REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Fiat Punto 2015
Fiat Punto 2015
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto to wciąż żyjąca legenda. Co dziś ma do zaoferowania model uchodzący niegdyś za najatrakcyjniejszy w swojej klasie? W teście Fiat Punto z silnikiem 1.3 Multijet o mocy 75 KM.

Trudno wskazać drugi model, który byłby tak długo oferowany na polskim rynku, jak Fiat Punto. Pomijając historię i zamieszanie jakie wywołało pojawienie się na rynku Punto I generacji, aktualna generacja modelu od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 r. przeszła nie tylko liftingi ale również dwie zmiany nazw z Grande Punto na Punto Evo, by z powrotem nazywać się Punto.

REKLAMA

REKLAMA

Niemniej model przez lata obecności w sprzedaży zyskał duże grono sympatyków, a producent wciąż stara się przyciągnąć klientów poszukujących pojazdu z segmentu B.

Zobacz też: Test Opel Meriva 1.6 CDTI 136 KM

REKLAMA

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – wciąż pełen zalet?

Debiutujący na rynku Grande Punto przyciągał nabywców nie tylko atrakcyjnym wyglądem, lecz również bardzo przestronnym wnętrzem, w tym sporym przedziałem bagażowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś rozmiary Punto już tak nie imponują. Przestronność wnętrza Fiata można określić jako przeciętną dla swojej klasy, podobnie do pojemności bagażnika, która wynosi 275 l. Co więcej, w dzisiejszych czasach „rzuca się w oczy” wysoki próg załadunku, czy średniej jak na dzisiejsze standardy materiały wykończeniowe.

Ale design deski rozdzielczej nadal cieszy oko choć zastosowane w niej monochromatyczne wyświetlacze odstają od współczesnych standardów.

Ffotele Punto są wygodne, a duże szyby boczne i pozycja, w jakiej siedzi kierowca zapewniają prowadzącemu dobrą widoczność w przód i na boki.

Stosunkowo mała tylna szyba utrudnia parkingowe manewry ale można temu zaradzić dokupując za 1000 zł tylne czujniki parkowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – mistrz oszczędności

W gamie napędowej Punto znajdują się dwa ośmiozaworowe silniki benzynowe – 1,2 l oraz 1,4 l oraz jedna, szesnastozaworowa jednostka wysokoprężna o pojemności 1,3 l i mocy maksymalnej 75 KM.

Silnik nie wyróżnia się nadzwyczajną kulturą pracy. Jest dość głośny i stosunkowo wolno reaguje na wciskanie gazu ale wyróżnia go ponadprzeciętna oszczędność. Według danych producenta przyspieszające od 0 do 100 km/h w 13,6 s Punto zużywa w ruchu miejskim 5,2 l na 100 km.

W praktyce, poruszając się po zatłoczonym mieście z wykorzystaniem systemu Start&Stop bez problemu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 5,9 l oleju napędowego na 100 km.

Podczas jazdy w trasie „spalanie” spada do poziomu ok. 4,2 – 4,5 l/100 km, w zależności od tego, czy poruszamy się z prędkością ok. 100, czy 120 km/h.

A warto wspomnieć, że podczas autostradowych wojaży Fiat nie zachęca do przekraczania 130 km/h. Prędkość maksymalna opisywanej wersji Punto to według danych producenta 165 km/h, a pojazd został wyposażony w manualną pięciobiegową przekładnię. Zatem, gdy jedziemy szybciej niż z wspomnianą prędkością 130 km/h silnik staje na tyle słyszalny, że w dłuższej podróży jest to uciążliwe.

Ponadto do szybszej jazdy nie zachęcają mało sportowy układ kierowniczy oraz stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – warto?

Nie ulega wątpliwości, że Fiat Punto się zestarzał. Pomijając wciąż atrakcyjną stylizację, za współczesnymi wymaganiami rynku nie nadąża choćby wyposażenie (brak wysokiej jakości wyświetlaczy, świateł do jazdy dziennej LED, podgrzewanych kierownicy czy przedniej szyby). A i nadwozie nie wydaje się już tak obszerne na tle konkurencji jak kilka lat temu.

Niemniej włoski maluch, to wciąż samochód, który sprawdzi się w roli codziennego transportu po mieście i choć konkurenci urośli, wciąż rodzina spakuje się do niego na wakacje. Jego niewątpliwymi zaletami są oszczędny silnik, niska cena zakupu i przede wszystkim popularność na polskim rynku, która znacznie obniży koszty eksploatacji i ewentualnych napraw.

Zobacz też: Test Nissan Note II 1.5 dCi: 3,6 l paliwa na 100 km!

 Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – dane techniczne

FIAT PUNTO 1.3 MULTIJET 16V 75KM 
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 95 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 275 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406,5/168,7/149 cm
Rozstaw osi 251 cm
V-max 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Zużycie paliwa* 5,3/3,5/4,2 l/100 km
Cena od 53 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Mimo że od debiutu Fiata Punto minęło sporo czasu samochód wciąż wygląda dobrze.
Tomasz Korniejew
Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM
Tomasz Korniejew
Szkoda, że w najnowszym Fiacie Punto nie można dokupić świateł w technologii LED.
Tomasz Korniejew
Tablica przyrządów Fiata Punto wciąż wygląda ładnie, ale jakość materiałów wykończeniowych mogłaby być wyższa.
Fiat
Fotele w Fiacie Punto są wygodne, tapicerka zwraca uwagę.
Fiat
Na tylnej kanapie Fiata Punto wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby.
Tomasz Korniejew
Bagażnik w Fiacie Punto ma 275 l pojemności. To niezły wynik, ale pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.
Tomasz Korniejew
Najciekawszym akcentem stylizacyjnym tylnej części nadwozia są lampy.
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA