Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
REKLAMA
REKLAMA
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Citroen C4 Cactus to auto nietuzinkowe, które swoimi rozwiązaniami potrafi zaskoczyć nawet obytego z samochodami kierowcę. Już pobieżny rzut oka na jego nadwozie daje jasno do zrozumienia, że to auto inne niż wszystkie. Uwagę zwracają nie tylko charakterystyczne AirBumpy chroniące drzwi przed uszkodzeniami, ale także potrójne przednie reflektory, relingi o finezyjnym kształcie czy charakterystyczna linia okien, sztucznie wydłużona aż po tylny słupek C. Cactus prezentuje się ciekawie i zabawnie, budząc pozytywne odczucia wśród obserwatorów. I choć kształtem przypomina małego dżipa, to jazda w terenie jest mu zupełnie obca. Ale spory, bo 21-centmetrowy, prześwit pozwala bezstresowo wjeżdżać nim nawet na największe, warszawskie krawężniki.
REKLAMA
Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus
We wnętrzu Cactusa także sporo „się dzieje”. Analogowe wskaźniki ustąpiły miejsca 7-calowemu, ekranowi z prędkościomierzem, a regulacja temperatury i radia odbywa się na dużym, dotykowym, 8-calowym wyświetlaczu. Poduszka pasażera została przeniesiona na dach auta, co pozwoliło wygospodarować duży schowek na desce rozdzielczej przypominający kształtem walizkę podróżną. Uwagę zawracają także szerokie siedziska o dość nietypowym kształcie. Miejsca w obu rzędach siedzeń jest sporo, ale podróżowanie na tylnej kanapie nie jest wystarczająco wygodne z uwagi na kompletny brak jej wyprofilowania.
Przednie fotele są pod tym względem dużo lepsze. Kierowcy może przeszkadzać jednak nieco zbyt słabe podparcie ud. Sytuacja poprawia się przy maksymalnie opuszczonym fotelu, jednak rozwiązanie to zadowoli jedynie wysokie osoby. Bagażnik ma pojemność 358 litrów i regularne kształty. W testowanym egzemplarzu przeszkadzał jednak brak dzielonej tylnej kanapy, choć Citroen oferuje już to rozwiązanie w tym modelu.
Wśród mankamentów kabiny Citroena C4 Cactusa, wymienić należy brak podświetlenia dolnej części kokpitu i tunelu środkowego, które utrudnia odnalezienie odłożonych tam przedmiotów w trakcie nocnej jazdy. Przeszkadza także brak obrotomierza i wskaźnika temperatury silnika (cieczy chłodzącej). Obsługa klimatyzacji, nawigacji i radia za pomocą dotykowego ekranu za bardzo angażuje uwagę kierowcy i odrywa jego wzrok od sytuacji na drodze.
Citroen C4 Cactus: silnik 1.2 PureTech 110 KM
Więcej na temat wnętrza Cactusa dowiecie się z naszego poprzedniego testu. W tej recenzji chcieliśmy skupić się na jego nowej jednostce napędowej. Prezentowany C4 Cactus otrzymał bowiem turbodoładowany silnik 1.2 PureTech o mocy 110 KM. Nowy motor charakteryzuje m.in. to że:
- głowica jest wykonana z tego samego stopu aluminium i według tej samej technologii, co nowa generacja silnika wysokoprężnego;
- kolektor wydechowy jest wbudowany w głowicę w celu poprawy sprawności silnika i zwiększenia zwartości całej konstrukcji, podobnie jak w wersji wolnossącej;
- odlewany ciśnieniowo korpus posiada zwiększoną wytrzymałość mechaniczną dzięki zastosowaniu odlewania próżniowego i dodatkowej obróbce cieplnej;
- montowane w procesie odlewania tuleje cylindrów posiadają albuminową powłokę zewnętrzną zapewniającą idealne ich zespolenie z korpusem, co gwarantuje większą niezawodność i mniejsze odkształcenia tulei, a co za tym idzie mniejsze opory tarcia;
- wał korbowy został wykonany ze stali (zamiast żeliwa jak w wersji wolnossącej), a korbowody zostały wzmocnione poprzez zastosowanie stali o podwyższonych właściwościach mechanicznych, dostosowanych do znacznie wyższego ciśnienia;
- turbosprężarka, której wirnik potrafi pracować z prędkością 240 tys. obr/min.
Zobacz też: Test Hyundai i20 Coupe 1.1 CRDi - miejskie auto z dieslem
Ta trzycylindrowa jednostka jest kompletnym przeciwieństwem wolnossącego motoru 1.2 VTi. Wysoka dynamika (przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 9,3 s), świetna elastyczność i niskie zużycia paliwa (w mieście od 7,2 do 8,0 l benzyny na 100 km, na trasie 5,0-6,3/100 km) to jej najważniejsze zalety. Nawet z kompletem pasażerów, Cactus bez większych problemów wyprzedza nawet większe ciężarówki. Interesujący jest także dźwięk silnika, który co ciekawe wydaje się być nieco mocniej wyciszony niż w testowanym niedawno Peugeocie 308 1.2 PureTech.
Na tle „308-mki” lepsze wrażenie sprawiała także 5-stopniowa, ręczna skrzynia biegów. Choć nadal brakowało jej precyzji, zwłaszcza przy redukcji z 3-go na 2-gi bieg, to jednak lewarek sterujący jej pracą poruszał odczuwalnie mniej chaotycznie. Mogło to jednak wynikać z niewielkiego przebiegu Cactusa (niecałe 4 tys. km). Mimo braku 6-tego przełożenia, wydłużony piąty bieg pozwala komfortowo poruszać nawet na autostradzie. Dopiero powyżej 150 km/h hałas w kabinie zaczyna przeszkadzać.
Citroen C4 Cactus: zawieszenie i układ kierowniczy
Zawieszenie Cactusa zostało podporządkowane komfortowi. Dobrze radzi sobie z niewielkim, poprzecznymi nierównościami. Po miejskich arteriach czy leśnych duktach Cactus przemyka w spokoju. Dopiero na głębszych studzienkach zawieszenie się poddaje, a w kabinie rozległa się głuchy stukot. Na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie odczuwalnie się wychyla, a przednia oś zaczyna mieć problemy z utrzymaniem zadanego toru jazdy. Zaskakująco dobrze pracuje przekładnia kierownicza w Cactusie. Pracuje precyzyjnie, a kierownica obraca się z właściwie dobrany oporem.
Citroen C4 Cactus: hamulce
Układ hamulcowy jest oparty z przodu na tarczach hamulcowych, a z tyłu na … bębnach! Auto nie jest jednak ciężkie (1020 kg), przez co siła z jaką wytraca prędkość jest naprawdę zadowalająca. Reakcja układu na naciśnięcie pedału hamulca jest szybka i stanowcza. Miękkie zawieszenie powoduje jednak, że auto wyraźnie nurkuje w trakcie gwałtownego hamowania.
Zobacz też: Test Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI L&K: nowe oblicze
Citroen C4 Cactus: cena i wyposażenie
Crossovery nie są tanimi samochodami. Ceny dobrze wyposażonych modeli z turbodoładowanymi silnikami dochodzą do 90-100 tys. zł. Prezentowany Citroen C4 Cactus z silnikiem 1.2 PureTech, z racji dość prostej konstrukcji i braku napędu 4x4, kosztuje znacznie mniej. Jego cena wynosi 76 700 zł, a wyposażenie obejmuje automatyczną, dwustrefową klimatyzację, nawigację GPS, system półautomatycznego parkowania (równoległego i prostopadłego), tempomat, dwukolorową, skórzaną kierownicę ze sterowaniem radiem, 17-calowe alufelgi, białe lusterka i relingi dachowe. Konkurencyjne Renault Captur napędzane silnikiem 1.2 TCe 118 KM dostępne jest wyłącznie ze skrzynią automatyczną, a cena podobnie wyposażonego egzemplarza jak prezentowany Cactus wyraźnie przekracza 80 tys. zł.
Dane techniczne Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Samochód | Citroen C4 Cactus 1.2 12V 110 KM |
Rodzaj silnika | benzynowy, turbodoładowany |
Położenie silnika | z przodu, poprzecznie, przed osią |
Wtrysk paliwa | wtrysk bezpośredni |
Liczba cylindrów | 3 |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Układ cylindrów | rzędowy |
Moc maksymalna | 81/110 kW/KM przy 6250 obr/.min |
Maksymalny moment obrotowy | 118Nm przy 2750 obr./min |
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): | 0,32 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | Manualna, 5 -biegowa |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 9,3 |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) | 5,8/4,0/4,7 l |
Zawieszenie kół przednich: | kolumny MacPherson |
Zawieszenie kół tylnych: | belka odkształcalna |
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) | tarcze wentylowane, 266 mm |
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) | bębnowe, 8” |
Wymiary (dług./szer./wys.) | 4 157 /1 729/1 480 mm |
Rozstaw osi | 2 595 mm |
Masa własna | 965 kg |
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. | 358 l |
Ładowność | 535 kg |
Liczba obrotów kierownicy | 3,02 |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Pojemność baku | 50 l |
Cena | od 63 590 zł |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.