REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen (DS) DS3 1.6 THP 156 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W czasach, w których coraz więcej produktów jest zunifikowanych, pozbawionych oryginalności, część klientów poszukuje nietuzinkowej oferty. Ci, z pewnością zwrócą uwagę na DS DS3, który swoją nieszablonową formą przypomina o awangardowych czasach tej starej francuskiej marki.

Szkoda, ale tak naprawdę DS3 to już nie jest Citroen. Technologicznie jest, ale producent życzy sobie, by nietuzinkowe modele z gamy Citroena występowały pod marką DS. To ciekawe, zwłaszcza w kontekście genezy nazwy DS. Historyczny Citroen DS jest przecież jedną z ikon motoryzacji. Był pokazem odwagi projektantów i konstruktorów. Nowatorskim dziełem gwiazd inżynierii. Dumą Francuzów i dumą Citroena.

REKLAMA

To właśnie dlatego, nowatorskie i odważnie zaprojektowane modele Citroena miały w nazwie oznaczenie DS, które lśniło na masce niczym order przyznawany za największe zasługi.

Ale dziś szefowie koncernu chcą odciąć DS-a od Citroena. Chcą, by zaczął być kojarzony jako osobna marka. Nowoczesna. W przyszłości modele DS mają być nawet sprzedawane w osobnych salonach, tak jak to się dzieje obecnie w Chinach. Niemniej, w Chinach, stworzenie osobnej marki DS może być łatwiejsze, bo Citroen nie jest częścią popkultury Państwa Środka, tak jak ma to miejsce na Starym Kontynencie. A jak wiemy, Europejczycy, wyróżniają się na świecie m.in., przywiązaniem do swojej bogatej historii. Zwłaszcza do historii i tradycji swoich marek.

Pomijając bezsensowne cudowanie marketingowców, DS3 to bardzo sensowne auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Citroen DS3 Cabrio 1.6 THP

Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - awangardowy wygląd

REKLAMA

Na rynku niewiele jest samochodów zaprojektowanych tak ładnie jak DS3. Zwarta bryła mierzącego mniej niż 4 m trzydrzwiowego hatchbacka uwodzi doskonałymi proporcjami okraszonymi garścią stylizacyjnych smaczków. DS3 jest niski i szeroki, co sprawia wrażenie że mamy do czynienia z dynamicznym autem. W prezentowanej wersji Dark Pink jest standardowo wyposażony m.in. w dodające urody siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich.

Poza ciekawym zestawieniem kolorystycznym w barwach nadwozia, DS3 uwodzi oświetleniem. Przednie reflektory łączące w sobie technologię xenonową i LED zostały przeniesione z modeli koncepcyjnych Citroena. Podobnie do robiących ogromne wrażenie tylnych lamp LED z technologią 3D.

To wszystko w połączeniu z dużym zakresem opcji personalizacji wyglądu i wyrazistą paletą dostępnych kolorów, sprawia że DS3 prezentuje się doskonale i w zależności od doboru barw nadwozia może do gustu bardziej przypadać mężczyznom lub kobietom.

Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - wnętrze dla dwojga?

REKLAMA

Dobre wrażenie nie znika również po zajęciu miejsca w środku. Obszyta skórą kierownica jest gruba i spłaszczona u dołu. Fotele kierowcy i pasażera są głęboko wyprofilowane, wygodne, choć mogłyby mieć odrobinę dłuższe siedziska. Na tylną kanapę wsiada się tak, jak zazwyczaj w samochodzie trzydrzwiowym – trzeba się tam jakoś wcisnąć, choć jak już tam zasiądziemy to odkryjemy że miejsca dla osób o przeciętnym wzroście jest tam pod dostatkiem.

Cieszy design kokpitu. Co prawda zestaw „zegarów” mógłby być czytelniejszy, ale prezentuje się doskonale. Świetnie komponuje się kolorowy, siedmiocalowy wyświetlacz komputera pokładowego i zestawu audio (dostępne w standardzie) z lakierowaną listwą kokpitu.

Za nawigację trzeba dopłacić 2000 zł.

Obsługa komputera pokładowego z poziomu konsoli centralnej nie jest zbyt wygodna, a system nie jest intuicyjny. Trzeba poświęcić trochę czasu, by się sprawnie poruszać po interfejsie.

Bagażnik DS3 ma pojemność 285 l, co nie jest wartością oszałamiającą. Tym bardziej że załadunek utrudnia dość wysoki próg. Niemniej, przestrzeń na bagaże wystarczy do spakowania się pary nawet na dłuższe wakacje. Gorzej, gdy ktoś będzie chciał zabrać ze sobą wózek.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - radość z jazdy

Pod maską recenzowanego egzemplarza trafił benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 156 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm w zakresie od 1400 do 4000 obr./min.

Jest to bardzo sprawne źródło napędu dla ważącego 1165 kg DS.-a.

Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i może się rozpędzić do maksymalnej prędkości 210 km/h.

Rzeczywiście, prowadząc Citroena kierowca czuje, że auto jest żwawe, choć paradoksalnie nie prowokuje do dynamicznej jazdy. Może to ze względu na charakterystykę pracy silnika, który choć sprawnie napędza auto już od dolnych zakresów obrotomierza, wyraźnie nabiera dynamiki w górnych partiach obrotów.

Jednostka napędowa charakteryzuje się również dużą elastycznością, co redukuje potrzeby zmiany biegów podczas jazdy w ruchu miejskim.

Zawieszenie jest ustawione sztywno, przez co pasażerowie odczuwają nierówności nawierzchni, ale dzięki temu DS3 daje mnóstwo frajdy podczas dynamicznej jazdy po ciasnych łukach. Jedynym mankamentem z punktu widzenia kierowcy jest trochę zbyt lekko działający układ kierowniczy.

DS3 jest samochodem, który nie wykazuje przesadnie dużego zapotrzebowania na paliwo. Osiągnięcie średniego wyniku na poziomie 7,8 l na 100 km nie jest trudnym zadaniem.

Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

Podsumowanie

156 konny DS3 nigdy nie będzie samochodem masowym. Nie chodzi o wyszukany wygląd, bo ten akurat podoba się większości. Chodzi o ograniczoną praktyczność samochodu w zestawieniu z wysoką ceną. Taniej można kupić wygodniejszego i praktyczniejszego Citroena C3. Zatem DS3 walczy o klientów, którzy chcą podkreślić swój lifestyle. Klientów, którzy zerkają w stronę Mini, Beetle, czy Fiata 500. A w takim zestawieniu cena opisywanej (bogato wyposażonej) wersji DS3 (92 900 zł) prezentuje się atrakcyjnie. Zwłaszcza, gdy uświadomimy sobie, że cena, dużo mniejszego od DS3, 160 konnego Abartha 500 startuje od 89 900 zł.

DS DS3 1.6 THP 156 KM  - dane techniczne

DS DS3 1.6 THP 156 KM
Typ silnika benzynowy/turbo
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 156 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm/1400-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 285/980 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 394,8/171,5/145,8 cm
Rozstaw osi 246,4 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
Zużycie paliwa* 7,9/7,5/5,8 l/100 km
Cena od 91 900 zł (83 400 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA