REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Citigo z instalacją gazu LPG to pomysł na ekonomiczne auto miejskie. Jakie są realne koszty eksploatacji tego modelu? Czy warto dopłacać prawie 4 000 zł do instalacji gazu LPG w Citigo?

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Miejskie auto powinno mieć nieduże gabaryty, zapewniać świetną widoczność we wszystkich kierunkach, mieć oszczędny silnik, a przy tym oferować na tyle dużą przestrzeń w kabinie, by zmieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę małych dzieci. I najważniejsze  - powinno być tanie w zakupie i eksploatacji. Jedną z ciekawszych propozycji  w segmencie miejskich aut jest Skoda Citigo. Dlaczego akurat ona? Bowiem od niedawna można nabyć jej ekonomiczniejszą wersję zasilaną gazem LPG!

REKLAMA

Zobacz też: Test Volkswagen Up! 1.0 75 KM - dla mnie masz stajla!

Skoda Citigo LPG z ceną bazową na poziomie ok. 41 000 zł (wersja 5-drzwiowa) nie jest może najtańszym autem miejskim na rynku, ale dysponuje kilkoma poważnymi argumentami pozwalającymi uzasadnić jej wybór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadwozie Citigo ma bardzo proste kształty, niewielkie wymiary  i jest świetnie przeszklone, dzięki czemu pozwala parkować pod sklepem z kilku centymetrową precyzją. W tym ostatnim pomaga także niewielki promień skrętu (9,8 m) oraz krótka maska, której krawędzie są dobrze widoczne z miejsca kierowcy. Citigo wygląda przy tym ciekawie, nieco zabawnie i karykaturalnie, ale kwadratowa karoseria kryje zaskakująco przestronną kabinę.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: wnętrze

We wnętrzu królują co prawda twarde plastiki, ale sprawiają one wrażenie solidnych i dobrze spasowanych. Kremowa deska rozdzielcza przywodzi na myśl auta wyższej klasy, ale szybki rzut oka na kokpit Skody pozwala ostudzić nieco emocje. Liczbę przycisków ograniczono do minimum, a luksusowych gadżetów nie dostaniemy w tym aucie nawet za dopłatą. Cieszy za to bardzo sprawnie działający, opcjonalny ekran sytemu multimedialnego (wyposażony w nawigację i zaawansowany komputer pokładowy, który można wyjąc z auta i używać go poza nim) oraz niezwykle łatwe w obsłudze radio współpracujące z zaskakująco dobrymi głośnikami (opcja).

Większość przycisków zgrupowano na wysokości kierownicy przez co dostęp do nich jest wzorowy. O tym, że instalacja gazu marki Landi Renzo nie jest instalowana w fabryce Skody przypomina za to mało gustowny przycisk jej uruchamiania, który doklejono po lewej stronie deski rozdzielczej.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Zaskakująco dobrze Skoda Citigo wypada pod względem przestronności kabiny. Miejsca na przednich, bardzo wygodnych (jak na klasę auta) fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami wystarczy nawet dla wysokich osób, a z tyłu całkiem wygodnie powinno być dwóm osobom o wzroście 175 cm.

Taką kubaturę wnętrza przy bardzo krótkim nadwoziu (tylko 3,5 m) udało się osiągnąć dzięki solidnemu rozstawowi osi. W porównaniu do tego jaki oferuje Fabia II jest on krótszy o zaledwie 3,1 cm. Z kolei bagażnik nie imponuje może pojemnością, ale jego 251 litrów to wynik gorszy o zaledwie 31 litrów w porównaniu do tego jaki oferuje nowy Volkswagen Polo! Co istotne, jego kubatury nie ogranicza butla gazu LPG, którą zlokalizowano we wnęce zapasowego koła.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: silnik

Kluczem do taniej jazdy w przypadku Skody Citigo jest wolnossący, 1-litrowy silnik o mocy 75 KM, wyposażony dodatkowo w instalację gazu LPG marki Landi Renzo. Motor ten, mimo prostej budowy (brak bezpośredniego wtrysku benzyny i turbodoładowania) okazuje się bardzo ekonomiczny. W mieście zużywa on ok. 6,6 l benzyny na 100 km a poza nim spokojnie można osiągnąć wynik na poziomie 4,8 l paliwa na 100 km. Jeśli klient zdecyduje się na montaż instalacji gazu LPG, to jego podróże okażą się jeszcze tańsze. W mieście spalanie kształtuje się na poziomie 7,5 l gazu na 100 km, na trasie jest to ok. 6,0 l/100 km. Oznacza to, że teoretycznie przejechanie 100 km w mieście kosztuje ok. 18 zł, a poza nim zaledwie 15 zł (przy cenie 2,40 zł za litr LPG).

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Trzeba jednak pamiętać, że instalacja Landi Renzo jest tak zaprojektowana, że powyżej 3000 obr./min silnik oprócz gazu LPG zużywa także ok. 7% benzyny. Po przekroczeniu 4000 obr./min jednostka napędowa jest zasilana wyłącznie benzyną (!). Najbardziej odczuwalne jest to na autostradzie, jeśli jedziemy z prędkością ok. 140-150 km/h. Silnik przestaje wtedy korzystać z tańszego paliwa i pracuje wyłącznie na benzynie. Podnosi to koszt jazdy. Jeśli jednak przestrzegamy rygorów dotyczących obrotów silnika, to jadąc w trasę możemy ograniczyć koszt przejechania 100 km do zaledwie 16-18 zł (uwzględniając koszt benzyny). Szybszej jazdy na autostradzie nie polecamy również dlatego, że przy 140 km/h silnik ma już 4000 obr./min, a w kabinie robi się głośno.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: prowadzenie

Skoda Citigo LPG w codziennej jeździe sprawia bardzo dobre wrażenie. Zawieszenie pracuje sprężyście i relatywnie cicho, mocniej dobijając jedynie na głębokich studzienkach. Dobrze za to radzi sobie z poprzecznymi nierównościami. Choć nadwozie przechyla się w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach to stabilność auta i jego zdolność utrzymywania wybranego kierunku jazdy są godne pochwały.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Spora w tym zasługa układu kierowniczego, który na tle konkurencyjnych rozwiązań w tej klasie jest zaskakująco dojrzały  - pracuje lekko, ale nie na tyle, by zakłócać odbiór informacji o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Jedyne co przeszkadza w dynamicznej jeździe, zwłaszcza przy ruszaniu z miejsca, to zbyt silnie działający układ kontroli trakcji, który potrafi zdusić na starcie cały wigor silnika.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na tarczach hamulcowych a z tyłu na bębnach działa poprawnie. Citigo jest lekkie (waży poniżej 900 kg) i w razie potrzeby potrafi szybko wytrącić prędkość. Dopiero przy wyższych, autostradowych prędkościach czuć, że układ hamulcowy zaczyna się męczyć.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: cena i wyposażenie

Ceny Skody Citigo z instalacją LPG zaczynają się od 38 870 zł za wersję 3-drzwiową z silnikiem 1.0 o mocy 60 KM. Wersja 5-drzwiowa z mocniejszym, 75-konnym motorem to min. 41 930 zł. Sporo, jednak zważywszy na fakt, że auto jest całkiem nieźle wyposażone (w standardzie jest m.in. klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, komplet poduszek powietrznych a za 1370 zł można zamówić nawigację), a przestronnością Citigo przypomina pojazdy segmentu B, to może okazać się, że model ten odbierze cześć klientów Skodzie Fabii i VW Polo.

Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Jeśli bowiem uwzględnić ceny aut, ich wyposażenie i koszt przejazdu 1 km, to Citigo LPG wypada naprawdę korzystanie na tle powyższych samochodów.

Zobacz też: Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: opinia

Skoda Citigo to auto stworzone do miejskiej jazdy. Prosta konstrukcja i brak skomplikowanego osprzętu silnika powinny odpłacić się dużą bezawaryjnością auta nawet w trudnej, miejskiej eksploatacji. Małe gabaryty nadwozia, świetna widoczność z miejsca kierowcy oraz porządne wspomaganie kierownicy ułatwiają manewrowanie samochodem nawet w ciasnych przestrzeniach. Citigo jest także zaskakująco przestronne i pakowne, dlatego powinno dobrze się odnaleźc w roli pojazdu służącemu odwożeniu dzieci do szkoły. Silnik jest bardzo żwawy i świetnie wchodzi na obroty dodając nieco pikanterii samej jeździe. Czy jednak instalacja LPG jest niezbędna w tak małym i lekkim aucie miejskim? Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Z jednej strony podnosi ona cenę auta i zakres elementów mogących z czasem ulec awarii bądź zużyciu. Szkoda też, że instalacja nie została skonfigurowana tak, aby silnik mógł pracować wyłącznie na gazie LPG. Z drugiej strony przy odrobinie chęci comiesięczne koszty utrzymania samochodu można ograniczyć nawet o 40 %, a zasięg auta dzięki dwóm bakom paliwa zwiększa się prawie dwukrotnie. Naszym zdaniem pomysł na Citigo LPG jest bardzo dobry, warty jest jednak pewnego dopracowania.

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 kokpit
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 zegary prędkościomierz
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 nawigacja GPS
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 fotel kierowcy
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik złożone kanapa
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 silnik 1.0 75 KM
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA