Top 10: Najgorsze silniki benzynowe - lepiej ich unikaj!

REKLAMA
REKLAMA
Według obiegowej opinii kierowców dużo bezpieczniejszym wyborem na rynku wtórnym jest silnik benzynowy. Ten ma mniejszą ilość skomplikowanego osprzętu i okazuje się trwalszy od diesla. O ile przekonanie to mogło być prawdziwe pod koniec lat dziewięćdziesiątych, o tyle dziś traci na swojej aktualności. Skutek? Na rynku nie brakuje benzyniaków, których eksploatację spokojnie można nazwać pasmem serwisowych nieszczęść.
REKLAMA
Silnik 2.2 Direct Z22YH Opel
Na początku nowego millenium Niemcy postanowili poeksperymentować z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Silnik o oznaczeniu Z22YH popularnie zwany 2.2 Direct zadebiutował w roku 2003 i otrzymał moc 155 koni mechanicznych. Jednostka była naprawdę nowoczesna. Niestety w tym samym czasie miała całą serię wad. A pierwszą dało się zauważyć już od pierwszego kilometra eksploatacji. Benzyniak był paliwożerny i z uwagi na zastosowanie bezpośredniego wtrysku nie dało się go przerobić na zasilanie LPG.
Awarie silnika 2.2 Direct Z22YH Opel:
- Nietrwały łańcuch rozrządu
- Szybkie uszkodzenia pomp wysokiego ciśnienia
- Niesprawności kolektora ssącego - sterowanie klapami wirowymi
- Przypadki zabrudzenia końcówek wtrysku
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel
Silnik 2.0 N45B20S BMW
Założenia inżynieryjne były naprawdę szczytne. Niemcy chcieli stworzyć jednostkę, która przeniesie swoje największe zalety ze świata motosportu wprost na drogi. Wolnossący benzyniak o pojemności 2-litrów oferuje 173 konie i rozpędza BMW serii 3 E90 do pierwszej setki w 8,1 sekundy. Wady? Pierwszą bez wątpienia jest spory apetyt. Silnik 2.0 N45B20S spala w mieście prawie 13 litrów paliwa. Drugą jest absurdalnie niska trwałość. Ciężko znaleźć motor, który był w stanie wytrwać więcej niż 100 tysięcy kilometrów.
Awarie silnika 2.0 N45B20S BMW:
- Pękanie tulei cylindra lub bloku silnika
- Skutek to wymiana silnika na nowy za 25 tysięcy złotych lub remont wart minimum 10 tysięcy złotych
Zobacz też: 2.0 si BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 IDE F5R Renault
Renault lubi stawiać na innowacje. Te dotyczą jednak nie tylko designu, ale i aspektów technologicznych. Przykładem drugiego rodzaju podejścia była prezentacja w roku 1999 silnika benzynowego wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa. Motor 2.0 IDE F5R miała dawać autu dużą siłę napędową i gwarantować oszczędność. Twórcami jednostki stali się inżynierowie Renault Sport. Prace zajęły im 2 lata. Niestety nawet tak duży wkład ze strony Francuzów nie zagwarantował kierowcom przyjemności z jazdy. Skutek? Seria wad sprawiła, że benzyniak zniknął z produkcji już po 5 latach.
Awarie silnika 2.0 IDE F5R Renault:
- Usterki regulatora ciśnienia paliwa
- Ograniczona trwałość pompy wysokiego ciśnienia
- Szybkie zabrudzenie zaworu EGR
- Uszkodzenia obwodów sterownika silnika
- Wczesne zużycie uszczelniaczy zaworów ssących
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 IDE Renault
Silnik 1.4 TSI EA111 Volkswagen
Małolitrażowy benzyniak miał przynieść na rynku rewolucję. Jego zadaniem było zaprezentowanie podstawowych zalet downsizingu - a mianowicie połączenia niskiej pojemności, doładowania, dużej mocy i oszczędności. Silniki z serii EA111 skupiły się jednak na pokazaniu kierowcom awaryjnego charakteru. Usterki były częste, a sposób na ich uniknięcie niezwykle ograniczony.
Awarie silnika 1.4 TSI EA111 Volkswagen:
- Rozciągający się łańcuch rozrządu
- Awarie sprzęgiełka magnetycznego pompy wody - modele Twincharger
- Spala duże ilości oleju silnikowego
- Pęknięcia tłoków i pierścieni - modele Twincharger
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger
Silnik 2.0 TSI EA888 Volkswagen
Silnik 2.0 TSI miał stanowić ważną pozycję w nowej gamie przygotowanej przez Niemców. Moc wynoszącą 200 koni mechanicznych sprawiała, że idealnie nadawał się nie tylko do napędzania sportowego Golfa, ale i Passata, Audi A4 czy Skody Superb. I choć jednostka dość szybko rozeszła się po gamie Grupy Volkswagena, Niemcy pożałowali że postawili akurat na nią. Pierwsze wersje benzyniaka były naprawdę niedopracowane, a awarie poważne!
Awarie silnika 2.0 TSI EA888 Volkswagen:
- Zerwanie łańcucha rozrządu
- Zużywa duże ilości oleju silnikowego
- Znane są przypadki uszkodzenia wałków rozrządu
- Po roku 2011 część problemów została usunięta
Silnik 1.0 EcoTec Opel
Wolnossąca konstrukcja, 3 cylindry i niewielka pojemność - co tu mogło pójść nie tak? Okazuje się, że naprawdę wiele. W efekcie część klientów Opla, których samochody są wyposażone w litrowe jednostki o oznaczeniu X10XE, Z10XE, Z10XEP lub A10XEP, mogło pożałować decyzji zakupowej. Oczywiście dość długa lista charakterystycznych usterek nie wyczerpuje jeszcze wszystkich wad benzyniaka. Bo w tym samym czasie jest anemiczny, hałaśliwy i wcale nie taki oszczędny.
Awarie silnika 1.0 EcoTec Opel:
- Duże zużycie oleju silnikowego
- Rozciąganie łańcucha rozrządu - w wyniku problemów ze smarowaniem
- Wycieki oleju w okolicy pokrywy zaworów
- Awarie czujnika ciśnienia oleju
- Zanikanie ciśnienia oleju w silniku
- Zabrudzenie zaworu EGR
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.0 EcoTec Opel
Silnik 1.8 VVT-i 1ZZ Toyota
Wolnossący silnik o pojemności 1.8 litra zaprezentowany pod koniec lat dziewięćdziesiątych miał zagwarantować dobre osiągi i rozsądne spalanie. I choć dość dobrze wpisał się w obydwa wymogi, niestety japoński rodowód nie dał mu jednego - wysokiej trwałości. Głównym problemem motoru Toyoty jest wysokie zużycie oleju silnikowego (nawet litr na 1000 kilometrów!) połączone z mało efektywnie pracującym układem smarowania. A spadający poziom smarowidła w silniku ma potężny wpływ na wiele innych elementów pracujących w bloku.
Awarie silnika 1.8 VVT-i 1ZZ Toyota:
- Wysokie zużycie oleju silnikowego
- Szybkie zużywanie pierścieni tłokowych
Silnik 2.0 JTS Alfa Romeo
Silnik 2.0 JTS był ważny w gamie Alfy Romeo z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że debiutował pod maską absolutnego hitu sprzedaży - modelu 156. Po drugie bezpośredni wtrysk paliwa zastosowany w benzyniaku aż o 10 proc. miał obniżyć apetyt jednostki. Czy spalanie rzeczywiście spadło? Argument ten spokojnie można włożyć między bajki. 165-konny motor sprawiał, że z baku sedana po pokonaniu każdych 100 kilometrów w mieście znikało 12 litrów bezołowiowej! A na tym problemy z silnikiem niestety dopiero zaczynały się.
Awarie silnika 2.0 JTS Alfa Romeo:
- Zbieranie się nagaru na gniazdach zaworowych
- Niska trwałość wariatora zmiennych faz rozrządu
- Wysokie zużycie oleju silnikowego
- Uszkodzenie jednej z czterech sond lambda
- Awaria kostki elektrycznej umieszczonej w okolicy przepustnicy
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 JTS Alfa Romeo
Silnik 2.5 T EJ25 Subaru
Uśmiechy nie schodziły z twarzy inżynierów podczas prezentacji silnika 2.5 turbo opracowanego przez Subaru. To tak naprawdę stara dwulitrówka z rozwierconymi cylindrami, która w wersji wspomaganej sprężarką oferuje naprawdę imponujące osiągi! Modele fabryczne są w stanie zaoferować od 210 do nawet 300 koni mechanicznych. A na tym nie kończą się zalety silnika. To konstrukcja typu bokser. To oznacza powalający wręcz dźwięk pracy! Benzyniak Subaru działa na emocje. Z drugiej strony jest też... wybitnie awaryjny.
Awarie silnika 2.5 T EJ25 Subaru:
- Uszkodzenia uszczelki pod głowicą - usterka wraca średnio co 50 tys. km
- Możliwość szybkiego przegrzania silnika
- Samoczynne zacieranie motoru - produkcja w 2007 i 2008 roku
- Pękające lub topiące się tłoki
- Zużywanie dużej ilości oleju silnikowego
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Silnik 2.5 T Subaru
Silnik 4.5 V8 Porsche
W roku 2002 Niemcy zaprezentowali pierwszego w swojej historii SUV-a. Wraz z nim na rynku zadebiutował nowy motor - 4.5-litrowa V-ósemka. Zaawansowana jednostka oferuje 340 koni mechanicznych i świetnie radzi sobie z napędzaniem ważącego przeszło 2 tony potwora. Jeżeli dodać to tego niezwykle dostojny dźwięk pracy, spokojnie możemy... zamknąć listę zalet tego benzyniaka. Jeżeli chodzi o wady, tutaj na kierowcę czeka seria poważnych usterek i jeszcze bardziej poważne koszty.
Awarie silnika 4.5 V8 Porsche:
- Pękanie czwartego cylindra
- Pękanie plastikowej magistrali wodnej
- Zużywanie się gładzi cylindrów
- Możliwość zatarcia silnika
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 4.5 V8 Porsche
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA