in. o Corsie C i Astrze II.

Zobacz również: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

1.9 TDI Volkswagen/Skoda/Audi

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Audi

A teraz czas na prawdziwą legendę rynku silników wysokoprężnych. Choć z dzisiejszego punktu widzenia silnik 1.9 TDI wydaje się być technologicznym dinozaurem, w latach dziewięćdziesiątych rozpalał wyobraźnię motomaniaków. Był całkiem oszczędny, dynamiczny i wybitnie trwały. Bez remontu pokonywał nawet 600 - 700 tysięcy kilometrów! A w tej perspektywie kto przejmowałby się potwornym hałasem generowanym podczas pracy. Dziś ciężko znaleźć zadbanego 1.9 TDI z początku produkcji. Motor o oznaczeniu 1Z miał jednak pewną potężną zaletę - nie posiadał koła dwumasowego, a koło sztywne. Mechanicy starali się montować je również w późniejszych wersjach.

Zobacz również: Wady i zalety silnika 1.9 TDI

2.0 HDI 90 KM Citroen/Peugeot

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

Materiały prasowe Citroen

Francuski koncern PSA wprowadził co najmniej dwie legendy na rynek silników wysokoprężnych. We współczesnych realiach liczy się wcześniej wspomniany silnik 1.6 HDI oraz 2.0 HDI. Motor zaprezentowany w roku 1999 zachwycał wysoką kulturą pracy - to nie był typowy "klekot". A do tego oferował niskie spalanie oraz stosunkowo dobre osiągi. W przypadku wersji 90-konnej zalet było więcej. Bo w czasie eksploatacji i po usterce sprzęgła kierowcy przekonywali się, że jednostka nie posiada dwumasy. A to stanowiło zasadniczą ulgę finansową podczas wykonywania naprawy. Diesel bez koła dwumasowego pozwalał zaoszczędzić co najmniej kilkaset złotych.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 2.0 HDI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA

    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    REKLAMA