REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolej coraz bezpieczniejszym środkiem transportu

Kolej coraz bezpieczniejszym środkiem transportu. fotolia
Kolej coraz bezpieczniejszym środkiem transportu. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2011 r. liczba wypadków w polskim transporcie kolejowym spadła aż o jedną czwartą. Rok 2014 był pod tym względem najbezpieczniejszym w historii.

W poniedziałek ministerstwo infrastruktury i rozwoju podsumowało działania realizowane na rzecz bezpieczeństwa na kolei. W spotkaniu udział wzięli m.in. wiceminister Sławomir Żałobka, prezes i wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl i Ignacy Góra.

REKLAMA

"Od czterech lat liczba wypadków na kolei spada, rok 2014 był pod tym względem najbezpieczniejszy w historii" – powiedział wiceminister Żałobka.

REKLAMA

Przypomniał, że w 2014 r. wprowadzono pakiet rozporządzeń, w którym kompleksowo uregulowano proces szkolenia i doskonalenia zawodowego maszynistów. Znowelizowana została także ustawa o transporcie kolejowym, do której wprowadzono m.in. regulacje eliminujące nieprawidłowości związane z naruszaniem norm czasu pracy przez maszynistów.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl poinformował, że w 2014 r. ponad 70 proc. wypadków na kolei było niezależne od systemu kolejowego, przede wszystkim chodzi tu o nieostrożnych pieszych przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych i kierowców ignorujących bezpieczeństwo na przejazdach.

Dyl zaznaczył, że UTK prowadzi kontrole przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury, które obejmują czas pracy maszynistów, dokumentację i sprawność urządzeń. "W 2014 roku pracownicy UTK przeprowadzili 2884 kontroli oraz działań w zakresie promowania kultury bezpieczeństwa, przy czym liczba kontroli w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego wyniosła 1766" - dodał wiceprezes UTK Ignacy Góra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Góra powiedział, że urząd w 2014 r. skontrolował 128 maszynistów, którzy według informacji zebranych przez UTK pracując u więcej niż jednego przewoźnika kolejowego wykonywali prace łamiąc przepisy kodeksu pracy m.in. w zakresie nieprzestrzegania czasu pracy i czasu wypoczynku. Jak dodał - w 95 przypadkach podejrzenia zostały potwierdzone po przeprowadzeniu kontroli.

Zobacz też: 135 mln euro dla Mazowsza na inwestycje w przewozy regionalne

REKLAMA

"Po stwierdzeniu nieprawidłowości kierujemy odpowiednie wnioski do sądu który wymierza maszynistom kary grzywny, które wynoszą od 500 do 1000 złotych" - zaznaczył Góra. Podkreślił, że maszyniści mogą wykonywać prace dla więcej niż jednego przewoźnika, ale pod warunkiem, że spełnione są przepisy Kodeksu Pracy.

Góra dodał, że na rynku pracy brakuje maszynistów i przewoźnicy kolejowi zaczynają o nich "walczyć". "Dzisiaj brakuje w kraju ok. 1500 maszynistów - wszystkich maszynistów jest ok. 17 tys. Zapotrzebowanie na usługi maszynistów jest dosyć duże a szkolenie w zależności od wymaganych od maszynisty kwalifikacji trwa od 7 do nawet 16 miesięcy i jest kosztowne" - podkreślił Góra.

Zobacz też: Estetyzacja Dworca Centralnego w Warszawie

Krzysztof Dyl powiedział, że w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa na kolei, UTK powołał zespół ds. monitorowania bezpieczeństwa który odbył już 12 spotkań. Oprócz tego urząd publikuje na stronach internetowych informacje pokontrolne oraz organizuje warsztaty dla podmiotów rynku kolejowego dotyczących m.in.taboru kolejowego.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA