Test Citroen (DS) DS3 1.6 THP 156 KM
REKLAMA
REKLAMA
Szkoda, ale tak naprawdę DS3 to już nie jest Citroen. Technologicznie jest, ale producent życzy sobie, by nietuzinkowe modele z gamy Citroena występowały pod marką DS. To ciekawe, zwłaszcza w kontekście genezy nazwy DS. Historyczny Citroen DS jest przecież jedną z ikon motoryzacji. Był pokazem odwagi projektantów i konstruktorów. Nowatorskim dziełem gwiazd inżynierii. Dumą Francuzów i dumą Citroena.
REKLAMA
To właśnie dlatego, nowatorskie i odważnie zaprojektowane modele Citroena miały w nazwie oznaczenie DS, które lśniło na masce niczym order przyznawany za największe zasługi.
Ale dziś szefowie koncernu chcą odciąć DS-a od Citroena. Chcą, by zaczął być kojarzony jako osobna marka. Nowoczesna. W przyszłości modele DS mają być nawet sprzedawane w osobnych salonach, tak jak to się dzieje obecnie w Chinach. Niemniej, w Chinach, stworzenie osobnej marki DS może być łatwiejsze, bo Citroen nie jest częścią popkultury Państwa Środka, tak jak ma to miejsce na Starym Kontynencie. A jak wiemy, Europejczycy, wyróżniają się na świecie m.in., przywiązaniem do swojej bogatej historii. Zwłaszcza do historii i tradycji swoich marek.
Pomijając bezsensowne cudowanie marketingowców, DS3 to bardzo sensowne auto.
Zobacz też: Test Citroen DS3 Cabrio 1.6 THP
Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - awangardowy wygląd
REKLAMA
Na rynku niewiele jest samochodów zaprojektowanych tak ładnie jak DS3. Zwarta bryła mierzącego mniej niż 4 m trzydrzwiowego hatchbacka uwodzi doskonałymi proporcjami okraszonymi garścią stylizacyjnych smaczków. DS3 jest niski i szeroki, co sprawia wrażenie że mamy do czynienia z dynamicznym autem. W prezentowanej wersji Dark Pink jest standardowo wyposażony m.in. w dodające urody siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich.
Poza ciekawym zestawieniem kolorystycznym w barwach nadwozia, DS3 uwodzi oświetleniem. Przednie reflektory łączące w sobie technologię xenonową i LED zostały przeniesione z modeli koncepcyjnych Citroena. Podobnie do robiących ogromne wrażenie tylnych lamp LED z technologią 3D.
To wszystko w połączeniu z dużym zakresem opcji personalizacji wyglądu i wyrazistą paletą dostępnych kolorów, sprawia że DS3 prezentuje się doskonale i w zależności od doboru barw nadwozia może do gustu bardziej przypadać mężczyznom lub kobietom.
Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - wnętrze dla dwojga?
REKLAMA
Dobre wrażenie nie znika również po zajęciu miejsca w środku. Obszyta skórą kierownica jest gruba i spłaszczona u dołu. Fotele kierowcy i pasażera są głęboko wyprofilowane, wygodne, choć mogłyby mieć odrobinę dłuższe siedziska. Na tylną kanapę wsiada się tak, jak zazwyczaj w samochodzie trzydrzwiowym – trzeba się tam jakoś wcisnąć, choć jak już tam zasiądziemy to odkryjemy że miejsca dla osób o przeciętnym wzroście jest tam pod dostatkiem.
Cieszy design kokpitu. Co prawda zestaw „zegarów” mógłby być czytelniejszy, ale prezentuje się doskonale. Świetnie komponuje się kolorowy, siedmiocalowy wyświetlacz komputera pokładowego i zestawu audio (dostępne w standardzie) z lakierowaną listwą kokpitu.
Za nawigację trzeba dopłacić 2000 zł.
Obsługa komputera pokładowego z poziomu konsoli centralnej nie jest zbyt wygodna, a system nie jest intuicyjny. Trzeba poświęcić trochę czasu, by się sprawnie poruszać po interfejsie.
Bagażnik DS3 ma pojemność 285 l, co nie jest wartością oszałamiającą. Tym bardziej że załadunek utrudnia dość wysoki próg. Niemniej, przestrzeń na bagaże wystarczy do spakowania się pary nawet na dłuższe wakacje. Gorzej, gdy ktoś będzie chciał zabrać ze sobą wózek.
Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus
Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - radość z jazdy
Pod maską recenzowanego egzemplarza trafił benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 156 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm w zakresie od 1400 do 4000 obr./min.
Jest to bardzo sprawne źródło napędu dla ważącego 1165 kg DS.-a.
Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i może się rozpędzić do maksymalnej prędkości 210 km/h.
Rzeczywiście, prowadząc Citroena kierowca czuje, że auto jest żwawe, choć paradoksalnie nie prowokuje do dynamicznej jazdy. Może to ze względu na charakterystykę pracy silnika, który choć sprawnie napędza auto już od dolnych zakresów obrotomierza, wyraźnie nabiera dynamiki w górnych partiach obrotów.
Jednostka napędowa charakteryzuje się również dużą elastycznością, co redukuje potrzeby zmiany biegów podczas jazdy w ruchu miejskim.
Zawieszenie jest ustawione sztywno, przez co pasażerowie odczuwają nierówności nawierzchni, ale dzięki temu DS3 daje mnóstwo frajdy podczas dynamicznej jazdy po ciasnych łukach. Jedynym mankamentem z punktu widzenia kierowcy jest trochę zbyt lekko działający układ kierowniczy.
DS3 jest samochodem, który nie wykazuje przesadnie dużego zapotrzebowania na paliwo. Osiągnięcie średniego wyniku na poziomie 7,8 l na 100 km nie jest trudnym zadaniem.
Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM
Podsumowanie
156 konny DS3 nigdy nie będzie samochodem masowym. Nie chodzi o wyszukany wygląd, bo ten akurat podoba się większości. Chodzi o ograniczoną praktyczność samochodu w zestawieniu z wysoką ceną. Taniej można kupić wygodniejszego i praktyczniejszego Citroena C3. Zatem DS3 walczy o klientów, którzy chcą podkreślić swój lifestyle. Klientów, którzy zerkają w stronę Mini, Beetle, czy Fiata 500. A w takim zestawieniu cena opisywanej (bogato wyposażonej) wersji DS3 (92 900 zł) prezentuje się atrakcyjnie. Zwłaszcza, gdy uświadomimy sobie, że cena, dużo mniejszego od DS3, 160 konnego Abartha 500 startuje od 89 900 zł.
DS DS3 1.6 THP 156 KM - dane techniczne
DS DS3 1.6 THP 156 KM | |
Typ silnika | benzynowy/turbo |
Pojemność | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 156 KM/6000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 240 Nm/1400-4000 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 285/980 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 394,8/171,5/145,8 cm |
Rozstaw osi | 246,4 cm |
V-max | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Zużycie paliwa* | 7,9/7,5/5,8 l/100 km |
Cena od | 91 900 zł (83 400 zł w promocji) |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.