REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Tomasz Korniejew
Fiat Punto 2015
Fiat Punto 2015
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto to wciąż żyjąca legenda. Co dziś ma do zaoferowania model uchodzący niegdyś za najatrakcyjniejszy w swojej klasie? W teście Fiat Punto z silnikiem 1.3 Multijet o mocy 75 KM.

Trudno wskazać drugi model, który byłby tak długo oferowany na polskim rynku, jak Fiat Punto. Pomijając historię i zamieszanie jakie wywołało pojawienie się na rynku Punto I generacji, aktualna generacja modelu od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 r. przeszła nie tylko liftingi ale również dwie zmiany nazw z Grande Punto na Punto Evo, by z powrotem nazywać się Punto.

REKLAMA

REKLAMA

Niemniej model przez lata obecności w sprzedaży zyskał duże grono sympatyków, a producent wciąż stara się przyciągnąć klientów poszukujących pojazdu z segmentu B.

Zobacz też: Test Opel Meriva 1.6 CDTI 136 KM

REKLAMA

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – wciąż pełen zalet?

Debiutujący na rynku Grande Punto przyciągał nabywców nie tylko atrakcyjnym wyglądem, lecz również bardzo przestronnym wnętrzem, w tym sporym przedziałem bagażowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś rozmiary Punto już tak nie imponują. Przestronność wnętrza Fiata można określić jako przeciętną dla swojej klasy, podobnie do pojemności bagażnika, która wynosi 275 l. Co więcej, w dzisiejszych czasach „rzuca się w oczy” wysoki próg załadunku, czy średniej jak na dzisiejsze standardy materiały wykończeniowe.

Ale design deski rozdzielczej nadal cieszy oko choć zastosowane w niej monochromatyczne wyświetlacze odstają od współczesnych standardów.

Ffotele Punto są wygodne, a duże szyby boczne i pozycja, w jakiej siedzi kierowca zapewniają prowadzącemu dobrą widoczność w przód i na boki.

Stosunkowo mała tylna szyba utrudnia parkingowe manewry ale można temu zaradzić dokupując za 1000 zł tylne czujniki parkowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – mistrz oszczędności

W gamie napędowej Punto znajdują się dwa ośmiozaworowe silniki benzynowe – 1,2 l oraz 1,4 l oraz jedna, szesnastozaworowa jednostka wysokoprężna o pojemności 1,3 l i mocy maksymalnej 75 KM.

Silnik nie wyróżnia się nadzwyczajną kulturą pracy. Jest dość głośny i stosunkowo wolno reaguje na wciskanie gazu ale wyróżnia go ponadprzeciętna oszczędność. Według danych producenta przyspieszające od 0 do 100 km/h w 13,6 s Punto zużywa w ruchu miejskim 5,2 l na 100 km.

W praktyce, poruszając się po zatłoczonym mieście z wykorzystaniem systemu Start&Stop bez problemu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 5,9 l oleju napędowego na 100 km.

Podczas jazdy w trasie „spalanie” spada do poziomu ok. 4,2 – 4,5 l/100 km, w zależności od tego, czy poruszamy się z prędkością ok. 100, czy 120 km/h.

A warto wspomnieć, że podczas autostradowych wojaży Fiat nie zachęca do przekraczania 130 km/h. Prędkość maksymalna opisywanej wersji Punto to według danych producenta 165 km/h, a pojazd został wyposażony w manualną pięciobiegową przekładnię. Zatem, gdy jedziemy szybciej niż z wspomnianą prędkością 130 km/h silnik staje na tyle słyszalny, że w dłuższej podróży jest to uciążliwe.

Ponadto do szybszej jazdy nie zachęcają mało sportowy układ kierowniczy oraz stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – warto?

Nie ulega wątpliwości, że Fiat Punto się zestarzał. Pomijając wciąż atrakcyjną stylizację, za współczesnymi wymaganiami rynku nie nadąża choćby wyposażenie (brak wysokiej jakości wyświetlaczy, świateł do jazdy dziennej LED, podgrzewanych kierownicy czy przedniej szyby). A i nadwozie nie wydaje się już tak obszerne na tle konkurencji jak kilka lat temu.

Niemniej włoski maluch, to wciąż samochód, który sprawdzi się w roli codziennego transportu po mieście i choć konkurenci urośli, wciąż rodzina spakuje się do niego na wakacje. Jego niewątpliwymi zaletami są oszczędny silnik, niska cena zakupu i przede wszystkim popularność na polskim rynku, która znacznie obniży koszty eksploatacji i ewentualnych napraw.

Zobacz też: Test Nissan Note II 1.5 dCi: 3,6 l paliwa na 100 km!

 Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – dane techniczne

FIAT PUNTO 1.3 MULTIJET 16V 75KM 
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 95 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 275 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406,5/168,7/149 cm
Rozstaw osi 251 cm
V-max 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Zużycie paliwa* 5,3/3,5/4,2 l/100 km
Cena od 53 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Mimo że od debiutu Fiata Punto minęło sporo czasu samochód wciąż wygląda dobrze.
Tomasz Korniejew
Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM
Tomasz Korniejew
Szkoda, że w najnowszym Fiacie Punto nie można dokupić świateł w technologii LED.
Tomasz Korniejew
Tablica przyrządów Fiata Punto wciąż wygląda ładnie, ale jakość materiałów wykończeniowych mogłaby być wyższa.
Fiat
Fotele w Fiacie Punto są wygodne, tapicerka zwraca uwagę.
Fiat
Na tylnej kanapie Fiata Punto wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby.
Tomasz Korniejew
Bagażnik w Fiacie Punto ma 275 l pojemności. To niezły wynik, ale pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.
Tomasz Korniejew
Najciekawszym akcentem stylizacyjnym tylnej części nadwozia są lampy.
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA