REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boschowska pompa VP44 - co musisz o niej wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pompa VP44 produkcji Boscha
Pompa VP44 produkcji Boscha
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk paliwa w silniku Diesla mógł zaistnieć na szerszą skalę m.in. dzięki słynnej pompie paliwa VP44. Okazuje się jednak, że sprawia ona problemy. Na czym one polegają i jak sobie z nimi radzić?

Pompa Bosch VP44

Silnik wysokoprężny od dawna kojarzy się z wysoką trwałością i długowiecznością. Początkowo diesel, powolny i głośny, znacząco odstawał od silników benzynowych w kwestii osiągów i wygody eksploatacji. Taka sytuacja utrzymywała się do czasu zastosowania wtrysku bezpośredniego. To dzięki niemu diesel stał się jeszcze bardziej oszczędny, a przy tym przestał ustępować osiągami silnikom o zapłonie iskrowym. Pierwszy raz to pionierskie rozwiązanie pojawiło się w Fiacie Cromie TDI w 1988. Rok później zaprezentowano legendarne volswagenowskie TDI. Rewolucja w zakresie dostarczania paliwa do komory spalania wymagała również innowacyjnych rozwiązań w postaci nowoczesnych pomp wtryskowych. Jedną z najpopularniejszych opracował Bosch. Pompa VP 44 trafiła do znakomitej części europejskich diesli. Dzisiaj zaczyna sprawiać problemy, spowodowane głównie elektronicznym sterowaniem. Przyjrzyjmy się jej budowie, charakterystyce i objawom usterek.

REKLAMA

REKLAMA

Budowa

Pompa VP 44 jest pompą rozdzielaczową obsługiwaną elektronicznie, gdzie wtrysk jest realizowany dzięki elektromagnetycznemu zaworowi wysokiego ciśnienia, wytwarzanemu za pomocą dwóch lub trzech tłokach promieniowych. Za pracę pompy odpowiedzialny jest elektroniczny system sterowania silnikiem. W starszej generacji pomp VP 44 stosowano dwa sterowniki, PSG odpowiedzialny za pompę wtryskową oraz MSG zarządzającym silnikiem. Kolejną generację wyposażono w zintegrowany pojedynczy sterownik znajdujący się na pompie. 

Zobacz też: Ile kosztuje wymiana pompy paliwa?

Problemy

Wtrysk bezpośredni przeniósł silniki z zapłonem samoczynnym na wyższy poziom eksploatacji. Po latach użytkowania objawiły się jednak typowe usterki, których można się spodziewać ze strony układu wtryskowego, a także samej pompy VP 44. Na wstępie należy zaznaczyć, iż ten element jest  wrażliwy na rozruch silnika przy pustym baku, a to ze względu na brak mechanizmu samoodpowietrzania. Przy próbie pracy na sucho elektronika sterująca może unieruchomić silnik, zapisując w pamięci błąd z poprzedniego rozruchu. Kolejną zasadą, której należy przestrzegać chcąc wydłużyć żywotność pompy jest tankowanie dobrej jakości paliwa z pominięciem produktów premium. Paliwa z dodatkami uszlachetniaczy są zbyt suche, co smarowana olejem napędowym pompa VP44 negatywnie odczuwa. W trakcie wieloletniej eksploatacji okazało się, że głównym problemem pomp jest elektronika sterownika odpowiedzialnego za regulację dawkowania paliwa. Skutkiem usterki jest zbyt małe ciśnienie podawanego paliwa do wtryskiwaczy, przez które przedostaje się do cylindra w niedostatecznej ilości bądź wcale. Objawem uszkodzenia jest szarpanie samochodu, dymienie, brak reakcji na gaz, powolne wkręcanie się silnika na obroty, czy wreszcie kłopoty z odpalaniem. Naprawa sterownika polegająca na przelutowaniu tranzystora - to koszt rzędu 300-400 złotych. Usługi musi podjąć się wyspecjalizowany zakład, ponieważ bardzo łatwo jest uszkodzić cały sterownik, który kosztuje 1200 złotych!

REKLAMA

Kolejnym mankamentem pojawiającym się przy pompie VP44 ze sterownikiem psg16 jest zawór EGR. Najczęściej do uszkodzenia elektroniki dochodzi przez drgania, na które jest narażona bądź usterki mechaniczne innych podzespołów. Remedium na tanią naprawę okazuje się być elektroniczne wyłączenie zaworu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowe silniki wyposażone w VP44:

producent

oznaczenie silnika

moc

AUDI 2.5 TDI

AFB,AKN, AYM, BFC, BCZ

150-163

BMW 2.0D

20 4 D1

115-136

FORD II TDDI

D6BA

85-115

OPEL 2.0DTI/2.2.DTI

X20DTL, X20DTH, Y20DTL, Y20DTH, X22DTH, Y22DTH, Y22DTR

82-125

Czy należy się obawiać silników z pompą Bosch'a? Niekoniecznie, ponieważ często usterkę da się wyeliminować przy rozsądnych kosztach. Niestety ciągle pojawiają się problemy z diagnostyką źródła usterek, co generuje koszty finansowe i czasowe. Najważniejsze to znaleźć warsztat, który trafnie zdiagnozuje problem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA