Ciśnienie wtrysku Common Rail: dlaczego musi być coraz wyższe?
REKLAMA
REKLAMA
Wtrysk Common Rail TDI
W większości silników Audi z wtryskiem Common Rail wytwarza się ciśnienie rzędu 2000 barów. Cel dla kolejnych konstrukcji to ciśnienie 2500 barów, a i w tym przypadku inżynierowie wybiegają myślą wprzód. Wzorem dla dalszych prac jest silnik TDI samochodu wyścigowego Audi R18 e-tron quattro. Ta czterolitrowa jednostka V6, dzięki ciśnieniu wtrysku ponad 2800 barów, rozwija moc około 100 kW mocy z litra pojemności. Stalowe tłoki – kolejna opcja dla produkcji seryjnej – absorbują ciśnienie zapłonu o ponad 200 barów wyższe niż generowane w obecnie produkowanych, seryjnych wersjach TDI.
REKLAMA
TDI: zwiększona liczba dysz
Wtryskiwacze piezoelektryczne, które Audi stosuje w silnikach V, mają otwory dysz o średnicy zaledwie 0,1 mm, co umożliwia równomierne rozpylanie paliwa także przy niskich obciążeniach. Im wyższe ciśnienie, tym bardziej precyzyjne tworzenie mieszanki, a korzyść z tego obok mocy i momentu obrotowego odnosi także kultura pracy silnika i jakość spalin.
System Common Rail w nowym 3.0 TDI może w ciągu jednego cyklu pracy dozować dziewięć pojedynczych dawek paliwa. Wtryskiwanie wstępne zwiększa kulturę pracy silnika, przede wszystkim przy niewielkiej prędkości. Późniejsze wtryskiwanie służy natomiast regeneracji filtra cząstek stałych oraz odsiarczaniu katalizatora magazynującego NOx (ma być stosowany w kolejnych wersjach konstrukcji). Układ wtryskujący Audi musi działać z precyzją mierzoną w miligramach przez dziesiątki tysięcy kilometrów – już najmniejsze odchylenia mogłyby pogorszyć wyniki pomiaru spalin.
Źródło: materiały prasowe Audi
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.