REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Citigo z instalacją gazu LPG to pomysł na ekonomiczne auto miejskie. Jakie są realne koszty eksploatacji tego modelu? Czy warto dopłacać prawie 4 000 zł do instalacji gazu LPG w Citigo?

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Miejskie auto powinno mieć nieduże gabaryty, zapewniać świetną widoczność we wszystkich kierunkach, mieć oszczędny silnik, a przy tym oferować na tyle dużą przestrzeń w kabinie, by zmieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę małych dzieci. I najważniejsze  - powinno być tanie w zakupie i eksploatacji. Jedną z ciekawszych propozycji  w segmencie miejskich aut jest Skoda Citigo. Dlaczego akurat ona? Bowiem od niedawna można nabyć jej ekonomiczniejszą wersję zasilaną gazem LPG!

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Volkswagen Up! 1.0 75 KM - dla mnie masz stajla!

Skoda Citigo LPG z ceną bazową na poziomie ok. 41 000 zł (wersja 5-drzwiowa) nie jest może najtańszym autem miejskim na rynku, ale dysponuje kilkoma poważnymi argumentami pozwalającymi uzasadnić jej wybór.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadwozie Citigo ma bardzo proste kształty, niewielkie wymiary  i jest świetnie przeszklone, dzięki czemu pozwala parkować pod sklepem z kilku centymetrową precyzją. W tym ostatnim pomaga także niewielki promień skrętu (9,8 m) oraz krótka maska, której krawędzie są dobrze widoczne z miejsca kierowcy. Citigo wygląda przy tym ciekawie, nieco zabawnie i karykaturalnie, ale kwadratowa karoseria kryje zaskakująco przestronną kabinę.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: wnętrze

We wnętrzu królują co prawda twarde plastiki, ale sprawiają one wrażenie solidnych i dobrze spasowanych. Kremowa deska rozdzielcza przywodzi na myśl auta wyższej klasy, ale szybki rzut oka na kokpit Skody pozwala ostudzić nieco emocje. Liczbę przycisków ograniczono do minimum, a luksusowych gadżetów nie dostaniemy w tym aucie nawet za dopłatą. Cieszy za to bardzo sprawnie działający, opcjonalny ekran sytemu multimedialnego (wyposażony w nawigację i zaawansowany komputer pokładowy, który można wyjąc z auta i używać go poza nim) oraz niezwykle łatwe w obsłudze radio współpracujące z zaskakująco dobrymi głośnikami (opcja).

Większość przycisków zgrupowano na wysokości kierownicy przez co dostęp do nich jest wzorowy. O tym, że instalacja gazu marki Landi Renzo nie jest instalowana w fabryce Skody przypomina za to mało gustowny przycisk jej uruchamiania, który doklejono po lewej stronie deski rozdzielczej.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Zaskakująco dobrze Skoda Citigo wypada pod względem przestronności kabiny. Miejsca na przednich, bardzo wygodnych (jak na klasę auta) fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami wystarczy nawet dla wysokich osób, a z tyłu całkiem wygodnie powinno być dwóm osobom o wzroście 175 cm.

Taką kubaturę wnętrza przy bardzo krótkim nadwoziu (tylko 3,5 m) udało się osiągnąć dzięki solidnemu rozstawowi osi. W porównaniu do tego jaki oferuje Fabia II jest on krótszy o zaledwie 3,1 cm. Z kolei bagażnik nie imponuje może pojemnością, ale jego 251 litrów to wynik gorszy o zaledwie 31 litrów w porównaniu do tego jaki oferuje nowy Volkswagen Polo! Co istotne, jego kubatury nie ogranicza butla gazu LPG, którą zlokalizowano we wnęce zapasowego koła.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: silnik

Kluczem do taniej jazdy w przypadku Skody Citigo jest wolnossący, 1-litrowy silnik o mocy 75 KM, wyposażony dodatkowo w instalację gazu LPG marki Landi Renzo. Motor ten, mimo prostej budowy (brak bezpośredniego wtrysku benzyny i turbodoładowania) okazuje się bardzo ekonomiczny. W mieście zużywa on ok. 6,6 l benzyny na 100 km a poza nim spokojnie można osiągnąć wynik na poziomie 4,8 l paliwa na 100 km. Jeśli klient zdecyduje się na montaż instalacji gazu LPG, to jego podróże okażą się jeszcze tańsze. W mieście spalanie kształtuje się na poziomie 7,5 l gazu na 100 km, na trasie jest to ok. 6,0 l/100 km. Oznacza to, że teoretycznie przejechanie 100 km w mieście kosztuje ok. 18 zł, a poza nim zaledwie 15 zł (przy cenie 2,40 zł za litr LPG).

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Trzeba jednak pamiętać, że instalacja Landi Renzo jest tak zaprojektowana, że powyżej 3000 obr./min silnik oprócz gazu LPG zużywa także ok. 7% benzyny. Po przekroczeniu 4000 obr./min jednostka napędowa jest zasilana wyłącznie benzyną (!). Najbardziej odczuwalne jest to na autostradzie, jeśli jedziemy z prędkością ok. 140-150 km/h. Silnik przestaje wtedy korzystać z tańszego paliwa i pracuje wyłącznie na benzynie. Podnosi to koszt jazdy. Jeśli jednak przestrzegamy rygorów dotyczących obrotów silnika, to jadąc w trasę możemy ograniczyć koszt przejechania 100 km do zaledwie 16-18 zł (uwzględniając koszt benzyny). Szybszej jazdy na autostradzie nie polecamy również dlatego, że przy 140 km/h silnik ma już 4000 obr./min, a w kabinie robi się głośno.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: prowadzenie

Skoda Citigo LPG w codziennej jeździe sprawia bardzo dobre wrażenie. Zawieszenie pracuje sprężyście i relatywnie cicho, mocniej dobijając jedynie na głębokich studzienkach. Dobrze za to radzi sobie z poprzecznymi nierównościami. Choć nadwozie przechyla się w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach to stabilność auta i jego zdolność utrzymywania wybranego kierunku jazdy są godne pochwały.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Spora w tym zasługa układu kierowniczego, który na tle konkurencyjnych rozwiązań w tej klasie jest zaskakująco dojrzały  - pracuje lekko, ale nie na tyle, by zakłócać odbiór informacji o sytuacji jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Jedyne co przeszkadza w dynamicznej jeździe, zwłaszcza przy ruszaniu z miejsca, to zbyt silnie działający układ kontroli trakcji, który potrafi zdusić na starcie cały wigor silnika.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na tarczach hamulcowych a z tyłu na bębnach działa poprawnie. Citigo jest lekkie (waży poniżej 900 kg) i w razie potrzeby potrafi szybko wytrącić prędkość. Dopiero przy wyższych, autostradowych prędkościach czuć, że układ hamulcowy zaczyna się męczyć.

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: cena i wyposażenie

Ceny Skody Citigo z instalacją LPG zaczynają się od 38 870 zł za wersję 3-drzwiową z silnikiem 1.0 o mocy 60 KM. Wersja 5-drzwiowa z mocniejszym, 75-konnym motorem to min. 41 930 zł. Sporo, jednak zważywszy na fakt, że auto jest całkiem nieźle wyposażone (w standardzie jest m.in. klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, komplet poduszek powietrznych a za 1370 zł można zamówić nawigację), a przestronnością Citigo przypomina pojazdy segmentu B, to może okazać się, że model ten odbierze cześć klientów Skodzie Fabii i VW Polo.

Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Jeśli bowiem uwzględnić ceny aut, ich wyposażenie i koszt przejazdu 1 km, to Citigo LPG wypada naprawdę korzystanie na tle powyższych samochodów.

Zobacz też: Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG: opinia

Skoda Citigo to auto stworzone do miejskiej jazdy. Prosta konstrukcja i brak skomplikowanego osprzętu silnika powinny odpłacić się dużą bezawaryjnością auta nawet w trudnej, miejskiej eksploatacji. Małe gabaryty nadwozia, świetna widoczność z miejsca kierowcy oraz porządne wspomaganie kierownicy ułatwiają manewrowanie samochodem nawet w ciasnych przestrzeniach. Citigo jest także zaskakująco przestronne i pakowne, dlatego powinno dobrze się odnaleźc w roli pojazdu służącemu odwożeniu dzieci do szkoły. Silnik jest bardzo żwawy i świetnie wchodzi na obroty dodając nieco pikanterii samej jeździe. Czy jednak instalacja LPG jest niezbędna w tak małym i lekkim aucie miejskim? Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Z jednej strony podnosi ona cenę auta i zakres elementów mogących z czasem ulec awarii bądź zużyciu. Szkoda też, że instalacja nie została skonfigurowana tak, aby silnik mógł pracować wyłącznie na gazie LPG. Z drugiej strony przy odrobinie chęci comiesięczne koszty utrzymania samochodu można ograniczyć nawet o 40 %, a zasięg auta dzięki dwóm bakom paliwa zwiększa się prawie dwukrotnie. Naszym zdaniem pomysł na Citigo LPG jest bardzo dobry, warty jest jednak pewnego dopracowania.

Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 kokpit
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 zegary prędkościomierz
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 nawigacja GPS
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 fotel kierowcy
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 bagażnik złożone kanapa
Skoda
Skoda Citigo LPG 2014 silnik 1.0 75 KM
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA