REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wtrysk wody do silnika spalinowego - jak to działa?

wtrysk wody do silnika
wtrysk wody do silnika

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest zasilanie silnika wodą? Okazuje się, że Bosch wspólnie z BMW, chcą zastosować specjalny wtrysk wody do jednostki napędowej aby zwiększyć jej moc i ograniczyć zużycie paliwa. Brzmi nierealnie!

Silnik z pośrednim wtryskiem wody

Nowoczesne silniki benzynowe odznaczają się wysoką mocą jednostkową, jednak nawet i one tracą około 20 % paliwa na własne chłodzenie. Im wyższe są bowiem obroty silnika, tym intensywniej rośnie jego temperatura. Aby temu zaradzić, komputer sterujący układem zasilania silnika uruchamia dodatkowe dawki paliwa, które ma celu obniżyć temperaturę w motorze.

REKLAMA

REKLAMA

Bosch wspólnie z BMW zaprezentował jednak rozwiązanie mające usprawnić proces spalania w benzynowym silniku tłokowym. Za pomocą specjalnego wtrysku wody do silnika jednostka napędowa ma zużywać od 4 do nawet 13 procent mniej paliwa niż dotychczas. Im większe będzie obciążenie motoru, tym większe powinny być oszczędności z tytułu dodatkowego wtrysku wody.

Zobacz też: Bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych

Innowacyjne rozwiązanie Boscha czyni silnik nie tylko bardziej oszczędnym, ale również mocniejszym. Oszczędność ma być widoczna zwłaszcza w przypadku silników 3– i 4-cylindrowych, budowanych w duchu tzw. downsizingu (duża moc z małej pojemności skokowej uzyskiwana dzięki turbodoładowaniu).

REKLAMA

Wtrysk wody do silnika to nowy pomysł Boscha i BMW na zwiększenie wydajności silnika benzynowego

Kluczem do sukcesu nowego rozwiązania jest zapewnienie właściwej temperatury pracy silnika. Przegrzanie silnika to jednocześnie wyrok śmierci dla niego. Dlatego w nowoczesnych motorach z turbodoładowaniem wtryskiwacze paliwa dodają specjalne dawki benzyny, która odparowując zmiejsza temperaturę spalania. W przypadku boschowskiego jest podobnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowy zbiornik na wodę

Rozpylona woda jest wtryskiwana do przewodu dolotowego jeszcze przed zapłonem mieszanki paliwa. Duże ciepło parowania wody zapewnia skuteczne chłodzenie. W związku z tym potrzebna jest tylko niewielka dodatkowa ilość wody. Na każde sto przejechanych kilometrów zużywa się zaledwie kilkaset mililitrów. W efekcie niewielki zbiornik wody, który dostarcza wodę destylowaną do układu wtryskowego, musi być uzupełniany najwyżej co kilka tysięcy kilometrów. A jeśli zbiornik znów będzie pusty, silnik będzie nadal pracować bez problemu – choć bez wyższego momentu obrotowego i niższego zużycia paliwa uzyskiwanych przez wtryśnięcie wody.

Od ponad roku system jest sprawdzany chociażby w BMW M4 GTS, które jest tzw. Safety Carem w wyścigach MotoGP. Zamontowany w aucie zbiornik z wodą starcza na ok. 3000 km. Później należy go uzupełnić destylowaną wodą. Według zapewnień konstruktorów nowoczesnego wtrysku, nie wpływa on negatywnie na stan techniczny silnika. Woda nie pozostaje bowiem w komorze spalania tylko wyparowuje przed spalaniem mieszanki w silniku i zostaje w całości usunięta wraz ze spalinami do otoczenia. Jedyny problem to eksploatacja zimą. Gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej zera, woda w zbiorniku zamarznie. Silnik będzie wtedy pracował wyłącznie zasilany benzyną. Nieznacznie spadnie wtedy wydajność motoru, a zużycie paliwa wzrośnie, ale motor będzie w pełni funkcjonalny. Po rozgrzaniu jednostki napędowej woda w zbiorniku powinna ulec rozmrożeniu i zacząć krążyć w obiegu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA