REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG

REKLAMA

REKLAMA

Na początku nowego millenium segment B był najpopularniejszy w Europie. A to oznaczało, że spora część mocy przerobowych producentów została skierowana właśnie na prace nad małymi hatchbackami. Przykładem takiego podejścia może być premiera nowego benzyniaka Grupy Volkswagena w roku 2001. Motor 1,2 MPI miał przynieść rewolucję, a dał przesadę. Niestety przesadę i to w kilku wymiarach. Silnik był zbyt hałaśliwy, zbyt słaby i zbyt awaryjny.

W roku 2001 Grupa Volkswagena zaprezentowała małolitrażowy silnik skierowany do samochodów segmentu B. Aluminiowa konstrukcja otrzymała 3 cylindry, 1,2 litra pojemności, wielopunktowy wtrysk paliwa oraz 6 lub 12 zaworów. Produkcja jednostki została ulokowana w czeskich zakładach Skody w Mlada Boleslav. Stąd motor przez ponad półtorej dekady był transportowany do montowni, w których powstawały takie modele jak Volkswagen Fox, Volkswagen Polo IV i V, Skoda Fabia I i II, Skoda Roomster, Seat Ibiza III i IV oraz Seat Cordoba II.

REKLAMA

REKLAMA

Najsłabszy wariant 6-zaworowej wersji silnika 1,2 MPI oferował zaledwie 54 konie mechaniczne. Jednostka występowała pod oznaczeniami AWY i BMD. Mocniejszy model BBM oferował 60 koni mechanicznych. Słabsza odmiana 12-zaworowej wersji motoru 1,2 MPI generuje 60 koni mechanicznych (AZQ, BME). Mocniejsza jest w stanie dostarczyć na asfalt 64, 70 lub 75 koni mechanicznych. Małolitrażowy benzyniak miał się stać idealnym uzupełnieniem niewielkiego hatchbacka do miasta. Już po pokonaniu kilku kilometrów okazywało się jednak, że na to kierowca raczej nie może liczyć.

1,2 MPI VAG - osiągi? Jakie osiągi?

Pierwsza z wad silnika 1,2 MPI dotyczy dźwięku pracy. Motor brzmi trochę jak kosiarka. A do tego jest hałaśliwy i wyjątkowo ospały. Żeby rozpędzić 64-konną Fabię do pierwszej setki, trzeba cisnąć pedał gazu aż przez 15 sekund. W modelu 54-konnym czas sprintu może się wydłużyć nawet o 3 sekundy! Co gorsze, benzyniak hałasuje, wyraźnie nie ma krzepy, a do tego nie jest specjalnie oszczędny. Deklaracje producenta mówiące o zapotrzebowaniu na poziomie 7,6 litra paliwa w mieście spokojnie można włożyć między bajki. W realnych warunkach wyciśnięcie jakiegokolwiek przyspieszenia z jednostki wymaga ciągłego operowania wysokimi obrotami. A to podnosi wyniki spalania o dobre półtora litra.

Zobacz również: Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Choć właściciele często już od pierwszych kilometrów mieli dosyć 1,2-litrowego silnika MPI, jego cherlawość dopiero z czasem zaczynała pokazywać swoje prawdziwe oblicze. Przykład? Niech łańcuch rozrządu nie kojarzy się wam z bezawaryjnym pokonywaniem setek tysięcy kilometrów. W niemieckim motorze często nie wytrzymywał więcej niż 80 tysięcy kilometrów. O szybkim wystąpieniu usterki decydują dwa czynniki. Egzemplarze wyprodukowane zaraz po 2001 roku mogą mieć zamontowany zbyt krótki ślizg. Ten wzmaga wyciąganie się łańcucha i sprawia, że napęd zaczyna szybko hałasować, a wręcz podczas rozruchu może przeskoczyć o jedno oczko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszkodzenie rozrządu może być też prowokowane przez układ smarowania. Silnik 1,2 MPI zużywa duże ilości oleju. Jednocześnie mieszczą się w nim zaledwie 3 litry smarowidła. Ubytki bardzo szybko stają się zatem znaczące i mocno osłabiają smarowanie metalowych elementów silnika, a w tym łańcucha rozrządu. Pojawienie się metalicznego hałasu podczas rozruchu powinno wzmóc uwagę kierowcy. Wymiana napędu kosztuje w niemieckim silniku MPI około 1200 złotych - przy czym cena zestawu części zaczyna się już od nieco ponad 230 złotych. Zignorowanie usterki i zerwanie łańcucha sprawi, że koszty naprawy sięgną nawet trzech tysięcy złotych.

1,2 MPI VAG - pamiętaj o regularnej kontroli oleju!

Problem wysokiego zużycia oleju i osłabionego smarowania jest szerszy. Z czasem może doprowadzić bowiem nie tylko do uszkodzenia łańcucha rozrządu, ale też metalowych elementów zamontowanych w bloku czy głowicy. Z tego punktu widzenia kluczowe znaczenie zyskuje regularna kontrola poziomu oleju. Kierowca powinien maksymalnie raz w miesiącu sprawdzać stan smarowidła oraz uzupełniać ewentualne ubytki. W ten sposób wydłuży trwałość jednostki napędowej.

Znanym problemem w silnikach 1,2 MPI z początku produkcji jest wysoka awaryjność cewek zapłonowych. W razie ich uszkodzenia silnik zaczyna pracować nierówno na biegu jałowym oraz może się pojawić problem z rozruchem. Dodatkowo często objawem jest brak mocy - jak zabawnie by to nie brzmiało w przypadku 54-konnej odmiany benzyniaka. Urządzenie uszkadzają się często już po pokonaniu kilkunastu tysięcy kilometrów, a jedna cewka kosztuje minimum 100 złotych.

Przy większych przebiegach - mniej więcej na poziomie 150 tysięcy kilometrów - w jednostkach zużywa się układ wyrównoważający. Być może wytarcie się wałka wyrównoważającego identycznie jak w przypadku rozrządu jest związane z osłabieniem smarowania, a być może zbyt dużą ilością drgań produkowaną przez motor. Bez względu na przyczynę, skutek jest jeden. I tak opłakana kultura pracy motoru zdecydowanie pogarsza się. Poza tym na forach opisywane są przypadki wypalonych gniazd zaworowych, które dotyczą nie tylko modeli przerobionych na zasilanie gazem.

1,2 MPI VAG - modernizacja pomogła usunąć problemy

W okolicy roku 2007 inżynierowie Grupy Volkswagena zafundowali silnikowi gruntowną modernizację. Chcieli z jednej strony zwiększyć moc jednostki i sprawić, że stanie się mniej anemiczna, a z drugiej zależało im na poprawieniu trwałości podstawowych jej elementów. Prace przyniosły naprawdę wymierny sukces. W sprzedaży pojawił się benzyniak 1,2 MPI posiadający 70, później także 75 koni mechanicznych, a konstrukcja wreszcie zaczęła sprawować się bez większych zarzutów. Ustały problemy z cewkami zapłonowymi, a trwałość napędu rozrządu można wydłużyć za sprawą regularnej kontroli poziomu oleju i dolewek smarowidła.

Silnik 1,2 MPI ze swoimi możliwościami i zapotrzebowaniem na paliwo mógłby się sprawdzić, jednak nie w roku 2001, a co najmniej dekadę wcześniej. Przyspieszenie do pierwszej setki na poziomie 15 sekund i przeszło 8 litrów benzyny spalanej w mieście, nie nastrajają kierowców pozytywnie. Szczególnie w sytuacji, w której nie można liczyć na bezawaryjność. Oczywiście to nie oznacza, że niemiecką jednostkę należy omijać szerokim łukiem. Jeżeli jednak już się na nią zdecydujecie, wybierzcie model wyprodukowany po 2007 roku i pamiętajcie o regularnej kontroli poziomu oleju.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 50 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 232 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 224 zł
  • sprzęgło komplet - od 288 zł
  • świeca zapłonowa - od 13 zł
  • cewka zapłonowa - od 98 zł
  • sonda lambda - od 170 zł 
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA