REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel

2.2 Direct Z22YH Opel
2.2 Direct Z22YH Opel
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel wpadł na pomysł zastosowania wtrysku bezpośredniego jeszcze zanim stało się to modne! I choć jednostka 2.2 Direct była zdecydowanie bardziej udana od konstrukcji 2.0 IDE Renault czy 2.0 HPI produkcji Citroena, nadal jej eksploatacja była daleka od ideału.

Oplowski silnik 2,2 Direct wywodzi się z drugiej generacji rodziny motorów EcoTec. Jednostki zaprezentowane w roku 2000 były opracowywane oczywiście pod kątem niższego spalania i poprawionych osiągów, ale również łagodniejszej i bardziej kulturalnej pracy. Przykładowe zmiany? Inżynierowie zastosowali wałki wyrównoważające redukujące ilość wibracji podczas jazdy. Bezpośredni wtrysk paliwa stał się częścią 2.2-litrowej jednostki w roku 2003. Agregat otrzymał oznaczenie wewnętrzne Z22YH, moc 155 koni mechanicznych oraz moment obrotowy na poziomie 220 Nm.

REKLAMA

Silnik praktycznie z miejsca stał się częścią ważnych modeli w ofercie Opla. Trafił do cennika Vectry generacji C, Signum, Zafiry generacji B oraz Astry w trzeciej odsłonie. Jakie były recenzje? Niestety niezbyt pozytywne. Choć Niemcy obiecywali niskie zużycie benzyny, to wcale nie było takie niskie. Biorąc za przykład Opla Vectrę C, kierowca powinien przygotować się na zapotrzebowanie na paliwo w mieście oscylujące w granicy 11 - 12 litrów. Imponująca nie okazywała się także dynamika jazdy. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa 9,4 sekundy, podczas gdy prędkość maksymalna wynosi 218 km/h.

2.2 Direct Opel - instalacja LPG? Zapomnij!

Silnik 2.2 Direct był montowany w samochodach popularnych. A fakt ten w połączeniu z wysokim zapotrzebowaniem na paliwo aż prosił się o montaż instalacji LPG. W tym jednak przypadku możliwość taką bardzo szybko można wykluczyć. Oczywiście układ zasilania gazem da się zastosować. Ten powinien być jednak dostosowany do wymogu motoru zasilanego bezpośrednim wtryskiem, co pod dużym znakiem zapytania stawia opłacalność zabiegu. Po pierwsze instalacja taka jest droga - ceny oscylują w granicy 5 tysięcy złotych. Po drugie specyfika działania układu Direct sprawia, że w celu chłodzenia wtryskiwaczy cały czas konieczny jest dotrysk benzyny. Oszczędności będą zatem marginalne!

Już pierwsze recenzje kierowców nie napawały optymizmem. Opinie wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych niestety są jeszcze gorsze. Podstawowym problemem silników 2.2 Direct montowanych w Oplach była niska trwałość łańcucha rozrządu. Mechanizm zaczynał hałasować najpóźniej po pokonaniu 140 tysięcy kilometrów, a najwcześniej już po przebiegu na poziomie 50 - 60 tysięcy kilometrów. Winę za przedwczesne rozciąganie ogniw ponosi wadliwie zaprojektowany napinacz.

Z czasem Niemcy zmienili jego konstrukcję i ponoć trwałość łańcucha rozrządu wydłużyła się. To jednak słabe pocieszenie dla kierowców, którzy wcześniej musieli wykonać procedurę wymiany napędu na własny koszt. W autoryzowanej stacji obsługi naprawa zazwyczaj kosztowała nieco ponad 2 tysiące złotych. Poza ASO cenę usługi można obniżyć. A wszystko za sprawą możliwości zakupu części w sklepie motoryzacyjnym. Za zestaw naprawczy trzeba zapłacić już 417 złotych. Podczas wymiany łańcucha rozrządu warto uważniej przyjrzeć się łańcuszkowi spinającemu wałki rozrządu. On też z czasem może się rozciągać.

2.2 Direct Opel - a nowa pompa kosztuje przeszło 3 tysiące…

Drugi i niemniej poważny problem silnika 2.2 Direct dotyczy pompy wysokiego ciśnienia. Serce układu bezpośredniego wtrysku psuje się już po kilku latach eksploatacji, a do objawów wystąpienia usterki zaliczyć można m.in. brak mocy czy problem z rozruchem silnika. Bardzo często w pompie zużywa się jedna z membran. Jej uszkodzenie z czasem może doprowadzić nawet do sytuacji, w której olej silnikowy zacznie się mieszać z napędowym. Skutkiem będzie rosnący poziom smarowidła w motorze, osłabione smarowanie metalowych elementów zamontowanych w bloku, a w skrajnym przypadku nawet rozbieganie!

W sieci można znaleźć warsztaty oferujące wykonanie naprawy pomp wysokiego ciśnienia w silniku 2.2 Direct. Kompletna regeneracja kosztuje zazwyczaj około 600 złotych. Problem jest jednak taki, że Opel nie udostępnia części zamiennych do mechanizmu. Nie do końca zatem wiadomo w oparciu o jakie podzespoły wykonywana jest naprawa. A to stawia zasadniczy znak zapytania przy jej skuteczności. Stuprocentowo pewnym sposobem na usunięcie problemów z układem wtryskowym jest wymiana pompy na nową. Ta w zależności od wybranego modelu i źródła zakupu potrafi kosztować od 1800 do 3200 złotych. Do kwoty należy doliczyć jeszcze cenę robocizny mechanika.

2.2 Direct Opel - uwaga na kolektor ssący!

Kolejnym, charakterystycznym problemem silnika 2.2 Direct o oznaczeniu Z22YH są niesprawności kolektora ssącego. Usterka najczęściej dotyka systemu sterowania klapami wirowymi. Nowy i oryginalny mechanizm kosztuje 900 złotych. Używane można kupić już za 150 - 200 złotych. Różnica w cenie jest duża. Niestety warto pamiętać o tym, że oszczędność może być jedynie pozorna. Skoro element ma opinię awaryjnego, a był wymontowany z innego pojazdu, może nie posłużyć zbyt długo. A to sprawia, że kierowca dosyć szybko powróci do mechanika z tą samą usterką.

Właściciele Opli wyposażonych w silnik 2.2 Direct potrafią się skarżyć także na zabrudzenie końcówek wtrysków. Do objawów usterki należy brak mocy podczas jazdy, nierówna praca motoru na biegu jałowym oraz powolny rozruch. W takim przypadku konieczne jest czyszczenie wtryskiwaczy, ewentualnie wymiana na nowe. Poza tym przy przebiegach przekraczających 150 tysięcy kilometrów benzyniak może zacząć pobierać olej silnikowy.

2.2 Direct Opel - podsumowanie

O technologii Opla można powiedzieć wiele cierpkich słów. Można też nie lubić stylistyki samochodów z Russelsheim. Mimo wszystko nawet największy sceptyk musi przyznać, że silniki benzynowe z serii EcoTec nie były złe. Oczywiście kierowca musiał skrócić interwał wymiany paska rozrządu, a same jednostki lubiły pożerać olej, mimo wszystko pokonywały bez remontu setki tysięcy kilometrów. Ze schematu tego niestety wyłamał się silnik 2.2 Direct. A to o tyle przykre dla Opla, że benzyniak miał pokazać technologiczny kunszt inżynierów, a nie stać się wyborem podwyższonego ryzyka.

2.2 Direct Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 34 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 417 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 251 zł
  • sprzęgło komplet - od 520 zł
  • koło zamachowe - od 2145 zł
  • świeca zapłonowa - od 15 zł
  • cewka zapłonowa - od 372 zł
  • sonda lambda - od 260 zł
  • katalizator - od 1173 zł
  • przepływomierz powietrza - od 359 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Yobi
    2021-05-13 22:34:26
    Zrobilem 350 tys km i silnik dalej jezdzi. Bierze olej a naprawa pompy kosztowala mnie 50 zl i zrobilem to w kuchni w sobote Pozdro
    2
  • Anna
    2022-09-10 16:49:17
    Witam jestem tu nowa kupiłam opla istigna 2.2 benzyna rok 2003 r jak na ten rok auto idealne z wewnątrz i zewnątrz ma przejechane 254 000 mogę prosić o opinię
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

REKLAMA

Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

REKLAMA

Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

REKLAMA