REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.0 EcoTec Opel

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opel Corsa B - 1.0 EcoTec Opel
Opel Corsa B - 1.0 EcoTec Opel
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Małolitrażowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy także może być… awaryjny! Udowodnili to Niemcy podczas prezentacji jednostki 1.0 EcoTec.

W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych inżynierowie Opla zaczęli myśleć o silnikach małolitrażowych nowej generacji. Te miały dać niemieckiej marce przewagę nad konkurencją i stać się częścią miejskich modeli przyszłości. Tak właśnie narodziła się rodzina motorów o oznaczeniu Family 0. Jednostki zostały zaprezentowane w roku 1996 - dokładnie w momencie, w którym General Motors pokazało światu Corsę B w wersji po liftingu. Montaż w hatchbacku segmentu B stał się gwarancją sukcesu. Liczba wyprodukowanych sztuk zaczęła być liczona w milionach, a początkowo szczególną popularnością cieszyła się jednostka o pojemności jednego litra.

REKLAMA

1.0 EcoTec Opel - brzmi jak miejski ideał?

Opis konstrukcji małolitrażowego benzyniaka brzmiał jak prawdziwe miejskie marzenie - miał 3 cylindry, 12 zaworów, lekką konstrukcję i łańcuch rozrządu. Oczywiście nie powalał mocą - ta wahała się od 54 do 65 koni mechanicznych, jednak w terenie zabudowanym liczy się przede wszystkim apetyt na paliwo. A w tej kwestii litrowy silnik EcoTec miał być wybitny. Miał być oczywiście nie oznacza, że rzeczywiście był. Choć według specyfikacji producenta Opel Corsa C 1.0 EcoTec powinna spalać w mieście nieco ponad 7 litrów benzyny, w rzeczywistości apetyt motoru był wyższy. Symboliczna moc 58 koni mechanicznych zmuszała kierowcę do ciągłego korzystania z wysokich obrotów silnika. A to podnosiło spalanie o minimum litr.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsza generacja litrowego benzyniaka otrzymała oznaczenie EcoTec i oferowała 54 lub 58 koni mechanicznych. W drugiej generacji motory zyskały przydomek TwinPort oraz moc 60 koni mechanicznych. Nazwa oznacza zastosowanie w kanałach dolotowych dodatkowej przepustnicy. Ta przy niskim obciążeniu częściowo przymykała się, a przy wysokich otwierała w pełni. Przepustnica pozwalała na wpuszczenie większej ilości spalin z zaworu EGR bez szkody zarówno dla samego silnika, jak i toksyczności wydalanych z niego spalin.

Trzecia generacja jednostki została nazwana EcoFlex i rozwija 65 koni mechanicznych. W jej przypadku Niemcy pracowali nad zmniejszeniem apetytu na paliwo oraz dostosowaniem do coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin. Ograniczona moc wszystkich wariantów litrowego silnika benzynowego Opla sprawiła, że nie mógł on być montowany w dużej ilości modeli. Trafiał przede wszystkim pod maski trzech generacji Corsy - mowa o wersji B, C i D oraz dwóch generacji Agili - A i B.

1.0 EcoTec Opel - rozrząd to pierwszy z problemów

Małolitrażowy silnik Opla nie był specjalnie oszczędny. Do tego za sprawą 3-cylindrowej budowy nie oferował wysokiej kultury pracy. A to był dopiero początek problemów, które czekały na kierowcę w trakcie eksploatacji. Niejednokrotnie już przy przebiegu na poziomie 45 tysięcy kilometrów zaczynał hałasować łańcuch rozrządu. Miał skandalicznie niską trwałość! Cena zestawu części zamiennych napędu nie jest wysoka. W zależności od producenta elementów koszty potrafią startować już od 250 złotych. Problem zaczyna się w sytuacji, w której właściciel zdecyduje się na wymianę w ASO. Tam rachunek będzie opiewał na około 2 tysiące złotych.

Łańcuch w Oplu Corsie z litrowym silnikiem często wytrzymywał krócej niż pasek rozrządu w innych motorach. Z czego to wynikało? Winny był układ smarowania. Motory produkowane przez markę z Russelsheim lubią spalać olej. A jako że w całej jednostce mieszczą się zaledwie 3 litry smarowidła, już niewielki ubytek jest w stanie zaburzyć nie tylko prawidłową pracę silnika. Może też spowodować rozciągnięcie smarowanego olejem łańcucha rozrządu. Aby maksymalnie wydłużyć życie napędu, kierowca musi regularnie sprawdzać poziom smarowidła w silniku. To jednak nie koniec. Powinien kontrolować wszelkie wycieki. A te najczęściej występują w okolicy pokrywy zaworów.

1.0 EcoTec Opel - a to dopiero początek…

W ramach układu olejowego litrowego benzyniaka wystąpić mogą jeszcze dwie usterki. Po pierwsze bardzo często psują się czujniki ciśnienia oleju. Nowy element kosztuje już 18 złotych. Po drugie przy przebiegu przekraczającym 100 tysięcy kilometrów może dojść do zanikania ciśnienia oleju w silniku. To scenariusz naprawdę groźny. Zignorowanie czerwonej lampki ostrzegawczej na tablicy zegarów doprowadzi bowiem do zatarcia jednostki i konieczności przeprowadzenia gruntownego remontu. Ten może kosztować nawet 3 tysiące złotych!

W silnikach 1.0 EcoTec dochodzi też do zabrudzenia zaworu EGR. Małolitrażowy benzyniak czasami już po kilku latach eksploatacji sygnalizował błąd układu recyrkulacji spalin. Usterka nie jest mocno skomplikowana - wymaga czyszczenia lub wymiany zaworu EGR. Cena jej naprawy może jednak odebrać kierowcy nieco optymizmu. Nowy mechanizm w sklepie motoryzacyjnym zostanie wyceniony na minimum 572 złote. W silniku Opla trwałe nie są też sondy lambda oraz układy zapłonowe, a zwłaszcza cewki zapłonowe. Za jedną cewkę kierowca musi zapłacić co najmniej 160 złotych.

1.0 EcoTec Opel - podsumowanie

Niemcy budując litrowego benzyniaka chcieli dać swoim klientom możliwość uzupełnienia auta miejskiego o idealnie miejską jednostkę napędową. Ta miała być oszczędna i wybitnie trwała. Niestety czas pokazał, że żadnego z tych założeń wypełnić się nie udało. Co gorsze, problemy ciągnęły się latami, a usterek rozrządu czy układu smarowania mimo modernizacji inżynierom Opla nie udało się usunąć w sumie przez 18 lat.

1.0 EcoTec Opel - oznaczenia wersji:

  • X10XE - EcoTec - 54 KM
  • Z10XE - EcoTec - 58 KM
  • Z10XEP - TwinPort - 60 KM
  • A10XEP lub LDB - EcoFlex - 65 KM

1.0 EcoTec Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 20 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 215 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 252 zł
  • sprzęgło komplet - od 357 zł
  • zawór EGR - od 572 zł
  • świeca zapłonowa - od 10 zł
  • cewka zapłonowa - od 160 zł
  • sonda lambda - od 193 zł
  • czujnik ciśnienia oleju - od 18 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA