REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
1,2 TSI VAG
1,2 TSI VAG

REKLAMA

REKLAMA

Segment B nadal jest jednym z popularniejszych na rynku motoryzacyjnym w Europie. A to sprawia, że producenci nie mogą go ignorować. Właśnie dlatego Volkswagen w roku 2009 wprowadził do oferty Polo nowoczesny, downsizingowany motor 1,2 TSI. Małolitrażowy benzyniak zaoferował kierowcom moc, oszczędność i niestety serię problemów. Te na szczęście ustąpiły już w roku 2012 za sprawą gruntownej modernizacji.

Początek nowego millenium był czasem, w którym zmiany na rynku motoryzacyjnym zaczęły postępować błyskawicznie. Auta choć rosły, cały czas chudły, do tego stawały się coraz bardziej nowoczesne i wymagały zaawansowanych napędów. Konkurencja między firmami zaczęła narastać. A wśród jej potencjalnych ofiar dosyć szybko zaczął być wymieniany Volkswagen. Niemiecki koncern przez całe dekady stawiał na technologiczne skostnienie. Teraz musiał jednak zmienić podejście. Jednym z pierwszych powiewów świeżości stał się nowoczesny motor 1,4 TSI. Niedługo po nim premierę miał silnik 1,2 TSI.

REKLAMA

REKLAMA

1,2 TSI VAG

Jednostka została zaprezentowana w roku 2009. Jednym z pierwszych aut, w których była montowana stało się nowe w tym czasie Polo piątej generacji. Małolitrażowy benzyniak jest konstrukcją 4-cylindrową i 8-zaworową posiadającą aluminiowy kadłub, bezpośredni wtrysk paliwa, jeden wałek rozrządu i turbosprężarkę. Tak skomponowana jednostka napędowa otrzymała oznaczenie EA111, oferowała 85 lub 105 koni mechanicznych oraz była produkowana w zakładzie Skody w Mlada Boleslav.

1,2 TSI VAG - szeroka gama modeli wolumenowych

Silnik 1,2 TSI stał się ważnym produktem w portfolio Grupy Volkswagena. Był wykorzystywany do napędu wolumenowych modeli niemieckiego koncernu. W szczególności trafiał pod maskę Volkswagena Polo V, Golfa VI, Beetle A5, Caddy, Audi A1, Audi A3, Seata Ibizy IV, Seata Leona II i III, Seata Altea, Seata Toledo, Skody Octavii II i III, Skody Yeti, Skody Fabii II i III oraz Skody Rapid. Benzyniak bardzo szybko spodobał się klientom Grupy Volkswagena. Gwarantował hatchbackom segmentu B dobrą dynamikę jazdy, więcej niż przyzwoitą elastyczność oraz pozwalał na ograniczenie wyników spalania do mniej niż 7 litrów paliwa w mieście.

Choć wyniki sprzedaży silnika 1,2 TSI szybko stały się imponujące, specjaliści patrzyli na konstrukcję nieco z przymrużeniem oka. A wszystko dlatego, że mieli w pamięci liczne i poważne problemy jednostki 1,4 TSI. Dosyć szybko okazało się, że mniejszy z benzyniaków również nie jest wolny od wad. Podstawowy problem? Identycznie jak u większego brata był nim łańcuch rozrządu. Wadliwie wykonany napinacz dosyć szybko rozciągał łańcuch. W efekcie ten po pokonaniu maksymalnie 50 tysięcy kilometrów nadawał się wyłącznie do wymiany.

REKLAMA

1,2 TSI VAG - nowy rozrząd? W ASO za 3 tysiące!

Oczywiście usterka była bezpłatnie naprawiana w ASO w ramach gwarancji. To jednak jeszcze nie dawało pewności stuprocentowego usunięcia problemów z rozrządem. Awaria powracała, a kolejne wymiany były już wykonywane na koszt kierowcy. Jeżeli właściciel samochodu Grupy Volkswagena udawał się na wymianę łańcucha i napinacza do autoryzowanej stacji obsługi, płacił za wykonanie usługi od 2,5 do 3 tysięcy złotych. U mechanika niezrzeszonego koszt naprawy spokojnie można obniżyć nawet o połowę. Wymiana napędu rozrządu nie jest tania, mimo wszystko nie warto z nią zwlekać. Zbyt długa jazda z rozciągniętym łańcuchem sprawia, że ten podczas rozruchu może przeskoczyć. W efekcie w skrajnie niekorzystnym scenariuszu dojdzie do kolizji tłoków z zaworami oraz zniszczenia jednostki napędowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedługo po rozrządzie w silnikach 1,2 TSI Grupy Volkswagena ujawniała się druga z charakterystycznych usterek. Ta dotyczyła braku mocy! Bez wyraźnej przyczyny motor nagle tracił krzepę. Miał problem z dynamicznym ruszeniem z miejsca, nie wspominając już chociażby o wyprzedzaniu. Auta zaczęły masowo spływać do serwisów, na szczęście mechanicy nie mieli problemów z postawieniem diagnozy. Szybko doszli do wniosku, że za chwilowe braki mocy odpowiada elektroniczne sterowanie turbosprężarki.

W autoryzowanych stacjach obsługi początkowo sterownik był wymieniany razem z turbosprężarką. Za naprawę kierowca oczywiście nie płacił nic - w końcu jej realizacja była finansowana w ramach gwarancji. Po minięciu ochrony producenckiej właściciel auta znajdował się w dużo gorszej sytuacji. Za samą sprężarkę trzeba bowiem zapłacić w sklepie motoryzacyjnym minimum 2,5 tysiąca złotych. A do kwoty tej należy jeszcze doliczyć robociznę czy wymianę oleju w układzie smarowania.

1,2 TSI VAG - ma duży apetyt na… olej!

Silniki 1,2 TSI lubią spalać olej silnikowy. I jak podkreślają specjaliści, nie wynika to z występowania uszkodzeń, a raczej stanowi urodę niemieckiej jednostki napędowej. Jako że kierowca nie może nic na to poradzić, powinien regularnie kontrolować poziom smarowidła w silniku. Uzupełnianie braków w porę pozwoli wydłużyć czas życia metalowych części pracujących w bloku oraz podstawowych elementów turbosprężarki. Kontrola poziomu oleju ma jeszcze jeden wymiar. Niski poziom smarowidła może doprowadzić także m.in. do przegrzania motoru 1,2 TSI. Przywrócenie benzyniakowi sprawności będzie w takim przypadku wymagać kosztownej wymiany uszczelki pod głowicą.

Gdy opinia publiczna zaczęła coraz bardziej otwarcie krytykować trwałość silników 1,2 TSI serii EA111, Niemcy w roku 2012 zdecydowali się na modernizację jednostki. Inżynierowie dorzucili do niej drugi wałek rozrządu, 16-zaworową głowicę oraz pasek rozrządu zamiast łańcucha. Choć pasek ma ograniczoną trwałość, interwał jego wymiany został wyznaczony na 210 tysięcy kilometrów. Wraz z modernizacją pojawiła się nowa paleta wersji mocy. Obok modeli dysponujących stadem 85 i 105 koni do walki o klienta dołączył wariant posiadający 90 i 110 koni. Ostatnia i najmocniejsza wariacja trafiła na rynek w roku 2014.

Zmodernizowane silniki 1,2 TSI o oznaczeniu EA211 stopniowo były wprowadzane do oferty kolejnych marek w ramach Grupy Volkswagena. Dziś pierwsze egzemplarze wyprodukowane w Mlada Boleslav mają już 5 lat i w tym czasie okazują się być raczej niezawodne. Wszystkie problemy starszej wersji ustąpiły. Jednocześnie inżynierowie dopracowali największe zalety benzyniaka. A mianowicie zachowali jego dobre osiągi, uzupełnili je jeszcze niższym spalaniem i dali mu kilka dodatkowych koni mechanicznych. Co ciekawe, w salonach Skody pojawiła się nawet wersja fabrycznie wyposażona w instalację zasilania gazem. LPG choć nadal korzysta z dotrysku benzyny, i tak mocno obniża koszty eksploatacji.

1,2 TSI VAG - podsumowanie

Początek nowego millenium nie był najlepszy dla Grupy Volkswagena pod względem trwałości motorów. Jednym z modeli, które spokojnie można zaliczyć na listę wpadek, jest silnik benzynowy 1,2 TSI. Jednostka sprzed liftingu wykonanym w roku 2012 pracuje gładko, oferuje dynamikę i jest oszczędna. Niestety w tym samym czasie psuje się niezwykle często, a koszty usunięcia ewentualnych niesprawności są nieuzasadnienie wysokie.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 20 zł
  • filtr powietrza - od 32 zł
  • filtr paliwa - od 62 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 407 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 380 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 215 zł
  • sprzęgło komplet - od 491 zł
  • wtryskiwacz - od 708 zł
  • świeca zapłonowa - od 48 zł
  • cewka zapłonowa - od 201 zł
  • sonda lambda - od 164 zł
  • turbosprężarka - od 2492 zł

1,2 TSI VAG
1,2 TSI VAG
1,2 TSI VAG
1,2 TSI VAG
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA