REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Małolitrażowy benzyniak jest francuską odpowiedzią na downsizing. Ma 3 cylindry, 12 zaworów, spełnia normę Euro 6, a do tego powstał przy wykorzystaniu 120 patentów.

Historia małolitrażowego benzyniaka z serii EB w gamie koncernu PSA zaczęła się w roku 2014. I Francuzi naprawdę przyłożyli się do prac konstrukcyjnych. Opracowanie silnika wraz z wdrożeniem go do produkcji kosztowało firmę 893 miliony euro. A skala inwestycji świadczyła tylko o jednym - marka wiązała z tą jednostką naprawdę duże nadzieje. Silnik niemalże z miejsca zaczął zasilać najważniejsze modele segmentu B i C w gamie PSA. Z czasem stał się też częścią palety napędowej w średniej wielkości crossoverach.

REKLAMA

REKLAMA

To jednak nie koniec zasług silnika 1.2 PureTech. Konstrukcja była też nagradzana. W roku 2014 po raz pierwszy zdobyła tytuł jednostki roku. Później jeszcze dwukrotnie powtórzyła ten wyczyn. W roku 2017 małolitrażowy benzyniak z Francji otrzymał filtr cząstek stałych. Ten miał dostosować mocniejsze wersje do wymogów zaostrzających się norm emisji spalin. Kolejny punkt w dziejach nastąpił w roku 2019. To wtedy produkcja motoru została uruchomiona w kolejnej fabryce. Konkretnie nakładem 250 milionów euro benzyniak zaczął być składany w Polsce w Tychach w zakładzie, w którym Opel wcześniej budował diesle Isuzu.

REKLAMA

Silnik 1.2 PureTech - wersja wolnossąca lub doładowana

Na rynku występują dwie wersje 3-cylindrowego silnika 1.2 PureTech. Słabsza jest wolnossąca oraz została wyposażona w wielopunktowy wtrysk paliwa. Modele o oznaczeniu EB2 dysponują mocą na poziomie 75 lub 82 koni i mają naprawdę symboliczne zapotrzebowanie na paliwo. Dla przykładu Peugeot 208 pierwszej generacji według danych fabrycznych spala w cyklu mieszanym zaledwie 4,5 litra benzyny. Co ciekawe, koszty eksploatacji można dodatkowo zmniejszyć. Motor dość dobrze współpracuje bowiem z fachowo założonymi instalacjami LPG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywę stanowi doładowany benzyniak 1.2 PureTech. Otrzymał on wtrysk bezpośredni z ciśnieniem 200 barów, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i dwa warianty mocy. Model o oznaczeniu EB2DT oferuje 110 koni mechanicznych. Wersja EB2DTS dysponuje stadem 130 koni mechanicznych. Doładowanie sprawia, że dynamika jazdy staje się naprawdę zadowalająca. Motor sprawdza się w przypadku nawet tak dużych aut jak Peugeot 3008, a do tego radzi sobie z nimi nie tylko w terenie zabudowanym, ale i poza miastem.

Ogromną jego zaletą benzyniaka 1.2 PureTech jest wysoka kultura pracy. Charakterystyczny klekot trzech cylindrów nie jest donośny i nie drażni nawet podczas jazdy z większymi prędkościami. Co z serwisowaniem? Napęd rozrządu w silniku jest rozwiązany za pomocą paska pracującego w olejowej kąpieli. To wydłuża jego trwałość według danych producenta do 180 tysięcy kilometrów. Interwał jego wymiany warto jednak skrócić. Scenariusz taki jest pożądany szczególnie w przypadku, w którym samochód porusza się głównie w mieście. Szczególnie że znane są przypadki zerwania paska przy przebiegach rzędu 100 tysięcy kilometrów. Pasek łuszczy się, co osłabia jego konstrukcję i powoduje zatkanie smoku olejowego.

Silnik 1.2 PureTech - awarie i podstawowy serwis

Miska olejowa stosowana w silniku 1.2 PureTech ma pojemność 3,2 litra. Jeżeli chodzi o wymianę smarowidła, producent ustalił jej interwał na rok lub 20 tysięcy kilometrów. Podczas tego samego przeglądu należy zmienić filtr powietrza i przeciwpyłkowy. Dystans podstawowej inspekcji serwisowej warto skrócić przede wszystkim w przypadku wersji doładowanej. Częstsze zalewanie jednostki nowym olejem pozwoli na maksymalne wydłużenie czasu życia układu doładowania.

Silnik 1.2 PureTech dość szybko stał się jedną z ważniejszych wersji napędowych w całej gamie koncernu PSA. Do tej pory był montowany w kilkunastu modelach, a w tym w:

  • Peugeotach 108, 208, 301, 308, 2008, 3008 i 5008,
  • Citroenach C1, C3, C4, C3 Aircross, C4 Cactus, C-Elysee i C4 Picasso,
  • DS-ach 3 i 4,
  • Oplach Crossland X i Grandland X.

Jak sprawdzał się w tym czasie? Opinie są dość jednoznaczne. Kierowcy są zadowoleni z małolitrażowego benzyniaka z Francji. Oczywiście miewał on pewne problemy. To były jednak przede wszystkim drobiazgi.

Kierowcy eksploatujący samochody zasilane silnikiem 1.2 PureTech skarżą się przede wszystkim na niską trwałość paska osprzętu. Ten należy wymieniać najpóźniej co drugi przegląd olejowy, a najlepiej podczas każdego przeglądu olejowego. Poza tym niezbyt trwałe są świece zapłonowe oraz zdarzają się przypadki, w których w komputerze sterującym gromadzą się błędy wyłapywane w trakcie jazdy. Najpoważniejsze zmartwienie? W początkowej serii jednostek zdarzały się luzy na wale korbowym. Problem wynikał jednak z niskiej jakości części dostarczonych do fabryki i był usuwany przez Francuzów w ramach gwarancji.

Silnik 1.2 PureTech - podsumowanie

Małolitrażowy, 3-cylindrowy i doładowane. To te przymioty, które najlepiej opisują współczesne jednostki napędowe. Taki też jest właśnie francuski motor 1.2 PureTech. Skorzystanie z nowoczesnej teorii konstrukcyjnej nie jest jednak wyłączną zaletą tej jednostki. Bo benzyniak pracuje też wyjątkowo kulturalnie, oferuje zadowalającą dynamikę, a do tego ma mocno obniżone wyniki spalania i… emisji szkodliwych związków. A jako że do tego sprawdza się bezawaryjnie w toku eksploatacji, koncern PSA może być naprawdę z niego dumny. Silnik 1.2 PureTech jest godny polecenia!

Silnik 1.2 PureTech - oznaczenia:

  • EB2 - wolnossący VTi: 75 i 82 KM
  • EB2DT - doładowany THP: 110 KM
  • EB2DTS - doładowany THP: 130 KM

Silnik 1.2 PureTech - przykładowe dane techniczne:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/ średnio/trasa w l/100 km
Peugeot 208 82 KM 118 Nm 12,2 s. 175 km/h 5,5/4,5/3,9
Peugeot 2008 110 KM 205 Nm 9,9 s. 191 km/h 5,3/4,43,9
Peugeot 3008 130 KM 230 Nm 10,8 s. 188 km/h 6,0/5,1/4,5

Silnik 1.2 PureTech - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 11 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 380 zł
  • pasek wielorowkowy - od 37 zł
  • sprzęgło komplet - od 479 zł
  • koło zamachowe - od 1227 zł
  • świeca zapłonowa - od 38 zł
  • cewka zapłonowa - od 163 zł
  • sonda lambda - od 463 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA