REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,8 TS Alfa Romeo

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,8 TS Alfa Romeo
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,8 TS Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Samochody Alfy Romeo od lat kipią emocjami. Prezentują się powabnie, mają sportowe wnętrza i wyśmienite zawieszenia. Niestety od lat też mają serię wad. Są podatne na korozje i nigdy nie były chwalone za bezawaryjność. Dokładnie taki sam jest silnik 1,8 Twin Spark. Emocjonujący, ale też powodujący serię problemów technicznych. Problemów, które postaramy się dziś przybliżyć.

Twin Spark jest dosyć ciekawym wynalazkiem. Otóż technologia polega na wyposażeniu każdego z cylindrów w dwie świece zapłonowe. Co to ma dać? Przede wszystkim szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Ale również lepsze spalanie mieszanki, niższą emisję szkodliwych związków oraz oczywiście wyższą moc! I tak 1,8 litrowy motor TS montowany w Alfach Romeo rozwijał 140 lub 144 konie mechaniczne. Pomijając użycie dwóch świec zapłonowych na cylinder, motor posiadał kilka innych, całkiem nowoczesnych rozwiązań. Głowica była 16-zaworowa, a dodatkowo inżynierowie postawili na zmienne fazy rozrządu.

REKLAMA

1,8 TS Alfa Romeo

1,8 TS Alfa Romeo

Choć technologia Twin Spark w gamie Alfy Romeo zdobyła szczególną popularność w latach dziewięćdziesiątych, tak naprawdę już w tamtym czasie nie była wcale nowym wynalazkiem. Po raz pierwszy włoska firma wykorzystała ją już w roku 1914. Wtedy jednak była używana przede wszystkim w segmencie samochodów wyścigowych. Do pojazdów popularnych zajrzała niemalże pięć dekad później, a konkretnie w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych. Jako że inżynierowie Alfy Romeo uznawali jej wyższość, nie mieli zamiaru rezygnować z rozwiązania. I tak w roku 1994 stała się ona częścią nowego silnika benzynowego o pojemności 1,8 litra.

1,8 TS Alfa Romeo - dynamika, ale i… spalanie!

Pierwszym modelem Alfy Romeo, w którym pojawił się nowy motor, był legendarny hatchback o oznaczeniu 145. Rok później jednostka pojawiła się w ofercie 146-tki. I choć segment C miał być tym, w którym Włosi liczyli na szczególny sukces sprzedażowy, tak naprawdę benzyniak 1,8 Twin Spark jest najczęściej spotykany pod maską modelu 156. 140-konny wariant silnika rozpędza sedana do pierwszej setki już w 9,3 sekundy. Optymistyczna informacja dotycząca osiągów jest niestety często przysłaniana przez nieco mniej optymistyczne dane określające spalanie. W mieście motor potrafi wypić nawet przeszło 12 litrów paliwa.

Pomijając Alfę Romeo 145, 146 i 156, jednostka 1,8 Twin Spark była montowana również w takich modelach jak 155, GTV, GT czy Spider. Historia benzyniaka w gamie włoskiej marki skończyła się dokładnie w roku 2010 wraz z wycofaniem ze sprzedaży Alfy GT. Początkowo kierowcy sądzili, że głównym problemem 1,8-litrowego silnika jest wysoki apetyt. Z czasem okazało się jednak, że braki na polu ekonomiki jazdy są dopiero wprowadzeniem do prawdziwych zmartwień. Już po kilku latach eksploatacji właściciel Alfy zauważał bowiem, że motor 1,8 TS wydaje z siebie metaliczny dźwięk przy rozruchu. Hałas trwa przez kilka sekund i ustaje.

1,8 TS Alfa Romeo - hałas przy rozruchu? To musi być wariator!

Winny tzw. dieslowskiego rozruchu jest uszkodzony wariator zmiennych faz rozrządu. Czemu mechanizm ulega przedwczesnemu zużyciu? Motor 1,8 Twin Spark ma tendencję do spalania oleju silnikowego podczas dynamicznej jazdy. Z czasem poziom smarowidła obniża się zatem na tyle, że metalowe elementy wariatora zaczynają się ścierać. Co więcej, wariator jest umieszczony w górnej części silnika. A to oznacza, że zaraz po starcie - zanim olej nie zostanie rozprowadzony po całym bloku i głowicy - może pracować prawie na sucho nawet przy prawidłowym poziomie smarowidła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Układ wydechowy

REKLAMA

Zużyty wariator zmiennych faz rozrządu trzeba wymienić. Nie ma żadnej innej metody naprawczej. Nowa część kosztuje przeciętnie około 700 złotych. To jednak dopiero pierwszy element kosztu wizyty w warsztacie. Jednocześnie należy zmienić pasek rozrządu. Do rachunku swoją robociznę doliczy również mechanik. A w ten sposób kwota powiększy się o kolejne co najmniej 400 - 500 złotych. Czy da się uniknąć awarii wariatora? Można przynajmniej próbować. W tym celu trzeba zmieniać olej w silniku do około 10 tysięcy kilometrów oraz regularnie kontrolować poziom smarowidła i uzupełniać ewentualne ubytki.

Dbałość o ilość oleju w silniku jest kluczowa nie tylko z uwagi na przypadki uszkodzenia wariatora zmiennych faz rozrządu. Długotrwała jazda przy zbyt niskim poziomie smarowidła skutkuje wystąpieniem jeszcze jednej poważnej usterki. Chodzi o zatarcie panewek wału korbowego. W sytuacji, w której silnik zaczyna brzmieć metalicznie i niepokojąco wibruje w trakcie jazdy, pomóc mu może jedynie remont. A ten zostanie wyceniony przez mechanika na kwotę oscylującą między 3 a 4 tysiącami złotych.

1,8 TS Alfa Romeo - interwał wymiany rozrządu trzeba skrócić

REKLAMA

Podczas eksploatacji samochodu z silnikiem 1,8 Twin Spark warto pamiętać o jeszcze jednej procedurze. Mowa o wymianie paska rozrządu, a właściwie nie tyle wymianie, co skróceniu jej interwału. Alfa Romeo zaleca montaż nowego napędu rozrządu nawet co 120 tysięcy kilometrów. Paski zazwyczaj jednak nie wytrzymują aż tyle. Mechanicy zalecają, aby interwał wymiany ustalić na przebiegu na poziomie 60 tysięcy kilometrów. Na szczęście koszty w tym przypadku nie są wysokie. Sam zestaw elementów koniecznych do zmiany paska rozrządu kosztuje już 258 złotych.

W silniku 1,8 Twin Spark nadmiernie trwałe nie są też cewki zapłonowe. Objawem ich uszkodzenia jest brak mocy, szarpanie przy mocnym wciśnięciu pedału gazu, falowanie obrotów, a nawet wystrzały pojawiające się w kolektorze. Nowa cewka zapłonowa kosztuje minimum 119 złotych. Wymiana kompletu to zatem wydatek na poziomie co najmniej 476 złotych. Przy przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów najczęściej kończy się życie przepływomierza powietrza. Objawy? Kierowca chce wyprzedzić, wciska pedał gazu do dechy, a auto w ogóle nie reaguje.

Usterki przepływomierzy są świetnie znane na forach alfiarzy. Zapaleńcy marki radzą jednak, aby podczas wykonywania wymiany mechanizmu nie oszczędzać. Najlepiej kupić oryginalną część Boscha za jakieś 450 złotych. Inne zamienniki da się kupić nawet za połowę tej kwoty. Ponoć jednak nie radzą sobie one z długotrwałym usunięciem usterki. Tym samym oszczędność wynikająca z zakupu tańszej części jest wyłącznie pozorna.

1,8 TS Alfa Romeo - podsumowanie

Motor 1,8 Twin Spark miał wszystko, co w latach dziewięćdziesiątych mogło zadecydować o jego sukcesie. Rasowo brzmiał, oferował dobre osiągi i sporą ilość nowoczesnej technologii. Co ze spalaniem? To pod koniec XX wieku nie było jeszcze tak kluczowe. Apetyt kierowcy byliby zatem w stanie motorowi wybaczyć, gdyby tylko okazał się tytanicznie wytrzymały. Taki jednak nie był. I co gorsze, lista problemów nie była ani krótka, ani błaha. A to tylko dolało oliwy do ognia…

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł;
  • filtr powietrza - od 32 zł;
  • filtr paliwa - od 28 zł;
  • zestaw paska rozrządu - od 258 zł;
  • zestaw paska wielorowkowego - od 162 zł;
  • sprzęgło komplet - od 329 zł;
  • świeca zapłonowa - od 10 zł;
  • cewka zapłonowa - od 119 zł;
  • filtr cząstek stałych;
  • sonda lambda - od 191 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA