REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boschowska pompa VP44 - co musisz o niej wiedzieć?

Pompa VP44 produkcji Boscha
Pompa VP44 produkcji Boscha
Bosch

REKLAMA

REKLAMA

Bezpośredni wtrysk paliwa w silniku Diesla mógł zaistnieć na szerszą skalę m.in. dzięki słynnej pompie paliwa VP44. Okazuje się jednak, że sprawia ona problemy. Na czym one polegają i jak sobie z nimi radzić?

Pompa Bosch VP44

Silnik wysokoprężny od dawna kojarzy się z wysoką trwałością i długowiecznością. Początkowo diesel, powolny i głośny, znacząco odstawał od silników benzynowych w kwestii osiągów i wygody eksploatacji. Taka sytuacja utrzymywała się do czasu zastosowania wtrysku bezpośredniego. To dzięki niemu diesel stał się jeszcze bardziej oszczędny, a przy tym przestał ustępować osiągami silnikom o zapłonie iskrowym. Pierwszy raz to pionierskie rozwiązanie pojawiło się w Fiacie Cromie TDI w 1988. Rok później zaprezentowano legendarne volswagenowskie TDI. Rewolucja w zakresie dostarczania paliwa do komory spalania wymagała również innowacyjnych rozwiązań w postaci nowoczesnych pomp wtryskowych. Jedną z najpopularniejszych opracował Bosch. Pompa VP 44 trafiła do znakomitej części europejskich diesli. Dzisiaj zaczyna sprawiać problemy, spowodowane głównie elektronicznym sterowaniem. Przyjrzyjmy się jej budowie, charakterystyce i objawom usterek.

REKLAMA

Budowa

Pompa VP 44 jest pompą rozdzielaczową obsługiwaną elektronicznie, gdzie wtrysk jest realizowany dzięki elektromagnetycznemu zaworowi wysokiego ciśnienia, wytwarzanemu za pomocą dwóch lub trzech tłokach promieniowych. Za pracę pompy odpowiedzialny jest elektroniczny system sterowania silnikiem. W starszej generacji pomp VP 44 stosowano dwa sterowniki, PSG odpowiedzialny za pompę wtryskową oraz MSG zarządzającym silnikiem. Kolejną generację wyposażono w zintegrowany pojedynczy sterownik znajdujący się na pompie. 

Zobacz też: Ile kosztuje wymiana pompy paliwa?

Problemy

REKLAMA

Wtrysk bezpośredni przeniósł silniki z zapłonem samoczynnym na wyższy poziom eksploatacji. Po latach użytkowania objawiły się jednak typowe usterki, których można się spodziewać ze strony układu wtryskowego, a także samej pompy VP 44. Na wstępie należy zaznaczyć, iż ten element jest  wrażliwy na rozruch silnika przy pustym baku, a to ze względu na brak mechanizmu samoodpowietrzania. Przy próbie pracy na sucho elektronika sterująca może unieruchomić silnik, zapisując w pamięci błąd z poprzedniego rozruchu. Kolejną zasadą, której należy przestrzegać chcąc wydłużyć żywotność pompy jest tankowanie dobrej jakości paliwa z pominięciem produktów premium. Paliwa z dodatkami uszlachetniaczy są zbyt suche, co smarowana olejem napędowym pompa VP44 negatywnie odczuwa. W trakcie wieloletniej eksploatacji okazało się, że głównym problemem pomp jest elektronika sterownika odpowiedzialnego za regulację dawkowania paliwa. Skutkiem usterki jest zbyt małe ciśnienie podawanego paliwa do wtryskiwaczy, przez które przedostaje się do cylindra w niedostatecznej ilości bądź wcale. Objawem uszkodzenia jest szarpanie samochodu, dymienie, brak reakcji na gaz, powolne wkręcanie się silnika na obroty, czy wreszcie kłopoty z odpalaniem. Naprawa sterownika polegająca na przelutowaniu tranzystora - to koszt rzędu 300-400 złotych. Usługi musi podjąć się wyspecjalizowany zakład, ponieważ bardzo łatwo jest uszkodzić cały sterownik, który kosztuje 1200 złotych!

Kolejnym mankamentem pojawiającym się przy pompie VP44 ze sterownikiem psg16 jest zawór EGR. Najczęściej do uszkodzenia elektroniki dochodzi przez drgania, na które jest narażona bądź usterki mechaniczne innych podzespołów. Remedium na tanią naprawę okazuje się być elektroniczne wyłączenie zaworu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowe silniki wyposażone w VP44:

producent

oznaczenie silnika

moc

AUDI 2.5 TDI

AFB,AKN, AYM, BFC, BCZ

150-163

BMW 2.0D

20 4 D1

115-136

FORD II TDDI

D6BA

85-115

OPEL 2.0DTI/2.2.DTI

X20DTL, X20DTH, Y20DTL, Y20DTH, X22DTH, Y22DTH, Y22DTR

82-125

Czy należy się obawiać silników z pompą Bosch'a? Niekoniecznie, ponieważ często usterkę da się wyeliminować przy rozsądnych kosztach. Niestety ciągle pojawiają się problemy z diagnostyką źródła usterek, co generuje koszty finansowe i czasowe. Najważniejsze to znaleźć warsztat, który trafnie zdiagnozuje problem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA