REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamarzanie paliwa – jak uniknąć tego problemu? Czy można sobie z nim szybko poradzić?

Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo.  Fot. Fotolia
Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamarzanie paliwa, zwłaszcza w autach z silnikiem Diesla, to częste zjawisko w okresie zimowych. Czy można skutecznie zaradzić temu problemowi?

Nawet regularnie serwisowany samochód potrafi odmówić posłuszeństwa. Przekonali się zapewne o tym wszyscy ci, którzy zatankowali kiepskiej jakości paliwo na trefnej stacji. Niestety, problemy z odpaleniem auta mogą mieć także kierowcy, którzy napełniają baki w swoich autach u renomowanych dystrybutorów paliw. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Wytrącanie się parafiny z oleju napędowego

W okresie zimowym, gdy temperatura powietrza spada wyraźnie poniżej 0⁰C, w wielu autach dochodzi do zamarzania paliwa. Najbardziej narażeni na tego typu sytuację są kierowcy użytkujący pojazdy z silnikami Diesla. Przy temperaturze ok. -7⁰C zaczyna wytrącać się z oleju napędowego parafina, przy ok.  -20⁰C zatyka ona doszczętnie układ paliwowy. Aby temu zapobiec, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, które stacje paliw w naszej okolicy oferują tzw. zimowe paliwo, o obniżonej temperaturze zamarzania. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że temperatura, o której informują nas pracownicy na stacji, nie dotyczy de facto chwili, w której olej napędowy ulega przemianie ze stanu ciekłego w stały. Może ona bowiem określać temperaturę:

- zmętnienia paliwa, a więc początku wytrącania się parafin z oleju napędowe (takie paliwo jest najbardziej polecane);

- zablokowania zimnego filtra, co znaczy, że jakość tego paliwa jest gorsza niż tego powyżej;

REKLAMA

- krzepnięcia, co tak naprawdę dyskwalifikuje taki olej napędowy do używania na terenie Polski zimą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Diesela zimą zawsze taknuj do pełna

Benzyna też zamarza?

Problem zamarzania paliwa dotyczy także użytkowników aut z silnikiem o zapłonie iskrowym. Benzyna jest co prawda praktycznie niewrażliwa na niskie temperatury, ale ma tendencję (a właściwie dodawane do niej biokomponenty) do chłonięcia wody z powietrza. Poza tym, woda dostaje się w formie pary wodnej także w trakcie tankowania auta. W rezultacie, przy małej ilości benzyny w baku, dochodzi do sukcesywnego skraplania się wody na jego ściankach. Woda zassana przez filtr paliwa może zamarznąć albo w nim, albo w przewodach paliwowych.

Jak walczyć z zamarzającym paliwem?

Użytkownicy samochodów z silnikiem diesla mogą sprawdzić za pomocą specjalnych map, które stacje w ich okolicy oferują zimowe paliwa i tam tylko powinni je tankować. Poza tym, temperaturę wytrącania się parafiny z oleju napędowego można obniżyć o ok. 7⁰C dodając do paliwa tzw. depresator (dostępny na stacjach benzynowych bądź w sklepach z chemią samochodową).

Zobacz też: Uwaga na zimowy płyn do spryskiwaczy! Możesz nawet stracić wzrok

Aby ograniczyć ryzyko zamarznięcia płynów w układzie paliwowym auta z silnikiem benzynowych, należy przede wszystkim tankować je do pełna, zwłaszcza jeśli zamierzamy nie używać pojazdu dłużej jak jedną dobę. Także w przypadku jednostek benzynowych można stosować zimowe uszlachetniacze paliwa, usuwające wodę z układu paliwowego. W większości przypadków wystarczającym rozwiązaniem jest pełny bak paliwa.

Zamarzło paliwo - co robić?

Odradzamy wszelkie próby przebijania wkładu filtra paliwa, dolewania benzyny do silników diesla czy denaturatu. Ryzyko poniesienia wysokich koszty późniejszych napraw, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych aut, jest nieopłacalne. Jeśli auto zostało unieruchomione poprzez mróz, to należy je odholować do ciepłego pomieszczenia i po prostu czekać aż odmarznie. Kiepskiej jakości paliwo można następnie spuścić (diesel), a jeśli nie jest go dużo w baku, to zmieszać z zimowym olejem napędowym. Gdy benzynowy samochód odtaja, możemy zalać jego bak uszlachetniaczem i dolać benzyny „pod korek”. Reszta zabiegów jest zbyteczna. Po prostu trzeba dać autu trochę czasu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA