Kiedy zostanie oddany do użytku dworzec Łódź Fabryczna?
REKLAMA
REKLAMA
Główny inwestor, czyli PKP PLK poinformował w czwartek, że prace na budowie podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna prowadzone będą do końca tego roku. "Wykonawca zgłasza nam różnego rodzaju propozycje i dyskutujemy z nim o tym" - powiedział PAP rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz.
REKLAMA
Podkreślił jednocześnie, że PKP PLK planuje, że pierwsze pociągi na nowy dworzec dotrą w ostatnich miesiącach tego roku, kiedy rozpocznie się okres testów i prób eksploatacyjnych.
Zobacz też: Estetyzacja Dworca Centralnego w Warszawie
REKLAMA
Według dyrektora łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita, prace nad tunelem kolejowym, którym pociągi będą przemieszczać się do centrum Łodzi, postępują zgodnie z planem. Pod względem konstrukcyjnym pierwsza część tunelu – sięgająca ul. Kopcińskiego - jest już ukończona i gotowa do montażu układu torowego, który rozpocznie się wiosną.
Równolegle rozpoczęty zostanie montaż torów od stacji Łódź Fabryczna – układ zostanie połączony na wysokości wiaduktu przy ul. Kopcińskiego. "W tym rejonie także trwają prace konstrukcyjno-ziemne, wykonano też przebudowę kolizji w rejonie wiaduktu przy ul. Kopcińskiego" – zaznaczył Nita.
Najbardziej skomplikowanym etapem prac – zdaniem dyrektora kontraktu Marcina Zaręby – będzie wzmocnienie fundamentów wiaduktu drogowego na ul. Kopcińskiego, pod którym przeprowadzony będzie tunel. "Wiąże się to z przenoszeniem obciążeń na nowe, już wykonane, fundamenty wiaduktu. Prace prowadzone są na głębokości 16 m" – dodał.
Dyrektor ZDIT zapowiedział, że wkrótce rozpoczną się też prace przy układzie torowym na odcinku od stacji Widzew do wejścia do nowego tunelu. Do końca lutego mają powstać plany organizacji ruchu w rejonie ul. Niciarnianej, gdzie nad nową linią kolejową budowany będzie wiadukt.
Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna to ponad 1,75 mld zł brutto. Dutkiewicz zapewnił, że PKP PLK finalizują prace nad zapewnieniem dofinansowania inwestycji z środków unijnych; nie chciał na razie mówić o szczegółach.
Zobacz też: Modernizacja stacji kolejowej w Radomiu
REKLAMA
Według informacji PKP PLK wykonawca wkrótce rozpocznie układanie torów oraz roboty wykończeniowe. Gotowa jest już konstrukcja zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość 40 metrów. Do połowy roku zakończy się budowa środkowego zadaszenia, które umożliwi dotarcie światła słonecznego na poziom 16 metrów pod ziemią gdzie znajdą się perony.
Trwają również prace nad wschodnim budynkiem, z którego będzie można dostać się do podziemnej hali. W tym miejscu powstaje replika fasady dawnego dworca Łódź Fabryczna, która będzie podpierała dach.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2015 roku maja skończyć się prace nad główną halą dworca gdzie będą poczekalnie, kasy i pomieszczenia przeznaczone m.in na sklepy. Wykonawca będzie prowadził prace przy budowie czterech peronów w podziemnej, najniższej części stacji. Wkrótce rozpocznie się również układanie pierwszych torów – najpierw na stacji, a na wiosnę w gotowym tunelu biegnącym w stronę Łodzi Widzewa.
Faliste kształty dachów to najbardziej charakterystyczny element nowo powstającego budynku. Wszystkie trzy zostaną pokryte 10 tysiącami paneli, z których znaczna część jest wykonana ze szkła. Kolejne miesiące będą przeznaczone na prace wykończeniowe, jak tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie wszystkich instalacji.
Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie centralną częścią węzła przesiadkowego gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, autobusy dalekobieżne i tramwaje. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA