REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 5: Najlepsze diesle - jazda bez awarii latami!

Diesel 1.6 TDI Volkswagen Audi Skoda
Diesel 1.6 TDI Volkswagen Audi Skoda
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Silniki wysokoprężne od pewnego czasu nie cieszą się dobrą prasą. Tak, stały się niezwykle zaawansowane i nie mają już wiele wspólnego ze spartańskimi konstrukcjami pokroju 1.9 TDI. Mimo wszystko na rynku nadal trafiają się jednostki, których eksploatacja stanowi serwisowy ideał. Jakie firmy produkują najlepsze diesle? Na naszej liście znalazła się technologia z Japonii, Francji, Korei, Niemiec, a nawet Włoch!

Najlepsze diesle: 1.4 D-4D Toyota - japońska precyzja, polska… produkcja!

Małolitrażowy diesel doskonale pamięta jeszcze czasy, w których w salonach japońskiej marki stały takie modele jak Yaris pierwszej generacji czy Corolla E12. To jednak nie stanowi dla niego żadnej ujmy. Szczególnie że motor był regularnie modernizowany, a w efekcie dziś zachował swoją największą zaletę - wyjątkową trwałość i łączy ją z wybitną oszczędnością - spala poniżej 5 litrów oleju napędowego w cyklu mieszanym.

REKLAMA

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Diesel 1.4 D-4D Toyota

Materiały prasowe Toyota

Diesel 1.4 D-4D nie posiada koła dwumasowego. To świetna informacja! W zamian jest wyposażany w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, a od roku 2008 także w filtr cząstek stałych i wtryskiwacze piezoelektryczne. DPF nie jest zwolennikiem miejskiej eksploatacji. Kierowca powinien pamiętać o tym, aby od czasu do czasu zabrać auto poza teren zabudowany i mocno zwiększyć obciążenie jednostki. W ten sposób układ wypali sadzę zebraną w osadniku i stanie się bezproblemowy. Jeżeli chodzi o wtryskiwacze, te są naprawdę trwałe. Technologie piezoelektryczna oznacza jednak raczej wymianę wtrysku zamiast jego naprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik Toyoty 1.4 D-4D cieszy się świetną opinią na rynku wtórnym. Nawet najnowocześniejsze wersje są w stanie pokonać 300 tysięcy kilometrów bez zasadniczej awarii. Co ciekawe, choć silnik jest japoński, jego najnowsze wersje były produkowane w… Polsce!

Najlepsze diesle: 1.6 CRDi Kia - wysoka kultura pracy i mało problemów

W nowym millenium Kia postawił na europejską jakość. A jednym z wyrazów tej tendencji był diesel o pojemności 1.6 litra. Koreańczycy wykorzystali w nim nowoczesne zdobycze techniki, jednak nie chcieli przesadzać z ilością nowoczesnych rozwiązań. I tak choć układ wtryskowy korzysta z systemu common rail, a turbosprężarka ma zmienną geometrię łopatek, o tyle rozrząd realizuje bezobsługowy łańcuch, a przy sprzęgle nie ma koła dwumasowego.

Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai

Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai

Materiały prasowe Kia

Jeszcze lepsze informacje dotyczące koreańskiego diesla przynosi eksploatacja. Regularnie serwisowane egzemplarze raczej nie borykają się z poważnymi usterkami. Znane są przypadki awarii turbin. Te jednak producent dość szybko połączył z wadliwym oprogramowaniem. Usterka była usuwana na mocy akcji naprawczej. Co więcej może sie zdarzyć? Nawet jeżeli pojawią się problemy z wtryskiwaczami, te można tanio regenerować. Filtr cząstek stałych był montowany dopiero po 2009 roku. Diesel 1.6 CRDi występuje w kilku wersjach mocy - od 90 do 136 koni mechanicznych.

Najlepsze diesle: 1.6 Multijet Fiat - włoska robota. To brzmi dobrze!

Włoska technologia nie kojarzy się z przesadną trwałością. To jednak wyłącznie opinia obiegowa. Dość skutecznie od kilku lat walczy z nią silnik 1.6 Multijet. Diesel wykorzystuje dorobek technologiczny Fiata, który w roku 1997 zaprezentował pierwszy motor wysokoprężny zasilany wtryskiem common rail. I robi to w naprawdę dobrym stylu. Przebiegi oscylujące w granicy 200 - 250 tysięcy kilometrów zazwyczaj oznaczają dla kierowcy głównie wymianę oleju oraz filtrów. Nieplanowane wizyty w serwisie? Jeżeli te już się zdarzają, dotyczą przede wszystkim termostatu, ewentualnie zaniedbań kierowcy w kwestii np. jakości tankowanego paliwa.

Diesel 1.6 Multijet Fiat

Diesel 1.6 Multijet Fiat

Materiały prasowe Fiat

Silnik 1.6 Multijet występuje w wersji o mocy 90, 105 i 120 koni mechanicznych. Jest wyposażony w całe spektrum nowoczesnych zdobyczy techniki, a w tym w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, koło dwumasowe, elektromagnetyczne wtryskiwacze i może mieć filtr cząstek stałych. Jednostka była montowana w szerokiej palecie modeli włoskiego koncernu. Można ją odnaleźć pod maską Alfy Romeo MiTo i Giulietty, Fiatów 500L, Bravo, Doblo, Grande Punto, Idei, Linei i Tipo, Jeepów Renegade i Compass, Opla Combo oraz Suzuki Vitary i SX4.

Najlepsze diesle: 1.6 TDI Volkswagen - Niemcy wrócili do dobrej formy!

Motor pojawił się w gamie Grupy Volkswagena w roku 2009. Miał prezentować powiew technologicznej świeżości i to w zasadzie udało mu się. Posiada nie tylko wtryskiwacze common rail czy w niektórych wersjach filtr cząstek stałych typu DPF, ale także 16-zaworową głowicę aluminiową oraz hydrauliczne zawieszenie, które wykluczyło konieczność stosowania wałków wyrównoważających. Motor występował w kilku wariantach mocy - oferował 75, 90, 105, 110, 120 koni mechanicznych. Był też montowany w szerokiej gamie modeli - od segmentu B do D oraz w autach dostawczych.

Diesel 1.6 TDI Volkswagen Audi Skoda

Diesel 1.6 TDI Volkswagen Audi Skoda

Materiały prasowe Volkswagen

Bolesna nauczka z awaryjnym silnikiem 2.0 TDI PD sprawiła, że inżynierowie podczas prac nad mniejszym dieslem odrobili lekcje! To naprawdę solidna konstrukcja, która tak właściwie ma dwie wady. Pierwszą jest wrażliwy na jakość paliwa układ wtryskowy. Dobrej jakości olej napędowy jest w stanie wydłużyć życie wtryskiwaczy nawet do 300 - 350 tysięcy kilometrów. Zanieczyszczona ropa może je szybko zapchać. Jako że producent zastosował wtryski piezoelektryczne, w usunięciu awarii pomoże przede wszystkim ich droga wymiana. Druga z wad dotyczy filtra cząstek stałych. Podczas głównie miejskiej eksploatacji DPF dość szybko staje się źródłem problemów.

Najlepsze diesle: 1.6 HDi PSA/Ford - Francja i Ameryka w natarciu!

Diesel 1.6 HDi zadebiutował w roku 2002 i jest efektem współpracy inżynierów francuskiego koncernu PSA oraz Forda. Motor cieszy się ogromną popularnością chociażby dlatego, że był montowany w wielkich hitach sprzedaży jak Citroen C4 i Berlingo, Peugeot 308 czy Ford Focus, a do tego oferuje rozsądne osiągi i naprawdę symboliczne spalanie. Jednostka zamontowana np. w Peugeocie 307 potrzebuje nieco ponad 5 litrów oleju napędowego na pokonanie stu kilometrów w cyklu miejskim.

Diesel 1.6 HDi PSA Ford

Diesel 1.6 HDi PSA Ford

Materiały prasowe Citroen

Niestety francusko-amerykański diesel ma też pewne wady. A główną jest wysoki poziom wrażliwości. Diesel 1.6 HDI przede wszystkim nie lubi paliwa niskiej jakości. To może doprowadzić do szybkiego zapchania układu wtryskowego. Poza tym świętością powinna się stać regularna wymianę oleju wraz z filtrami oraz należy kontrolować stan rury doprowadzającej olej do turbosprężarki. Jest ona skonstruowana w taki sposób, że w toku eksploatacji potrafi zapchać się. A to oznacza pracę doładowania bez smarowania i rychłe zatarcie mechanizmu.

Najlepsze diesle: Podsumowanie

Nowoczesna technologia wtryskowa, koło dwumasowe czy zaawansowany układ oczyszczania spalin nie są w stanie zabić bezawaryjności silnika wysokoprężnego. A przynajmniej tak się dzieje w niektórych przypadkach. To informacja o tyle optymistyczna dla kierowców, że osoby jeżdżące dużo i potrzebujące oszczędnego diesla, nadal mają spory wybór na rynku.

Diesel 1.6 Multijet Fiat
Materiały prasowe Fiat
Diesel 1.6 HDi PSA Ford
Materiały prasowe Citroen
Diesel 1.6 CRDi Kia Hyundai
Materiały prasowe Kia
Diesel 1.4 D-4D Toyota
Materiały prasowe Toyota
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA