REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ITS radzi: Jak bezpiecznie jeździć zimą

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
ITS radzi: Jak bezpiecznie jeździć zimą. Fot. Fotolia
ITS radzi: Jak bezpiecznie jeździć zimą. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie samochodu w zimowych warunkach wymaga wzmożonej uwagi. Nieprzewidywalne warunki atmosferyczne sprawiają, że w każdej chwili trzeba być przygotowanym na utratę przyczepności kół i poślizg. Problemem jest także szybko zapadający zmrok i ograniczona widoczność.

Wyruszając w zimową podróż należy pamiętać o kilku elementarnych zasadach:

REKLAMA

- warto rozważnie zaplanować trasę, a dłuższe dystanse pokonywać w etapach, robiąc krótkie postoje,

Zobacz też: Jakie są rodzaje łańcuchów śniegowych? Łańcuchy automatyczne.

- przed wyruszeniem w drogę należy się przygotować: zabrać niezbędne dokumenty, sprawdzić stan oświetlenia, poziom płynów eksploatacyjnych oraz ciśnienie w oponach,

- kierowca powinien być zawsze wypoczęty i trzeźwy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podczas podróży wszyscy pasażerowie powinni mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, a bagaże i luźne przedmioty powinny być zabezpieczone,

- pamiętajmy, że obowiązkiem prawnym jest przewożenie dzieci w fotelikach od urodzenia do ukończenia 12. roku życia lub osiągnięcia 150 cm wzrostu,

Zobacz też: Przed zimą sprawdź, czy Twoje auto jest bezpieczne!

- kierowca musi mieć zawsze włączone światła, stosownie do warunków panujących na drodze - powinny być czyste i prawidłowo ustawione,

- miejmy ze sobą zapasowe żarówki i - o ile to możliwe - przećwiczmy samodzielnie sposób ich wymiany,

- większość świateł w pojazdach w nocy nie gwarantuje wystarczającego zasięgu oświetlenia lewej części drogi podczas manewru wyprzedzania, gdyż zasięg ten wynosi od 20 m do 70 m!

- miejmy baczenie na drogę, gdy temperatura jest nieznacznie powyżej zera i jest wilgotno (mżawka, deszcz, mgła), bo jezdnia jest czarna, ale droga hamowania nadal dłuższa niż np. latem. Nieco lepiej jest gdy na poboczach leży śnieg, ponieważ odbija on światło i poprawia zasięg oświetlenia.

- w warunkach zimowych należy ruszać i hamować delikatnie, aby nie tracić przyczepności spokojnie - nadmierne dodawanie gazu nie ma sensu, gdyż koła będą buksować,

- należy dbać aby zbiornik paliwa był możliwe pełny, w przypadku konieczności postoju w zaspach lub gdy silny mróz unieruchomi nam pojazd może to mieć kluczowe znaczenie, warto mieć linkę holowniczą i małą łopatkę oraz przewody rozruchowe do akumulatora, miotłę do śniegu, skrobaczkę, płyn do zamarzających zamków, zapalniczkę, latarkę.

Zobacz też: Diesela zimą zawsze taknuj do pełna

- warto zabrać termos z gorącą herbatą i coś do jedzenia, ciepłą odzież, koc itp. na wypadek konieczności oczekiwania na drodze (zaspy, kolizja)

- do jazdy zmienić obuwie – płaska, twarda, ale niezbyt gruba podeszwa. Nie można prowadzić samochodu w butach na wysokim obcasie, ani w szerokich grubych i twardych butach, można wówczas nacisnąć dwa pedały, nie kontrolujemy należycie siły nacisku na hamulec, gaz czy sprzęgło, należy zdjąć grube ubranie krepujące ruchy czy duże czapki i kaptury ograniczające widoczność,

- pełny zbiornik spryskiwacza napełniony niezamarzającym płynem, sprawne wycieraczki, które nie „mażą” szyby, zapas płynu w samochodzie,

- gdy ogarnia nas senność natychmiast zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, pogimnastykować, pobiegać na powietrzu. Jeśli to nie pomaga uciąć sobie drzemkę w samochodzie i kontynuować podróż za jakiś czas.

Nie zapominajmy, że nawet najbezpieczniejsze auto nie zastąpi zdrowego rozsądku za kierownicą. Wszystkie elementy wspomagające – zimowe opony, ABS, wspomaganie trakcji nie spowodują, że pojazd będzie zachowywał się jak na suchej nawierzchni – praw fizyki nie da się oszukać.

O swoje bezpieczeństwo powinni także zadbać piesi i rowerzyści - nosząc lub montując urządzenia odblaskowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA