REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 4.5 V8 Porsche

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z tymi silnikami mogą być problemy: 4.5 V8 Porsche
Z tymi silnikami mogą być problemy: 4.5 V8 Porsche
porsche

REKLAMA

REKLAMA

4,5-litrowa jednostka V8 pojawiła się wraz z debiutem Porsche Cayenne. Choć architektura była dosyć nietypowa dla niemieckiego producenta, zwiastowała potężną moc i piękne brzmienie. Z czasem motor niestety ujawnił też swoją drugą twarz. Poważne usterki oraz koszty naprawy dochodzące do 30 tysięcy złotych!

Znakiem rozpoznawczym Porsche są oczywiście silniki typu bokser. Zazwyczaj mają one 6 cylindrów oraz oferują niezwykle charakterystyczny dźwięk pracy. Choć płaskie jednostki dominują w ofercie, to jeszcze nie oznacza że w historii pracy niemieckich inżynierów nie było innych motorów. Firma ze Stuttgartu regularnie romansowała z konstrukcjami opartymi o architekturę V8. Jednostki były jednak tworzone głównie z myślą o samochodach o ograniczonej produkcji, ewentualnie pojazdach wyścigowych. Sytuację zmienił dopiero pierwszy SUV w historii Porsche. Wraz z modelem Cayenne rozpoczęła się era szerokiej produkcji V-ósemek.

REKLAMA

Z tymi silnikami mogą być problemy: 4.5 V8 Porsche

porsche

Niemcy w roku 2002 zaprezentowali swój pomysł na samochód sportowo-rekreacyjny. Model otrzymał stylizację mocno inspirowaną współczesną odsłoną legendarnego modelu 911 oraz 4,5-litrową jednostkę benzynową. Początkowo to właśnie V-ósemka otwierała ofertę silnikową. O motorze można powiedzieć wiele. Układ smarowania został wyposażony w suchą komorę korbową, standardem stały się zmienne fazy rozrządu oraz system VarioCam. Tak skomponowana technologia sprawiła, że już wersja podstawowa silnika rozwijała 340 koni mechanicznych mocy. Jako że towarzyszył jej moment obrotowy na poziomie 420 Nm, Porsche ważące grubo ponad 2100 kilogramów przyspieszało do pierwszej setki w 7,2 sekundy.

Zobacz też: Najnowsza wersja Porsche Panamery!

Silnik 4.5 V8 Porsche - turbosprężarka i nawet 521 koni!

W sprzedaży funkcjonowały jeszcze dwie wersje mocy 4,5-litrowego silnika V8. Jednostka po dodaniu turbosprężarki mogła rozwijać 450 albo 521 koni mechanicznych. W topowym wariancie Cayenne dysponowało momentem obrotowym o wartości 720 Nm. Dodatkowo SUV był w stanie przyspieszyć do 100 km/h w 5,2 sekundy, dzięki czemu zyskał osiągi charakterystyczne dla aut mocno sportowych. Choć sprzedaż V-ósemek Porsche przebiegała bardzo dobrze, już w roku 2007 Niemcy zdecydowali się na modernizację silnika. Pomijając zmiany konstrukcyjne, zwiększyła się pojemność motoru. Od liftingu posiadał on 4,8 litra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Porsche od lat znane jest z solidności. Model 911 to zdaniem Dekry jeden z największych mistrzów zestawień najbardziej bezawaryjnych modeli na rynku. Skoro Niemcy dysponowali niezawodną technologią, czemu już po pięciu latach zdecydowali się na modernizację V-ósemki? Odpowiedź jest prosta - tym razem coś zawiodło i inżynierowie popełnili błąd. Już po kilku latach eksploatacji ujawniła się poważna wada 4,5-litowej V-ósemki spod maski Cayenne. W pierwszej kolejności w motorach dochodziło do pękania czwartego cylindra.

Mechanizm powstawania uszkodzenia był dosyć prosty. Początkowo Niemcy montowali w silniku plastikową magistralę wodną. Ta z czasem nie wytrzymywała wysokiej temperatury i pękała podczas jazdy. Szybka utrata płynu chłodzącego powodowała, że zanim kierowca orientował się, że doszło do usterki, V-ósemka przegrzewała się i pękał cylinder. Z czasem - a konkretnie w okolicy roku 2006 - Porsche zaczęło montować magistralę aluminiową. Właściciele wcześniejszych Cayenne w celu uniknięcia usterki musieli wykonać wymianę na własny koszt. A sama część oryginalna kosztuje około 3 tysięcy złotych.

Zobacz też: Porsche Macan Turbo wzmocniony do 440 KM!

Silnik 4.5 V8 Porsche - naprawa? Koszt to 30 tysięcy!

Dosyć szybko okazało się, że choć problem z magistralą wodną jest poważny, nie stanowi najpoważniejszego zmartwienia. Na listę wad produkcyjnych już po pokonaniu 120 tysięcy kilometrów zazwyczaj wpisywały się gładzie cylindra wykonane z materiału niskiej jakości. Te zużywały się, silnik zaczynał pożerać olej, przegrzewał się i ostatecznie mógł się nawet zatrzeć. Co ważne, od momentu skrajnego zużycia gładzi cylindra do zatarcia mija zaledwie chwila - wystarczy zignorować objawy i pokonać już 800 kilometrów! Wadą w największym stopniu obarczona jest bazowa wersja silnika. Usterka dużo rzadziej występuje w modelach Turbo i Turbo S.


Zarówno w przypadku pęknięcia czwartego cylindra, jak i zużycia gładzi cylindrów konieczny jest remont. A naprawy silnika z całą pewnością kierowca nie będzie wspominał dobrze. Zestaw 8 tłoków kosztuje 10 tysięcy złotych, kolejne 10 tysięcy złotych trzeba zapłacić za tulejowanie bloku aluminiowymi pierścieniami. 10 tysięcy złotych wynieść mogą koszty dodatkowe w postaci rozrządu, uszczelek, panewek i robocizny. Choć kwota oscylująca w granicy 30 tysięcy złotych bez wątpienia jest astronomiczna, nie warto oszczędzać! W kraju nie brakuje warsztatów, które obiecują remont za kwotę trzykrotnie niższą. Zysk będzie jednak pozorny - po tak wykonanej naprawie problemy z silnikiem powrócą już po kilku tygodniach.

Zobacz też: Boschowska pompa VP44 - co musisz o niej wiedzieć?

REKLAMA

Gdzie zatem naprawić Porsche? Warto przejrzeć fora użytkowników Cayenne. Po poczytaniu opinii z pewnością uda się znaleźć warsztat, który wykona usługę z właściwą jakością. Czemu nie wybierać autoryzowanej stacji? W ASO silników 4,5 V8 nie naprawia się. Warsztaty przysalonowe zalecają wymianę jednostki na nową. A w tym przypadku cena wizyty serwisowej będzie w stanie przyprawić o zawrót głowy.

W silniku 4,5 V8 Porsche przy większych przebiegach zdarzają się również przypadki obrócenia panewek wału korbowego oraz uszkodzenia wałka rozrządu, łańcucha rozrządu i popychaczy. Poza tym zużywa się turbosprężarka. Używany mechanizm kosztuje 1500 złotych, jednak jego stan stanowi wielką niewiadomą. Alternatywnie właściciel Cayenne może się zdecydować na regenerację wartą około 2,5 tysiąca złotych lub zakup sprężarki nowej za kwotę 3600 złotych.

Zobacz też: Porsche wyprodukowało milionowy egzemplarz modelu 911

Silnik 4.5 V8 Porsche - podsumowanie

15-letnie Porsche Cayenne wyposażone w 4,5-litrowy silnik V8 potrafi kosztować dziś mniej niż 30 tysięcy złotych. Prawdziwa okazja? Nie do końca. Na spadek ceny auta wpłynął bowiem wiek oraz… niezbyt udana jednostka napędowa. Groźba wystąpienia poważnych usterek oraz astronomiczne koszty ewentualnych napraw stawiają opłacalność zakupu SUV-a pod ogromnym znakiem zapytania. Porsche naprawdę się nie popisało!

Silnik 4.5 V8 Porsche - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 25 zł
  • filtr powietrza - od 34 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 2081 zł
  • pasek wielorowkowy - od 201 zł
  • świeca zapłonowa - od 49 zł
  • cewka zapłonowa - od 181 zł
  • sonda lambda - od 204 zł
  • turbosprężarka - od 3650 zł
Z tymi silnikami mogą być problemy: 4.5 V8 Porsche
porsche
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA