REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec "wąskich gardeł" na linii kolejowej na Śląsku

Koniec
Koniec "wąskich gardeł" na linii kolejowej na Śląsku.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kończy się projekt dofinansowany ze środków UE, w ramach którego inwestor usunął "wąskie gardła" na trasie kolejowej między Zawierciem i Jaworznem Szczakową. To ważny odcinek dla ruchu pasażerskiego i towarowego.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziła tam roboty od wiosny 2013 r. Już w grudniu ub. roku do ruchu oddano po tzw. rewitalizacji silnie obciążony szlak Zawiercie-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, gdzie prace pozwoliły przywrócić pierwotną prędkość jazdy pociągów pasażerskich do 100-120 km/h.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o ważny odcinek linii, którą kursują m.in. dalekobieżne pociągi z Katowic do Warszawy (do tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej dojeżdżają tamtędy m.in. pociągi EIC Premium - pendolino), pociągi regionalne z Gliwic i Katowic do Zawiercia oraz Częstochowy czy liczne pociągi towarowe.

„Wykonane prace, m.in. wymiana rozjazdów, kluczowego elementu w niezawodnym prowadzeniu ruchu, gwarantują punktualny przejazd większej liczby pociągów bez ograniczeń prędkości, co przekłada się na stabilny rozkład ważny w połączeniach aglomeracyjnych. Dla pociągów towarowych wykonane prace oznaczają płynny, szybszy przejazd. Na sieci to likwidacja słabego odcinka, który negatywnie wpływał na rozkład jazdy” – wskazał dyrektor Biura Planowania Strategicznego PLK Maciej Kaczorek.

Kolejarze wyjaśniają, że kompleksowy remont trasy dał na tym stosunkowo krótkim odcinku kilkuminutowe zyski w czasach przejazdu – zwłaszcza często zatrzymujących się pociągów aglomeracyjnych. Gdyby jednak nie wykonano go, postępująca degradacja linii i wiążące się z nią ograniczenia spowodowałyby radykalne zaburzenie ruchu w tym rejonie sieci.

REKLAMA

Zobacz też: 135 mln euro dla Mazowsza na inwestycje w przewozy regionalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rewitalizacja odcinka z Ząbkowic do Jaworzna Szczakowej

W ramach tego samego unijnego projektu kolejarze udrożnili też odcinek z Ząbkowic do Jaworzna Szczakowej. Dla ruchu towarowego pełni on funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej aglomeracji katowickiej. Rewitalizacja również prowadzi tam do przywrócenia prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h (pociągi osobowe nie jeździły tam m.in. ze względu na fatalny stan linii od 2009 r.) i towarowych - do 80 km/h.

Według informacji rzecznika PLK Mirosława Siemieńca zasadnicze prace w ramach projektu już się zakończyły. W najbliższym czasie kończone będą jeszcze roboty wykończeniowe i porządkowe.

W sumie prace rewitalizacyjne w całym tym projekcie objęły 18 km linii nr 1, 16 km linii nr 133, 16 km linii nr 160 i 17 km linii nr 186. Formalne zakończenie inwestycji przewidziano do połowy 2015 r. W grudniu ub. roku Komisja Europejska poinformowała o zatwierdzeniu dla niej 71,8 mln euro dofinansowania (do całej wartości projektu 115,4 mln euro). PLK podaje ostateczny koszt zbliżony do 400 mln zł.

Prace na połączeniu Zawiercie-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa to jeden z pierwszych unijnych projektów zakładających tzw. rewitalizację linii kolejowych. Taka forma remontów okazuje się o wiele szybsza i prostsza niż czasochłonne i drogie modernizacje.

Zobacz też: Redukcja połączeń kolejowych Niemcy-Polska?

Rewitalizacja a modernizacja - różnice

Modernizacje zwykle zmierzają do podwyższenia prędkości pociągów, co często wiąże się z przebudową linii, a co za tym idzie – skomplikowanymi procedurami. Rewitalizacje zakładają odtworzenie pierwotnych parametrów linii, czyli np. prędkości maksymalnej czy nacisku osi. Prace nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy kosztownej infrastruktury środowiskowej.

Ponieważ już od wielu lat przewoźnicy towarowi alarmują, że w woj. śląskim, gdzie generowane są w skali największe strumienie ładunków, infrastruktura na ważnych liniach towarowych jest w fatalnym stanie, PLK przygotowały w tym regionie na 2015 r. kilka następnych rewitalizacji.

Prace takie prowadzone będą m.in. na odcinkach Tarnowskie Góry-Kalety (tzw. magistrala węglowa), Knurów-Leszczyny (linia Gliwice-Rybnik) czy na ważnym dla transportu węgla odcinku Gliwice Sośnica-Gliwice. Inne „odcinkowe" prace rewitalizacyjne obejmą m.in. połączenie Sosnowiec Główny-Sosnowiec Dańdówka (początek linii do Kielc) czy brakującą jeszcze wymianę sieci trakcyjnej na tzw. protezie koniecpolskiej między podczęstochowskim Turowem i Częstochową Stradomiem (odnowiona na potrzeby m.in. pendolino linia do Wrocławia). (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA