Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG
REKLAMA
REKLAMA
Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG
Miejskie auto powinno mieć nieduże gabaryty, zapewniać świetną widoczność we wszystkich kierunkach, mieć oszczędny silnik, a przy tym oferować na tyle dużą przestrzeń w kabinie, by zmieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę małych dzieci. I najważniejsze - powinno być tanie w zakupie i eksploatacji. Jedną z ciekawszych propozycji w segmencie miejskich aut jest Skoda Citigo. Dlaczego akurat ona? Bowiem od niedawna można nabyć jej ekonomiczniejszą wersję zasilaną gazem LPG!
REKLAMA
Zobacz też: Test Volkswagen Up! 1.0 75 KM - dla mnie masz stajla!
Skoda Citigo LPG z ceną bazową na poziomie ok. 41 000 zł (wersja 5-drzwiowa) nie jest może najtańszym autem miejskim na rynku, ale dysponuje kilkoma poważnymi argumentami pozwalającymi uzasadnić jej wybór.
Nadwozie Citigo ma bardzo proste kształty, niewielkie wymiary i jest świetnie przeszklone, dzięki czemu pozwala parkować pod sklepem z kilku centymetrową precyzją. W tym ostatnim pomaga także niewielki promień skrętu (9,8 m) oraz krótka maska, której krawędzie są dobrze widoczne z miejsca kierowcy. Citigo wygląda przy tym ciekawie, nieco zabawnie i karykaturalnie, ale kwadratowa karoseria kryje zaskakująco przestronną kabinę.
Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: wnętrze
We wnętrzu królują co prawda twarde plastiki, ale sprawiają one wrażenie solidnych i dobrze spasowanych. Kremowa deska rozdzielcza przywodzi na myśl auta wyższej klasy, ale szybki rzut oka na kokpit Skody pozwala ostudzić nieco emocje. Liczbę przycisków ograniczono do minimum, a luksusowych gadżetów nie dostaniemy w tym aucie nawet za dopłatą. Cieszy za to bardzo sprawnie działający, opcjonalny ekran sytemu multimedialnego (wyposażony w nawigację i zaawansowany komputer pokładowy, który można wyjąc z auta i używać go poza nim) oraz niezwykle łatwe w obsłudze radio współpracujące z zaskakująco dobrymi głośnikami (opcja).
Większość przycisków zgrupowano na wysokości kierownicy przez co dostęp do nich jest wzorowy. O tym, że instalacja gazu marki Landi Renzo nie jest instalowana w fabryce Skody przypomina za to mało gustowny przycisk jej uruchamiania, który doklejono po lewej stronie deski rozdzielczej.
Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus
Zaskakująco dobrze Skoda Citigo wypada pod względem przestronności kabiny. Miejsca na przednich, bardzo wygodnych (jak na klasę auta) fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami wystarczy nawet dla wysokich osób, a z tyłu całkiem wygodnie powinno być dwóm osobom o wzroście 175 cm.
Taką kubaturę wnętrza przy bardzo krótkim nadwoziu (tylko 3,5 m) udało się osiągnąć dzięki solidnemu rozstawowi osi. W porównaniu do tego jaki oferuje Fabia II jest on krótszy o zaledwie 3,1 cm. Z kolei bagażnik nie imponuje może pojemnością, ale jego 251 litrów to wynik gorszy o zaledwie 31 litrów w porównaniu do tego jaki oferuje nowy Volkswagen Polo! Co istotne, jego kubatury nie ogranicza butla gazu LPG, którą zlokalizowano we wnęce zapasowego koła.
Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: silnik
Kluczem do taniej jazdy w przypadku Skody Citigo jest wolnossący, 1-litrowy silnik o mocy 75 KM, wyposażony dodatkowo w instalację gazu LPG marki Landi Renzo. Motor ten, mimo prostej budowy (brak bezpośredniego wtrysku benzyny i turbodoładowania) okazuje się bardzo ekonomiczny. W mieście zużywa on ok. 6,6 l benzyny na 100 km a poza nim spokojnie można osiągnąć wynik na poziomie 4,8 l paliwa na 100 km. Jeśli klient zdecyduje się na montaż instalacji gazu LPG, to jego podróże okażą się jeszcze tańsze. W mieście spalanie kształtuje się na poziomie 7,5 l gazu na 100 km, na trasie jest to ok. 6,0 l/100 km. Oznacza to, że teoretycznie przejechanie 100 km w mieście kosztuje ok. 18 zł, a poza nim zaledwie 15 zł (przy cenie 2,40 zł za litr LPG).
Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM
Trzeba jednak pamiętać, że instalacja Landi Renzo jest tak zaprojektowana, że powyżej 3000 obr./min silnik oprócz gazu LPG zużywa także ok. 7% benzyny. Po przekroczeniu 4000 obr./min jednostka napędowa jest zasilana wyłącznie benzyną (!). Najbardziej odczuwalne jest to na autostradzie, jeśli jedziemy z prędkością ok. 140-150 km/h. Silnik przestaje wtedy korzystać z tańszego paliwa i pracuje wyłącznie na benzynie. Podnosi to koszt jazdy. Jeśli jednak przestrzegamy rygorów dotyczących obrotów silnika, to jadąc w trasę możemy ograniczyć koszt przejechania 100 km do zaledwie 16-18 zł (uwzględniając koszt benzyny). Szybszej jazdy na autostradzie nie polecamy również dlatego, że przy 140 km/h silnik ma już 4000 obr./min, a w kabinie robi się głośno.
Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: prowadzenie
Skoda Citigo LPG w codziennej jeździe sprawia bardzo dobre wrażenie. Zawieszenie pracuje sprężyście i relatywnie cicho, mocniej dobijając jedynie na głębokich studzienkach. Dobrze za to radzi sobie z poprzecznymi nierównościami. Choć nadwozie przechyla się w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach to stabilność auta i jego zdolność utrzymywania wybranego kierunku jazdy są godne pochwały.
Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5
Spora w tym zasługa układu kierowniczego, który na tle konkurencyjnych rozwiązań w tej klasie jest zaskakująco dojrzały - pracuje lekko, ale nie na tyle, by zakłócać odbiór informacji o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Jedyne co przeszkadza w dynamicznej jeździe, zwłaszcza przy ruszaniu z miejsca, to zbyt silnie działający układ kontroli trakcji, który potrafi zdusić na starcie cały wigor silnika.
Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: hamulce
Układ hamulcowy oparty z przodu na tarczach hamulcowych a z tyłu na bębnach działa poprawnie. Citigo jest lekkie (waży poniżej 900 kg) i w razie potrzeby potrafi szybko wytrącić prędkość. Dopiero przy wyższych, autostradowych prędkościach czuć, że układ hamulcowy zaczyna się męczyć.
Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: cena i wyposażenie
Ceny Skody Citigo z instalacją LPG zaczynają się od 38 870 zł za wersję 3-drzwiową z silnikiem 1.0 o mocy 60 KM. Wersja 5-drzwiowa z mocniejszym, 75-konnym motorem to min. 41 930 zł. Sporo, jednak zważywszy na fakt, że auto jest całkiem nieźle wyposażone (w standardzie jest m.in. klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, komplet poduszek powietrznych a za 1370 zł można zamówić nawigację), a przestronnością Citigo przypomina pojazdy segmentu B, to może okazać się, że model ten odbierze cześć klientów Skodzie Fabii i VW Polo.
Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM
Jeśli bowiem uwzględnić ceny aut, ich wyposażenie i koszt przejazdu 1 km, to Citigo LPG wypada naprawdę korzystanie na tle powyższych samochodów.
Zobacz też: Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM
Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: opinia
Skoda Citigo to auto stworzone do miejskiej jazdy. Prosta konstrukcja i brak skomplikowanego osprzętu silnika powinny odpłacić się dużą bezawaryjnością auta nawet w trudnej, miejskiej eksploatacji. Małe gabaryty nadwozia, świetna widoczność z miejsca kierowcy oraz porządne wspomaganie kierownicy ułatwiają manewrowanie samochodem nawet w ciasnych przestrzeniach. Citigo jest także zaskakująco przestronne i pakowne, dlatego powinno dobrze się odnaleźc w roli pojazdu służącemu odwożeniu dzieci do szkoły. Silnik jest bardzo żwawy i świetnie wchodzi na obroty dodając nieco pikanterii samej jeździe. Czy jednak instalacja LPG jest niezbędna w tak małym i lekkim aucie miejskim? Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Z jednej strony podnosi ona cenę auta i zakres elementów mogących z czasem ulec awarii bądź zużyciu. Szkoda też, że instalacja nie została skonfigurowana tak, aby silnik mógł pracować wyłącznie na gazie LPG. Z drugiej strony przy odrobinie chęci comiesięczne koszty utrzymania samochodu można ograniczyć nawet o 40 %, a zasięg auta dzięki dwóm bakom paliwa zwiększa się prawie dwukrotnie. Naszym zdaniem pomysł na Citigo LPG jest bardzo dobry, warty jest jednak pewnego dopracowania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.