REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Doblo 1.6 MultiJet Emotion: Dostawczak dla ludzi

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Doblo to auto do bólu praktyczne, ale nie pozbawione uroku. Jednak pakowność to jego główna cecha charakterystyczna, którą z pewnością wykorzystacie jadąc Fiatem Doblo na wakacje.

Fiat Doblo, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner – to cała grupa aut, które swe korzenie mają w autach dostawczych. Charakterystyczne kształty tych pojazdów zaskakiwały nowatorstwem pod koniec lat 90-tych, obecnie już się nieco opatrzyły. Większość z kierowców traktuje te pojazdy jako nieco bardziej luksusowe wersje dostawczaków, przystosowane do przewozu pięciu (a czasem nawet siedmiu osób) i sporego bagażu.

REKLAMA

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia, Fiat Doblo to rozwiązanie wręcz idealne – sporo miejsca w środku upakowane w stosunkowo niewielkie nadwozie. Do tego potężny bagażnik, który zapakowany „po dach” pozwoli wam na wyjazd na dwutygodniowe wakacje na kemping razem z racjami żywnościowymi dla czterech osób i całym zestawem przenośnych mebli.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Doblo

Nadwozie

Fiat Doblo to trochę takie pudełko na kółkach, jednak nie pozbawione uroku. Z przodu auto wygląda dosyć bojowo – dzięki sporej czarnej atrapie i wydłużonym światłom. Z boku widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki. Gdy spojrzymy z tyłu, Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.

REKLAMA

Jednak nadwozie Doblo jest przede wszystkim niesamowicie praktyczne. Tylne drzwi są przesuwne, więc ułatwiają wsiadanie w wąskich miejscach. Tylna klapa jest ogromna i ułatwia załadunek bagażnika. Niestety, musimy pamiętać, by nie parkować auta tyłem do ściany, jeżeli chcemy otworzyć bagażnik – jeżeli zatrzymamy się za blisko przeszkody, nie otworzymy tylnej klapy w Doblo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze i wyposażenie

Czerwono – czarny kokpit wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo. Kuleje nieco ergonomia – chociażby przyciski odpowiedzialne za regulacje wysokości przednich świateł, czy włączania świateł przeciwmgielnych umieszczono pod kratkami nawiewu. To rozwiązanie wymaga pewnego przyzwyczajenia.

Auto wyposażono w nowoczesny system audio Blue&Me – mamy tu zarówno radio z odtwarzaczem CD i MP3, port USB, system głośnomówiący i sterowanie z kierownicy. Niestety, jeżeli chodzi o odtwarzanie plików MP3 z pendrive’a, trafiliśmy na pewne przeszkody. System potrafił odtworzyć jedynie po pierwszym pliku z każdego folderu – gdy kończyła się piosenka, zaczynał grać to samo od nowa. Żadne opcje w menu nie pozwalały tego zmienić! Resetowanie systemu do ustawień fabrycznych również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W instrukcji obsługi także nie znaleźliśmy rozwiązania. Dopiero z pomocą przyszedł internet i niezastąpiony google. Okazało się, że należało wcisnąć przycisk na kierownicy z logo Windows a następnie głośno i wyraźnie powiedzieć słowo „pętla”. Po trzech próbach usłyszeliśmy w głośnikach kojący kobiecy głos: Tryb Pętla wyłączony! Naprawdę, wierzcie nam – tak nieintuicyjny system mógł powstać tylko w laboratoriach Microsoftu…

Wnętrze jest dosyć przestronne. Nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca. Z tyłu bez problemów usiądzie trójka pasażerów. Ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci – to często nie udaje się nawet w większych samochodach.

O bagażniku można powiedzieć tylko, że jest ogromny – standardowo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów. Po złożeniu podwójnego fotela, bez problemów zmieścimy w Doblo dwa rowery i sporo bagażu. Niestety, ponieważ auto jest dosyć krótkie, z rowerów musimy odkręcić przednie koła.

Zobacz też: Test Fiat Bravo – czy warto kupować auta na F?

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Testowany Fiat Doblo wyposażony był w silnik diesla o pojemności 1.6 i mocy 105 KM. Trzeba przyznać, że jest do udana jednostka – zapewnia przyzwoite osiągi i jednocześnie spalanie jest stosunkowo niewielkie. W trasie Doblo spalił 6,5 litra – trasa wiodła zarówno po zwykłej drodze, jak i po kilku odcinkach dróg szybkiego ruchu. W mieście spalanie rośnie o ponad litr, jednak nadal jest to bardzo dobry wynik. Auto wyposażono w sześciobiegową, manualną, skrzynię – to także dzięki niej udało się uzyskać tak niskie spalanie w trasie. Właściwie w trasie wrzucamy 6-ty bieg i cały czas jedziemy na niskich obrotach, redukując tylko przed wyprzedzaniem.

Zawieszenie Fiata Doblo pochodzi z wersji towarowej i to niestety czuć. Nie jest to auto, którym z ogromną prędkością będziemy pokonywać zakręty. Wysoko umieszczony środek ciężkości tego auta powoduje, że nie prowadzi się tak komfortowo jak klasyczna limuzyna. Auto wyposażono w ABS i ESP więc poza nieco mniejszymi prędkościami z jakimi przyjdzie nam pokonywać zakręty, Doblo prowadzi się dosyć pewnie.

Doblo to wyjątkowo praktyczny rodzinny samochód. Nie zapewnia osiągów i prowadzenia samochodu sportowego, czy komfortu limuzyny ale oferuje coś zupełnie innego – ogromną przestrzeń ładunkową i przestronne wnętrze. Jeżeli potrzebujemy dużego i praktycznego rodzinnego auta, Fiat Doblo to idealny wybór.

Dane techniczne Fiat Doblo 1,6 MultiJet 105 KM:

Długość: 4390 mm
Szerokość: 1832 mm
Wysokość: 1845 mm
Rozstaw osi: 2755 mm
Masa: 1410 kg

Pojemność bagażnika: 790 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 3200 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 105 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm/1500 min

Prędkość maksymalna: 164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,4 sekund
Zużycie paliwa: 6,1/4,7/5,2 (miasto/trasa/średnia - według danych producenta)

Gdy spojrzymy z tyłu, Fiat Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z boku Fiata Doblo widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Przednie reflektory Fiata Doblo idealnie komponują się z linią nadwozia.Fot.Moto.wieszjak.pl
Tylne lampy Fiata Doblo podkreślają tył auta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Silnik Fiata Doblo ma pojemność wynoszącą 1,6 litra i generuje moc 105 koni mechanicznych .Fot.Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata Doblo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z tyłu Fiata Doblo bez problemów usiądzie trójka pasażerów, ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci.Fot.Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Fiata Doblo jest dosyć przestronne nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca.Fot.Moto.wieszjak.pl
Pojemność bagażowa Fiata Doblo powinna zadowolić każdgo klienta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma elektrycznie regulowane szyby.Fot.Moto.wieszjak.pl
Czerwono – czarny kokpit Fiata Doblo wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest dostępny również z wielofunkcyjną kierownicą.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest bardzo praktycznym samochodem co podkreślają liczne schowki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo dysponuje czytelnymi analogowymi tablicami zegarów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma tradycyjne i wygodne przełączyniki świateł.Fot.Moto.wieszjak.pl
Kierunkowskazy Fiata Doblo zostały umieszczone w lusterkach samochodu.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo mimo swoich rozmiarów dobrze komponuje się w "miejskiej dżungli".Fot.Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA