REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamarzanie paliwa – jak uniknąć tego problemu? Czy można sobie z nim szybko poradzić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo.  Fot. Fotolia
Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamarzanie paliwa, zwłaszcza w autach z silnikiem Diesla, to częste zjawisko w okresie zimowych. Czy można skutecznie zaradzić temu problemowi?

Nawet regularnie serwisowany samochód potrafi odmówić posłuszeństwa. Przekonali się zapewne o tym wszyscy ci, którzy zatankowali kiepskiej jakości paliwo na trefnej stacji. Niestety, problemy z odpaleniem auta mogą mieć także kierowcy, którzy napełniają baki w swoich autach u renomowanych dystrybutorów paliw. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Wytrącanie się parafiny z oleju napędowego

W okresie zimowym, gdy temperatura powietrza spada wyraźnie poniżej 0⁰C, w wielu autach dochodzi do zamarzania paliwa. Najbardziej narażeni na tego typu sytuację są kierowcy użytkujący pojazdy z silnikami Diesla. Przy temperaturze ok. -7⁰C zaczyna wytrącać się z oleju napędowego parafina, przy ok.  -20⁰C zatyka ona doszczętnie układ paliwowy. Aby temu zapobiec, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, które stacje paliw w naszej okolicy oferują tzw. zimowe paliwo, o obniżonej temperaturze zamarzania. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że temperatura, o której informują nas pracownicy na stacji, nie dotyczy de facto chwili, w której olej napędowy ulega przemianie ze stanu ciekłego w stały. Może ona bowiem określać temperaturę:

- zmętnienia paliwa, a więc początku wytrącania się parafin z oleju napędowe (takie paliwo jest najbardziej polecane);

- zablokowania zimnego filtra, co znaczy, że jakość tego paliwa jest gorsza niż tego powyżej;

REKLAMA

- krzepnięcia, co tak naprawdę dyskwalifikuje taki olej napędowy do używania na terenie Polski zimą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Diesela zimą zawsze taknuj do pełna

Benzyna też zamarza?

Problem zamarzania paliwa dotyczy także użytkowników aut z silnikiem o zapłonie iskrowym. Benzyna jest co prawda praktycznie niewrażliwa na niskie temperatury, ale ma tendencję (a właściwie dodawane do niej biokomponenty) do chłonięcia wody z powietrza. Poza tym, woda dostaje się w formie pary wodnej także w trakcie tankowania auta. W rezultacie, przy małej ilości benzyny w baku, dochodzi do sukcesywnego skraplania się wody na jego ściankach. Woda zassana przez filtr paliwa może zamarznąć albo w nim, albo w przewodach paliwowych.

Jak walczyć z zamarzającym paliwem?

Użytkownicy samochodów z silnikiem diesla mogą sprawdzić za pomocą specjalnych map, które stacje w ich okolicy oferują zimowe paliwa i tam tylko powinni je tankować. Poza tym, temperaturę wytrącania się parafiny z oleju napędowego można obniżyć o ok. 7⁰C dodając do paliwa tzw. depresator (dostępny na stacjach benzynowych bądź w sklepach z chemią samochodową).

Zobacz też: Uwaga na zimowy płyn do spryskiwaczy! Możesz nawet stracić wzrok

Aby ograniczyć ryzyko zamarznięcia płynów w układzie paliwowym auta z silnikiem benzynowych, należy przede wszystkim tankować je do pełna, zwłaszcza jeśli zamierzamy nie używać pojazdu dłużej jak jedną dobę. Także w przypadku jednostek benzynowych można stosować zimowe uszlachetniacze paliwa, usuwające wodę z układu paliwowego. W większości przypadków wystarczającym rozwiązaniem jest pełny bak paliwa.

Zamarzło paliwo - co robić?

Odradzamy wszelkie próby przebijania wkładu filtra paliwa, dolewania benzyny do silników diesla czy denaturatu. Ryzyko poniesienia wysokich koszty późniejszych napraw, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych aut, jest nieopłacalne. Jeśli auto zostało unieruchomione poprzez mróz, to należy je odholować do ciepłego pomieszczenia i po prostu czekać aż odmarznie. Kiepskiej jakości paliwo można następnie spuścić (diesel), a jeśli nie jest go dużo w baku, to zmieszać z zimowym olejem napędowym. Gdy benzynowy samochód odtaja, możemy zalać jego bak uszlachetniaczem i dolać benzyny „pod korek”. Reszta zabiegów jest zbyteczna. Po prostu trzeba dać autu trochę czasu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA