REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na oleju rzepakowym - o czym trzeba wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olej rzepakowy ma inne parametry niż olej napędowy uzyskiwany z ropy. Powoduje to pewne problemy eksploatacyjne z autem, zwłaszcza zimą.  fot. Fotolia
Olej rzepakowy ma inne parametry niż olej napędowy uzyskiwany z ropy. Powoduje to pewne problemy eksploatacyjne z autem, zwłaszcza zimą. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można tankować olej rzepakowy do auta z silnikiem Diesla? Jaki jest wpływ oleju rzepakowego na kondycję silnika? Zobacz czym różnią się oba paliwa od siebie i jakie problemy może powodować olej rzepakowy.

Właściciele aut z silnikiem wysokoprężnym bardzo często pytają czy można zasilać auto olejem roślinnym.  W związku z tym postanowiliśmy sprawdzić czym różni się olej napędowy od jego odpowiednika produkowanego z rzepaku.

REKLAMA

REKLAMA

Olej napędowy a olej rzepakowy - różnice

Pierwsze na co należy zwrócić uwagę to fakt, że olej rzepakowy wymaga dokładnego oczyszczenia zanim zostanie wykorzystany jako paliwo dla silników o zapłonie samoczynnym. Poza tym zawartość węgla i wodoru w oleju rzepakowym jest mniejsza niż w ON, przez co jego wartość opałowa jest niższa o około 12 procent. Znacznie większa jest natomiast gęstość (o ok. 10 %) i przede wszystkim lepkość oleju rzepakowego, która 10-cio krotnie przewyższa pod tym względem ON. W składzie oleju rzepakowego nie ma siarki, a jego liczba cetanowa (51) jest porównywalna z tą ON (45-55).

Zobacz też: Dlaczego warto tankować do pełna?

To co jest zasadniczym problemem to temperatura zablokowania zimnego filtra paliwa, która jest po prostu bardzo wysoka : do 13⁰ C do 20⁰ C. W przypadku oleju napędowego wynosi ona nawet ok. -20 ⁰ C  (paliwo zimowe).

REKLAMA

Olej rzepakowy i jego wpływ na silnik Diesla

Problemy jakie zatem może stworzyć olej rzepakowy to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zatykanie i zakoksowanie otworów wtryskiwaczy paliwa;

- szybsze powstawanie nagarów w komorze spalania;

- zablokowanie przepustowości układu wtryskowego paliwa (blokowanie się elementów tłoczących);

- duże prawdopodobieństwo uniemożliwienia odpalenia silnika przy niskich temperaturach powietrza.

Zobacz też: Wysokooktanowe paliwo - czy poprawia osiągi samochodu?

Aby móc poruszać się bezproblemowo autem z silnikiem Diesla zasilanych olejem rzepakowym należałoby zmodyfikować jednostkę napędową poczynając od jej aparatury wtryskowej. Nie jest to jednak ani tanie ani opłacalne m.in. dla koncernów paliwowych. Poza tym ON gwarantuje jednak lepsze parametry jako paliwo i póki co nie należy się spodziewać szybkiej jego kapitulacji w walce o rynek i klienta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA