REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy system start-stop działa efektywnie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Autotesto
Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych
Czy system start-stop działa efektywnie?
Czy system start-stop działa efektywnie?
Autotesto
Autotesto

REKLAMA

REKLAMA

Od co najmniej kilku lat systemy start-stop stają się coraz powszechniejsze. Ile paliwa można zaoszczędzić korzystając z nich? Czy są efektywne?

Jednym z głównych przesłań przy projektowaniu samochodów jest walka o jak najniższe zużycie paliwa. Obok stosowania elementów, których zadaniem jest zoptymalizowanie oporów powietrza (poprzez stosowanie dodatkowych elementów aerodynamicznych), na pokładach nowych samochodów zaczęły pojawiać się systemy elektroniczne ograniczające „spalanie”.  Mowa tutaj m.in. o układzie start-stop, który ma wpływać na obniżenie apetytu na paliwo. Czy faktycznie jest on tak pomocny, jak to jest reklamowane przez producentów?

REKLAMA

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny spadku mocy silnika?

- System start-Stop jest coraz powszechniejszym rozwiązaniem w samochodach. Układ ten nie jest raczej stosowany w dużych pojazdach jak autobusy czy ciągniki siodłowe. Jego działanie jest zależne m.in. od warunków atmosferycznych, stopnia naładowania akumulatora czy obciążenia układu elektroniki pokładowej pojazdu. Mocno upraszczając - w odpowiednich warunkach system zadziała. Jednak jego aktywacja jest zależna wyłącznie od elektronicznego sterownika. Kierowca może jedynie kompletnie dezaktywować system start-stop poprzez odpowiedni przycisk w kabinie – wyjaśnia ekspert autotesto.pl.

Czy system start-stop działa efektywnie?

Autotesto

Autotesto

System start-stop jest stosowany w samochodach od kilku lat. Większość nowych samochodów osobowych, które opuszczają salony samochodowe jest wyposażonych w to urządzenie. Mówi się, że w ciągu kilku najbliższych lat blisko 70% pojazdów będzie posiadało układ start-stop na swoim pokładzie. Wszystko w celu najbardziej efektywnego ograniczania zużycia paliwa.

Zobacz też: Najczęstsze usterki silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób działa system start-stop?

Producenci samochodów doszli do wniosku, że warto zniwelować zużycie paliwa do zera, w przypadku, gdy samochód zatrzymuje się. W takim momencie spalanie paliwa jest stratą i nie przynosi zazwyczaj korzyści. Dlatego też, kiedy zatrzymamy się i puścimy sprzęgło na tzw. luzie (w aucie z manualną skrzynią biegów – z automatem wystarczy się zatrzymać i trzymać nogę na hamulcu), elektronika odpowiadająca za pracę systemu start-stop unieruchomi silnik. Ponowne wciśnięcie pedału sprzęgła (lub puszczenie hamulca nożnego) spowoduje uruchomienie jednostki napędowej. Działanie systemu start-stop jest uwarunkowane od kilku czynników.

Czy system start-stop jest efektywny?

REKLAMA

Testy wskazują, że zyski z oszczędności paliwa podczas postoju samochodu są niewielkie i wahają się w wartościach między 0,5 a 1,5 l/100 km. Eksperci wskazują, że sam system start-stop wymógł na producentach stosowanie innych części mechanicznych. Podkreślają również, że proces uruchamiania jednostki napędowej może spowalniać samo ruszenie z miejsca.

Większe i wydajniejsze elementy mechaniki, ale i częstsze korzystanie z nich nie pozostaje bez wpływu na kondycję całego samochodu. Wraz z wiekiem akumulator będzie szybciej tracił swoje właściwości, a mocniej używany rozrusznik będzie wymagał szybszej wymiany. Mając na uwadze powyższe argumenty należy się mocno zastanowić czy warto korzystać z systemu start-stop i czy jest on w ogóle potrzebny na pokładzie naszego samochodu.

Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

- Instalacja systemu start-stop na pokładzie samochodu, wymagała kilku zmian w jego mechanice. Takim najprostszym przykładem jest m.in. większy akumulator czy bardziej wytrzymały rozrusznik. Wszystko dlatego, że w momencie, kiedy nie pracuje silnik, akumulator nie jest doładowywany przez co potrzeba, więcej energii do zapewnienia działania całego auta, jak i ponownego uruchomienia silnika. Same oszczędności rzędu pół litra-litr są niewielkie i moim zdaniem korzystanie z systemu start-stop jest niewskazane, a wręcz szkodliwe dla samochodu – podkreśla ekspert autotesto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA