REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Doblo 1.6 MultiJet Emotion: Dostawczak dla ludzi

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Doblo to auto do bólu praktyczne, ale nie pozbawione uroku. Jednak pakowność to jego główna cecha charakterystyczna, którą z pewnością wykorzystacie jadąc Fiatem Doblo na wakacje.

Fiat Doblo, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner – to cała grupa aut, które swe korzenie mają w autach dostawczych. Charakterystyczne kształty tych pojazdów zaskakiwały nowatorstwem pod koniec lat 90-tych, obecnie już się nieco opatrzyły. Większość z kierowców traktuje te pojazdy jako nieco bardziej luksusowe wersje dostawczaków, przystosowane do przewozu pięciu (a czasem nawet siedmiu osób) i sporego bagażu.

REKLAMA

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia, Fiat Doblo to rozwiązanie wręcz idealne – sporo miejsca w środku upakowane w stosunkowo niewielkie nadwozie. Do tego potężny bagażnik, który zapakowany „po dach” pozwoli wam na wyjazd na dwutygodniowe wakacje na kemping razem z racjami żywnościowymi dla czterech osób i całym zestawem przenośnych mebli.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Doblo

Nadwozie

Fiat Doblo to trochę takie pudełko na kółkach, jednak nie pozbawione uroku. Z przodu auto wygląda dosyć bojowo – dzięki sporej czarnej atrapie i wydłużonym światłom. Z boku widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki. Gdy spojrzymy z tyłu, Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.

REKLAMA

Jednak nadwozie Doblo jest przede wszystkim niesamowicie praktyczne. Tylne drzwi są przesuwne, więc ułatwiają wsiadanie w wąskich miejscach. Tylna klapa jest ogromna i ułatwia załadunek bagażnika. Niestety, musimy pamiętać, by nie parkować auta tyłem do ściany, jeżeli chcemy otworzyć bagażnik – jeżeli zatrzymamy się za blisko przeszkody, nie otworzymy tylnej klapy w Doblo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze i wyposażenie

Czerwono – czarny kokpit wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo. Kuleje nieco ergonomia – chociażby przyciski odpowiedzialne za regulacje wysokości przednich świateł, czy włączania świateł przeciwmgielnych umieszczono pod kratkami nawiewu. To rozwiązanie wymaga pewnego przyzwyczajenia.

Auto wyposażono w nowoczesny system audio Blue&Me – mamy tu zarówno radio z odtwarzaczem CD i MP3, port USB, system głośnomówiący i sterowanie z kierownicy. Niestety, jeżeli chodzi o odtwarzanie plików MP3 z pendrive’a, trafiliśmy na pewne przeszkody. System potrafił odtworzyć jedynie po pierwszym pliku z każdego folderu – gdy kończyła się piosenka, zaczynał grać to samo od nowa. Żadne opcje w menu nie pozwalały tego zmienić! Resetowanie systemu do ustawień fabrycznych również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W instrukcji obsługi także nie znaleźliśmy rozwiązania. Dopiero z pomocą przyszedł internet i niezastąpiony google. Okazało się, że należało wcisnąć przycisk na kierownicy z logo Windows a następnie głośno i wyraźnie powiedzieć słowo „pętla”. Po trzech próbach usłyszeliśmy w głośnikach kojący kobiecy głos: Tryb Pętla wyłączony! Naprawdę, wierzcie nam – tak nieintuicyjny system mógł powstać tylko w laboratoriach Microsoftu…

Wnętrze jest dosyć przestronne. Nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca. Z tyłu bez problemów usiądzie trójka pasażerów. Ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci – to często nie udaje się nawet w większych samochodach.

O bagażniku można powiedzieć tylko, że jest ogromny – standardowo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów. Po złożeniu podwójnego fotela, bez problemów zmieścimy w Doblo dwa rowery i sporo bagażu. Niestety, ponieważ auto jest dosyć krótkie, z rowerów musimy odkręcić przednie koła.

Zobacz też: Test Fiat Bravo – czy warto kupować auta na F?

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Testowany Fiat Doblo wyposażony był w silnik diesla o pojemności 1.6 i mocy 105 KM. Trzeba przyznać, że jest do udana jednostka – zapewnia przyzwoite osiągi i jednocześnie spalanie jest stosunkowo niewielkie. W trasie Doblo spalił 6,5 litra – trasa wiodła zarówno po zwykłej drodze, jak i po kilku odcinkach dróg szybkiego ruchu. W mieście spalanie rośnie o ponad litr, jednak nadal jest to bardzo dobry wynik. Auto wyposażono w sześciobiegową, manualną, skrzynię – to także dzięki niej udało się uzyskać tak niskie spalanie w trasie. Właściwie w trasie wrzucamy 6-ty bieg i cały czas jedziemy na niskich obrotach, redukując tylko przed wyprzedzaniem.

Zawieszenie Fiata Doblo pochodzi z wersji towarowej i to niestety czuć. Nie jest to auto, którym z ogromną prędkością będziemy pokonywać zakręty. Wysoko umieszczony środek ciężkości tego auta powoduje, że nie prowadzi się tak komfortowo jak klasyczna limuzyna. Auto wyposażono w ABS i ESP więc poza nieco mniejszymi prędkościami z jakimi przyjdzie nam pokonywać zakręty, Doblo prowadzi się dosyć pewnie.

Doblo to wyjątkowo praktyczny rodzinny samochód. Nie zapewnia osiągów i prowadzenia samochodu sportowego, czy komfortu limuzyny ale oferuje coś zupełnie innego – ogromną przestrzeń ładunkową i przestronne wnętrze. Jeżeli potrzebujemy dużego i praktycznego rodzinnego auta, Fiat Doblo to idealny wybór.

Dane techniczne Fiat Doblo 1,6 MultiJet 105 KM:

Długość: 4390 mm
Szerokość: 1832 mm
Wysokość: 1845 mm
Rozstaw osi: 2755 mm
Masa: 1410 kg

Pojemność bagażnika: 790 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 3200 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 105 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm/1500 min

Prędkość maksymalna: 164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,4 sekund
Zużycie paliwa: 6,1/4,7/5,2 (miasto/trasa/średnia - według danych producenta)

Gdy spojrzymy z tyłu, Fiat Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z boku Fiata Doblo widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Przednie reflektory Fiata Doblo idealnie komponują się z linią nadwozia.Fot.Moto.wieszjak.pl
Tylne lampy Fiata Doblo podkreślają tył auta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Silnik Fiata Doblo ma pojemność wynoszącą 1,6 litra i generuje moc 105 koni mechanicznych .Fot.Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata Doblo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z tyłu Fiata Doblo bez problemów usiądzie trójka pasażerów, ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci.Fot.Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Fiata Doblo jest dosyć przestronne nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca.Fot.Moto.wieszjak.pl
Pojemność bagażowa Fiata Doblo powinna zadowolić każdgo klienta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma elektrycznie regulowane szyby.Fot.Moto.wieszjak.pl
Czerwono – czarny kokpit Fiata Doblo wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest dostępny również z wielofunkcyjną kierownicą.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest bardzo praktycznym samochodem co podkreślają liczne schowki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo dysponuje czytelnymi analogowymi tablicami zegarów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma tradycyjne i wygodne przełączyniki świateł.Fot.Moto.wieszjak.pl
Kierunkowskazy Fiata Doblo zostały umieszczone w lusterkach samochodu.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo mimo swoich rozmiarów dobrze komponuje się w "miejskiej dżungli".Fot.Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA