REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Tomasz Korniejew
Fiat Punto 2015
Fiat Punto 2015
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto to wciąż żyjąca legenda. Co dziś ma do zaoferowania model uchodzący niegdyś za najatrakcyjniejszy w swojej klasie? W teście Fiat Punto z silnikiem 1.3 Multijet o mocy 75 KM.

Trudno wskazać drugi model, który byłby tak długo oferowany na polskim rynku, jak Fiat Punto. Pomijając historię i zamieszanie jakie wywołało pojawienie się na rynku Punto I generacji, aktualna generacja modelu od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 r. przeszła nie tylko liftingi ale również dwie zmiany nazw z Grande Punto na Punto Evo, by z powrotem nazywać się Punto.

REKLAMA

Niemniej model przez lata obecności w sprzedaży zyskał duże grono sympatyków, a producent wciąż stara się przyciągnąć klientów poszukujących pojazdu z segmentu B.

Zobacz też: Test Opel Meriva 1.6 CDTI 136 KM

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – wciąż pełen zalet?

Debiutujący na rynku Grande Punto przyciągał nabywców nie tylko atrakcyjnym wyglądem, lecz również bardzo przestronnym wnętrzem, w tym sporym przedziałem bagażowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś rozmiary Punto już tak nie imponują. Przestronność wnętrza Fiata można określić jako przeciętną dla swojej klasy, podobnie do pojemności bagażnika, która wynosi 275 l. Co więcej, w dzisiejszych czasach „rzuca się w oczy” wysoki próg załadunku, czy średniej jak na dzisiejsze standardy materiały wykończeniowe.

Ale design deski rozdzielczej nadal cieszy oko choć zastosowane w niej monochromatyczne wyświetlacze odstają od współczesnych standardów.

Ffotele Punto są wygodne, a duże szyby boczne i pozycja, w jakiej siedzi kierowca zapewniają prowadzącemu dobrą widoczność w przód i na boki.

Stosunkowo mała tylna szyba utrudnia parkingowe manewry ale można temu zaradzić dokupując za 1000 zł tylne czujniki parkowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – mistrz oszczędności

W gamie napędowej Punto znajdują się dwa ośmiozaworowe silniki benzynowe – 1,2 l oraz 1,4 l oraz jedna, szesnastozaworowa jednostka wysokoprężna o pojemności 1,3 l i mocy maksymalnej 75 KM.

REKLAMA

Silnik nie wyróżnia się nadzwyczajną kulturą pracy. Jest dość głośny i stosunkowo wolno reaguje na wciskanie gazu ale wyróżnia go ponadprzeciętna oszczędność. Według danych producenta przyspieszające od 0 do 100 km/h w 13,6 s Punto zużywa w ruchu miejskim 5,2 l na 100 km.

W praktyce, poruszając się po zatłoczonym mieście z wykorzystaniem systemu Start&Stop bez problemu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 5,9 l oleju napędowego na 100 km.

Podczas jazdy w trasie „spalanie” spada do poziomu ok. 4,2 – 4,5 l/100 km, w zależności od tego, czy poruszamy się z prędkością ok. 100, czy 120 km/h.

A warto wspomnieć, że podczas autostradowych wojaży Fiat nie zachęca do przekraczania 130 km/h. Prędkość maksymalna opisywanej wersji Punto to według danych producenta 165 km/h, a pojazd został wyposażony w manualną pięciobiegową przekładnię. Zatem, gdy jedziemy szybciej niż z wspomnianą prędkością 130 km/h silnik staje na tyle słyszalny, że w dłuższej podróży jest to uciążliwe.

Ponadto do szybszej jazdy nie zachęcają mało sportowy układ kierowniczy oraz stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – warto?

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że Fiat Punto się zestarzał. Pomijając wciąż atrakcyjną stylizację, za współczesnymi wymaganiami rynku nie nadąża choćby wyposażenie (brak wysokiej jakości wyświetlaczy, świateł do jazdy dziennej LED, podgrzewanych kierownicy czy przedniej szyby). A i nadwozie nie wydaje się już tak obszerne na tle konkurencji jak kilka lat temu.

Niemniej włoski maluch, to wciąż samochód, który sprawdzi się w roli codziennego transportu po mieście i choć konkurenci urośli, wciąż rodzina spakuje się do niego na wakacje. Jego niewątpliwymi zaletami są oszczędny silnik, niska cena zakupu i przede wszystkim popularność na polskim rynku, która znacznie obniży koszty eksploatacji i ewentualnych napraw.

Zobacz też: Test Nissan Note II 1.5 dCi: 3,6 l paliwa na 100 km!

 Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – dane techniczne

FIAT PUNTO 1.3 MULTIJET 16V 75KM 
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 95 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 275 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406,5/168,7/149 cm
Rozstaw osi 251 cm
V-max 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Zużycie paliwa* 5,3/3,5/4,2 l/100 km
Cena od 53 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Mimo że od debiutu Fiata Punto minęło sporo czasu samochód wciąż wygląda dobrze.
Tomasz Korniejew
Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM
Tomasz Korniejew
Szkoda, że w najnowszym Fiacie Punto nie można dokupić świateł w technologii LED.
Tomasz Korniejew
Tablica przyrządów Fiata Punto wciąż wygląda ładnie, ale jakość materiałów wykończeniowych mogłaby być wyższa.
Fiat
Fotele w Fiacie Punto są wygodne, tapicerka zwraca uwagę.
Fiat
Na tylnej kanapie Fiata Punto wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby.
Tomasz Korniejew
Bagażnik w Fiacie Punto ma 275 l pojemności. To niezły wynik, ale pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.
Tomasz Korniejew
Najciekawszym akcentem stylizacyjnym tylnej części nadwozia są lampy.
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA