REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 JTS Alfa Romeo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 JTS Alfa Romeo
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 JTS Alfa Romeo
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.2 JTS Alfa Romeo, wzorowany na jednostce General Motors choć był chętnie wybierany przez kupujących, szybko obnażył kilka wpadek konstruktorów. Poważnych wpadek.

Na początku nowego millenium Włochom niezwykle zależało na rynkowym sukcesie modeli Alfy Romeo. Liczyli na to, że 159, Brera i Spider „ruszą” sprzedaż marki. Gwarancję zainteresowania klientów miał dać m.in. nowy silnik benzynowy. Silnik 2.2 JTS wzorowany na jednostce General Motors choć był chętnie wybierany przez kupujących, szybko obnażył kilka wpadek konstruktorów. Poważnych wpadek warto dodać!

REKLAMA

REKLAMA

Włosi na początku nowego millenium przymierzali się do zaprezentowania trzech nowych modeli w ramach gamy Alfy Romeo. Aby auta mogły jednak wejść na rynek, najpierw musieli opracować nową jednostkę napędową. Alfa oczywiście nie była w tym czasie firmą wolumenową, która przynosiła milionowe zyski. Koncern Fiata w naturalny sposób chciał zatem maksymalnie obciąć koszty budowania silnika benzynowego. A znaczące oszczędności przyniósł trwający od kilku lat mariaż z Oplem. Włosi w ramach wymiany technologicznej otrzymali pozwolenie na wykorzystanie bloku 2.2-litrowej jednostki od General Motors.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI 240 KM TC

Silnik 2.2 JTS Alfa Romeo - to właśnie włoska robota zawiodła!

Czemu zainteresowani byli wyłącznie blokiem? Głowicę chcieli skonstruować własnymi siłami. Zależało im bowiem na wysokiej mocy i zachowaniu bezpośredniego wtrysku paliwa. Motor 2.2 JTS po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w roku 2005 podczas prezentacji Alfy Romeo 159, Brera i Spider. Pierwsze recenzje były wyjątkowo korzystne. Kierowcy podkreślali, że silnik bardzo dobrze radzi sobie z masą aut, oferuje dobrą dynamikę oraz naprawdę wyśmienicie brzmi. Wszyscy wspominali o wyłącznie jednak wadzie benzyniaka - sporym apetycie na paliwo. Mimo zastosowania bezpośredniego wtrysku paliwa, 159-tka potrafiła spalić w mieście nawet 13 litrów benzyny.

REKLAMA

Zobacz też: Alfa Romeo Brera/Spider (2005 - 2012) - klasyk w momencie debiutu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

185-konny silnik 2.2 JTS był często wybierany przez kierowców decydujących się na Alfy Romeo. W przypadku Brery stanowił bowiem rozsądny kompromis dla ludzi, którzy nie chcieli we włoskim coupe diesla, ale też nie było ich stać na wybitnie paliwożernego benzyniaka o pojemności 3,2 litra. Szybko niestety okazywało się, że kompromis pociągał za sobą poważne awarie. A zazwyczaj zaczynało się przy przebiegu wynoszącym 50 tysięcy kilometrów od nagaru zbierającego się na zaworach ssących. Usterkę charakterystyczną dla motorów z bezpośrednim wtryskiem paliwa zwiastował przede wszystkim brak mocy oraz podwyższone zużycie oleju silnikowego. Czyszczenie zaworów kosztuje kilkaset złotych.


Kolejnym problem silnika 2.2 JTS dotyczy łańcucha rozrządu. Element, który na pozór powinien starczyć na całe życie jednostki napędowej, rozciągał się dosyć szybko za sprawą wadliwego napinacza. W autoryzowanej stacji obsługi wymiana napędu rozrządu kosztuje przeciętnie od 4,5 do 5 tysięcy złotych. Poza ASO cenę usługi można zdecydowanie obniżyć. Ceny zestawów naprawczych zaczynają się od niespełna 500 złotych. Komplet zawierający wszystkie potrzebne części i posiadający logo renomowanego producenta potrafi jednak kosztować prawie 2100 złotych. A to sprawia, że wymiana nie powinna zostać wyceniona na więcej niż 3 tysiące złotych.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM

Silnik 2.2 JTS Alfa Romeo - wymaga częstej wymiany oleju

Właściciele Alf Romeo wyposażonych w silnik 2.2 JTS skarżą się również na uszkodzenia wałków rozrządu. Jako że olej silnikowy jest rozrzedzany przez paliwo, które nie jest spalane w całości, dosyć szybko traci swoje właściwości. A osłabione smarowanie musi się odbić na kondycji metalowych krzywek, na które działają siły tarcia. Aby uniknąć usterki wałków rozrządu, należy znacznie skrócić interwał wymiany oleju silnikowego. Mechanicy zalecają stosowanie nowego smarowidła średnio co 10 - 12 tysięcy kilometrów.

Silnik 2.2 JTS jest dopracowany jeszcze pod jednym względem. Miewa problemy z chłodzeniem, a wynika to z działania prostego mechanizmu. Zaworami dolotowymi leci tylko powietrze, a to nieco komplikuje sposób dystrybuowania ciepła w głowicy. Paliwo wtryśnięte bezpośrednio do komory spalania ma mniej czasu na odparowanie i w mniejszym stopniu chłodzi cylindry. Z czasem efekt prowadzi do przegrzania jednostki napędowej. A to jest brzemienne w skutkach. O ile wymiana pękniętej uszczelki pod głowicą w przypadku naprawy wykonanej poza ASO może się zamknąć w kwocie 3 tysięcy złotych, o tyle większy problem pojawia się w sytuacji, w której głowica pęknie.

Nowa głowica zamówiona w sklepie motoryzacyjnym będzie kosztować 5600 złotych. Do tej sumy należy doliczyć oczywiście cenę uszczelek, rozrządu i innych elementów wymienianych podczas montażu oraz robocizny warsztatu. A w takim przypadku kwota spokojnie może wzrosnąć o kolejne 4 - 5 tysięcy złotych. W efekcie osiągnie poziom, przy którym opłacalność naprawy zostanie postawiona pod ogromnym znakiem zapytania. W silniku 2.2 JTS montowanym w samochodach Alfy Romeo znane są również przypadki drobnych problemów z elektroniką sterującą.

Silnik 2.2 JTS Alfa Romeo - podsumowanie

Zarówno Alfa Romeo 159, jak i Brera były wspaniałymi samochodami. Ich stylizacje chwytały za serce i przywodziły na myśl najlepszą formę włoskich designerów. W modelach zdecydowanie poprawiła się również jakość. No może poza jednym elementem, a mianowicie silnikiem 2.2 JTS. Benzyniak wzorowany na bloku General Motors został uzupełniony włoską głowicą. I to właśnie włoska głowica okazała się największym jego problemem.

Silnik 2.2 JTS Alfa Romeo – ceny części zamiennych

  • filtr oleju - od 18 zł
  • filtr powietrza - od 50 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 417 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 250 zł
  • sprzęgło komplet - od 754 zł
  • koło dwumasowe - od 1364 zł
  • wtryskiwacz - od 489 zł
  • świeca zapłonowa - od 25 zł
  • cewka zapłonowa - od 470 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 277 zł
  • przepływomierz - od 422 zł
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA