REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Żółta kontrolka oznaczająca niewielką ilość paliwa w baku tzw. rezerwę, to sygnał aby koniecznie zatankować auto.
Żółta kontrolka oznaczająca niewielką ilość paliwa w baku tzw. rezerwę, to sygnał aby koniecznie zatankować auto.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pompa paliwa nie lubi jazdy na tzw. rezerwie. Czym może zakończyć się notoryczne poruszanie się samochodem z małą ilością paliwa w baku?

Jazda z małą ilością paliwa w baku to bardzo częsty w przypadek w świecie polskich kierowców. Aby nie odczuć skali wydatków, tankują oni kilka litrów paliwa w niedużym odstępie czasowym. Pozwala im to zachować płynność finansową przy braku konieczności rezygnowania z jazdy pojazdem. Taka praktyka niesie za sobą jednak także negatywne konsekwencje.

REKLAMA

REKLAMA

Rezerwa - ilość paliwa

Rezerwa przeciętnego auta mieści ok. 10 % całkowitej pojemności baku, co oznacza, że gdy zapala się jej kontrolka, w zbiorniku znajduje się ok. 5-8 litrów paliwa. Zbyt częsta jazda na tak małej ilości paliwa w baku może przyczynić się do uszkodzenia pompy paliwa. Dlaczego?

Zobacz też: Jak długo możemy jechać na rezerwie?

REKLAMA

Przegrzanie pompy

Paliwo transportowane przez pompę paliwową do układu wtryskowego silnika, stanowi dla niej czynnik chłodzący. Odbierając od niej ciepło pozwala na obniżenie jej temperatury, nie dopuszczając tym samym do jej spalenia (zatarcia). Aby wymiana energii cieplnej była skuteczna ważne jest, by nie brakowało czynnika chłodzącego. Jeśli zatem w baku pozostaje ok. 2 litrów paliwa, a ruch auta powoduje jego poruszanie się po barku, to może dojść do sytuacji, w której pompa nie otrzyma paliwa zasysając powietrze. Jazda na tzw. „oparach” zwiększa diametralnie ryzyko awarii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapowietrzenie pompy paliwa i zamarznięcie wody w jej filtrze

Innym problemem związanym z notoryczna jazdą na rezerwie jest nadmierne gromadzenie się wody w zbiorniku. Im większa jest przestrzeń jaką bak jest wypełniony powietrzem, tym więcej wody może pojawić się na jego ściankach (zwłaszcza przy dużych amplitudach temperatur). O ile nieduża ilość wody zmieszana z paliwem nie powinna zaszkodzić silnikowi (mowa tu o jej śladowych ilościach), o tyle nagrodzenie się jej w filtrze paliwa może doprowadzić zimą do unieruchomienia pojazdu (na skutek zamarznięcia wody).

Zobacz też: Ile kosztuje wymiana pompy paliwa?

Osad w zbiorniku?

Wiele kontrowersji dotyczących jazdy na rezerwie wzbudza teoria jakoby mała ilość paliwa w baku przyczyniała się do pompowania przez pompę paliwową osadów nagromadzonych w zbiorniku. Z logicznego punktu widzenia wydaje się być to nie prawdą, bowiem pompa zasysa paliwo z dna zbiornika, na którym gromadzi się większość zanieczyszczeń (najczęściej piasek). Z drugiej jednak strony warto zwrócić uwagę na to, że większa ilość paliwa w baku może skutecznie rozrzedzać ilość zanieczyszczeń jaka dostaje się w danej ilości do filtra pompy (w danej jednostce czasu), pozwalając najmniejszym jego frakcjom na dostanie się do pompy (które w małych ilościach nie zniszczą od razu układu wtryskowego pojazdu) Jeśli jednak roztwór paliwa i piasku posiada wysokiego stężenie zanieczyszczeń, to zassanie w krótkim czasie dużej porcji piasku, może po prostu zablokować filtr paliwa unieruchamiając auto

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA