REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec "wąskich gardeł" na linii kolejowej na Śląsku

Koniec
Koniec "wąskich gardeł" na linii kolejowej na Śląsku.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kończy się projekt dofinansowany ze środków UE, w ramach którego inwestor usunął "wąskie gardła" na trasie kolejowej między Zawierciem i Jaworznem Szczakową. To ważny odcinek dla ruchu pasażerskiego i towarowego.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziła tam roboty od wiosny 2013 r. Już w grudniu ub. roku do ruchu oddano po tzw. rewitalizacji silnie obciążony szlak Zawiercie-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, gdzie prace pozwoliły przywrócić pierwotną prędkość jazdy pociągów pasażerskich do 100-120 km/h.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o ważny odcinek linii, którą kursują m.in. dalekobieżne pociągi z Katowic do Warszawy (do tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej dojeżdżają tamtędy m.in. pociągi EIC Premium - pendolino), pociągi regionalne z Gliwic i Katowic do Zawiercia oraz Częstochowy czy liczne pociągi towarowe.

„Wykonane prace, m.in. wymiana rozjazdów, kluczowego elementu w niezawodnym prowadzeniu ruchu, gwarantują punktualny przejazd większej liczby pociągów bez ograniczeń prędkości, co przekłada się na stabilny rozkład ważny w połączeniach aglomeracyjnych. Dla pociągów towarowych wykonane prace oznaczają płynny, szybszy przejazd. Na sieci to likwidacja słabego odcinka, który negatywnie wpływał na rozkład jazdy” – wskazał dyrektor Biura Planowania Strategicznego PLK Maciej Kaczorek.

Kolejarze wyjaśniają, że kompleksowy remont trasy dał na tym stosunkowo krótkim odcinku kilkuminutowe zyski w czasach przejazdu – zwłaszcza często zatrzymujących się pociągów aglomeracyjnych. Gdyby jednak nie wykonano go, postępująca degradacja linii i wiążące się z nią ograniczenia spowodowałyby radykalne zaburzenie ruchu w tym rejonie sieci.

Zobacz też: 135 mln euro dla Mazowsza na inwestycje w przewozy regionalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rewitalizacja odcinka z Ząbkowic do Jaworzna Szczakowej

REKLAMA

W ramach tego samego unijnego projektu kolejarze udrożnili też odcinek z Ząbkowic do Jaworzna Szczakowej. Dla ruchu towarowego pełni on funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej aglomeracji katowickiej. Rewitalizacja również prowadzi tam do przywrócenia prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h (pociągi osobowe nie jeździły tam m.in. ze względu na fatalny stan linii od 2009 r.) i towarowych - do 80 km/h.

Według informacji rzecznika PLK Mirosława Siemieńca zasadnicze prace w ramach projektu już się zakończyły. W najbliższym czasie kończone będą jeszcze roboty wykończeniowe i porządkowe.

W sumie prace rewitalizacyjne w całym tym projekcie objęły 18 km linii nr 1, 16 km linii nr 133, 16 km linii nr 160 i 17 km linii nr 186. Formalne zakończenie inwestycji przewidziano do połowy 2015 r. W grudniu ub. roku Komisja Europejska poinformowała o zatwierdzeniu dla niej 71,8 mln euro dofinansowania (do całej wartości projektu 115,4 mln euro). PLK podaje ostateczny koszt zbliżony do 400 mln zł.

Prace na połączeniu Zawiercie-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa to jeden z pierwszych unijnych projektów zakładających tzw. rewitalizację linii kolejowych. Taka forma remontów okazuje się o wiele szybsza i prostsza niż czasochłonne i drogie modernizacje.

Zobacz też: Redukcja połączeń kolejowych Niemcy-Polska?

Rewitalizacja a modernizacja - różnice

Modernizacje zwykle zmierzają do podwyższenia prędkości pociągów, co często wiąże się z przebudową linii, a co za tym idzie – skomplikowanymi procedurami. Rewitalizacje zakładają odtworzenie pierwotnych parametrów linii, czyli np. prędkości maksymalnej czy nacisku osi. Prace nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy kosztownej infrastruktury środowiskowej.

Ponieważ już od wielu lat przewoźnicy towarowi alarmują, że w woj. śląskim, gdzie generowane są w skali największe strumienie ładunków, infrastruktura na ważnych liniach towarowych jest w fatalnym stanie, PLK przygotowały w tym regionie na 2015 r. kilka następnych rewitalizacji.

Prace takie prowadzone będą m.in. na odcinkach Tarnowskie Góry-Kalety (tzw. magistrala węglowa), Knurów-Leszczyny (linia Gliwice-Rybnik) czy na ważnym dla transportu węgla odcinku Gliwice Sośnica-Gliwice. Inne „odcinkowe" prace rewitalizacyjne obejmą m.in. połączenie Sosnowiec Główny-Sosnowiec Dańdówka (początek linii do Kielc) czy brakującą jeszcze wymianę sieci trakcyjnej na tzw. protezie koniecpolskiej między podczęstochowskim Turowem i Częstochową Stradomiem (odnowiona na potrzeby m.in. pendolino linia do Wrocławia). (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA