REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Podczas niedawnej modernizacji modelu A1, konstruktorzy Audi postawili przede wszystkim na udoskonalenie właściwości jezdnych. Efekt? Jest piorunujący!

Zmiany w wyglądzie zmodernizowanego Audi A1 są kosmetyczne. Unowocześniono wygląd reflektorów i lamp tylnych, zmodyfikowano zderzaki, zmieniono ofertę kolorystyczną oraz zmodyfikowano opcje personalizacji wyglądu nadwozia.

REKLAMA

Całość prezentuje się zgrabnie i w zależności od wersji oraz fantazji zamawiającego miejskie Audi może z dyskretną elegancją komponować się z architekturą miejskich ulic, bądź wyraziście się spośród niej wyróżniać.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski najmniejszego Audi został wykończony materiałami wysokiej jakości, w zasadzie nie spotykanymi w tej klasie pojazdów. Kokpit jest przejrzysty, intuicyjny w obsłudze, a poszczególne jego elementy zostały spasowane z dokładnością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cieszy wygoda przednich foteli i pozycja za kierownicą. Prowadzący A1 ma wrażenie, że może bez zawahania przemierzyć nim całą Europę, a i tak nie odczuje bólu pleców po wielu godzinach podróży.

W przedniej części kabiny, nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekali na brak wystarczającej ilości przestrzeni.

Gorzej, gdyby przyszło im podróżować na tylnej kanapie. Co prawda recenzowane Audi zostało wyposażone w pięcioro drzwi, co bardzo ułatwia codzienną eksploatację pojazdu, jednak są one niewielkie. Poza tym, z tyłu jest ciasno. Nawet osobom o średnim wzroście może brakować miejsca na kolana i nad głową. Długim podróżom nie sprzyja też kąt pochylenia oparcia kanapy – zbyt pionowy, by wygodnie się na niej rozsiąść.

Dlatego Audi A1 należy traktować jako pojazd dla dwóch osób, ewentualnie dla pary z małym dzieckiem.

Świadczy o tym również pojemność bagażnika. 270 l, to wynik wystarczający dla dwójki dorosłych ale należy pamiętać, że spakowanie dwóch dużych i sztywnych walizek może być kłopotliwe (bagażnik jest stosunkowo wąski) i może wymagać rozłożenia części oparcia tylnej kanapy.

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!

Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic – napęd/układ jazdy

REKLAMA

A pokusa do dalekiego podróżowania A1 jest duża. Zwłaszcza wersją, która trafiła do redakcyjnej recenzji – z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI, który rozwija moc maksymalną 116 KM przy 3500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie 1500-3000 obr./min. z siedmiobiegową skrzynią S tronic.

Trzeba przyznać, ze taki zestaw spisuje się doskonale i jest nadzwyczaj uniwersalny. W ruchu miejskim cieszą płynność i szybkość zmiany biegów automatycznej przekładni oraz znikome zużycie paliwa, rzadko kiedy przekraczające 5,2 l na 100 km.

Dodatkowo, manewry ułatwia duża zwrotność małego Audi i… dostępne czujniki cofania, bo wbrew pozorom widoczność do tyłu mogłaby być lepsza.

Z kolei podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu A1 zaskakuje ponadprzeciętną stabilnością, którą trudno spotkać nawet w wielu pojazdach wyższej klasy!

Podróżowanie z prędkością 140 km/h nie stanowi najmniejszego wyzwania dla recenzowanego pojazdu. Nie dość, że bez wysiłku osiąga prędkość autostradową to jeszcze podróżujący nie są męczeni nadmiernym hałasem. Kabina jest dobrze odizolowana od otoczenia.

Kierowcę A1 cieszy precyzja układu kierowniczego oraz łatwość z jaką auto pokonuje ciasne łuki. Bardzo trudno wyprowadzić je z założonego przez kierowcę toru jazdy.

Recenzowany egzemplarz został wyposażony w adaptacyjne zawieszenie, którego tryb pracy może dobrać kierowca. Dostępne są opcje Sport, Efficiency oraz Comfort.

Podczas spokojnej jazdy po mieście, przydaje się opcja Comfort. Krótki rozstaw osi i dość sztywny nastaw zawieszenia powodują, że w aucie mocno trzęsie podczas pokonywania nierówności poprzecznych. Opcja komfort trochę redukuje to nieprzyjemne zjawisko, choć trzeba przyznać, że pracy zawieszenia nie towarzyszą jakiekolwiek nieprzyjemne postukiwania.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?

Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic – podsumowanie

Poziom dopracowania i wysoka jakość prowadzenia Audi A1 ma swoją cenę. Najtańsza odmiana modelu kosztuje 75 tys. zł. Najtańsza odmiana z silnikiem wysokoprężnym o mocy 116 KM z manualną skrzynią biegów kosztuje 90 tys. zł. Z kolei wyposażona w skrzynię S tronic – 99 tys. zł

Dokładając do tego wyposażenie opcjonalne (lista jest bardzo długa), bez trudu można dojść do kwoty przekraczającej 130 tys. zł za Audi A1 1.6 TDI. To cena, za którą można kupić np. 230-konnego Volkswagena Golfa GTI Performance z przekładnią DSG i dodatkowym wyposażeniem (koszt podstawowego modelu 122 tys. zł).

Ale nie oznacza to, że zakup A1 jest pozbawiony sensu. Przede wszystkim nie wszyscy potrzebują większego i szybszego samochodu. Mieszkańcy dużych aglomeracji często wybierają samochody segmentu miejskiego. A skoro osoby zamożne, chcą kupić auto do miasta, dlaczego nie mieliby sięgnąć po ofertę klasy Premium, która oprócz jakości wykończenia i jakości prowadzenia, wyróżnia się również bogatą listą wyposażenia opcjonalnego, niedostępnego w pojazdach miejskich popularnych marek.

Zobacz też: Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic – dane techniczne

Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 116 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500-3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 270 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 397,3/174,6/142,2 cm
Rozstaw osi 246,9 cm
V-max 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Zużycie paliwa* 4,3/3,4/3,7 l/100 km
Cena od 98 600 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA