Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM
REKLAMA
REKLAMA
Bez wątpienia Fiat 500 to jeden z najładniej zaprojektowanych modeli samochodów w historii motoryzacji. Bez względu na fakt, czy spoglądamy na model historyczny, czy współczesny, ponadczasowa linia nadwozia urzeka kształtem i wysmakowanymi detalami.
REKLAMA
W efekcie „Pięćsetka” najnowszej generacji, choć jest obecna w sprzedaży od siedmiu lat, wciąż prezentuje się świetnie.
Mając na uwadze fakt, że auto nadal jest modne, producent zdecydował się na przeprowadzenie drobnego liftingu, poprawiając detale, ale nie przeprowadzając stylizacyjnej rewolucji.
Oprócz zmiany w ofercie kolorystycznej, wprawni obserwatorzy zauważą, że można teraz zamówić Fiata 500 z reflektorami ksenonowymi (koszt 3000 zł). Dotychczas, reflektory ksenonowe były zarezerwowane jedynie dla topowych odmian modelu (Cabrio i wersji Abarth).
Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus
Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM – wnętrze
REKLAMA
Dyskrecję zmian, widać również we wnętrzu. Nie zmienił się design deski rozdzielczej, ale w miejscu analogowych „zegarów” może pojawić się kolorowy wyświetlacz o przekątnej siedmiu cali (standard w wersji Sport, w wersji Lounge dostępny za dopłatą 1000 zł, niedostępny w wersji podstawowej POP).
Nie zmieniły się również fotele przednie i ilość dostępnej przestrzeni. Kierowca Fiata 500 wciąż musi się przyzwyczaić do oryginalnej pozycji za kierownicą (siedzisko umieszczone jest wysoko nad podłogą) oraz do skromnego zakresu regulacji kierownicy.
Na tylnej kanapie - choć trudno się tam dostać – miejsca jest więcej niż można się tego spodziewać. Oczywiście nie jest tak, że wysocy pasażerowie zmieszczą się tam bez narzekania na brak komfortu, niemniej osobom o przeciętnym wzroście miejsca wystarczy.
Bagażnik w Fiacie 500 ma pojemność 185 l i można go powiększyć do 520 l. Jest mało ustawny i trzeba mieć na uwadze fakt, że w przypadku, gdy zajdzie konieczność spakowania walizek, może się okazać konieczne rozłożenie tylnej kanapy.
Zobacz też: Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM – napęd/układ jezdny
W gamie napędowej Fiata 500 znalazła się jedna jednostka wysokoprężna. Szesnastozaworowy silnik Multijet ma pojemność 1,3 l i rozwija moc maksymalną 95 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1500 obr./min.
Trzeba przyznać, że jednostka napędowa stanowi świetne źródło napędu dla miejskiego Fiata. Silnik sprawnie rozpędza „Pięćsetkę” od dolnych zakresów obrotów i traci wigor dopiero w górnym polu obrotomierza.
Elastyczność silnika zwiększa komfort prowadzenia w ruchu miejskim, bo nie trzeba często sięgać do dźwigni manualnej, pięciobiegowej przekładni.
Jednostkę charakteryzuje ponadprzeciętna oszczędność. W ruchu miejskim bez trudu można osiągnąć wynik zużycia oleju napędowego na poziomie 5,5 l na 100 km. W trasie „spalanie” spada do około 4,3 l na 100 km.
REKLAMA
A czy małym Fiatem można wybrać się w daleką podróż? Można, bo jazda z prędkością autostradową nie stanowi dla niego problemu. Gorzej wypada wtedy pod względem hałasu. Żeby odgłosy pracy jednostki napędowej oraz szumu powietrza nie były zbyt natarczywe, nie należy przekraczać prędkości 130 km/h.
Fiat 500 zaskakująco dobrze jeździ po zakrętach. Twarde zawieszenie, utrzymuje auto w ryzach podczas jazdy po ciasnych łukach, ale jest jednocześnie (wraz z krótkim rozstawem osi) przyczyną dyskomfortu podczas jazdy po nierównościach.
Zobacz też: Test Toyota Yaris 1,33 Dynamic
Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM – podsumowanie
Mimo upływu siedmiu lat od debiutu rynkowego, Fiat 500 wciąż urzeka nieprzeciętnym stylem. Drobna modernizacja modelu dostosowała ofertę do współczesnych wymagań rynkowych ale nie pozbawiła małego Fiata jego największego atutu – stylu jednoznacznie odwołującego się do historii.
Podstawowa, benzynowa odmiana Fiata 500, kosztuje 38 500 zł. Najtańsza wersja z silnikiem wysokoprężnym – 66 500 zł (61 500 zł w promocji). Jak na auto miejskie to sporo, ale rzeczy o ponadczasowy stylu do tanich nie należą.
Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape
Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM – dane techniczne
Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1248 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 95 KM/4000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm/1500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg. |
Pojemność bagażnika | 185/610 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 354,6/162,7/148,8 cm |
Rozstaw osi | 230 cm |
V-max | 165 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,2 s |
Zużycie paliwa* | 5/3,7/4,2 l/100 km |
Cena od | 66 600 zł (61 500 zł w promocji) |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.