REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Doblo 1.6 MultiJet Emotion: Dostawczak dla ludzi

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Doblo to auto do bólu praktyczne, ale nie pozbawione uroku. Jednak pakowność to jego główna cecha charakterystyczna, którą z pewnością wykorzystacie jadąc Fiatem Doblo na wakacje.

Fiat Doblo, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner – to cała grupa aut, które swe korzenie mają w autach dostawczych. Charakterystyczne kształty tych pojazdów zaskakiwały nowatorstwem pod koniec lat 90-tych, obecnie już się nieco opatrzyły. Większość z kierowców traktuje te pojazdy jako nieco bardziej luksusowe wersje dostawczaków, przystosowane do przewozu pięciu (a czasem nawet siedmiu osób) i sporego bagażu.

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia, Fiat Doblo to rozwiązanie wręcz idealne – sporo miejsca w środku upakowane w stosunkowo niewielkie nadwozie. Do tego potężny bagażnik, który zapakowany „po dach” pozwoli wam na wyjazd na dwutygodniowe wakacje na kemping razem z racjami żywnościowymi dla czterech osób i całym zestawem przenośnych mebli.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Doblo

Nadwozie

REKLAMA

Fiat Doblo to trochę takie pudełko na kółkach, jednak nie pozbawione uroku. Z przodu auto wygląda dosyć bojowo – dzięki sporej czarnej atrapie i wydłużonym światłom. Z boku widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki. Gdy spojrzymy z tyłu, Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.

Jednak nadwozie Doblo jest przede wszystkim niesamowicie praktyczne. Tylne drzwi są przesuwne, więc ułatwiają wsiadanie w wąskich miejscach. Tylna klapa jest ogromna i ułatwia załadunek bagażnika. Niestety, musimy pamiętać, by nie parkować auta tyłem do ściany, jeżeli chcemy otworzyć bagażnik – jeżeli zatrzymamy się za blisko przeszkody, nie otworzymy tylnej klapy w Doblo.

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Czerwono – czarny kokpit wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo. Kuleje nieco ergonomia – chociażby przyciski odpowiedzialne za regulacje wysokości przednich świateł, czy włączania świateł przeciwmgielnych umieszczono pod kratkami nawiewu. To rozwiązanie wymaga pewnego przyzwyczajenia.

Auto wyposażono w nowoczesny system audio Blue&Me – mamy tu zarówno radio z odtwarzaczem CD i MP3, port USB, system głośnomówiący i sterowanie z kierownicy. Niestety, jeżeli chodzi o odtwarzanie plików MP3 z pendrive’a, trafiliśmy na pewne przeszkody. System potrafił odtworzyć jedynie po pierwszym pliku z każdego folderu – gdy kończyła się piosenka, zaczynał grać to samo od nowa. Żadne opcje w menu nie pozwalały tego zmienić! Resetowanie systemu do ustawień fabrycznych również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W instrukcji obsługi także nie znaleźliśmy rozwiązania. Dopiero z pomocą przyszedł internet i niezastąpiony google. Okazało się, że należało wcisnąć przycisk na kierownicy z logo Windows a następnie głośno i wyraźnie powiedzieć słowo „pętla”. Po trzech próbach usłyszeliśmy w głośnikach kojący kobiecy głos: Tryb Pętla wyłączony! Naprawdę, wierzcie nam – tak nieintuicyjny system mógł powstać tylko w laboratoriach Microsoftu…

Wnętrze jest dosyć przestronne. Nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca. Z tyłu bez problemów usiądzie trójka pasażerów. Ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci – to często nie udaje się nawet w większych samochodach.

O bagażniku można powiedzieć tylko, że jest ogromny – standardowo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów. Po złożeniu podwójnego fotela, bez problemów zmieścimy w Doblo dwa rowery i sporo bagażu. Niestety, ponieważ auto jest dosyć krótkie, z rowerów musimy odkręcić przednie koła.

Zobacz też: Test Fiat Bravo – czy warto kupować auta na F?

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Testowany Fiat Doblo wyposażony był w silnik diesla o pojemności 1.6 i mocy 105 KM. Trzeba przyznać, że jest do udana jednostka – zapewnia przyzwoite osiągi i jednocześnie spalanie jest stosunkowo niewielkie. W trasie Doblo spalił 6,5 litra – trasa wiodła zarówno po zwykłej drodze, jak i po kilku odcinkach dróg szybkiego ruchu. W mieście spalanie rośnie o ponad litr, jednak nadal jest to bardzo dobry wynik. Auto wyposażono w sześciobiegową, manualną, skrzynię – to także dzięki niej udało się uzyskać tak niskie spalanie w trasie. Właściwie w trasie wrzucamy 6-ty bieg i cały czas jedziemy na niskich obrotach, redukując tylko przed wyprzedzaniem.

Zawieszenie Fiata Doblo pochodzi z wersji towarowej i to niestety czuć. Nie jest to auto, którym z ogromną prędkością będziemy pokonywać zakręty. Wysoko umieszczony środek ciężkości tego auta powoduje, że nie prowadzi się tak komfortowo jak klasyczna limuzyna. Auto wyposażono w ABS i ESP więc poza nieco mniejszymi prędkościami z jakimi przyjdzie nam pokonywać zakręty, Doblo prowadzi się dosyć pewnie.

Doblo to wyjątkowo praktyczny rodzinny samochód. Nie zapewnia osiągów i prowadzenia samochodu sportowego, czy komfortu limuzyny ale oferuje coś zupełnie innego – ogromną przestrzeń ładunkową i przestronne wnętrze. Jeżeli potrzebujemy dużego i praktycznego rodzinnego auta, Fiat Doblo to idealny wybór.

Dane techniczne Fiat Doblo 1,6 MultiJet 105 KM:

Długość: 4390 mm
Szerokość: 1832 mm
Wysokość: 1845 mm
Rozstaw osi: 2755 mm
Masa: 1410 kg

Pojemność bagażnika: 790 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 3200 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 105 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm/1500 min

Prędkość maksymalna: 164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,4 sekund
Zużycie paliwa: 6,1/4,7/5,2 (miasto/trasa/średnia - według danych producenta)

Gdy spojrzymy z tyłu, Fiat Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z boku Fiata Doblo widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Przednie reflektory Fiata Doblo idealnie komponują się z linią nadwozia.Fot.Moto.wieszjak.pl
Tylne lampy Fiata Doblo podkreślają tył auta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Silnik Fiata Doblo ma pojemność wynoszącą 1,6 litra i generuje moc 105 koni mechanicznych .Fot.Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata Doblo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z tyłu Fiata Doblo bez problemów usiądzie trójka pasażerów, ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci.Fot.Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Fiata Doblo jest dosyć przestronne nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca.Fot.Moto.wieszjak.pl
Pojemność bagażowa Fiata Doblo powinna zadowolić każdgo klienta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma elektrycznie regulowane szyby.Fot.Moto.wieszjak.pl
Czerwono – czarny kokpit Fiata Doblo wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest dostępny również z wielofunkcyjną kierownicą.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest bardzo praktycznym samochodem co podkreślają liczne schowki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo dysponuje czytelnymi analogowymi tablicami zegarów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma tradycyjne i wygodne przełączyniki świateł.Fot.Moto.wieszjak.pl
Kierunkowskazy Fiata Doblo zostały umieszczone w lusterkach samochodu.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo mimo swoich rozmiarów dobrze komponuje się w "miejskiej dżungli".Fot.Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA