REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
2.2 Direct Z22YH Opel
2.2 Direct Z22YH Opel
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel wpadł na pomysł zastosowania wtrysku bezpośredniego jeszcze zanim stało się to modne! I choć jednostka 2.2 Direct była zdecydowanie bardziej udana od konstrukcji 2.0 IDE Renault czy 2.0 HPI produkcji Citroena, nadal jej eksploatacja była daleka od ideału.

Oplowski silnik 2,2 Direct wywodzi się z drugiej generacji rodziny motorów EcoTec. Jednostki zaprezentowane w roku 2000 były opracowywane oczywiście pod kątem niższego spalania i poprawionych osiągów, ale również łagodniejszej i bardziej kulturalnej pracy. Przykładowe zmiany? Inżynierowie zastosowali wałki wyrównoważające redukujące ilość wibracji podczas jazdy. Bezpośredni wtrysk paliwa stał się częścią 2.2-litrowej jednostki w roku 2003. Agregat otrzymał oznaczenie wewnętrzne Z22YH, moc 155 koni mechanicznych oraz moment obrotowy na poziomie 220 Nm.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik praktycznie z miejsca stał się częścią ważnych modeli w ofercie Opla. Trafił do cennika Vectry generacji C, Signum, Zafiry generacji B oraz Astry w trzeciej odsłonie. Jakie były recenzje? Niestety niezbyt pozytywne. Choć Niemcy obiecywali niskie zużycie benzyny, to wcale nie było takie niskie. Biorąc za przykład Opla Vectrę C, kierowca powinien przygotować się na zapotrzebowanie na paliwo w mieście oscylujące w granicy 11 - 12 litrów. Imponująca nie okazywała się także dynamika jazdy. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa 9,4 sekundy, podczas gdy prędkość maksymalna wynosi 218 km/h.

REKLAMA

2.2 Direct Opel - instalacja LPG? Zapomnij!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.2 Direct był montowany w samochodach popularnych. A fakt ten w połączeniu z wysokim zapotrzebowaniem na paliwo aż prosił się o montaż instalacji LPG. W tym jednak przypadku możliwość taką bardzo szybko można wykluczyć. Oczywiście układ zasilania gazem da się zastosować. Ten powinien być jednak dostosowany do wymogu motoru zasilanego bezpośrednim wtryskiem, co pod dużym znakiem zapytania stawia opłacalność zabiegu. Po pierwsze instalacja taka jest droga - ceny oscylują w granicy 5 tysięcy złotych. Po drugie specyfika działania układu Direct sprawia, że w celu chłodzenia wtryskiwaczy cały czas konieczny jest dotrysk benzyny. Oszczędności będą zatem marginalne!

Już pierwsze recenzje kierowców nie napawały optymizmem. Opinie wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych niestety są jeszcze gorsze. Podstawowym problemem silników 2.2 Direct montowanych w Oplach była niska trwałość łańcucha rozrządu. Mechanizm zaczynał hałasować najpóźniej po pokonaniu 140 tysięcy kilometrów, a najwcześniej już po przebiegu na poziomie 50 - 60 tysięcy kilometrów. Winę za przedwczesne rozciąganie ogniw ponosi wadliwie zaprojektowany napinacz.

Z czasem Niemcy zmienili jego konstrukcję i ponoć trwałość łańcucha rozrządu wydłużyła się. To jednak słabe pocieszenie dla kierowców, którzy wcześniej musieli wykonać procedurę wymiany napędu na własny koszt. W autoryzowanej stacji obsługi naprawa zazwyczaj kosztowała nieco ponad 2 tysiące złotych. Poza ASO cenę usługi można obniżyć. A wszystko za sprawą możliwości zakupu części w sklepie motoryzacyjnym. Za zestaw naprawczy trzeba zapłacić już 417 złotych. Podczas wymiany łańcucha rozrządu warto uważniej przyjrzeć się łańcuszkowi spinającemu wałki rozrządu. On też z czasem może się rozciągać.

2.2 Direct Opel - a nowa pompa kosztuje przeszło 3 tysiące…

Drugi i niemniej poważny problem silnika 2.2 Direct dotyczy pompy wysokiego ciśnienia. Serce układu bezpośredniego wtrysku psuje się już po kilku latach eksploatacji, a do objawów wystąpienia usterki zaliczyć można m.in. brak mocy czy problem z rozruchem silnika. Bardzo często w pompie zużywa się jedna z membran. Jej uszkodzenie z czasem może doprowadzić nawet do sytuacji, w której olej silnikowy zacznie się mieszać z napędowym. Skutkiem będzie rosnący poziom smarowidła w motorze, osłabione smarowanie metalowych elementów zamontowanych w bloku, a w skrajnym przypadku nawet rozbieganie!

W sieci można znaleźć warsztaty oferujące wykonanie naprawy pomp wysokiego ciśnienia w silniku 2.2 Direct. Kompletna regeneracja kosztuje zazwyczaj około 600 złotych. Problem jest jednak taki, że Opel nie udostępnia części zamiennych do mechanizmu. Nie do końca zatem wiadomo w oparciu o jakie podzespoły wykonywana jest naprawa. A to stawia zasadniczy znak zapytania przy jej skuteczności. Stuprocentowo pewnym sposobem na usunięcie problemów z układem wtryskowym jest wymiana pompy na nową. Ta w zależności od wybranego modelu i źródła zakupu potrafi kosztować od 1800 do 3200 złotych. Do kwoty należy doliczyć jeszcze cenę robocizny mechanika.

2.2 Direct Opel - uwaga na kolektor ssący!

Kolejnym, charakterystycznym problemem silnika 2.2 Direct o oznaczeniu Z22YH są niesprawności kolektora ssącego. Usterka najczęściej dotyka systemu sterowania klapami wirowymi. Nowy i oryginalny mechanizm kosztuje 900 złotych. Używane można kupić już za 150 - 200 złotych. Różnica w cenie jest duża. Niestety warto pamiętać o tym, że oszczędność może być jedynie pozorna. Skoro element ma opinię awaryjnego, a był wymontowany z innego pojazdu, może nie posłużyć zbyt długo. A to sprawia, że kierowca dosyć szybko powróci do mechanika z tą samą usterką.

Właściciele Opli wyposażonych w silnik 2.2 Direct potrafią się skarżyć także na zabrudzenie końcówek wtrysków. Do objawów usterki należy brak mocy podczas jazdy, nierówna praca motoru na biegu jałowym oraz powolny rozruch. W takim przypadku konieczne jest czyszczenie wtryskiwaczy, ewentualnie wymiana na nowe. Poza tym przy przebiegach przekraczających 150 tysięcy kilometrów benzyniak może zacząć pobierać olej silnikowy.

2.2 Direct Opel - podsumowanie

O technologii Opla można powiedzieć wiele cierpkich słów. Można też nie lubić stylistyki samochodów z Russelsheim. Mimo wszystko nawet największy sceptyk musi przyznać, że silniki benzynowe z serii EcoTec nie były złe. Oczywiście kierowca musiał skrócić interwał wymiany paska rozrządu, a same jednostki lubiły pożerać olej, mimo wszystko pokonywały bez remontu setki tysięcy kilometrów. Ze schematu tego niestety wyłamał się silnik 2.2 Direct. A to o tyle przykre dla Opla, że benzyniak miał pokazać technologiczny kunszt inżynierów, a nie stać się wyborem podwyższonego ryzyka.

2.2 Direct Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 34 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 417 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 251 zł
  • sprzęgło komplet - od 520 zł
  • koło zamachowe - od 2145 zł
  • świeca zapłonowa - od 15 zł
  • cewka zapłonowa - od 372 zł
  • sonda lambda - od 260 zł
  • katalizator - od 1173 zł
  • przepływomierz powietrza - od 359 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA