Top 5: Najmniej awaryjne silniki benzynowe
REKLAMA
REKLAMA
Nowoczesne silniki to przede wszystkim downsizing, dbałość o emisję spalin i jednocześnie windowanie możliwości. A te trzy czynniki złożone w całość nie mogą się skończyć dobrze. A może mogą? Postanowiliśmy przejrzeć rynek motoryzacyjny w poszukiwaniu nowoczesnych benzyniaków, które mogą się pochwalić wyjątkową trwałością. W ten sposób stworzyliśmy listę pięciu silników, które z czystym sumieniem można polecić kupującym auta na rynku wtórnym.
REKLAMA
1.8 2ZR-FXE Toyota
Silnik o pojemności 1.8 litra i oznaczeniu 2ZR-FXE zadebiutował w gamie Toyoty w roku 2007. Jednostka powstała z myślą o... układzie hybrydowym. Właśnie dlatego została pozbawione całej serii zbędnego osprzętu. I tak nie posiada pasków napędowych, alternatora, rozrusznika czy nie współpracuje z żadnym sprzęgłem. Wtrysk paliwa jest realizowany wielopunktowo, a rozrząd napędza trwały łańcuch. Skutek? W tym silniku tak naprawdę nie ma się co zepsuć. Jeżeli kierowca będzie pamiętał o regularnym serwisie, jednostka z powodzeniem wykręci przebiegi dochodzące nawet do miliona kilometrów!
- 1.8 2ZR-FXE - dane techniczne: 1798 cm3, R4, 136 KM, 207 Nm
- 1.8 2ZR-FXE - modele samochodów: Toyota Prius III, Toyota Prius+, Toyota Auris Hybrid I, Toyota Auris Hybrid II, Lexus CT
Zobacz również: Używane: Toyota Hybrid - awarie nie są takie oczywiste!
1.2 PureTech PSA
Francuzi bardzo wszechstronnie podeszli do opracowywania nowego silnika benzynowego. Wybrali bowiem optymalną pojemność, która pozwoliła na stworzenie zarówno słabszej, wolnossącej wersji, jak i mocniejszej, doładowanej. Skutek? Motor 1.2 PureTech dysponuje mocą oscylującą od 75 do 130 koni mechanicznych. Jednostka ma 3 cylindry, 12 zaworów i spełnia wymogi normy emisji spalin Euro 6. Poza tym jest oszczędna i wybitnie trwała. Bez żadnych awarii wytrzymuje przebiegi przekraczające 250 tysięcy kilometrów. I ma tak właściwie tylko jedną wadę - właściciel samochodu powinien pamiętać o skróceniu interwału wymiany paska osprzętu. Najlepiej zmieniać go co jeden, maksymalnie dwa przeglądy olejowe.
- 1.2 PureTech - dane techniczne: 75 KM, 82 KM, 110 KM, 130 KM
- 1.2 PureTech - modele samochodów: Citroen C1, C3, C4, C3 Aircross, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, DS3, DS4, Peugeot 108, 208, 301, 308, 2008, 3008, 5008, Opel Crossland i Grandland
Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
1.0 MPi EA211 Grupa Volkswagena
Koniec pierwszej dekady XXI wieku uświadomił Niemcom, że potrzebują nowego, małolitrażowego benzyniaka, który będzie zasilał modele segmentu A i B. I tak powstał 3-cylindrowy motor 1.0 MPi. Silnik choć ma pewne braki w kwestii kultury pracy, otrzymał trzy potężne zalety. Po pierwsze jest wybitnie oszczędny. Skoda Fabia zasilana nim potrafi spalić średnio tylko 5 litrów benzyny! Po drugie dobrze współpracuje z instalacją LPG, a to pozwala sprawić że zaczyna jeździć za grosze. Po trzecie jest naprawdę trwały. Przebiegi na poziomie 250 tysięcy kilometrów nie stanowią żadnego problemu dla regularnie serwisowanych jednostek. Nawet trwałość paska rozrządu producent określa na 240 tysięcy kilometrów!
- 1.0 MPi EA211 - dane techniczne: 60 KM, 65 KM, 68 KM, 75 KM
- 1.0 MPi EA211 - modele samochodów: Seat mii, Seat Ibiza, Skoda Citigo, Skoda Fabia, Volkswagen Up!, Volkswagen Polo
Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji
1.6 MPi Gamma Kia/Hyundai
Choć producenci motoryzacyjni w XXI wieku zaczynają odchodzić od silników wolnossących, Kia i Hyundai nadal oferują je w swoich samochodach. Świetny przykład stanowi jednostka o pojemności 1.6 litra z rodziny Gamma o oznaczeniach G4FC i G4FG. Benzyniak ma wtrysk wielopunktowy, zmienne fazy rozrządu i rozrząd napędzany za pomocą łańcucha. W skrócie benzyniak jest na tyle prosty, że właściwie niewiele może się w nim zepsuć w toku eksploatacji. Jeżeli już jakieś elementy ulegają awariom, to te zazwyczaj dotyczą tanich w wymianie cewek zapłonowych lub silniczka krokowego i nie pojawiają się wcześniej niż w okolicy przebiegu na poziomie 200 tysięcy kilometrów.
Silnik 1.6 MPi Gamma Kii i Hyundaia dobrze współpracuje z instalacją gazową. To pozwala drastycznie obniżyć koszty eksploatacji. Poza tym jednostka ma też wariant wyposażony we wtrysk bezpośredni. Mowa o wersji GDi.
- 1.6 MPi Gamma - dane techniczne: 126 KM, 132 KM
- 1.6 MPi Gamma - modele samochodów: Kia Cee`d I i II, Kia Soul, Hyundai i30 I i II, Hyundai Veloster
Zobacz również: Używana Kia cee’d: kompakt za rozsądne pieniądze
1.6 M270 Mercedes
1.6-litrowy benzyniak zadebiutował w gamie Mercedesa w roku 2011. Początkowo dysponował stadem 156 koni mechanicznych (wersja DE16 LA). W roku 2015 do rodziny dołączyły wersje o mocy 102 i 122 koni mechanicznych (wersja DE16 LA R). Silnik posiada i głowicę, i blok wykonane z aluminium. Poza tym korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa i wtłacza powietrze do komory spalania przy użyciu turbosprężarki. Te wszystkie cechy sprawiły, że bez większych trudności wpisał się w wymogi normy emisji spalin Euro 6. Konstrukcja jest stosunkowo młoda. Z drugiej strony jest montowana przede wszystkim w modelach niższej klasy, które bywają intensywnie eksploatowane. Zatem brak sygnałów mówiących o jej awaryjności bez wątpienia jest dobrą informacją.
- 1.6 M270 - dane techniczne: 102 KM, 122 KM, 156 KM
- 1.6 M270 - modele samochodów: Mercedes klasy A, Mercedes GLA, Mercedes CLA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA