REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pompa VP44 produkcji Boscha
Pompa VP44 produkcji Boscha
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk paliwa w silniku Diesla mógł zaistnieć na szerszą skalę m.in. dzięki słynnej pompie paliwa VP44. Okazuje się jednak, że sprawia ona problemy. Na czym one polegają i jak sobie z nimi radzić?

Pompa Bosch VP44

Silnik wysokoprężny od dawna kojarzy się z wysoką trwałością i długowiecznością. Początkowo diesel, powolny i głośny, znacząco odstawał od silników benzynowych w kwestii osiągów i wygody eksploatacji. Taka sytuacja utrzymywała się do czasu zastosowania wtrysku bezpośredniego. To dzięki niemu diesel stał się jeszcze bardziej oszczędny, a przy tym przestał ustępować osiągami silnikom o zapłonie iskrowym. Pierwszy raz to pionierskie rozwiązanie pojawiło się w Fiacie Cromie TDI w 1988. Rok później zaprezentowano legendarne volswagenowskie TDI. Rewolucja w zakresie dostarczania paliwa do komory spalania wymagała również innowacyjnych rozwiązań w postaci nowoczesnych pomp wtryskowych. Jedną z najpopularniejszych opracował Bosch. Pompa VP 44 trafiła do znakomitej części europejskich diesli. Dzisiaj zaczyna sprawiać problemy, spowodowane głównie elektronicznym sterowaniem. Przyjrzyjmy się jej budowie, charakterystyce i objawom usterek.

REKLAMA

REKLAMA

Budowa

Pompa VP 44 jest pompą rozdzielaczową obsługiwaną elektronicznie, gdzie wtrysk jest realizowany dzięki elektromagnetycznemu zaworowi wysokiego ciśnienia, wytwarzanemu za pomocą dwóch lub trzech tłokach promieniowych. Za pracę pompy odpowiedzialny jest elektroniczny system sterowania silnikiem. W starszej generacji pomp VP 44 stosowano dwa sterowniki, PSG odpowiedzialny za pompę wtryskową oraz MSG zarządzającym silnikiem. Kolejną generację wyposażono w zintegrowany pojedynczy sterownik znajdujący się na pompie. 

Zobacz też: Ile kosztuje wymiana pompy paliwa?

Problemy

Wtrysk bezpośredni przeniósł silniki z zapłonem samoczynnym na wyższy poziom eksploatacji. Po latach użytkowania objawiły się jednak typowe usterki, których można się spodziewać ze strony układu wtryskowego, a także samej pompy VP 44. Na wstępie należy zaznaczyć, iż ten element jest  wrażliwy na rozruch silnika przy pustym baku, a to ze względu na brak mechanizmu samoodpowietrzania. Przy próbie pracy na sucho elektronika sterująca może unieruchomić silnik, zapisując w pamięci błąd z poprzedniego rozruchu. Kolejną zasadą, której należy przestrzegać chcąc wydłużyć żywotność pompy jest tankowanie dobrej jakości paliwa z pominięciem produktów premium. Paliwa z dodatkami uszlachetniaczy są zbyt suche, co smarowana olejem napędowym pompa VP44 negatywnie odczuwa. W trakcie wieloletniej eksploatacji okazało się, że głównym problemem pomp jest elektronika sterownika odpowiedzialnego za regulację dawkowania paliwa. Skutkiem usterki jest zbyt małe ciśnienie podawanego paliwa do wtryskiwaczy, przez które przedostaje się do cylindra w niedostatecznej ilości bądź wcale. Objawem uszkodzenia jest szarpanie samochodu, dymienie, brak reakcji na gaz, powolne wkręcanie się silnika na obroty, czy wreszcie kłopoty z odpalaniem. Naprawa sterownika polegająca na przelutowaniu tranzystora - to koszt rzędu 300-400 złotych. Usługi musi podjąć się wyspecjalizowany zakład, ponieważ bardzo łatwo jest uszkodzić cały sterownik, który kosztuje 1200 złotych!

REKLAMA

Kolejnym mankamentem pojawiającym się przy pompie VP44 ze sterownikiem psg16 jest zawór EGR. Najczęściej do uszkodzenia elektroniki dochodzi przez drgania, na które jest narażona bądź usterki mechaniczne innych podzespołów. Remedium na tanią naprawę okazuje się być elektroniczne wyłączenie zaworu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowe silniki wyposażone w VP44:

producent

oznaczenie silnika

moc

AUDI 2.5 TDI

AFB,AKN, AYM, BFC, BCZ

150-163

BMW 2.0D

20 4 D1

115-136

FORD II TDDI

D6BA

85-115

OPEL 2.0DTI/2.2.DTI

X20DTL, X20DTH, Y20DTL, Y20DTH, X22DTH, Y22DTH, Y22DTR

82-125

Czy należy się obawiać silników z pompą Bosch'a? Niekoniecznie, ponieważ często usterkę da się wyeliminować przy rozsądnych kosztach. Niestety ciągle pojawiają się problemy z diagnostyką źródła usterek, co generuje koszty finansowe i czasowe. Najważniejsze to znaleźć warsztat, który trafnie zdiagnozuje problem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA