REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy system start-stop działa efektywnie?

Autotesto
Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych
Czy system start-stop działa efektywnie?
Czy system start-stop działa efektywnie?
Autotesto
Autotesto

REKLAMA

REKLAMA

Od co najmniej kilku lat systemy start-stop stają się coraz powszechniejsze. Ile paliwa można zaoszczędzić korzystając z nich? Czy są efektywne?

Jednym z głównych przesłań przy projektowaniu samochodów jest walka o jak najniższe zużycie paliwa. Obok stosowania elementów, których zadaniem jest zoptymalizowanie oporów powietrza (poprzez stosowanie dodatkowych elementów aerodynamicznych), na pokładach nowych samochodów zaczęły pojawiać się systemy elektroniczne ograniczające „spalanie”.  Mowa tutaj m.in. o układzie start-stop, który ma wpływać na obniżenie apetytu na paliwo. Czy faktycznie jest on tak pomocny, jak to jest reklamowane przez producentów?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny spadku mocy silnika?

- System start-Stop jest coraz powszechniejszym rozwiązaniem w samochodach. Układ ten nie jest raczej stosowany w dużych pojazdach jak autobusy czy ciągniki siodłowe. Jego działanie jest zależne m.in. od warunków atmosferycznych, stopnia naładowania akumulatora czy obciążenia układu elektroniki pokładowej pojazdu. Mocno upraszczając - w odpowiednich warunkach system zadziała. Jednak jego aktywacja jest zależna wyłącznie od elektronicznego sterownika. Kierowca może jedynie kompletnie dezaktywować system start-stop poprzez odpowiedni przycisk w kabinie – wyjaśnia ekspert autotesto.pl.

Czy system start-stop działa efektywnie?

Autotesto

Autotesto

System start-stop jest stosowany w samochodach od kilku lat. Większość nowych samochodów osobowych, które opuszczają salony samochodowe jest wyposażonych w to urządzenie. Mówi się, że w ciągu kilku najbliższych lat blisko 70% pojazdów będzie posiadało układ start-stop na swoim pokładzie. Wszystko w celu najbardziej efektywnego ograniczania zużycia paliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Najczęstsze usterki silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób działa system start-stop?

Producenci samochodów doszli do wniosku, że warto zniwelować zużycie paliwa do zera, w przypadku, gdy samochód zatrzymuje się. W takim momencie spalanie paliwa jest stratą i nie przynosi zazwyczaj korzyści. Dlatego też, kiedy zatrzymamy się i puścimy sprzęgło na tzw. luzie (w aucie z manualną skrzynią biegów – z automatem wystarczy się zatrzymać i trzymać nogę na hamulcu), elektronika odpowiadająca za pracę systemu start-stop unieruchomi silnik. Ponowne wciśnięcie pedału sprzęgła (lub puszczenie hamulca nożnego) spowoduje uruchomienie jednostki napędowej. Działanie systemu start-stop jest uwarunkowane od kilku czynników.

Czy system start-stop jest efektywny?

Testy wskazują, że zyski z oszczędności paliwa podczas postoju samochodu są niewielkie i wahają się w wartościach między 0,5 a 1,5 l/100 km. Eksperci wskazują, że sam system start-stop wymógł na producentach stosowanie innych części mechanicznych. Podkreślają również, że proces uruchamiania jednostki napędowej może spowalniać samo ruszenie z miejsca.

Większe i wydajniejsze elementy mechaniki, ale i częstsze korzystanie z nich nie pozostaje bez wpływu na kondycję całego samochodu. Wraz z wiekiem akumulator będzie szybciej tracił swoje właściwości, a mocniej używany rozrusznik będzie wymagał szybszej wymiany. Mając na uwadze powyższe argumenty należy się mocno zastanowić czy warto korzystać z systemu start-stop i czy jest on w ogóle potrzebny na pokładzie naszego samochodu.

Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

- Instalacja systemu start-stop na pokładzie samochodu, wymagała kilku zmian w jego mechanice. Takim najprostszym przykładem jest m.in. większy akumulator czy bardziej wytrzymały rozrusznik. Wszystko dlatego, że w momencie, kiedy nie pracuje silnik, akumulator nie jest doładowywany przez co potrzeba, więcej energii do zapewnienia działania całego auta, jak i ponownego uruchomienia silnika. Same oszczędności rzędu pół litra-litr są niewielkie i moim zdaniem korzystanie z systemu start-stop jest niewskazane, a wręcz szkodliwe dla samochodu – podkreśla ekspert autotesto.pl.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA