REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,8 TS Alfa Romeo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,8 TS Alfa Romeo
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,8 TS Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Samochody Alfy Romeo od lat kipią emocjami. Prezentują się powabnie, mają sportowe wnętrza i wyśmienite zawieszenia. Niestety od lat też mają serię wad. Są podatne na korozje i nigdy nie były chwalone za bezawaryjność. Dokładnie taki sam jest silnik 1,8 Twin Spark. Emocjonujący, ale też powodujący serię problemów technicznych. Problemów, które postaramy się dziś przybliżyć.

Twin Spark jest dosyć ciekawym wynalazkiem. Otóż technologia polega na wyposażeniu każdego z cylindrów w dwie świece zapłonowe. Co to ma dać? Przede wszystkim szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Ale również lepsze spalanie mieszanki, niższą emisję szkodliwych związków oraz oczywiście wyższą moc! I tak 1,8 litrowy motor TS montowany w Alfach Romeo rozwijał 140 lub 144 konie mechaniczne. Pomijając użycie dwóch świec zapłonowych na cylinder, motor posiadał kilka innych, całkiem nowoczesnych rozwiązań. Głowica była 16-zaworowa, a dodatkowo inżynierowie postawili na zmienne fazy rozrządu.

REKLAMA

1,8 TS Alfa Romeo

Choć technologia Twin Spark w gamie Alfy Romeo zdobyła szczególną popularność w latach dziewięćdziesiątych, tak naprawdę już w tamtym czasie nie była wcale nowym wynalazkiem. Po raz pierwszy włoska firma wykorzystała ją już w roku 1914. Wtedy jednak była używana przede wszystkim w segmencie samochodów wyścigowych. Do pojazdów popularnych zajrzała niemalże pięć dekad później, a konkretnie w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych. Jako że inżynierowie Alfy Romeo uznawali jej wyższość, nie mieli zamiaru rezygnować z rozwiązania. I tak w roku 1994 stała się ona częścią nowego silnika benzynowego o pojemności 1,8 litra.

1,8 TS Alfa Romeo - dynamika, ale i… spalanie!

Pierwszym modelem Alfy Romeo, w którym pojawił się nowy motor, był legendarny hatchback o oznaczeniu 145. Rok później jednostka pojawiła się w ofercie 146-tki. I choć segment C miał być tym, w którym Włosi liczyli na szczególny sukces sprzedażowy, tak naprawdę benzyniak 1,8 Twin Spark jest najczęściej spotykany pod maską modelu 156. 140-konny wariant silnika rozpędza sedana do pierwszej setki już w 9,3 sekundy. Optymistyczna informacja dotycząca osiągów jest niestety często przysłaniana przez nieco mniej optymistyczne dane określające spalanie. W mieście motor potrafi wypić nawet przeszło 12 litrów paliwa.

Pomijając Alfę Romeo 145, 146 i 156, jednostka 1,8 Twin Spark była montowana również w takich modelach jak 155, GTV, GT czy Spider. Historia benzyniaka w gamie włoskiej marki skończyła się dokładnie w roku 2010 wraz z wycofaniem ze sprzedaży Alfy GT. Początkowo kierowcy sądzili, że głównym problemem 1,8-litrowego silnika jest wysoki apetyt. Z czasem okazało się jednak, że braki na polu ekonomiki jazdy są dopiero wprowadzeniem do prawdziwych zmartwień. Już po kilku latach eksploatacji właściciel Alfy zauważał bowiem, że motor 1,8 TS wydaje z siebie metaliczny dźwięk przy rozruchu. Hałas trwa przez kilka sekund i ustaje.

1,8 TS Alfa Romeo - hałas przy rozruchu? To musi być wariator!

Winny tzw. dieslowskiego rozruchu jest uszkodzony wariator zmiennych faz rozrządu. Czemu mechanizm ulega przedwczesnemu zużyciu? Motor 1,8 Twin Spark ma tendencję do spalania oleju silnikowego podczas dynamicznej jazdy. Z czasem poziom smarowidła obniża się zatem na tyle, że metalowe elementy wariatora zaczynają się ścierać. Co więcej, wariator jest umieszczony w górnej części silnika. A to oznacza, że zaraz po starcie - zanim olej nie zostanie rozprowadzony po całym bloku i głowicy - może pracować prawie na sucho nawet przy prawidłowym poziomie smarowidła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Układ wydechowy

REKLAMA

Zużyty wariator zmiennych faz rozrządu trzeba wymienić. Nie ma żadnej innej metody naprawczej. Nowa część kosztuje przeciętnie około 700 złotych. To jednak dopiero pierwszy element kosztu wizyty w warsztacie. Jednocześnie należy zmienić pasek rozrządu. Do rachunku swoją robociznę doliczy również mechanik. A w ten sposób kwota powiększy się o kolejne co najmniej 400 - 500 złotych. Czy da się uniknąć awarii wariatora? Można przynajmniej próbować. W tym celu trzeba zmieniać olej w silniku do około 10 tysięcy kilometrów oraz regularnie kontrolować poziom smarowidła i uzupełniać ewentualne ubytki.

Dbałość o ilość oleju w silniku jest kluczowa nie tylko z uwagi na przypadki uszkodzenia wariatora zmiennych faz rozrządu. Długotrwała jazda przy zbyt niskim poziomie smarowidła skutkuje wystąpieniem jeszcze jednej poważnej usterki. Chodzi o zatarcie panewek wału korbowego. W sytuacji, w której silnik zaczyna brzmieć metalicznie i niepokojąco wibruje w trakcie jazdy, pomóc mu może jedynie remont. A ten zostanie wyceniony przez mechanika na kwotę oscylującą między 3 a 4 tysiącami złotych.

1,8 TS Alfa Romeo - interwał wymiany rozrządu trzeba skrócić

REKLAMA

Podczas eksploatacji samochodu z silnikiem 1,8 Twin Spark warto pamiętać o jeszcze jednej procedurze. Mowa o wymianie paska rozrządu, a właściwie nie tyle wymianie, co skróceniu jej interwału. Alfa Romeo zaleca montaż nowego napędu rozrządu nawet co 120 tysięcy kilometrów. Paski zazwyczaj jednak nie wytrzymują aż tyle. Mechanicy zalecają, aby interwał wymiany ustalić na przebiegu na poziomie 60 tysięcy kilometrów. Na szczęście koszty w tym przypadku nie są wysokie. Sam zestaw elementów koniecznych do zmiany paska rozrządu kosztuje już 258 złotych.

W silniku 1,8 Twin Spark nadmiernie trwałe nie są też cewki zapłonowe. Objawem ich uszkodzenia jest brak mocy, szarpanie przy mocnym wciśnięciu pedału gazu, falowanie obrotów, a nawet wystrzały pojawiające się w kolektorze. Nowa cewka zapłonowa kosztuje minimum 119 złotych. Wymiana kompletu to zatem wydatek na poziomie co najmniej 476 złotych. Przy przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów najczęściej kończy się życie przepływomierza powietrza. Objawy? Kierowca chce wyprzedzić, wciska pedał gazu do dechy, a auto w ogóle nie reaguje.

Usterki przepływomierzy są świetnie znane na forach alfiarzy. Zapaleńcy marki radzą jednak, aby podczas wykonywania wymiany mechanizmu nie oszczędzać. Najlepiej kupić oryginalną część Boscha za jakieś 450 złotych. Inne zamienniki da się kupić nawet za połowę tej kwoty. Ponoć jednak nie radzą sobie one z długotrwałym usunięciem usterki. Tym samym oszczędność wynikająca z zakupu tańszej części jest wyłącznie pozorna.

1,8 TS Alfa Romeo - podsumowanie

Motor 1,8 Twin Spark miał wszystko, co w latach dziewięćdziesiątych mogło zadecydować o jego sukcesie. Rasowo brzmiał, oferował dobre osiągi i sporą ilość nowoczesnej technologii. Co ze spalaniem? To pod koniec XX wieku nie było jeszcze tak kluczowe. Apetyt kierowcy byliby zatem w stanie motorowi wybaczyć, gdyby tylko okazał się tytanicznie wytrzymały. Taki jednak nie był. I co gorsze, lista problemów nie była ani krótka, ani błaha. A to tylko dolało oliwy do ognia…

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł;
  • filtr powietrza - od 32 zł;
  • filtr paliwa - od 28 zł;
  • zestaw paska rozrządu - od 258 zł;
  • zestaw paska wielorowkowego - od 162 zł;
  • sprzęgło komplet - od 329 zł;
  • świeca zapłonowa - od 10 zł;
  • cewka zapłonowa - od 119 zł;
  • filtr cząstek stałych;
  • sonda lambda - od 191 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA