REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamarzanie paliwa – jak uniknąć tego problemu? Czy można sobie z nim szybko poradzić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo.  Fot. Fotolia
Skrobanie zamarzniętego samochodu zimą to czynność absorbująca wiele czasu i siły. Naprawdę spore problemy zaczynają się jednak dopiero wtedy, gdy w aucie zamarznie paliwo. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamarzanie paliwa, zwłaszcza w autach z silnikiem Diesla, to częste zjawisko w okresie zimowych. Czy można skutecznie zaradzić temu problemowi?

Nawet regularnie serwisowany samochód potrafi odmówić posłuszeństwa. Przekonali się zapewne o tym wszyscy ci, którzy zatankowali kiepskiej jakości paliwo na trefnej stacji. Niestety, problemy z odpaleniem auta mogą mieć także kierowcy, którzy napełniają baki w swoich autach u renomowanych dystrybutorów paliw. Dlaczego?

REKLAMA

Wytrącanie się parafiny z oleju napędowego

W okresie zimowym, gdy temperatura powietrza spada wyraźnie poniżej 0⁰C, w wielu autach dochodzi do zamarzania paliwa. Najbardziej narażeni na tego typu sytuację są kierowcy użytkujący pojazdy z silnikami Diesla. Przy temperaturze ok. -7⁰C zaczyna wytrącać się z oleju napędowego parafina, przy ok.  -20⁰C zatyka ona doszczętnie układ paliwowy. Aby temu zapobiec, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, które stacje paliw w naszej okolicy oferują tzw. zimowe paliwo, o obniżonej temperaturze zamarzania. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że temperatura, o której informują nas pracownicy na stacji, nie dotyczy de facto chwili, w której olej napędowy ulega przemianie ze stanu ciekłego w stały. Może ona bowiem określać temperaturę:

- zmętnienia paliwa, a więc początku wytrącania się parafin z oleju napędowe (takie paliwo jest najbardziej polecane);

- zablokowania zimnego filtra, co znaczy, że jakość tego paliwa jest gorsza niż tego powyżej;

- krzepnięcia, co tak naprawdę dyskwalifikuje taki olej napędowy do używania na terenie Polski zimą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Diesela zimą zawsze taknuj do pełna

Benzyna też zamarza?

Problem zamarzania paliwa dotyczy także użytkowników aut z silnikiem o zapłonie iskrowym. Benzyna jest co prawda praktycznie niewrażliwa na niskie temperatury, ale ma tendencję (a właściwie dodawane do niej biokomponenty) do chłonięcia wody z powietrza. Poza tym, woda dostaje się w formie pary wodnej także w trakcie tankowania auta. W rezultacie, przy małej ilości benzyny w baku, dochodzi do sukcesywnego skraplania się wody na jego ściankach. Woda zassana przez filtr paliwa może zamarznąć albo w nim, albo w przewodach paliwowych.

Jak walczyć z zamarzającym paliwem?

Użytkownicy samochodów z silnikiem diesla mogą sprawdzić za pomocą specjalnych map, które stacje w ich okolicy oferują zimowe paliwa i tam tylko powinni je tankować. Poza tym, temperaturę wytrącania się parafiny z oleju napędowego można obniżyć o ok. 7⁰C dodając do paliwa tzw. depresator (dostępny na stacjach benzynowych bądź w sklepach z chemią samochodową).

Zobacz też: Uwaga na zimowy płyn do spryskiwaczy! Możesz nawet stracić wzrok

Aby ograniczyć ryzyko zamarznięcia płynów w układzie paliwowym auta z silnikiem benzynowych, należy przede wszystkim tankować je do pełna, zwłaszcza jeśli zamierzamy nie używać pojazdu dłużej jak jedną dobę. Także w przypadku jednostek benzynowych można stosować zimowe uszlachetniacze paliwa, usuwające wodę z układu paliwowego. W większości przypadków wystarczającym rozwiązaniem jest pełny bak paliwa.

Zamarzło paliwo - co robić?

Odradzamy wszelkie próby przebijania wkładu filtra paliwa, dolewania benzyny do silników diesla czy denaturatu. Ryzyko poniesienia wysokich koszty późniejszych napraw, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych aut, jest nieopłacalne. Jeśli auto zostało unieruchomione poprzez mróz, to należy je odholować do ciepłego pomieszczenia i po prostu czekać aż odmarznie. Kiepskiej jakości paliwo można następnie spuścić (diesel), a jeśli nie jest go dużo w baku, to zmieszać z zimowym olejem napędowym. Gdy benzynowy samochód odtaja, możemy zalać jego bak uszlachetniaczem i dolać benzyny „pod korek”. Reszta zabiegów jest zbyteczna. Po prostu trzeba dać autu trochę czasu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA